تاریخ انتشار: ۰۹:۱۷ - ۲۶ اسفند ۱۴۰۱
تعداد نظرات: ۱ نظر

امیرعبداللهیان: روابط تهران و آژانس در مسیر درست قرار دارد/ بورل: از ایران می‌خواهیم رفتار خود را تغییر دهد

وزیر امور خارجه در گفتگوی تلفنی هماهنگ‌کننده عالی سیاست خارجی اتحاد اروپا تاکید کرد: روابط تهران و آژانس در مسیر درست خود قرار دارد.

امیرعبداللهیان: روابط تهران و آژانس در مسیر درست قرار دارد/ بورل: از ایران می‌خواهیم رفتار خود را تغییر دهد

رویداد۲۴ در گفتگوی تلفنی هماهنگ کننده عالی سیاست خارجی و امنیتی اتحادیه اروپا و وزیر امور خارجه کشورمان طرفین در خصوص گفتگو برای احیای برجام، وضعیت اوکراین و همکاری آژانس بین المللی انرژی اتمی و جمهوری اسلامی ایران رایزنی کردند.

حسین امیرعبداللهیان در این گفتگوی تلفنی در خصوص اوکراین گفت: ما در مورد ریشه وضعیت کنونی اوکراین و مخالفت ایران با جنگ قبلا گفتگو کرده‌ایم.

وزیر امور خارجه از آمادگی برای استمرار تلاش‌ها برای تحقق صلح در سفر آتی خود به مسکو خبر داد و افزود: غرب باید بجای تکرار اتهامات بی اساس علیه ایران، اوکراین را تشویق کند مدارک مستند در نشست رسمی هیات‌های سیاسی و نظامی دو کشور ارائه دهد و گفتگوی رسمی را جایگزین اتهامات بی‌اساس و تکراری کند و مشاهده کند که ایران همواره در کنار صلح قرار داد و نه جنگ.

امیرعبداللهیان تاکید کرد: روابط تهران و آژانس در مسیر درست خود قرار دارد.

وزیر امور خارجه همچنین از جوزف بورل در خصوص نحوه نادرست انعکاس اخبار و محتوای توییتش انتقاد کرد.

جوزف بورل نیز در این گفتگو، تلاش خود بعنوان هماهنگ کننده در راستای جمع بندی مذاکرات وین و ابتکار عملی برای منتج به نتیجه شدن گفتگو‌ها را مورد تاکید قرار داد.  علیرغم وجود اظهاراتی در مورد پهپاد ایرانی در جنگ اوکراین، از تلاش ایران برای کمک به تحقق صلح در منطقه قدردانی می‌کنم.

بورل همکاری ایران و آژانس را گامی مثبت و روبه جلو خواند.

طرفین در این تماس آخرین وضعیت گفتگو برای رفع تحریم‌ها را مورد توجه قرار دادند.


بیشتربخوانید: دو سناریوی محتمل پیش روی ایران و غرب و چیست؟


بورل خواستار تسریع اجرای توافق ایران و آژانس اتمی شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگو با وزیر امور خارجه کشورمان برلزوم تسریع اجرای توافق اخیر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص حل‌وفصل مسائل پادمانی تاکید کرد.

«بورل» روز پنجشنبه با انتشار پیامی در توئیتر، ضمن اشاره به تماس تلفنی خود با حسین امیرعبداللهیان، عنوان کرد: همکاری جدی با آژانس اتمی و اجرای سریع توافق بدست آمده ضروری است.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در بخش دیگری از توئیت خود با اشاره به مسائل داخلی ایران و ادعای مشارکت با روسیه در جنگ اوکراین را تکرار کرد و مدعی شد: ما از ایران می‌خواهیم که رفتار خود را تغییر دهد.

ساعاتی پیش هم پارلمان اروپا قطعنامه‌ای مداخله‌جویانه را در خصوص مسمومیت دختران دانش‌آموز ایرانی تصویب و به این بهانه درخواست خود علیه سپاه را تکرار کرد.

آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی ایران هفته پیش، در پی سفر دو روزه رافائل گروسی مدیرکل آژانس به تهران توافقاتی را در خصوص حل‌وفصل مسائل پادمانی صورت دادند که بر اساس آن، ایران به صورت داوطلبانه به آژانس اجازه می‌دهد تا چنانچه مقتضی باشد فعالیت‌های راستی آزمایی و نظارت بیشتر را اجرا کند. روش اجرای آن قرار شد در جلسات فنی بین دو طرف مورد توافق قرار می‌گیرد.

منابع خبری دیروز از احتمال سفر تیم فنی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تهران در روز‌های آینده، در چارچوب توافق اخیر ایران و آژانس خبر دادند.

لارنس نورمن خبرنگار ارشد نشریه وال‌استریت ژورنال دیروز (چهارشنبه) با انتشار پیامی در توئیتر نوشت: من دریافته‌ام که تیم فنی آژانس آخر هفته راهی تهران خواهد شد. وی افزود که هفته آینده تصویر روشن‌تری درباره روند اجرای توافقات به‌عمل آمده با ایران حاصل خواهد شد.

گروسی هفته پیش در حاشیه نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرنگاران گفته بود که تیم فنی این سازمان به زودی برای شرکت در جلسات با ایران در خصوص حل وفصل مسائل پادمانی، راهی تهران می‌شود.

وی دیروز (چهارشنبه) به خبرنگاران در وین گفت که مدالیته (روش) همکاری‌های دو طرف ظرف روز‌های آینده مشخص خواهد شد و «من در حال اعزام یک تیم فنی برای اجرای این (توافق) هستم» وی افزود: «دلیلی وجود ندارد که فکر کنم مشکلی پیش می‌آید. البته باید منتظر باشیم»

منبع: ایرنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۰:۴۵ - ۱۴۰۱/۱۲/۲۶
0
0
ﺭﻭﺍﺑﻂ ﺗﻬﺮﺍﻥ ﻭ ﺁﮊﺍﻧﺲ ﺩﺭ ﻣﺴﯿﺮ یکطرفه قرار دارد.
نظرات شما
پیشخوان