تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۱

اصول تغذیه کودکان در نوروز

یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی هشدار داد خانواده‌ها با کلمات و جملات خود کاری نکنند که کودک تصویر بدی از بدن و از ظاهر خود پیدا کند که عوارض روحی بسیار بدی ممکن است برای کودک داشته باشد و او را اذیت کند.

اصول تغذیه کودکان در نوروز

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: یک متخصص تغذیه و رژیم درمانی هشدار داد خانواده‌ها با کلمات و جملات خود کاری نکنند که کودک تصویر بدی از بدن و از ظاهر خود پیدا کند که عوارض روحی بسیار بدی ممکن است برای کودک داشته باشد و او را اذیت کند.

دکتر علی ابراهیم‌خانی درباره تغذیه کودکان در نوروز اظهار کرد: بچه‌ها تا حد بسیار زیادی تابع نظم غذایی خانواده هستند؛ بنابراین اگر ما از کودک خود انتظار داریم که یکسری عادات نادرست غذایی را کنار بگذارد طبیعتا خودمان نیز باید آن عادات را نداشته باشیم. به همین دلیل نخستین قدم این است که رفتار‌های غذایی و نوع غذایی که استفاده می‌کنیم، درست و اصولی باشند.

وی ادامه داد: ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در خانواده‌ای که پدر و مادر خیلی تند غذا می‌خورند فرزندان آرام غذا بخورند. نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در خانواده‌ای که سر هر وعده غذایی‌شان نوشیدنی‌های صنعتی هست و پدر و مادر استفاده می‌کنند، فرزندان استفاده نکنند. طبیعتا نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم در ایام نوروز خانواده‌ها از انواع و اقسام شیرینی‌ها به صورت افراطی استفاده کنند، ولی بچه‌ها استفاده نکنند. به همین دلیل اولین قدم در اصلاح روند تغذیه کودکان این است که افرادی که در خانواده هستند روش غذایی درست را پیش بگیرند و استفاده کنند.

کاری نکنید کودک تصویر بدی از بدن و ظاهر خود پیدا کند

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی اضافه کرد: خانواده‌ها با کلمات و جملات خود کاری نکنند که کودک تصویر بدی از بدن و ظاهر خود پیدا کند که عوارض روحی بسیار بدی ممکن است برای کودک داشته باشد و او را اذیت کند. تمامی این روش‌ها و تغییراتی که در کودک باید ایجاد شود روش‌های اصولی دارد که باید زیر نظر کارشناسان و متخصصان تغذیه این کار انجام شود.

تغذیه کودکان در نوروز

ابراهیم‌خانی با تاکید بر اینکه خانواده‌ها درباره تغذیه کودکان، در ایام نوروز باید موارد مهمی را رعایت کنند، گفت: اولا اینکه تا حد امکان نظم وعده‌های غذایی‌شان از نظر زمانی در ایام نوروز از بین نرود. وعده‎های اصلی و میان‌وعده‌ها تا جایی که امکان دارد در زمان خود مصرف شود. خانواده‌ها باید غذای کودکان را طوری سرو کنند که از نظر ظاهری جذاب و خوشایند باشد. برنامه غذایی برای کودکان تنوع داشته باشد و کودکان را اجبار نکنند که چه میزان غذا بخوردند، اجازه دهند بچه‌ها میزان غذایی را که می‌خواهند بخورند خودشان انتخاب کنند.

وی در این باره ادامه داد: در بحث کنترل کردن میزان غذای کودک، متاسفانه خیلی از خانواده‌ها رفتار‌هایی را انجام می‌دهند که نتیجه عکس می‌دهد. ما باید این را درک کنیم که کودکان، ایام عید برای‌شان یک دوران خاص و ویژه است و نباید فرزندان را آنقدر محدود کنیم که از نظر روحی در این دوران آسیب ببیند. به خاطر همین اگر بچه‌ها به طور موقت دوست دارند از مواد غذایی موجود مثل کیک و شکلات استفاده کنند خیلی به صورت جدی مانعی برای‎شان ایجاد نکنیم. ترجیحا یا این مواد در مهمانی‌ها مورد استفاده قرار نگیرد و اگر مورد استفاده قرار می‌گیرد ما نمی‌توانیم کودک را محدود کنیم که از این مواد استفاده نکند.


بیشتر بخوانید:  آموزش راست‌گویی به کودکان


این متخصص تغذیه تصریح کرد: اگر مواد غذایی خاصی مانند شکلات در دسترس باشد یعنی در خانه باشد، ولی ما کودکان‌مان را از دسترسی به آن محدود کنیم کاملا نتیجه عکس می‌دهد و ممکن است کودک میل بیش‌تری نسبت به آن ماده غذایی پیدا کند.

وی توصیه کرد: ما باید سعی کنیم با روش‌های علمی و اصولی برنامه غذایی کودک و تمایلات غذایی او را به سمتی ببریم که ترجیحا از موادی استفاده کند که مفیدتر است یا ضرر کمتری دارد. ولی در ایام زمانی خاص مانند تعطیلات نوروز اگر کودک ما از یک ماده غذایی خاص مثل شکلات استفاده کند خیلی اتفاقی نمی‌افتد و اگر ما بخواهیم محدودیت ایجاد کنیم ممکن است اثرات سوء بیشتری را برای کودک ایجاد کند.

اصول تغذیه کودکان در نوروز

کودک را مجبور به تمام کردن حجم غذای موجود در ظرف نکنید

ابراهیم‌خانی خاطرنشان کرد: بسیاری از خانواده‌ها کودک خود را مجبور می‌کنند که تمام حجم غذای موجود در ظرف را استفاده کند که کار درستی نیست. مثل افراد بالغ، کودکان هم حق دارند که علایق غذایی خودشان را داشته باشند و از یک ماده غذایی که دوست داشته باشند بیشتر استفاده کنند. به همین دلیل باید به این علائق غذایی احترام گذاشت، ضمن اینکه با روش‌های علمی و اصولی برنامه غذایی کودک را به سمتی برد که از تنوع لازم هم برخوردار باشد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی گفت: در ایام نوروز باید موادی، چون شیرینی‌ها و شکلات‌ها به صورت افراطی در دسترس قرار نگیرد و در مهمانی‌ها و دورهمی‌هایی که خانواده‌ها هستند ترجیحا از موادی استفاده کنند که خودشان در منزل تهیه کرده‌اند. اگر می‌خواهند شیرینی استفاده کنند ترجیحا از شیرینی‌های خانگی و به مقدار کم استفاده کنند. اگر از مغزیجات و آجیل در این دوران استفاده می‌کنند، بهتر است از انواع خام مغزیجات استفاده شود یعنی بوداده و نمکی و شور نباشند.

وی توصیه کرد: خانواده‌ها باید سعی کنند در مهمانی‌های خود موادی مثل میوه‌ها که ممکن است بچه‌ها کمتر از آن‌ها استفاده کنند را به شکل‌های فانتزی تبدیل کنند که برای بچه‌ها جذابیت داشته باشد و آن‌ها را مصرف کنند.

ابراهیم‌خانی اضافه کرد: سعی کنید کادو‌هایی که در بازدید‌های عید برای دیگران می‌برید کلا از موادی مثل شکلات استفاده نکنید، چون همه این‌ها باعث در دسترس قرار گرفتن این مواد برای کودکان می‌شود و طبیعتا کودکان هم از آن‌ها استفاده می‌کنند.

وی تصریح کرد: در تعطیلات نوروز سعی کنید با کودکان خود بازی‌های فعال داشته باشید یا اگر وقت ندارید فضا را برای آن‌ها طوری فراهم کنید که به سمت بازی‌های فعال بروند تا در این تعطیلات، خیلی سبک زندگی ساکنی نداشته باشند.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان گفت: کوشش کنید برنامه مهمانی‌ها و دورهمی‌های خود را به‌گونه‌ای تنظیم کنید که کودکان بیش از اندازه بیدار نباشند، چون این بیش از اندازه بیدار بودن سبب ریزه‌خواری در آن‌ها می‌شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی ، نوروز
نظرات شما
پیشخوان