تاریخ انتشار: ۱۰:۳۰ - ۱۱ اسفند ۱۴۰۱

زیان‌های غذاهای کنسروی و فراوری‌شده

آیا تاکنون درباره غذاهای کنسروی و فرآوری‌شده و زیان‌های آن‌ها برای بدن چیزی شنیده‌اید؟ شما تا چه اندازه از این غذاها استفاده می‌کنید و آیا به‌راستی آن اندازه که می‌گویند این غذاها برای بدن مضرند؟

غذاهای کنسروی و فراوری‌شده

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: آیا تاکنون درباره غذا‌های کنسروی و فرآوری‌شده و زیان‌های آن‌ها برای بدن چیزی شنیده‌اید؟ شما تا چه اندازه از این غذا‌ها استفاده می‌کنید و آیا به‌راستی آن اندازه که می‌گویند این غذا‌ها برای بدن مضرند؟

آیا تاکنون درباره غذا‌های کنسروی و فرآوری‌شده و زیان‌های آن‌ها برای بدن چیزی شنیده‌اید؟ شما تا چه اندازه از این غذا‌ها استفاده می‌کنید و آیا به‌راستی آن اندازه که می‌گویند این غذا‌ها برای بدن مضرند؟

بسیاری بر این باورند که غذا‌های کنسروی و فرآوری‌شده سرشار از ضررند و برای بدن هیچ سود و فایده‌ای ندارند.

امروز سبک زندگی و نوع غذای افراد باتوجه به گذشته تغییرات زیادی کرده است و سرعت زندگی و بی‌حوصلگی بسیاری از خانواده‌ها را به سمت استفاده از غذا‌های کنسروی و فراوری شده کشانده است رژیم غذایی‌که به‌ویژه برای کودکان که در سن رشد قرار دارند بسیار آسیب‌زاست و مواد نگهدارنده موجود در آن‌ها یکی از عوامل مهم رواج انواع سرطان‌ها در این سال‌ها بوده است.

هنوز برای بسیاری از ما، اما این پرسش وجود دارد که آیا به‌راستی و به‌ویژه درباره غذا‌های کنسروشده خطری برای بدن و تن‌درستی وجود دارد یا خیر و این میزان چه اندازه است یعنی چه اندازه این مواد را مصرف کنیم برای بدن مضر است؟ آیا به‌طورکلی باید مصرف آن‌ها را به صفر برسانیم و یا خیر می‌تواند گه‌گاه از آن‌ها استفاده کرد بی‌آن‌که نگران تن‌درستی و آسیب به بدن بود.

غذا‌های کنسروی از چه هنگام رایج شد؟

یک شیرینی‌پز و آشپز فرانسوی به نام نیکلاس اپرت در اواخر سده ۱۸ غذا‌های کنسروی را ابداع کرد. او در آن هنگام غذا را در بطری‌ها و شیشه‌ها می‌گذاشت و آن‌ها را با چوب پنبه و موم می‌پوشاند؛ سپس این شیشه‌ها را با آب جوش ضد عفونی می‌کرد.

به گزارش رویداد۲۴ پس از آن و با گذشت زمان و بیش‌ترشدن محصولات و طرفداران این‌گونه خوراک‌ها دولت فرانسه پا به میدان گذاشت و از او حمایت مالی کرد تا بتواند محصول و اختراع خود را گسترش دهد.

زیان‌های غذاهای کنسروی و فراوری‌شده

به‌دنبال آن نخستین کتاب در مورد غذای کنسروی منتشر شد و روش او به سرعت گسترش پیدا کرد. جالب است بدانید ۲۰ سال بعد، نیروی دریایی انگلیس توزیع غذا بین نیرو‌های خود را با استفاده از غذا‌های کنسروی آغاز کرد.

در درازای جنگ جهانی دوم، دول برخی کشور‌ها مردمشان را تشویق می‌کردند تا غذا‌ها را به روش خانگی کنسرو کنند.

غذای سالم را انتخاب کنید

باید بدانید اولویت همواره با غذای سالم و البته تازه است بنابراین این‌که وقت کافی نداریم نباید ما را بر آن دارد تا به سمت تهیه و مصرف غذا‌های کنسروی و آماده و نیمه‌آمده برویم. خانواده‌ها می‌توانند با کمک هم و از روز پیش در تهیه مواد اولیه غذا به هم کمک کنند تا بتوانند همگی از داشتن و خوردن یک غذای سالم که تامین‌کننده نیاز‌های جسمی و روحی آن‌هاست لذت ببرند.

سید ضیاالدین حسینی مظهری، دکترای تخصصی تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به مضرات استفاده از غذا‌های کنسر شده می‌گوید: «پرطرفدارترین غذای کنسروی در میان خانواده‌های ایرانی کنسرو تن ماهی است. باید بدانید که استفاده مداوم از این کنسرو به علت دارا بودن مقدار زیاد جیوه بر روی عملکرد مغز تاثیرات بسیار منفی می‌گذارد. از سوی دیگر نجوشاندن و استفاده از کنسرو‌هایی که تغییر شکل ظاهری داده اند احتمال مسمومیت را بسیار جدی می‌کند».

ین متخصص هم‌چنین درباره کپک‌زدگی برخی غذا‌های کنسروی می‌گوید: برخی تصور می‌کنند اگر کپک‌های ایجاد شده بر روی کنسرو‌ها را جدا کنند مشکل حل شده و دیگر منعی در استفاده از آن محصول وجود ندارد، اما اصلا این‌گونه نیست و مشکل اصلی از همین جا آغاز می‌شود.


بیشتر بخوانید: جوان‌سازی پوست با پوست پرتقال


هنگامی که رب گوجه کپک می‌زند این کپک‌ها نوعی سم به نام مایکوتوکسین تولید می‌کنند. حتی اگر شما قسمت کپک زده و لایه زیرین آن را بردارید باز هم خطر وجود دارد، زیرا ممکن است سم به لایه‌های زیرین نیز نفوذ کرده باشد. همچنین هاگ‌های مولد این کپک‌ها نیز بسیار ریز بوده و با چشم قابل مشاهده نیستند.

ممکن است این هاگ‌ها همچنان در رب گوجه باقی مانده باشند؛ بنابراین به نظر می‌رسد حتی اگر کپک را به طور کامل از رب حذف کنید باز هم نمی‌توانید سم ناشی از آن و یا هاگ‌های مولد آن را از بین ببرید.

زیان‌های غذاهای کنسروی و فراوری‌شده

جذاب، اما آسیب‌زا

کیست که از خوردن سوسیس و کالباس لذت نبرد و آن‌ها را دوست نداشته باشد؟ معمولا افراد این‌گونه غذا‌های را دوست دارند و به‌طورکلی از این مدل استقبال می‌کنند، اما همه هم می‌دانند این‌گونه غذا‌های فرآوری‌شده دارای کالری بالا، شکر اضافه و چربی زیادند، اما به همان نسبت مواد مغذی و سودمند کمی دارند و سرشار از مواد شیمیایی و نگه‌دارنده‌اند.

به گزارش رویداد۲۴ موضوع این است که به غذا‌های فرآوری‌شده موادی مضر مانند نمک، قند و چربی افزوده می‌شود تا مزه آن‌ها را بهتر کنند و بتوانند مدت بیش‌تری آن‌ها را نگه دارند چیز‌هایی که برای بدن به‌سان سم عمل می‌کنند و همان‌گونه‌که اشاره کردیم از عوامل به‌وجودآمدن سرطان در بدن هستند.

اگر نمی‌توانید از مصرف این‌گونه‌غذا‌ها خودداری کنید و آن‌ها را برای همیشه کنار بگذارید حتما پس از خوردن آن‌ها باید از خوردن غذا به مدت پنج ساعت خودداری کنید. این کار به شما کمک می‌کند تا از افزایش قند خون جلوگیری کنید چراکه مصرف این غذا‌ها به سرعت قند خود را بالا می‌برند.

مصرف مواد کنسروشده با این شرط

اگر هم‌چنان علاقه دارید و یا گاه چاره‌ای جز استفاده از مواد غذایی فرآوری‌شده و کنسروی ندارید بهتر است این اصول را رعایت کنید:

از برند‌ها و شرکت‌های قدیمی‌تر و البته شناخته‌شده‌تر که پیشینه و نام خوب و قابل اعتمادی دارند استفاده کنید.

به هنگام خرید به مواد و ترکیبات نوشته‌شده روی بسته دقت کنید.

از کنسرو‌هایی استفاده کنید که مقدار سدیم کم‌تری دارند.

برای جلوگیری از مصرف قند اضافی، میوه‌هایی را که به جای شربت در آب کنسرو شده اند، انتخاب کنید.

از کنسرو‌هایی استفاده کنید که مواد نگهدارنده ندارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان