تاریخ انتشار: ۰۰:۰۳ - ۲۱ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۴۴ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

توافق ایران و عربستان در غیبت وزارت خارجه!/ چرا امیرعبداللهیان از مذاکرات تهران - ریاض کنار گذاشته شد؟

توافق ایران و عربستان در حالی انجام شد که ظاهرا وزارت امور خارجه در این مسئله کمترین تاثیر را داشته است. اما چرا چنین اتفاقی روی داده است؟ این سوالی است که رویداد۲۴ در این گزارش به آن پاسخ داده است.

حسین امیرعبداللهیان

رویداد۲۴ لیلا فرهادی: روزنامه کیهان صبح شنبه را با یک تیتر درشت خطاب به منتقدان دولت آغاز کرد؛ «توافق ایران و عربستان، ضربه کاری به آمریکا و رژیم صهیونیستی، مدعیان اصلاحات مذاکره را یاد بگیرند»

روز جمعه خبر توافق ایران و عربستان برای از سرگیری روابط دیپماتیک با میانجی‌گری چین منطقه را تکان داد. تصویر مقامات ارشد سه کشور ایران، عربستان و چین در پکن در حالی که هر یک کنار پرچمشان ایستاده و با هم دست می‌دهند، مهمترین دستاورد سیاست خارجی سال‌های اخیر بوده است، اما این دستاورد ظاهرا ربطی به دستگاه سیاست خارجی دولت نداشته و دستور کار و موارد آن از مرجعی بالاتر بوده است.

روزنامه کیهان دی ۱۳۹۴

روزنامه کیهان

روزنامه کیهان اسفند ۱۴۰۱

روزنامه کیهان

صبح روز جمعه سایت خبری نورنیوز نزدیک به شورای عالی امنیت ملی از «سفر بسیار مهم» علی شمخانی خبر داد. ساعاتی بعد مشخص شد هدف سفر توافق با عربستان برای از سرگیری روابط دیپلماتیک بوده است. در این توافق، یک طرف علی شمخانی و طرف دیگر «مساعد بن‌محمد العیبان» وزیر ایالتی و مشاور امنیت ملی عربستان حضور داشتند. نکته جالب توجه اینجاست که این توافق در سطحی به جز سطح وزیر خارجه انجام شده است. این اتفاق یک معنای مشخص دارد و آن اینکه ظاهرا سیاستگذاران اصلی کشور به این نتیجه رسیده‌اند که در دولت رئیسی موارد حساسی همچون مذاکرات ایران و عربستان به نهادهای فراقوه‌ای سپرده شود.

علی شمخانی در گفتگویی با صدا و سیما که بعد از توافق در پکن انجام داده توضیح داده که از شش روز پیش برای ایجاد مقدمات توافق در چین حضور داشته است. او گفته زمینه توافق در سفر ابراهیم رئیسی به پکن چیده شده است. به گفته شمخانی «شی‌جین پینگ» رئیس جمهور چین در جریان سفر رئیس جمهور ایران به پکن در ماه گذشته پیشنهاد از سرگیری روابط تهران و ریاض به میانجی‌گری چین را به ایران داده و این وظیفه بعد از موافقت رئیس جمهور ایران، به دبیر شورای عالی امنیت ملی سپرده شده است.

با وجود تاکید شمخانی بر نقش رئیسی در این توافق، به نظر می‌رسد که حضور شمخانی به عنوان امضاکننده توافق از سرگیری روابط دیپلماتیک به معنای تصمیم‌گیری در سطحی بالاتر از دولت است. دبیران شورای امنیت ملی قانونا منصوب رئیس جمهورند و حق رای ندارند، اما مطابق روال مرسوم در اغلب موارد، همزمان رهبری او را به نمایندگی رهبری در شورا نیز منصوب می‌کند تا حق رأی داشته باشد.

استمرار حضور شمخانی در دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی بعد از پایان دوران ریاست جمهوری روحانی بار‌ها با مخالفت جریان‌های نزدیک به ابراهیم رئیسی مواجه شده است. این مخالفت به حدی جدی بود که گفته می‌شد افشای جزییات پرونده علیرضا اکبری معاون پیشین شمخانی به اتهام جاسوسی با هدف برکناری شمخانی کلید خورده بود.


بیشتر بخوانید: توافق ایران و عربستان در چه شرایطی انجام شد؟/ بازگشت به قرارداد دولت خاتمی


همزمان با سفر شمخانی به چین، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران در حال بازدید از مناطق زلزله‌زده ترکیه بود. عدم حضور او در تهران به این معناست که او حتی در جریان ریز مذاکرات شش روزه در چین هم به دلیل فشردگی سفر به ترکیه قرار نمی‌گرفت. هرچند علیرضا عنایتی مدیرکل خلیج‌فارس وزارت امور خارجه در سفر شمخانی به پکن او را همراهی می‌کرد، اما رئیس او نقش امضا کننده توافق از سرگیری روابط را برعهده نداشت و این عدم حضور معنادار است.

امیرعبداللهیان در حالی از پیگیری مذاکرات کنار گذاشته شده که حوزه «عربی و آفریقایی» تخصص او در حوزه سیاست خارجی بوده است. زمانی که محمدجواد ظریف در دوران وزارتش، امیرعبداللهیان را از سمت معاونت عربی و آفریقایی وزارت خارجه برکنار کرد، رسانه‌های نزدیک به دولت کنونی، حمله همه‌جانبه‌ای را به وزارت خارجه حسن روحانی کلید زدند. استدلال آن‌ها در ان زمان این بود که امیرعبدللهیان تخصص منحصربه فردی در حوزه منطقه دارد و برکناری او به معنای بی‌توجهی دولت به همسایگان عربی است.

عدم تسلط امیرعبداللهیان به زبان انگلیسی از روز نخست وزارتش با تسلط او به زبان عربی توجیه می‌شد (هرچند تسلط او به زبان عربی هم در نشست بغداد زیر سوال رفت)! و به این ترتیب عدم حضور فردی با این سابقه و این حجم از حمایت اصولگرایان در یکی از مهمترین مسائل سیاست خارجی کشور یک پیام مهمی دارد؛ و آن اینکه دولت قادر به مذاکره نیست.

یک مقام وزارت خارجه در گفت‌گو با رویداد۲۴ درباره حذف وزارت خارجه از مذاکرات ایران و عربستان و عدم حضور امیرعبداللهیان در پکن گفته «طبیعتا دو پادشاه در یک اقلیم نمی‌گنجند!» او گفته البته از وزارت امور خارجه، آقای عنایتی مدیرکل خلیج فارس حضور داشته است.

این منبع آگاه گفته «مشورت‌ها با وزارت خارجه انجام شده و این‌طور نبوده که کامل حذف شده باشد، اما در این داستان وزارت خارجه از ابتدا هم مسئول مذاکره نبود بلکه ارگان‌های دیگر مسئول بودند و آقای عنایتی در کنار آن‌ها در مذاکرات شرکت می‌کرد.

این مقام آگاه دلیل این عدم حضور وزارت خارجه در راس مذاکرات را محوریت «مسائل امنیتی» در مذاکره با عربستان خوانده و گفته به همین دلیل مقامات امنیتی مدیریت مذاکرات را بر عهده داشتند.

او درباره شیفت مدیریت سیاست خارجی کشور از وزارت خارجه به سمت ارگان‌های امنیتی، برخلاف جریانی که در دولت حسن روحانی شکل گرفته بود گفت: «این تصمیم گیری با مقامات بالاست که چه کسی مسئولیت چه چیزی را برعهده بگیرد.»

این مقام در مورد انفعال وزارت خارجه امیرعبداللهیان در برابر حذف وزارت خارجه از مذاکرات استراتژیک برخلاف رویه ظریف گفته «متاسفانه این فراز و نشیب‌ها وجود دارد. گاهی اوقات وزارت خارجه در برخی برهه‌ها قوی ظاهر شده گاهی اوقات نه.»

به گزارش رویداد۲۴ توافق روز جمعه تنها نشانه حذف وزارت خارجه از مذاکرات مهم نبود. عدم حضور علی باقری کنی مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای در نشست هفته گذشته رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در تهران هم نشان داد به تیم مذاکره‌کننده وزارت خارجه اعتمادی برای به سرانجام رساندن موضوعات حساس کشور نیست. این یک واقعیت است چرا که گروسی رسما اعلام کرد «در صورتی که وعده دیدار با ابراهیم رئیسی به او داده نمی‌شد، به تهران سفر نمی‌کرد.»

در پایان هم آنچه سفر مدیرکل به تهران را مثمر ثمر کرد، دیدارش با رئیس جمهور و اعلام تعهد ایران از زبان ریاست جمهوری برای مجوز به آژانس جهت بازرسی‌های وسیع‌تر بود؛ موضوعی که اگرچه با تکذیب سازمان انرژی اتمی ایران مواجه شد، اما در نشست شورای حکام آژانس با قاطعیت از زبان مدیرکل آژانس طرح شد و مانع از تصویب قطعنامه ضد ایرانی کشور‌های غربی علیه ایران شد.

یک سال و نیم مذاکرات دولت رئیسی برای رسیدن به حتی یک توافق در حوزه‌های مختلف از عربستان گرفته تا آژانس و برجام کافی بود تا مقامات تصمیم‌گیر به این اطمینان برسد که دولت قادر به مذاکره نیست؛ موضوعی که محمدجواد ظریف در ماه‌های پایانی وزارتش آن را پیش‌بینی کرده بود و گفته بود «اگر روزی از این بهتر را نوشتند، بنده دستشان را می‌بوسم.»

آن موقع ظریف گفته بود: «توافق و نوشتن یک متن یعنی هم شما و هم طرف مقابل باید راضی باشید. شما نمی‌توانید به طرف مقابل بگویید من این متن را می خواهم او هم نمی‌تواند به شما بگوید. آقایانی که این صحبت‌ها را می‌کنند به من نشان بدهند دو صفحه با یک نفر توافق نوشتند نه ۲۰۰ یا ۱۵۰ صفحه. آقایانی که می‌گویند ما این توافق را نخوانده‌ایم چیزی که دو صفحه است و خودشان هم نخواندند و امضا کردند را نشان دهند. توافق یعنی اینکه و آنچه که شما می‌خواهید و آنچه که طرف مقابل می‌خواهد این یعنی توافق در غیر این صورت تسلیم می‌شود. دوستان ما اگر بخواهند چنین توافقی انجام بدهند، خیلی باید زحمت بکشند نمی‌گویم نمی‌توانند ولی خیلی باید زحمت بکشند اگر روزی از این بهتر را نوشتند بنده در مقابل آنها تعظیم می کنم و دستشان را می‌بوسم و برای خدمتی که به مردم ایران کردند تشکر خواهم کرد. امیدوارم آنها هم اگر نمی‌خواهند ما را تحسین کنند از پشت به ما خنجر نزنند.»

با روی کار آمدن ظریف سیاست‌گذاری و تصمیم‌گیری درباره موضوع هسته‌ای که پیش از آن در شورای عالی امنیت ملی دنبال می‌شد، به وزارت خارجه محول شد. حسن روحانی، علی لاریجانی و سعید جلیلی در دوره‌های مختلف به عنوان دبیر شورای عالی امنیت ملی مسئولیت مذاکرات هسته‌ای را طی بیش از یک دهه برعهده داشتند.

بسط ید وزارت خارجه در حوزه سیاست خارجی در دوران ظریف تنها محدود به هسته‌ای نماند. برکناری امیرعبداللهیان از معاونت عربی آفریقایی در واقع تلاش ظریف برای به دست گرفتن سکان سیاست خارجی کشور در حوزه کشور‌های عربی بود که پیش از آن در بخش‌های دیگر تصمیم‌گیری می‌شد.

سفرای ایران در عراق، سوریه، لیبی و تونس به طور سنتی نزدیک به نهادهای نظامی بوده‌اند. علی‌اکبر صالحی رئیس پیشین سازمان انرژی اتمی ایران در گفتگویی با روزنامه خراسان در دومین سالگرد ترور سردار سلیمانی گفته بود «سپاه قدس در انتصاب سفرای ایران در کشور‌های شمال آفریقا و منطقه عربی شرق مدیترانه، نقش تعیین‌کننده‌ای داشت و برای تعیین سفرای ایران در لیبی و تونس باید با سردار سلیمانی هماهنگی می‌شد.»

نقش نهاد‌های نظامی در سیاست خارجی، موضوع مورد مناقشه ظریف در دوران وزارتش بود. ظریف در مصاحبه‌ای با سعید لیلاز که فایل صوتی آن قبل از انتخابات ۱۴۰۰ فاش شد، از تسلط سپاه بر سیاست خارجی ایران انتقاد کرده و گفته بود که حکومت ایران «میدان» را بر «دیپلماسی» ترجیح داده است.

ناراحتی ظریف از عدم هماهنگی سفر بشار اسد به تهران با وزارت خارجه، او را تا پای استعفا برد. رویکرد ظریف در مقابله با اثرگذاری دستگاه‌های امنیتی و نظامی بر تصمیم‌گیری‌های سیاست خارجی سبب شده بود وزارت خارجه در بسیاری موارد دست بالا را در سیاست‌گذاری‌ها و مذاکرات داشته باشد.

آنچه مسلم است این است که این رویکرد با یک‌دست شدن حاکمیت در دست اصولگرایان از وزارت خارجه رخت بر بسته و با قدرت گرفتن نهاد‌های امنیتی، این وزارت کلیدی از عرصه بازی‌سازی در روابط خارجی ایران کنار گذاشته شده است. فقدان تخصص در نیرو‌های حاکم بر وزارت خارجه هم مانع از اعتراض آن‌ها به رویه جدید شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴۴
ناشناس
|
United States of America
|
۰۰:۰۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
4
12
الان فیصل بن فرحان هم چون نبوده باید اعتراض کنه مثل ظریف ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
البته باید توجه داشت آنها(سعودی ها)برای مذاکره و امضای توافق از یک وزیر مشاور که مقامش پایین‌تر از شمخانی دبیر شورایعالی امنیت ملی است استفاده کردند و این شیطنت و زرنگی آنها را می‌رساند...!!
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
جمجمه تهی مغز
جمجمه‌ای که مغز ندارد
جاده تباهی
استادرازقی پور
|
Canada
|
۰۰:۵۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
1
19
چون امیرعبدالهیان سالها در معاونت عربی آفریقایی وزارت امور خارجه کار کرده و عربی اش مثل انگلیسی اش خیلی خوب شده است . اما در مذاکره با عربستان چون وزیر خارجه چین هم تشریف داشته بجای امیرعبدالهیان آقای شمخانی رفته که علاوه بر عربی که زبان مادری اش است زبان چینی هم بلد است و می تواند با وزیر خارجه چین با لهجه چینی ماندرینی حرف بزند . چشم شیطان کور مسئولین نظام هر کدام به چند زبان زنده و مرده دنیا مسلط هستند .
پاسخ ها
همه چی دون!!
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
سلام جناب استاد!! بسیاربسیاربسیار از شما موتوشکرم!!! که دوباره ما را به فیض رساندید و از فرمایشات گهربار خود بهره مند فرمودید!!! من از چینگ چانگ چونگ که از دوستان چینی من است در باره این توافق پرسیدم و ایشان گفتند: چونگ مانگ چینگ مینگ مانگ مونگ!!! یعنی توافق خوبی شده است و عربستان از کارهای قبلی خود بسیاربسیاربسیار پشیمان شده و توبه کرده است و روزنامه کیهان دیگر نمی‌تواند عربستان را نوکر و گاوشیرده آمریکا و اسرائیل بخواند!!! سایه جنابعالی مستدام جناب استاد!!
فروزان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
خدا نکشتت همه چی دون !! ماهم از شما موتوشکریم
همه چی دون!!
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
خواهش میکنم فروزان خانم، موفق و سربلند باشید...
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
3
21
یک باندی در کشور وجود دارد که حرف زیاد می زند اما کار بلد نیست انجام دهد. متاسفانه قوه اجرایی را به اینان سپردند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
البته قوه های دیگر مثل قوه چراغ قوه و رادیوضبط و غیره... را هم به ایشان سپرده بودند اما چون ضعیف بودند و توان نداشتند زود تمام شد!!! خخخخخ
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
0
19
در بین نیروهای اصولگرا چند طیف اصلی وجود دارد:
۱- اصولگرای بازاری. ۲- اصولگرای دانشگاه امام صادق. ۳- اصولگرای امنیتی های سابق و زیرآبزن. و ۴-اصولگرای سرداران جنگ.
سه دسته اول بسیار مخرب اند‌.
اصولگرای رادیکال وجود ندارد در این سال ها نشان دادند مخالفت های تندشان ناشی از منافع شان بوده: همان هایی که مواضع سخت علیه مذاکره می گرفتند و رابطه با عربستان را نجس می خواندند امروز ببینید چگونه التماس همان برجام می کنند و چه افتخاری به دوستی با «ابو اره» دارند!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
0
13
کلا دولت ووزیران دراین مملکت یعنی مدیر فنی در تیمهای فوتبالمون یعنی"کشک"(به قول سلطان علی پروین)
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۳۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
0
3
وحالا بایدمنتطر پایان مداکرات برجام وزندانی ها درچریان درعمان باشیم که دراین ماجرا کی ها شرکت کنندگانش هستند ایادولت نقشی دارد یامثلا شورای روابط خارچی مثلا عباس عراقچی مدیریت چلسات عمان رابهده دارد
Kam
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
15
2
بسی جای تعجب است؟ اگه توافق می کنند، میگن چرا فلان وزارتخانه نبود، چرا شورای امنیت ملی ؟ بس کنید چرا فقط حاشیه سازی می کنید، توافقی بود که همه دنیا تحسین کردن، حالا مشکل شما شده، وزارت خارجه؟؟ عجب!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
عزیز جان . توافق نیست و نبود ، دستور بود وهست . برگشتیم به قرداد زمان پهلوی و خاتمی . برو تاریخ قردادها را بخون . از توهم بیائید بیرون .
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
15
2
انقدر قرار داد بدرد نخور برجام که باعث رشد اقتصادی صفر شد را به عنوان چیز به درد بخور جا نزنید این که چندین صفحه توافق برجام نوشتید برای این که گول بخورید و خیال کنید تحریم ها را بر میدارند بود امریکا بخواهد تحریم ها را بر دارد در دو خط مینوسید کلیه تحریم ها بر داشته میشود نه اینکه این قدر توافق بنویسد که اخرش بگه منظور مان برداشتن تحریم نبود.با لاشخور دروغ گو قرار داد برجام نوشتید به ریشتان هم خندیدند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
شما با اقای ناشریعت تشریف ببرید . برجام را اگه توانستید بخونید . اصلاح کنید . فعلا که آل سعود و چین کمونیست سوارتون شدند چاره ای هم بجز چشم گفتن ندارین . حالا بروید سوت بزنید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۵۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
1
10
در دست دولت هیچ چیزی وجود ندارد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
دولت و مجلس تنها مترسکی در دست تندروهای افراطی هستند!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
در دست دولت برای ذلیل کردن اغتشاشگران و بی حجابان قانون است
مازیار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
0
14
مقاله قشنگی بود ممنون . و تیتر سال ۱۳۹۴ کیهان هم جالب بود . البته این برادران ارزشی هیچ جوابی برای این مقاله ندارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
ارزش غربزده وطن فروش چند زار ارزش دارد؟همینطور که خر شدید دیگران هم خر می شوند؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
4
9
امیرعبداللهیان در مورد دخالت و مداخله آمریکا و متحدانش در امور داخلی ایران سکوت می کند و فقط به فکر مشکلات مردم ترکیه و سوریه و لبنان است
محمدمعصومی،
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
3
14
قوم ریاکار دو رو
ریا یعنی فریب
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
توافق امضا شد هنوز طبع شاعریت تمام نشد؟
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
منافقانه .......
امضا و بی اعتبار
محمدمعصومی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
فریبکارانه ........
امضا و بی اعتبار
درگوشی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۲۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
13
4
چرا شیطنت می کنی
این چه عکسیه برای این خبر گذاشتی
من کاری به درستی یا نادرستی خبرتان ندارم اما استفاده از عکسی با مفهوم خاص کار اشتباهی است
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
2
12
برای اینکه توافق با عربستان کارِ دولت نبود که لازم باشد وزیر خارجه بیسوادش را با خودشان ببرند !
شما مهمانی می روی ، بچه ی تخس و بی ادب همسایه را هم با خودت می بری ؟؟!!!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۵۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
16
1
الان می خواهید سوزش کدام افراد کم کنید کرم رویداد ۲۴ این بار فکر کنم از توافق این دو کشور افرادی در رویداد در حال آتش. باشند یا دلار یا جنس زیاد احتکار کردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
تو هم همممه جا چرت بذار خسته نشدی? نه که نشدی پولش خوبه دیگه !!
مراد.
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
0
4
حداقل تا پایان سال ۱۴۱۲ فرصت داریم.یعنی دقیقا تا اخر اسفند ۱۴۰۱۲.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
بعد ظهور را خواهیم داشت؟ یا فرار غربزده های وطن فروش؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
10
1
دخالت و مداخله مایک پنس بی ادب معاون رئیس‌جمهور سابق آمریکا جنایتکار در امور داخلی ایران، 100 درصد فقط به خاطر ناتوانی، کوتاهی و سکوت و خیانت امیرعبداللهیان بوده است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
بی ادب و دزدند خوب ابرقدرت و بشترین قتل عام کرونا در امریکا است
ناشناس
|
Turkey
|
۱۶:۱۷ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
1
5
با سلام و ارزوي سلامتي شما عزيزان اينجا تنها مملكت در كره زمين هستش كه در دست ١٥٠ ارگان و نفر روز را به شب طي ميكنه نگاه كنيد امروز بعد از خبر مثبت سياسي ايران و عربستان يك مشت ادامخوار زندگي ٥٠ ميليون سهامدار را چپاول كردند اين جنايتكاران شكنجه گر بايد خانه عفاف اداره كنند نه بورس؟ با تشكر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
دلار ضرر کردی؟ جنس مردم احتکار کرده بودید؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۶ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
سهام در کل بورس‌های جهان فرد سهام دار مسئول خرید فروش است ولاغیر حرف مفت نزن
ناشناس
|
United States of America
|
۱۸:۰۴ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
0
5
مردم ایران باید این دولت را سر نگون کنند چون حتی یک ادم باسواد وجود ندارد در این دولت وقت دزدی جنایت اختلاس اصلان یک نفر پیدا میشود که به نفع مردم کار کند معلوم است که نه اخر با شش کلاس میشود مملکت اداره کرد وقت صبح تا شب مرگ بر این و بر ان وزیر خارجه با ان قیفه داغان که خجالت اور است با ان هم دروغ که گفت انگلیس هم که حرف میزنند ادم میخواهد یک چیز کلفت بکند توی دهانش این وقت به درد حمل کود برای باغچه های مردم میخورد تمام .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
دوزاری واکسن فایزر زدی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
0
5
این بابا و معاونش دقیقا آینه توانائی و سواد و حکومت داری دولت مکرمه هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۲ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
فشار بهت وارد شده؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۱۸ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۱
6
0
چرا بعضی ها اینقدر غربزده و تحت آموزش غول رسانه ای غرب برده شدند و هر گونه پیشرفت کشور جمهوری اسلامی ایران را نمی توانند قبول کنند و فرمانده و منبع اندیشه این کثافتها از زیر ناف است لذا در هر صورت هر گروهی خدمتی برای ایران بردارد قدقد را دارند عزرائیل علیه السلام قدقد این بی شعور مغز پوسیده تهی ها را قطع کند
ایرانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۱۹ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
0
8
برای حفظ نظام اگر لازم باشد با اسرائیل هم برادر میشویم . مثل روسیه و چین کمونیست ، مثل عربستان آل سقوط و گاو شیرده ، مثل طالبان و القاعده متحجر ، اگر لازم شد بر امام زمان هم ترجیح میدهیم . اگر لازم شد ملت مظلوم یمن و فلسطین را هم تنها میگذاریم . ملت ایران که هیچ عددی هم نیستند .
یا صاحب الزمان ما را از دست این کثافتهای ریا کار، خودت به حق جدت نجات بده .
پاسخ ها
فروزان
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۰ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۲
الهی آمین یا رب العالمین
نظرات شما
پیشخوان