تاریخ انتشار: ۱۲:۳۵ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۳ نظر

پیامدهای مصرف زیاد آجیل

یکی از خوراکی‌های بسیار مقوی و خوش‌مزه که در این روزها و نوروز بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد آجیل است البته اگر با وضعیت اقتصادی امروز جامعه مردم بتوانند آن را تهیه و مصرف کنند.

پیامدهای مصرف آجیل

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: یکی از خوراکی‌های بسیار مقوی و خوش‌مزه که در این روز‌ها و نوروز بیش‌تر مورد استفاده قرار می‌گیرد آجیل است البته اگر با وضعیت اقتصادی امروز جامعه مردم بتوانند آن را تهیه و مصرف کنند.

همه می‌دانیم که تغذیه و موادی که مصرف می‌کنیم در نوروز با دیگر روز‌های سال کمی متفاوت است و اگر درست مصرف نکنیم و یا از مواد بی‌کیفیت بهره بگیریم ممکن است نوروز را به کام خود و اعضای خانواده‌مان تلخ کنیم.

به گزارش رویداد۲۴ باتوجه به نزدیک‌شدن به نوروز و تغییراتی که در سبک زندگی و تغذیه افراد به‌وجود می‌آید باید به نکاتی دقت کرد تا از پرخوری و مصرف بیش‌از اندازه آجیل و شیرینی‌ها خوددواری کرد.

متخصصین تغذیه در مورد این دوران می‌گوین دیکی از مشکلاتی که ممکن است در نوروز و تعطیلات بلند مدت زیاد به‌وجود آید مشکلات مربوط به اختلالات دستگاه گوارشی و یبوست است. به دلیل تغییرات آب و هوایی که در سفر‌ها اتفاق می‌افتد یا به خاطر تغییراتی که در تغذیه و تحرک بدنی اتفاق می‌افتد، افراد باید در مصرف غذا‌های چرب، کمبود فیبر، کمبود مصرف آب و بی‌تحرکی و نداشتن تحرک لازم در شبانه‌روز که از عوامل بروز یبوست هستند توجه کنند.

پژوهش‌ها نشان می‌دهد برای رفع یبوست باید به اندازه کافی از منابع فیبر غذایی مثل سبزیجات و میوه‌جات و غلات سبوس‌دار و همچنین از آب به اندازه کافیاستفاده کنید. شاید برایتان این پرسش وجود داشه باشد که چه میزان آب کافیست. بای بدانید اندازه آبی که شبانه روز باید استفاده شد دست‌کم ۱.۵ لیتر است و به اندازه کافی تحرک داشته باشیم تا دچار یبوست نشویم. اگر همچنان با تغییری که ایجاد کردیم یبوست رفع نشد حتما باید به پزشک مراجعه کنیم تا بررسی‌های بیش‌تری انجام شود. مصرف انجیر یا آلو می‌تواند در بهبود عملکرد گوارش در یبوست‌ها کمک‌کننده باشد.

منابع فیبر مانند حبوبات، لوبیا، نخود، عدس، لپه، سبوس گندم و جو، سبزیجات مانند گل کلم، میوه‌ها مثل سیب، گلابی، کشمش، آلو و استفاده از نان‌های کامل مانند نان جو دوسر و نان سنگک می‌توانند کمک‌کننده باشند.

تلاش کنید در این روز‌ها که در آستانه تعطیلات هستیم تغذیه خود را چندان وارد چالش نکنیم تا دچار مشکلات نشویم.

مصرف آجیل بی‌کیفیت

فواید مصرف آجیل

یکی از تنقلاتی که در نوروز ممکن است زیاد به آن توجه شود آجیل و مغز‌ها هستند که از جمله رسوم ما ایرانی‌ها در نوروز بوده است. البته آجیل طرفداران زیادی دارد. نه‌تن‌ها در بین بزرگ‌تر‌ها بل‌که کودکان همه استقبال زیادی از مغز‌ها و آجیل دارند. بادام، پسته، بادام زمینی، بادام هندی، فندق، گردو و موارد دیگه جزو آن‌ها هستند که از ارزش زیادی هم برخوردارند. چربی‌هایی که در مغز آجیل هست از نوع چربی‌های اشباع شده‌ای است که می‌تواند باعث سلامتی شود و خطر بیماری‌های قلب و عروق را کم کند.‌

می‌دانیم پروتئین‌های موجود در آجیل و انواع مغز‌ها از پروتئین‌های گیاهی است و منبع خوبی برای تامین روزانه پروتئین برای بدن هستند. همچنین آجیل سرشار از فیبر است و فیبر‌های غذایی به تسهیل اجابت مزاج کمک کرده و هم نوعی احساس سیری در فرد ایجاد می‌کنند و می‌توانند مانع پرخوری‌ها شوند. همچنین حاوی مواد معدنی مفیدی است از جمله روی که در بین ایرانی‌ها کمبود آن وجود دارد.

در کودکان هم نقش مهمی در سلامتی دارد، حاوی منابع مناسب آهن، کلسیم و پتاسیم است. آنتی اکسیدان‌ها را دارد که از تخریب سلول‌ها جلوگیری می‌کنند و به عنوان یکی از مواد ضد سرطان مطرح می‌شوند. حاوی کلسیم هستند و می‌توانند از بروز پوکی استخوان جلوگیری کنند. تقویت سیستم ایمنی بدن را در مقابل عوامل خارجی و محیطی دارد، همه این‌ها از فواید مصرف آجیل است، اما زیان‌هایی هم می‌تواند داشته باشد.


بیشتر بخوانید: زیان‌های غذاهای کنسروی و فراوری‌شده


زیان‌های مصرف آجیل

باید بدانید مصرف آجیل زیان‌هایی هم دارد برای نمونه آجیل به دلیل چربی زیادی که دارد بسیار پرانرژیست و کالری خیلی زیادی دارد و با توجه به این‌که خیلی خوش‌مزه است معمولا در مصرف آن افراط می‌شود، بنابراین در ایام نوروز می‌توانند انرژی بسیار زیادی را وارد بدن کنند و باعث چاقی شود. هر ۱۰۰ گرم آجیل می‌تواند دست‌کم ۶۰۰ گرم کالری به بدن برساند و معادل یک وعده غذایی است و معادل ۳۰ تا ۳۵ قاشق برنج محسوب می‌شود و خیلی زیاد است

از دیگر مضرات آجیل این است که می‌تواند برخی از آلرژی‌ها یا مواد حساسیت‌زا را وارد بدن کند برای نمونه در بادام زمینی یک ماده آلرژی وجود دارد که اگر افرادی که به آن حساسیت دارند آن را مصرف کنند برای‌شان مشکل‌ساز خواهد شد؛ یا در بیماران مبتلا به آسم اگر به آن حساسیت داشته باشند. از دیگر مشکلات و مضرات آجیل، نمک زیادی است که وارد بدن می‌شود. هرچند انواع خام این مواد هم هستند، اما ممکن است بیش‌تر انواع شور آجیل مصرف شود و در کسانی که مبتلا به فشار خون هستند می‌تواند باعث مشکلاتی شود و ایام عیدشان را تلخ کند.

پیامدهای مصرف آجیل بی‌کیفیت

باتوجه به گران‌شدن آجیل ممکن است برخی به سمت خرید آجیل‌های ارزان‌تر که مسلما کیفیت مناسبی ندارند روی بیاورند. دقت داشته باشید انواع آجیل‌های بی‌کیفیت ممکن است آجیل‌های آلوده به سموم مختلف مانند سموم قارچی و آفلاتوکسین وجود داشته باشد، بنابراین باید موقع خرید آجیل دقت کنیم که آجیل کهنه را به ما نفروشند. همچنین آجیل‌هایی هستند که با رنگ‌های غیرمجاز رنگ می‌شوند تا با کیفیت به نظر برسند لذا باید مراقب باشیم اگر آجیل رنگ اغراق کننده‌ای داشت از خرید آن خودداری کنیم. رنگ‌های غیرمجاز می‌توانند باعث مشکلاتی از جمله بروز آلرژی‌ها و ابتلا به سرطان را در پی داشته باشند.

آفلاتوکسین یا همان سمومی که ناشی از کپک زدگی آجیل است ممکن است باعث سرطان کبد یا در مادرانی که باردار هستند سبب سقط جنین شود؛ بنابراین باید سعی کنیم آجیل باکیفیت مصرف کنیم

میوه‌های خشک را جایگزین میوه‌های طبیعی نکنیم

چند سالیست که در کشور ما مصرف میوه‌های خشک طرفداران زیادی پیدا کرده است. امروز میوه‌های خشک هم یکی دیگر از خوراکی‌هایی است که ممکن است در نوروز مصرف شود، خیلی هم اتفاقا مفید هستند، منبع بسیار خوب پتاسیم به شمار می‌آیند و کسانی که مبتلا به فشار خون هستند خوب است که آن‌ها را مصرف کنند. میوه‌های خشک سرشار از فیبر بوده و برای کسانی که مبتلا به یبوست هستند می‌تواند کمک‌کننده باشد. زردآلو خشک، آلو و انجیر خشک فیبر زیادی دارند و می‌توانند به بهبود سیستم گوارش ما کمک کنند، اما نکته مهم این است که این مواد نمی‌توانند جایگزین میوه‌های طبیعی شوند، چون ممکن است در اثر ماندگاری، خشک شدن یا فرآیندی که روی آن انجام می‌شود خیلی از ویتامین‌های خود را از دست دهند، بنابراین استفاده از آن به عنوان یک تنقلات یا هوس خوراکی کردن یا منبعی برای تأمین فیبر، خیلی خوب است، اما جایگزین میوه اصلی و میوه تازه نخواهد شد لذا باید سعی کنیم از آن برای تامین‌کننده برای نمونه روی، کلسیم و پتاسیم و منیزیوم استفاده کنیم

تخمه‌ها هم منبع اصلی چربی هستند، پروتئین دارند و منبع ویتامین‌های گروه B مانند اسید فولیک بشمار می‌آیند. تخمه‌ها، پتاسیم، منیزیم، روی و آهن هم دارند، حاوی فیبر هم هستند و کلا غذا‌های مفیدی برای به خصوص حفظ سلامت پروستات هستند. تخمه‌ها حاوی منیزیم هستند که می‌توانند تسکین‌دهنده اعصاب باشند. همچنین می‌تواند برای رفع سوءهاضمه و یبوست نیز مصرف شوند، اما با توجه به اینکه چربی زیادی دارند حاوی نمک هستند و می‌توانند برای کسانی که چاق هستند یا فشار خون دارند مشکلات به‌وجود آورند پس اگر این مشکلات را دارید کوشش کنید مصرف آن‌ها را کم کنید و از نوعی بهره بگیرید که نمک کم‌تری دارند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
۱۳۹۸
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
0
0
کی میتونه آجیل بخره چه برسه به اینکه زیاده روی کنه درخوردن
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۱
0
0
کوفتش بشه هرکی زیاد میخوره به نظرم ماکه امسال هم نخوردیم یکسری یه جورایی از سهم ماهم میخورند
حامد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۲
0
0
شخصا حیف که این مطالب رو خوندم
نظرات شما
پیشخوان