تاریخ انتشار: ۱۰:۵۹ - ۰۸ اسفند ۱۴۰۱

اگر پوستتان چرب است بخوانید

کسانی‌که پوست چرب دارند از یک لحاظ که پوستشان دیرتر چروک و پیر می‌شود نسبت به دیگران امتیاز دارند اما این پوست دردسرهای خاص خود را هم دارد و نگهداری آسانی ندارد.

مراقبت از پوست

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: کسانی‌که پوست چرب دارند از یک لحاظ که پوستشان دیرتر چروک و پیر می‌شود نسبت به دیگران امتیاز دارند، اما این پوست دردسر‌های خاص خود را هم دارد و نگهداری آسانی ندارد.

افراد با پوست چرب مشکلات زیادی دارند و درواقع با این پوست دردسر دارند، چون نگهداری آسانی ندارد. پوست چرب بسیار مستعد جوش‌زدن و لک‌های پوستیست که سبب زشت‌شدن ظاهر پوست می‌شود.

هر کسی یک نوع پوستی دارد برخی پوست خشک برخی دیگر چرب و برخی پوست مختلط دارند یعنی پوستشان در برخی نواحی چرب و در باقی مناطق خشک است. کسانی‌که پوست چرب دارند این چربی بیش‌از اندازه می‌شود. ممکن است این پرسش برایتان به‌وجود آید که دلیل این چربی بیش‌از اندازه چیست.

باید بدانید این چربی ناشی‌از فعالیت بیش از اندازه‌ی غدد چربی پوست (غدد برون ریز درون پوست) است.

اگر چربی پوست به این دلیل باشد می‌تواند سبب به‌وجودآمدن انواع جوش روی صورت و مسدودشدن منافذ پوست شود که در زیبایی و ظاهر پوست تاثیر زیادی دارد.
در چربی پوست عوامل گوناگونی تاثیر دارند که سبب به‌وجودآمدن چربی بیش‌از اندازه روی پوست می‌شوند. در ادامه به این عوامل اشاره می‌کنیم. پس اگر شما هم این مشکل را دارید با ما همراه باشید.

پوست چرب چیست؟

منافذ پوست در زیر خود دارای غدد چربی با نام غدد سباسه است که نوعی چربی به نام سبوم یا همان چربی طبیعی پوست را تولید می‌کنند. این چربی برای پوست اهمیت زیادی دارد، چون سبب جلوگیری از خشکی پوست و مرطوب ماندن آن خواهند شد. البته، در برخی از افراد غدد سباسه بیش از اندازه چربی سبوم تولید می‌کنند که در این شرایط، گفته می‌شود فرد پوست چرب دارد یا پوستش چرب شده است.

نشانه‌های پوست چرب چیست؟

به همین آسانی نمی‌توان گفت پوست چرب است یا خشک و باید نشانه‌های آن را دانست و به آن توجه کرد. شما باید نوع پوست خود را تشخیص دهید تا بتوانید اگر برای آن کاری لازم است انجام دهید. در این‌جا به برخی از این نشانه‌ها اشاره می‌کنیم.

براق بودن غیرطبیعی پوست

یکی از نشانه‌های اصلی پوست چرب براق‌بودن بسیار زیاد و غیرطبیعی آن است. کسانی‌که پوست چرب دارند احساس می‌کنند بدون دلیل پوستشان براق است و این براق‌بودن غیرطبیعیست گویی روی پوستشان روغن ریخته‌اند. اگر پوست شما هم این‌گونه است بدانید پوستتان چرب است.

پوست چرب

پاک‌شدن سریع آرایش

به گزارش رویداد۲۴ کسانی‌که پوست چرب دارند و خانم هستند اصلا نمی‌توانند آرایش کنند درواقع می‌توانند، اما آرایش روی صورتشان نمی‌ماند و به دلیل چربی بیش‌از اندازه آن به‌سرعت پاک می‌شود.

لوازم آرایش معمولا با چربی تداخل دارند و اگر با چربی برخورد کنند به سرعت پاک می‌شوند.

آکنه و جوش

افرادی که پوست چرب دارند معمولا از وجود جوش و آکنه و منافذ باز پوست و جوش‌های سرسیاه شکایت دارند و از آن ناراحتند. این مسائل سبب می‌شود پوست صافی معمول خود را نداشته باشد چیزی که در زیبایی فرد تاثیر زیادی دارد.

عوامل اصلی چرب شدن پوست

۱- ژنتیک

همان‌گونه‌که در بالا اشاره کردیم هر کسی یک نوع پوست دارد و این مربوط به ژنتیک هر فرد است و دلیل خاص دیگری نداشته باشد. ممکن است دلیل چربی پوست شما هم همین باشد. توجه داشته باشید که در نوع پوست ژتیک نقش مهمی دارد. پوست چرب هم مانند بسیاری از دیگر چیزها، یک ویژگی ارثی است. اگر یکی از والدین، پوست چربی داشته باشد، احتمال زیاید وجود دارد که فرزند آن‌ها هم پوست چرب داشته باشد.

۲- نوسانات هورمونی دوران بلوغ

هورمونی که غدد بدن را به تولید بیش‌تر چربی وا می‌دارد، هورمون مردانه‌ی آندروژن است که هم در بدن مردان وجود دارد و هم در بدن زنان.
هر چه اندازه این هورمون در بدن بیش‌تر باشد، چربی بیش‌تری از غدد تولید می‌شود و از طریق منافذ پوست به بیرون آن تراوش می‌کند. به علاوه، چرب بودن پوست در دوران بلوغ که سطح هورمون‌ها در بدن به بیشترین حد خودشان می‌رسد، مشکل شایعی است. با بالا رفتن سن، پوست احتمالاً چربی کمتری تولید می‌کند و خشک‌تر می‌شود.

۳- استفاده از محصولات پوستی نامناسب

استفاده از محصولات پوستی‌ای که مناسب پوست شما نیستند می‌تواند باعث چرب شدن بیش از اندازه‌ی پوست شود. این مشکل به ویژه در زمستان‌ها شایع است، یعنی زمانی که مردم به استفاده از مرطوب کننده‌های سنگین تری روی می‌آورند که پوست را چرب‌تر و منافذ آن را مسدود می‌کنند.

این کار نیازمند حوصله و دقت است چراکه شما باید به اندازه‌ای از محصولات گوناگون استفاده کنید و آن را آزمایش کنید تا بتوانید محصولی که با بدن و پوست شما هماهنگ است را پیدا کنید.

۴- استفاده از شوینده‌ها و اسکراب‌های قوی

کسانی‌که پوست چرب دارند گاه از آن به‌اندازه‌ای خسته و کلافه می‌شوند که تلاش می‌کنند هر محصولی که برای رفع این چربیست را استفاده کنند و گاه به سراغ قوی‌ترین آن‌ها می‌روند. ممکن است شما هم تاکنون برای رهایی از این مشکل به سراغ شوینده‌ها و اسکراب‌های قوی رفته باشید.


بیشتر بخوانید: عوارض لوازم آرایش تقلبی برای پوست


به گزارش رویداد۲۴ باید بدانید این محصولات چنان پوست را خشک می‌کنند که شما آرزو می‌کنید کاش پوستتان به همان چربی بازمی‌گشت، اما تا این اندازه خشک نمی‌شد.

ازسوی دیگر این خشکی بیش از اندازه، میزان چربی در سطح پوست را افزایش می‌دهد، چرا که پوست متوجه این خشکی می‌شود و با تولید بیش‌تر چربی کوشش می‌کند آن را جبران کند.

۵- ابتلا به درماتیت سبوره‌ای

مشکلات پوستی مانند درماتیت سبوره‌ای (وجود پوسته‌های نازک روی صورت یا کف سر) و تینه آ ورسیکالر (لکه‌های پوسته پوسته، سفید رنگ و کم رنگ در مرکز قفسه سینه و پشت) در افرادی که پوست چرب دارند رایج‌تر است، اما چرب بودن پوست عامل بروز این بیماری‌ها نیست. چیزی که سبب به وجود آمدن این بیماری‌های پوستی می‌شود نوعی قارچ است، اما چربی پوست محل مناسبی برای رشد و تکثیر این قارچ است؛ بنابراین اگر به این بیماری‌ها مبتلا باشید به احتمال زیاد پوست چربی هم دارید.

۶- جوش مزمن

افرادی که دچار مشکل جوش مزمن و بیماری‌هایی هستند که بروز جوش از عوارض آن‌ها است، اغلب غدد چربی بزرگ تری دارند، مسأله‌ای که باعث تولید بیشتر چربی در پوست می‌شود.

انواع پوست

۷- چرب بودن مو‌ها و کف سر

ممکن است این چربی مو‌ها و کف سرتان باشد که به پوست صورت تان تراوش می‌کند. شستن روزانه مو‌ها با شامپو‌های ملایم می‌تواند به کم کردن شدت این مشکل کمک کند.

۸- استفاده از لوازم آرایشی چرب

چربی پوست شما می‌تواند به دلیل استفاده از محصولات پوستی یا آرایشی چرب باشد؛ بنابراین استفاده از این محصولات را کنار بگذارید و از شوینده‌های ملایم و لوازم آرایشی فاقد چربی یا کم چربی استفاده کنید.

۹- رژیم غذایی نامناسب

پژوهش‌ها نشان داده بسیاری از محصولات لبنی مثل پنیر، کره و شیر می‌توانند غدد چربی درون پوست را تحریک کنند و سبب تولید بیش‌تر چربی شوند. چون در محصولات لبنی هورمون‌هایی وجود دارند که می‌توانند باعث برهم خوردن تعادل میزان تولید چربی در بدن شوند.

۱۰- آرایش سنگین

یکی دیگر از دلایل چربی پوست آرایش‌کردن زیاد و ماسیدن لوازم آرایش روی پوست است. آرایش برروی پوس منافذ آن را می‌بندد و سبب آلودگی می‌شود. هنگامی‌که این‌گونه می‌شود به پوست هشدارمی‌دهد و این‌گونه غده‌های پوست چربی بیش‌تری تولید می‌کنند تا خشکی‌ای که زیر کرم پودر پنهان مانده را کم‌تر کنند. این حالت بیش‌تر هنگامی رخ می‌دهد که شخص تلاش می‌کند جوش‌ها و لک‌های روی صورت و پوست خود را با آرایش پنهان کند غافل از این‌که با این کار بیش‌تر سبب تحریک‌شدن پوست می‌شود و احتمال بروز جوش‌های تازه بیش‌تر می‌شود.

۱۱- کم آبی بدن

هنگامی‌که بدن با کمبود آب روبه‌روست تلاش می‌کند با دادن هشدار به غدد چربی آن‌ها را برای تامین آب به ساخت چربی وادار کند تا با این کار کمبود آب در بدن را جبران کند و مانع از خشکی پوست شود.

کار غدد چربی پوست، چرب کردن آن است، به این ترتیب اگر این غده‌ها نشانه‌ای مبنی بر نیاز به طراوت بخشی به پوست دریافت کنند، شروع به تولید چربی می‌کنند.
دقت داشته باشید که شست‌وشوی بیش‌از اندازه پوست چربی در آن را افزایش می‌دهد، چون با این کار پوست تحریک می‌شود و گمان می‌کند نیاز به چربی بیش‌تری دارد.
هنگامی‌ک ما آن لایه چربی لازم را هم می‌شوییم و از بین می‌بریم، بدن بلافاصله شروع به تولید دوباره چربی می‌کند تا چربی پوست را به تعادل برساند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان