تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۱۳ اسفند ۱۴۰۱

تصمیم‌‌گیری درست در بحران‌ها

تصمیم‌ گرفتن آن‌ هم تصمیم درست گرفتن اهمیت زیادی دارد و در برخی موارد با آینده ما یا عزیزانمان گره می‌خورد و می‌تواند آن را به‌کلی تغییر و مثبت یا منفی کند. این موضوع به‌ویژه در وضعیت بحرانی اهمیت به‌سزایی پیدا می‌کند و افراد معمولا در این اوضاع نمی‌توانند از عهده آن برآیند.

تصمیم‌‌گیری درست در بحران‌ها

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو: تصمیم گرفتن آن هم تصمیم درست گرفتن اهمیت زیادی دارد و در برخی موارد با آینده ما یا عزیزانمان گره می‌خورد و می‌تواند آن را به‌کلی تغییر و مثبت یا منفی کند. این موضوع به‌ویژه در وضعیت بحرانی اهمیت به‌سزایی پیدا می‌کند و افراد معمولا در این اوضاع نمی‌توانند از عهده آن برآیند.

همه ما در زندگی وضعیتی را تجربه کرده‌ایم که باید در اوضاع بسیار بحرانی تصمیمی مهم و سرنوشت‌ساز برای خود یا اطرافیانمان بگیریم تصمیمی که می‌تواند آینده را به سمت خوبی یا بدی دگرگون کند.

در وضعیت بحرانی همه با این‌که می‌دانیم باید منطقی و به دور از احساسات تصمیم بگیریم و درست بیندیشیم نمی‌توانیم این کار را انجام دهیم بنابراین تصمیمی هم که می‌گیریم درست و اصولی نخواهد بود. در این مطلب می‌خواهیم در مورد تصمیم‌گیری درست به هنگام بحران سخن بگوییم.

چگونگی تصمیم‌گیری در اوضاع سخت

به گزارش رویداد۲۴ نخستین کاری که در وضعیت بحرانی و برای تصمیم‌گیری باید انجام داد این است که افکار و اندیشه‌های خود را بازبینی کنید و اولیت‌هایتان را واقع گرایانه دسته‌بندی کنید. زندگی سراسر انتخاب و تصمیم‌گیریست و تمامی آن‌هاست که می‌تواند زندگی را به سمت و سویی که می‌خواهیم پیش برد.

ترفند‌هایی برای تصمیم گیری بهتر

تصمیم گیری همیشه دشوار است چه وضعیت بحرانی باشد و چه عادی بنابراین شاید بتوان با راه‌هایی این کار را بهتر انجام داد.

از پیامد‌ها نترسید

نخست باید بدانید که هرگز نمی‌توان تصمیمی گرفت که تمامی جوانب را داشته باشد و به قولی صد در صد و کاملا درست باشد چراکه همواره ایراداتی وجود دارد درست مانند این‌که هیچ انسانی بدون ایراد نیست و برای به دست آوردن هر چیزی باید هزینه داد بنابراین بدانید که تصمیم شما هر چه باشد از خریدن فرش و ظرف و ظروف تا ازدواج هرگز نمی‌تواند صد در صد کامل و درست باشد پس خود را آماده کنید و با واقعیت زندگی کنید. از تصمیمی که می‌گیرید نترسید و بدانید هر تصمیمی ایرادات خود را دارد ضمن این‌که مزایایی را هم برای شما به همراه می‌آورد.

تلاش کنید تصمیمی که می‌گیرید واقع‌بینانه و منطقی باشد در عین این‌که به شما حس شادمانی ببخشد.

داشتن هدف همیشه در زندگی سودمند است چراکه داشتن آن به زندگی شما معنا و مسیر می‌دهد و شما را به سوی آن هدایت می‌کند. هنگامی‌که با موقعیتی روبه‌رو هستید که باید تصمیم مهمی بگیرید، به خاطر داشته باشید که هدف شما چیست و چگونه تصمیمتان، شما را در مسیر این هدف قرار می‌دهد هدف شما نیز باید در آن فرایند دیده شود.
مسئولیت‌پذیر باشید

برخی به‌راستی نمی‌توانند تصمیم‌های درست و خوبی بگیرند و دلیل آن هم این است که احساس می‌کنند خود را در میان تصمیماتی که گرفته‌اند گرفتار کرده‌اند. مسئولیت کار و تصمیمی که گرفته‌اید بپذیرید؛ هنگامی‌که کاری درست پیش می‌رود شادمان باشید، اما هنگام ناهماهنگی و مشکل خود را از گردانه حذف نکنید بلکه تلاش کنید راهی پیدا کنید تا به هدفتان نزدیک‌تر شوید درواقع باید بتوانید کاری کنید تا کار‌ها بهتر پیش رود.

تصمیم‌‌گیری درست در بحران‌ها

به گزارش رویداد۲۴ شما باید درباره تصمیمی که گرفته‌اید و پیامد‌های آن احساس تعهد کنید و اگر گمان می‌کنید درست تصمیم نگرفته‌اید دست از سرزنش کردن خود بردارید و تمرکزتان را روی بهتر انجام دادن کار‌ها قرار دهید ضمن این‌که باید اشتباهاتتان را ببینید و از آن‌ها درس بگیرید تا در آینده آن‌ها را تکرار نکنید.

بررسی گزینه‌های موجود

هنگامی‌که قرار است تصمیمی بگیرید باید ابتدا آن را بررسی کنید. شما در این میان می‌توانید با دوستان مورد اعتماد خود مشورت کنید تا بتوانید آن را از زوایای دیگر هم ببینید این‌گونه می‌توانید بهتر بیندیشید ضمن این‌که ممکن است با این کار گزینه‌هایی را دریابید که خود به آن‌ها توجهی نداشته‌اید بنابراین تمامی گزینه‌هایی که دارید، در نظر داشته باشید و همه را بررسی کنید. سخنان دیگران و انتقادهایشان را بشنوید و در نهایت تصمیم بگیرید.


بیشتر بخوانید: راه‌هایی برای کم‌کردن استرس روزانه


به احساساتتان توجه کنید

شاید احساسی تصمیم گرفتن شما را به بیراهه ببرد، اما تنها از روی خرد و بدون توجه به احساسات هم کار چندان درستی نیست به‌ویژه هنگامی‌که اصلا نمی‌دانید باید چه کنید. در این‌گونه مواقع قدم بزنید و تلاش کنید ذهن خود را آزاد و تمرکز کنید. به حس درونتان بها دهید و اجازه دهید آن هم روی تصمیم شما اثر بگذارد.

از دیگران کمک بگیرید

حتما تاکنون شنیده‌اید چند عقل بهتر از یک عقل است، بهتر است انسان در هر کاری به‌ویژه به هنگام بحران که خود هم تمرکز چندانی ندارد از کسانی‌که در این زمینه مهارت دارند و افراد موفق و البته قابل اعتمادی‌اند کمک بگیرد و دیدگاه آن‌ها را هم بشنود و با نگرششان به موضوع آشنا شود و سپس با توجه به شرایط زندگی و شخصیت و اولویت‌های خود اقدام به گرفتن بهترین تصمیم بگیرد.

تصمیم‌‌گیری درست

دلایلی که تصمیم‌گیری را دشوار می‌کنند

تصمیم‌گیری اگرچه همیشه مهم و تاثیرگذار است، اما درکل نباید آن را چنان سخت کرد که برای انسان تبدیل به ترسی همیشگی شود چنان‌که این موضوع برای برخی چنان تبدیل به هیولایی شده است که برای هر تصمیمی دچار استرسی بی‌اندازه می‌شوند، اما دلیل این امر چیست؟

کمال‌طلبی

گاه افراد چنان کمال‌گرا و ایده‌آلیستند که اصلا نمی‌توانند کاری را شروع کنند که بخواهند به پایان آن بیندیشند. افراد ایده‌آل‌گرا چنان اهداف دست‌نیافتنی‌ای برای خود ترسیم می‌کنند که هرگز نمی‌توانند برای حرکت به سمت آن تصمیم بگیرند. بدین ترتیب تصمیم‌گیری را که خود فرایندی سخت است بیش از پیش پیچیده می‌کنند و هرگز به سراغ آن نمی‌روند.

خیال‌بافی

برخی واقعیت را نمی‌پذیرند و مدام در حال خیال‌پردازی‌اند بنابراین خود و مهارت‌ها و توانایی‌های خود را فراتر از آن‌چه هستند می‌بینند و برهمان اساس هم هدف تعیین می‌کنند اهدافی که هیچ سنخیتی با آن‌ها و وضعیتشان ندارد در نتیجه هرگز نمی‌توانند برای رسیدن به آن‌ها تصمیمی بگیرند.

سرگرم کردن خود با کار

برخی خود را چنان با کار مشغول می‌کنند که فرصت تصمیم‌گیری را از خود می‌گیرند درواقع این کار عمدیست تا بتوانند خود را از مخمصه و مسئولیت تصمیم‌گیری رها کنند و آن را برعهده دیگران بگذارند.

باید بدانید تصمیم‌گیری در هر شکل و موقعیتی دشوار است، اما مهم این است که با توجه به شناختی که از خود و موقعیتتان دارید بهترین راه را گزینش کنید راهی که در آن شاد و امیدوارید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان