تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۱

معرفی شهرهای ناشناخته ایران برای سفر نوروزی

ایران از جمله کشورهاییست که برای گردش‌گران جاذبه‌های زیادی دارد چون مناطقی دارد که هنوز هم بکر و دست‌نیافتنی مانده‌اند. این جاذبه‌ها چنان زیاد است که شاید در کم‌تر کشوری بتوان آن‌ها را پیدا کرد.

سفر نوروزی به ناشناخته‌های ایران

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: ایران از جمله کشورهاییست که برای گردش‌گران جاذبه‌های زیادی دارد، چون مناطقی دارد که هنوز هم بکر و دست‌نیافتنی مانده‌اند. این جاذبه‌ها چنان زیاد است که شاید در کم‌تر کشوری بتوان آن‌ها را پیدا کرد.

ایران کشوریست با موقعیت جغرافیایی خاص و زیبا که از گزینه‌های بسیار مناسب برای کسانیست که به دنبال گردش‌گری و استفاده و لذت‌بردن از طبیعتند.

به گزارش رویداد۲۴ یکی از بدترین چیز‌هایی که همیشه می‌توان در هر تعطیلات آن را دید و شاید بتوان آن را هم فرسایشی دانست هجوم شمار زیاد مسافران به سمت شمال و استان‌های این ناحیه از کشور است گویی ایران و جاذبه‌ها و زیبایی‌هایش تنها در این بخش از کشور جمع شده‌اند. درست است که شمال ایران بسیار زیباست، اما این‌که با هر تعطیلات و موقعیتی به آن‌جا برویم به نظر کمی خسته‌کننده و خالی از نوآوری و خلاقیت است.

هنگامی‌که همیشه به شمال کشور برویم سبب می‌شود فرصت کافی برای دیدن دیگر مناطق کشور و جاذبه‌ها و زیبایی‌هایش نداشته باشیم و آن را از دست بدهیم باتوجه به این‌که همان‌گونه‌که اشاره کردیم ایران پر است از جاذبه‌های گردش‌گری و زیبایی که شاید عمر یک انسان برای گردش در تمام آن کفاف ندهد.

ازسوی دیگر رفتن این حجم از مسافر به شمال کشور سبب به‌وجودآمدن ترافیک‌های دهشت‌ناک و اتلاف وقت می‌شود و سفر را به جای تبدیل‌شدن به زمانی برای استراحت به خسته‌کننده‌تری رخداد تبدیل می‌کند.

حتما شما هم می‌دانید در سال‌های اخیر خوشبختانه استان‌های جنوبی کشور مانند خوزستان، بوشهر و به ویژه هرمزگان و سیستان و بلوچستان بسیار مورد توجه قرار گرفته‌اند که نوروز و فصل بهار باتوجه به آب و هوای گرم این مناطق موقعیت و زمان خوبی برای سفر به آن‌هاست، اما باز هم این تمام ماجرا نیست. باید بدانید استان‌ها و شهر‌هایی هستند که بسیار ناشناخته مانده‌اند که می‌توانید با برنامه‌ریزی درست به آن‌جا سفر کنید و لذت ببرید. در این‌جا می‌خواهیم به چند نمونه از آن‌ها اشاره کنیم پس با ما همراه باشید.

ایلام

همه ما نام ایلام را شنیده‌ایم، اما به‌راستی چند تن از ما به فکر رفتن و سفرکردن به این شهر و استان زیبا بوده‌ایم؟ شاید با خود بگویید ایلام سرد است و برای نوروز و سفر در این روز‌ها مناسب نیست، اما باید بدانید این باور اشتباهیست که بسیاری دچار آن هستند.

به گزارش رویداد۲۴ زمان سفرکردن به ایلام دقیقا اسفند و فروردین و تا اندازه‌ای اردی‌بهشت است و پس از آن بسیار گرم می‌شود که رفتن به آن‌جا را دشوار می‌کند. ایلام هم‌چنین جزو استان‌هاییست که دارای آثار باستانی فراوان است و درواقع جزو نخستین تمدن‌های دنیاست بنابراین قدیمی‌ترین آثار باستانی و تاریخی همانند طاق شیرین و فرهاد، نقش برجسته گل‌گل، شهر باستانی ماداکتو، پل گاومیشان و... را در خود جای داده است.

ایلام هم‌چنین چنان طبیعت بکر و زیبایی دارد که شاید در دیگر نقاط ایران مانند آن را نتوانید پیدا کنید.

ایلام به دلیل وجود کوه‌ها، رودخانه‌ها، آبشارها، مناطق کوهستانی حفاظت شده، غار‌ها و دشت‌های وسیع حاصلخیز مقصد مناسبی برای گردشگران طبیعت‌گرد به شمار می‌رود که می‌توان به کوه چمن گیر در کبیرکوه، غار کناتاریکه در ارتفاعات سیوان کوه نزدیک به روستای پاکل، منطقه شکار ممنوع زله زرد، آبشار گچان، روستای میشخاص و روستای جعفرآباد و سیمره و تنگه رازیانه اشاره کرد. هزینه سفر به این استان باتوجه به نزدیک مرز عراق بودن، در مقایسه با شهر‌های بزرگ گردشگرپذیر و استان‌های شمالی ارزان‌تر است.

ناشناخته‌های ایران

کرمانشاه و کردستان

کرمانشاه و کردستان که نمادی از تاریخ و فرهنگ و هنر ایران است یکی از جاذبه‌های گردشگری ایران در هر چهار فصل به شمار می‌روند؛ اما نوروز آن را می‌توان یکی از بهترین زمان‌های ممکن برای سفر به این دو استان سراسر زیبایی دانست.

چرا که باتوجه به آداب و رسوم و فرهنگ خاص عید نوروز در میان کردها، جشن‌های نوروزی آن شهرتی حتی در حد جهانی دارد. جشن‌هایی که مردم با لباس‌های آراسته محلی با موسیقی مختص کردی در مناطق مختلف گردهم می‌آیند.

این جشن در مناطق روستایی به ویژه در منطقه هورامانات بسیار پرشکوه برگزار می‌شود. مراسم سنتی و باستانی بابایادگار در غرب استان نیز از شهره بسیاری برخوردار است که با نواختن تنبور ساز باستانی ایرانی همراه می‌شود.


بیشتر بخوانید: بررسی بهترین هتل‌های استان کردستان


از این رو، تماشای طبیعت و بنا‌های تاریخی بی نظیر کرمانشاه و کردستان به ویژه هورامانات همراه با جشن‌های نوروزی آن شاید یکی از بهترین سفر‌های نوروزی باشد.

افزون‌بر این غذا‌ها و خوراک این منطقه که اکنون ثبت جهانی شده یکی از جاذبه‌های مهم کرمانشاه به شمار می‌رود که نمی‌توان از دنده کباب، خورش خلال، کلانه، آش عباسعلی، شیرینی بژی و نان برنجی به راحتی گذشت و کوفته‌ای که غذای محبوب در روز سیزدهم فروردین است. هزینه سفر به این استان‌ها نیز در مقایسه با استان‌های بسیار گردشگرپذیر ارزان‌تر است و می‌تواند یک سفر اقتصادی برای مسافران باشد.

سفر نوروزی

مناطق کویری

کویرگردی یکی از جذاب‌ترین و زیباترین نوع سفر‌ها است که تنها در فصول خاصی امکان‌پذیر است و در تمام ایام سال نمی‌توان به سمت کویر‌ها رفت و از مزایای آن بهره برد. از آبان ماه، تور‌های سفر به کویر شروع به فعالیت می‌کنند و تا اواخر فروردین ادامه می‌یابد.

پس از آن به دلیل گرمای شدید، دیگر امکان رفتن به کویر وجود ندارد. بنابراین، ایام نوروز یکی از زمان‌های مناسب برای سفر به کویر است. زیرا علاوه بر اینکه هنوز آب و هوای کویر مطبوع و معتدل است مسافران زمان کافی برای گشت و گذار در کویر‌ها و شهر‌ها و روستا‌های اطراف را خواهند داشت.

مرکز ایران مملو از کویر‌هایی است که امکان سفر را برای مسافران از تمام ایران فراهم می‌کند. کویر مصر، ورزنه، متین آباد، مرنجاب و ابوزیدآباد در استان اصفهان، کویر کاراکل و ریگ زرین در یزد، کویر شهداد و ریگان در استان کرمان، کویر ریگ جن در استان سمنان و کویر حلوان و زردگاه در استان خراسان جنوبی از زیباترین کویر‌های ایران است که یکی از مقاصد مهم سفر‌ها در فصول سرد است، اما در نوروز مورد توجه مسافران قرار نمی‌گیرد

یزد و اصفهان

دو استان یزد و اصفهان اگرچه در نوروز مورد استقبال مسافران نوروزی قرار می‌گیرد، اما معمولا شهر‌های زیبای اطرافشان و روستا‌ها مورد توجه قرار نمی‌گیرند و مردم به آن‌ها سری نمی‌زنند.

طبیعت استان یزد نیز در بهار و نوروز حال و هوای دیگری دارد. درختان سبز، باد ملایم و آواز خوش پرندگان در لابه‌لای درختان و باغ‌ها در کنار رود این استان را از خواب زمستانی بیدار می‌کند

اردکان، عقدا، روستای خرانق، تفت، میبد و بافق از شهر‌های مهم یزد به شمار می‌روند که مناطق روستایی آن‌ها فرصت مناسبی را برای گذراندن سفر‌های نوروزی ایجاد کرده اند. از این رو سفر به یزد را باید فراتر از شهر یزد دید و شناخت و نوروز زمان مناسبی برای تحقق این امر است. خراسان جنوبی هم با دره کالجنی منحصربه‌فرد خود، طبس بسیار زیبا و فردوس بی نظیرش می‌تواند مقصد مهم سفر‌های نوروزی باشد

توصیه‌های سفر‌های نوروزی

نوروز زمان سفرکردن و استراحت است، اما انسان در تمامی مراحل زندگی خود در سفر یا جز آن باید مواردی را رعایت کند تا به خود و دیگران خوش بگذرد ضمن این‌که به حیات‌وحش و محیط‌زیست هم آسیبی وارد نشود.

به گزارش رویداد۲۴ باید بدانید اوایل فروردین فصل زادآوری حیات وحش است، از این روست که قدم گذاشتن در طبیعت باید با احتیاط‌های لازم انجام شود تا مبادا به آن تنش و استرسی وارد شود.

کم‌تر تنش و استرس به حیات وحش وارد شود، این موضوع به ویژه در برنامه‌های طبیعت گردی که بخش عمده‌ای از سفر به پیاده روی و کمپ کردن در طبیعت می‌گذرد محسوس‌تر است.

تلاش کنید تا جای ممکن در طبیعت آتش روشن نکنید و اگر ناچار به انجام آن شدید بار‌ها آن را چک کنید تا از خاموش‌شدنشان مطمئن شوید.

اگر می‌خواهید از کسی یا مکانی عکس بگیرید از متولی و یا آن فرد اجازه بگیرید.

موضوع بسیار مهم این است که از رهاکردن آشغال و زباله‌هایتان در طبیعت حتی با فرض این‌که طبیعیت و قابل بازیافت است خودداری کنید.

از گذاشتن موسیقی در طبیعت و حتی آوازخواندن در آن دوری کنید، چون این موضوع ممکن است برای حیات‌وحش ناراحت‌کننده باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی ، نوروز
نظرات شما
پیشخوان