تاریخ انتشار: ۱۰:۰۲ - ۰۲ فروردين ۱۴۰۲

راه‌های جلوگیری از چاقی در نوروز

نوروز زمان استراحت است و افراد چه در خانه باشند و یا به دید و بازدید و سفر بروند معمولا فعالیت بدنی زیادی ندارند ضمن این‌که خوراکی‌های این مراسم زیاد است و ممکن است بسیاری از ما دچار اضافه وزن شویم.

راه‌های جلوگیری از چاقی در نوروز

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: نوروز زمان استراحت است و افراد چه در خانه باشند و یا به دید و بازدید و سفر بروند معمولا فعالیت بدنی زیادی ندارند ضمن این‌که خوراکی‌های این مراسم زیاد است و ممکن است بسیاری از ما دچار اضافه وزن شویم.

در نوروز سبک و شیوه زندگی بسیاری از، اما تغییر می‌کند و الگوی غذاخوردن و شکل آن هم جزو این مورد است و همین مسئله سبب به‌وجودآمدن اضافه‌وزن می‌شود. افراد در نوروز بیش‌تر به میهمانی می‌روند و یا میهمان دارند بنابراین بسیار بیش‌تر از روز‌های معمولی آجیل و شیرینی و غذا‌های پرچرب و سرخ‌شده استفاده می‌کنند ضمن این‌که به دلیل تعطیلات هم فعالیت بدنی چندانی ندارند.

می‌دانید که چاق‌شدن بسیار آسان‌تر از لاغریست و اضافه‌وزن هم سبب‌ساز بسیاری از مشکلات و بیماری‌هاست. پس لازم است مراقبت تن‌درستی و الگوی غذاخوردن خود در این روز‌ها باشید تا دچار چاقی نشوید تا بخواهید رنج رژیم و لاغری را به جان بخرید.

در این مطلب شما را با راه‌هایی آشنا می‌کنیم تا بتوانید از چاقی در روز‌های نوروز دور بمانید.

پیش‌گیری از چاقی در نوروز

بیش‌از اندازه آجیل نخورید

برخی از افراد گمان می‌کنند آجیل و استفاده از مغز‌ها چاق‌کننده نیستند بنابراین ایرادی ندارد اگر از آن‌ها زیاد مصرف کنند درصورتی‌که این باور به‌کلی نادرست است. باید بدانید آجیل‌ها درصد چربی بالایی دارند بنابراین مصرف بیش‌از اندازه آن‌ها سبب چاقی در افراد می‌شود.

کسانی‌که در معرض چاقی هستند، یا به دیابت فشارخون و بیماری‌های قلبی مبتلا هستند باید با احتیاط بیش‌تری آجیل مصرف کنند.

تلاش کنید حتی برای مصرف آجیل‌ها از نوع خام آن‌ها استفاده کنید که برای بدن زیان کم‌تری هم دارند.

اگر می‌خواهید در تعطیلات نوروزی تناسب اندام خود را حفظ کنید، آجیل و مغز‌ها به عنوان میان وعده و در مقدار متعادل استفاده کنید. انواع آجیل غنی از مواد مغذی مانند املاحی مثل کلسیم، فسفر، منیزیم، آهن، و مقادیر بالای پروتئین، ویتامین E و... هستند که برای بدن بسیار سودمندند. مقدار روزانه مصرف آجیل به عوامل گوناگون مانند

وزن افراد و فعالیت فیزیکی آن‌ها بستگی دارد، اما روزانه یک شخص سالم می‌تواند ۲ تا چهار قاشق غذاخوری (معادل ۳۰ تا ۶۰ گرم) آجیل خام مصرف کند.

چاقی در نوروز

حجم مواد غذایی را در وعده‌های اصلی کم کنید

از آن‌جاکه نوروز پر است از خوراکی‌ها و تنقلات و افراد معمولا بسیار بیش‌از معمول از آن‌ها استفاده می‌کنند باید حواسشان به چاقی باشد و به فکر تناسب اندامشان باشند. دقت داشته باشید تمامی وعده‌های غذایی در درازای روز را میل کنید، اما با مقدار کم و هیچ یک را حذف نکنید. اتفاقا خوردن غذا در وعده‌های اصلی آن اندازه که تنقلات شما را چاق می‌کنند در اضافه‌وزن شما دخیل نیستند.

بیش‌از اندازه شیرینی و شکلات نخورید

در نوروز معمولا بیش‌از روز‌های معمولی شیرینی و شکلات مصرف می‌شود. خوراکی‌های شیرین معمولا ارزش غذایی چندانی ندارند ضمن این‌که کالری زیادی دارند بنابراین فرد را دچار اضافه‌وزن می‌کنند و خطر دیابت را در آن‌ها افزایش می‌دهند. بهتر است شیرینی، خوراکی‌های شیرین را حذف کرده و به جای مصرف انواع شیرینی از میوه و سبزیجات تازه استفاده کنید. برای اینکه به خوردن زیاد شیرینی وسوسه نشوید به جای قرار دادن ظرف شیرینی روی میز می‌توانید بشقابی میوه روی میز قرار دهید و انتخاب کم کالری ترو غنی از ویتامین و فیبر داشته باشید تا احساس سیری کنید.

اگر به میهمانی دعوت شده شده‌اید پیش از این‌که به آن‌جا بروید خود را با غذا سیر کنید تا در آن‌جا در مصرف تنقلات و شیرینی‌ها زیاده‌روی نکنید.

از مواد غذایی سالم استفاده کنید

همه گروه‌های اصلی را در وعده غذایی خود بگنجانید و از لبنیات، میوه‌ها و سبزیجات، گوشت سفید، حبوبات و... استفاده نمایید. مثلا برای وعده صبحانه که برای سلامت و تندرستی افراد اهمیت خاصی دارد، نان، شیر، پنیر، گردو، تخم‌مرغ، خیار و گوجه و میوه‌ها و سبزی‌های دیگر استفاده کنید.

از خوردن بیش از حد مواد غذایی بپرهیزید، زیرا زیاده روی در مصرف می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی مثل درد معده، تهوع و استفراغ و سبب افزایش انرژی دریافتی و در نتیجه اضافه وزن در این روز‌ها شود.


بیشتر بخوانید: زیان‌های غذاهای کنسروی و فراوری‌شده


مواد پروتئینی سالم بخورید

در این روز‌ها که تنقلات سر به فلک می‌کشد و همه معده‌هایشان را با این مواد پر می‌کنند شما به فکر تن‌درستی خود باشید و معده خود را انواع گوشت سفید و ماهی‌های مفید پرکنید و به بدنتان برسید و تغذیه خوب در اختیارش قرار دهید.

راه‌های جلوگیری از چاقی در نوروز

غذا‌های خانگی بخورید

در نوروز و تعطیلات در کنار خانواده غذا‌های سالم و مقوی تهیه کنید و آن را به تفریح و سرگرمی برای خانواده بدل کنید. از رفتن به رستوران و خوردن فست‌فود و غذا‌های چرب دوری کنید و بیش‌تر تلاش کنید غذا‌های خانگی میل کنید و از کنار هم بودن لذت ببرید.
غذا‌های خانگی معمولا سالم‌تر و کم‌کالری‌تر هستند و به حفظ تناسب اندام کمک می‌کنند.

ورزش کنید

تعطیلات فرصت خوبی برای ورزش‌کردن است آن را از دست ندهید و غنیمت بدانیدش. می‌توانید همراه با خانواده به پیاده‌روی بروید و از طبیعت بهاری لذت ببرید. پس روزانه نیم ساعت را به ورزش اختصاص دهید و با انجام یک ورزش صبح‌گاهی متناسب با قوای جسمانی خود، روحیه‌ای شاداب‌تر پیدا می‌کنید و وزن کم می‌کنید و همیشه سلامت باشید.

خوابتان را تنظیم کنید

در تعطیلات نوروزی به خواب خود نیز اهمیت داده و خوابتان را تنظیم کنید، زیرا خواب زودهنگام در تنظیم متابولیسم و نحوه‌ی سوخت و ساز تاثیر بسزایی خواهد داشت. شب‌ها دیر خوابیدن و صبح‌ها دیر از خواب بیدار شدن تاثیری چشمگیر در اضافه وزن و چاقی افراد دارد، بنابراین ساعت ۱۱ شب به رختخواب بروید و ساعت هفت صبح هم از خواب برخیزید.

نوشیدن آب را فراموش نکنید

در نوروز که میازن غذا و تنقلاتی که میل می‌کنید بیش‌از روز‌های عادیست نیاز بدن به آب هم بیش‌تر است. در روز به اندازه کافی آب بنوشید و خوردن آب‌میوه‌های صنعتی و نوشابه تا جای ممکن دوری کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان