تاریخ انتشار: ۱۲:۳۲ - ۲۹ اسفند ۱۴۰۱

معرفی مکان‌های گردشگری تهران برای نوروز

یکی از شهرهایی که در درازای سال چندان نمی‌توان از شر دود و شلوغی در آن تفریح و گشت و گذار کرد تهران است اما همین تهران در نوروز حال و هوای دیگری دارد.

تهران‌گردی در نوروز

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: یکی از شهر‌هایی که در درازای سال چندان نمی‌توان از شر دود و شلوغی در آن تفریح و گشت و گذار کرد تهران است، اما همین تهران در نوروز حال و هوای دیگری دارد.

همه می‌دانیم تهران شهریست بسیاری قدیمی و زیبا و البته پایتخت ایران است. این شهر یکی از کلان‌شهر‌های بسیار بزرگ و پرجمعیت است که گاه انسان در آن سرسام می‌گیرد بنابراین در روز‌های عادی سال چندان نمی‌توان در آن قدم زد و از زیبایی‌هایش لذت برد.

نوروز و تعطیلات فرصت مناسبیست تا اگر به تهران سفر کرده‌اید و یا ساکن آنید، اما فرصت گشت و گذار در آن را تاکنون پیدا نکرده‌اید از مکان‌های دیدنی آن دیدن کنید و لذت ببرید.

در این مطلب با ما همراه باشید تا جاذبه‌های گردش‌گری تهران را بررسی و معرفی کنیم.

برج آزادی

برج و میدان آزادی

نماد تهران برج و میدان آزادیست البته این نماد در گذشته و پیش از برج میلاد پررنگ‌تر بود، اما امروز برج میلاد را هم می‌توان چنین کارکردی را برایش درنظر گرفت. به‌هرروی برج آزادی در قلب تهران و نماد مهم آن است.

میدان و برج آزادی در سال ۱۳۴۹ و به پاس بزرگ‌داشت جشن‌های ۲۵۰۰ ساله شاهنشاهی و به دست حسین امانت معمار ایرانی طراحی شد و مهندس محمد پورفتحی آن را ساخت.

معماری این برج تلفیقی از معماری‌های هخامنشی و ساسانی و اسلامیست. این برج هم‌چنین با الگوبرداری از سقف مسجد شیخ لطف الله طراحی و ساخته شده است.
در محوطه زیرین این برج چندین تالار نمایش، موزه، کتاب‌خانه و نگارخانه قرار دارد.

برج میلاد

برج میلاد

در شمال غرب شهر تهران، برجی مخابراتی چند منظوره قرار دارد که برج میلاد نام دارد و می‌توان آن را ششمین برج بلند مخابراتی دنیا دانست.

برج میلاد بناییست که ساخت آن ۱۱ سال به درازا کشید و امروز همان‌گونه‌که اشاره کردیم به دلیل ارتفاع زیاد و نمای بیرونی‌اش، از آن به عنوان یکی از مهم‌ترین نماد‌های تهران یاد می‌شود که از نظر وسعت کاربری سازه راس بنا، با ۱۳ هزار متر مربع، لقب وسیع‌ترین ساختمان را در بین تمامی برج‌های مخابراتی جهان، به خود اختصاص داده و میزبان گردش‌گران بسیاری از داخل و خارج کشور است.

کاخ نیاوران

مجموعه‌ای از بنا‌های کهن و تاریخی که قدمت آن‌ها به دوران حکومت قاجار و پهلوی باز می‌گردد از دیگر جاذبه‌های گردشگری شهر تهران است که به کاخ‌های نیاوران شهرت یافته است. این اثر در زمینی به مساحت ۱۱ هکتار و متشکل از باغ (به دستور فتحعلی شاه قاجار در این محوطه باغی ساخته شد)، کاخ نیاوران، کاخ صاحبقرانیه (به دستور ناصرالدین شاه احداث شده است)، کوشک احمدشاهی، چند گلخانه و مدرسه‌ی اختصاصی پهلوی است. البته پس از به سلطنت نشستن محمدرضا پهلوی و به دستور وی، تعدادی از بنا‌های آن تخریب و پس از آن به بازسازی و ساخت کاخ به سبک مدرن اقدام شد. وی این کاخ را برای سکونت خود و خانواده اش در نظر گرفت. امروزه بازدید از این مجموعه‌ی تاریخی برای عموم آزاد است

کاخ گلستان

یکی از زیباترین کاخ‌های تهران که در منطقه بسیار قدیمی و زیبایی هم قرار دارد کاخ گلستان است.

یکی از آثار جهانی ایران به حساب می‌آید. این کاخ در فهرست میراث جهانی یونسکو نیز به ثبت رسیده است. قدمت کاخ گلستان به دوران قاجار باز می‌گردد. در دوران پهلوی اول و دوم نیز از این کاخ استفاده سلطنتی می‌کردند. این کاخ در محدوده بازار تهران واقع شده است. به همین خاطر دسترسی به آن در ایام تعطیلات نوروز بسیار ساده خواهد بود. شما در ایام عید بدون محدودیت طرح ترافیک می‌توانید وارد محدوده بازار شوید. این کاخ ظاهری بسیار زیبا و مجلل دارد و با بازدید از آن روحتان تازه می‌شود. کاخ گلستان دارای بخش‌های متعددی است. لازم به ذکر است که تخت مرمر معروف نیز در همین موزه قرار دارد.


بیشتر بخوانید: غلبه بر افسردگی پس از سفر


 محله بازار و عودلاجان

میدان ۱۵ خرداد و محله بازار تهران، یکی از مهم‌ترین جا‌های دیدنی این شهر به حساب می‌آیند. در این محله اتفاقات بسیاری بر مردم پایتخت گذشته است. در دوران قاجار، مقر اصلی حکومت، یعنی کاخ گلستان در همین محدوده قرار داشت. از طرف دیگر هنوز هم بیشتر داد‌و‌ستد‌های تهران در این منطقه رخ می‌دهد. زمانی که در کوچه پس‌کوچه‌های بازار بگردید، آثاری تاریخی و زیبا را مشاهده خواهید کرد

محله عودلاجان، یکی از محلات قدیمی و زیبای تهران به حساب می‌آید. شما می‌توانید از طریق خیابان اصلی ۱۵ خرداد، درست از رو‌به‌روی بازار آهنگران، وارد محله عودلاجان شوید. این محله به‌صورت کامل نوسازی شده است و ظاهری زیبا دارد. محدوده بازار در روز‌های عادی جزء طرح ترافیک تهران است؛ اما در عید خبری از طرح ترافیک نیست. پس بازار را باید در لیست تهرانگردی در نوروز قرار دهید

خانه مقدم در تهران

خانه مقدم

خانه مقدم یکی از زیباترین خانه‌ها در تمام تهران است. این خانه به فردی با نام محمد تقی خان احتساب الملک تعلق داشت. او جزئی از دربار قاجار بود. پس از مرگ وی، این خانه به استاد مقدم و همسر ایشان واگذار شد. استاد مقدم یکی از افراد بسیار برجسته در زمینه تاریخ‌شناسی ایران بود. علاوه‌بر شخصیت والای استاد مقدم، خانه او یکی از زیباترین خانه‌های تاریخی تهران و بلکه ایران به حساب می‌آید. این خانه دارای بخش‌های متعدد و معماری خیره‌کننده است. خانه مقدم در محدوده مرکز شهر قرار دارد؛ اما به‌محض ورود، با حیاطی دل‌باز و باصفا رو‌به‌رو خواهید شد. این حیاط آن‌قدر زیباست که می‌خواهید ساعت‌ها در آن محو تماشا باشید. لازم به ذکر است در ابتدای بهار، شکوفه‌های اقاقیا و گیلاس نمای خاصی به این باغ می‌دهند.

 موزه آبگینه

موزه آبگینه در ساختمانی زیبا و خیابانی مشهور قرار دارد. قدمت ساختمان اصلی موزه آبگینه به اواخر دوره قاجار و اوایل پهلوی می‌رسد. این خانه به فردی با نام قوام‌السلطنه تعلق داشت. او یکی از افراد سرشناس و بانفوذ در دوران قاجار و پهلوی به حساب می‌آمد. پس از فوت او، این ساختمان نیز دست‌به‌دست چرخید. نهایتاً فرح پهلوی این منزل را خریداری کرد تا آن را تبدیل به موزه‌ای زیبا کند. پس از چندین ماه مرمت و بازسازی، همه شرایط برای احداث موزه آبگینه مهیا شد. در این موزه از آثار شیشه‌ای، سفالی، لعابی و بلوری نگهداری می‌شود. به همین خاطر بسیاری از گردشگران، این موزه را با نام ظریف‌ترین موزه ایران می‌شناسند. لازم به ذکر است که بازدید از بنای اصلی موزه، به‌تن‌هایی می‌تواند گزینه خوبی برای گردشگری باشد.

فشم

هنگامی‌که جاده لشگرک را به‌سمت شمال بروید، لواسان در مسیر شرق و فشم در مسیر شمال غربی قرار دارد. برای دسترسی به فشم باید مسیر خلاف جهت لواسان را پیش بگیرید. بر خلاف لواسان که در دره واقع شده است، فشم در مناطق کوهستانی و ارتفاعات قرار دارد. به همین خاطر، آب‌وهوای منطقه فشم به‌مراتب از لواسان بهتر است. در فصل بهار می‌توانید شاهد گوزن‌ها و آهو‌های وحشی باشید که به مناطق کوهپایه و کنار رودخانه آمده‌اند. در طول جاده ساحلی فشم، صد‌ها رستوران و سفره‌خانه سنتی وجود دارد. همه این رستوران‌ها دارای فضاسازی بی‌نظیری هستند. معمولاً رستوران‌های یک سمت کنار رودخانه و رستوران‌های سمت دیگر در دل کوهستان قرار گرفته‌اند. وقت‌گذرانی در فشم می‌تواند یکی از خاطرات خوش تهرانگردی در نوروز باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی ، نوروز
نظرات شما
پیشخوان