تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۰۳ اسفند ۱۴۰۱

راه‌هایی برای کم‌کردن استرس روزانه

استرس امری جدانشدنی از زندگی امروز ما عامل اصلی بیماری‌ها و ناراحتی‌های ماست پس باید به دنبال راهی برای کم‌کردن آن باشیم.

کم‌کردن استرس روزانه

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: استرس امری جدانشدنی از زندگی امروز ما عامل اصلی بیماری‌ها و ناراحتی‌های ماست پس باید به دنبال راهی برای کم‌کردن آن باشیم.
دنیا و زندگی امروزی با استرس عجین است و هیچ کسی را نمی‌توانیم پیدا کنید که استرس نداشته باشد و با آن درگیر نباشد ازسوی دیگر می‌دانیم که استرس عامل اصلی بیماری‌های جسمی و روحی افراد است بنابراین همه می‌خواهند راهی پیدا کنند تا کمی از استرس روزانه خود را کم کنند و آرامش داشته باشند.

به گزارش رویداد۲۴ همه افراد هنگامی‌که آرامش دارند بهتر می‌توانند بیندیشند و کار کنند در نتیجه راندمانشان افزایش پیدا می‌کند و کار‌ها را بهتر می‌توانند انجام دهند.

زندگی امروز همه ما پر از مسائل استرس‌زاست به‌یژه اگر در شهر‌های بزرگ زندگی کنیم از دیررسیدن به مترو و اتوبوس یا نبودن تاکسی و ترافیک بگیرید تا مشکلات مالی و احساسی که تمام روز و زمان ما را با استرس پر می‌کنند. همه شتاب داریم و باید به کار‌های روزانه رسیدگی کنیم و یک لحظه هم نمی‌توانیم با آرامش به اطراف خود بنگریم. این روز‌ها هم که مشکلات اقتصادی چنان زیاد شده است که همه بیش‌از گذشته درگیر شده‌ایم و بر استرسمان افزوده شده است.

استرس و نگرانی‌ها وجود دارند و زندگی در جریان است چه بخواهیم و چه نه بنابراین باید به خود این نکته را مدام یادآوری کنیم ضمن این‌که باید زندگی را با شیوه و ایده‌های خود و آن‌گونه‌که می‌خواهیم با تلاش پیش بریم این نکته را هم نباید از یاد ببریم که زندگی بسیار کوتاه‌تر از آن است که بخواهیم همه زمان آن را با استرس و نگرانی بگذرانیم.

در این‌جا و با تمام ناراحتی‌هایی که وجود دارد می‌خواهیم راه‌هایی را به شما بیاموزیم و یادآوری کنیم تا شاید بتوانید با کمک آن‌ها اندکی از استرس روزانه خود را کم کنید و تا اندازه‌ای بتوانیم شاد و مثبت زندگی کنیم.پس در ادامه با ما همراه باشید.

کنترل زندگی‌تان را در دست بگیرید

اگر بتوانیم زندگی و کنترل آن را در دست بگیرید می‌توانید تا اندازه زیادی شادتر و بدون استرس زندگی کنید. اما چگونه باید این کار را کرد و کنترل زندگی را به دست گرفت؟ نخستین کاری که باید انجام داد این است که پیش از انجام هر کاری درباره آن خوب بیندیشید و اگر مایلید با کسی که مورد اعتمادتان است و قبولش دارید مشورت کنید سپس مسئولیت کارتان را با تمام وجود و تمام و کمال برعهده بگیرید.

ما باید بیاموزیم که این ما هستیم که مسئول زندگی خود هستیم بنابراین باید از این‌که مشکلات و مسائل را به عهده دیگران بگذاریم دست برداریم و تلاش کنیم خود زندگی‌مان را بسازیم و تغییر دهیم. کسی در برابر ما و مشکلات و زندگی‌مان مسئولیتی ندارد حتی پدر و مادرمان.

راه‌هایی برای کم‌کردن استرس روزانه

هنگامی‌که این کار را می‌کنید زندگی‌تان هدف‌مند می‌شود و باری به هر سو حرکت نخواهید کرد. شما می‌دانید چه می‌خواهیم و قرار است به کجا برسید. تلاشتان را در راستای هدفتان تنظیم می‌کنیم و برای رسیدن به آن راهتان را گزینش می‌کنید. این‌گونه می‌توانید کنترل زندگی خود را در دست بگیرید. شما با این کار دخالت دیگران را هم از زندگی‌تان کوتاه می‌کنید که اهمیت زیادی دارد.

توجه داشته باشید هنگامی‌که بتوانیم چیزی را کنترل کنیم، تمام استرس‌ها و نگرانی‌های آن از بین خواهد رفت.


بیشتر بخوانید:  پیشگیری از بیماری‌ها با تغییر سبک زندگی


ورزش کنید

یکی از کار‌های مهمی که برای ازبین‌رفتن استرس می‌توانید انجام دهید ورزش‌کردن است. شما با ورزش می‌توانید استرس خود را به اندازه زیادی کم کنید. ورزش چه از نوع پیاده‌روی‌های تند باشد، چه از نوع تخصصی تاثیر بسیار زیادی در روحیه و ذهن ما دارد. تحرک سبب افزایش گردش خون و همچنین افزایش هورمون اندورفین می‌شود. اندورفین هورمون شادیست و با انتقال پیام‌های شادی به مغز افزون‌بر بالا بردن کارکرد آن، روحیه مثبتی هم در شما به‌وجود می‌آورد.

تلاش کنید برای ورزش‌کردن از خانه بیرون بروید هوای آزاد می‌تواند در بهترکردن روحیه شما تاثیر شگرفی داشته باشد.

استرس روزانه

بنویسید

نوشتن از آن کارهاییست که برای کم‌کردن استرس بسیار توصیه شده است. اگر احساس می‌کنید حالتان خوب نیست و استرس زیادی را تحمل می‌کنید و یا از چیزی ناراحت و نگرانید بنویسید. به واژگان توجه نکنید و گمان نکنید قرار است متنی برای سخن‌رانی تنظیم کنید که نسبت به آن حساسیت داشته باشید. هر آن‌چه به ذهنتان می‌آید را بنویسید و به واژگان توجه نکنید تنها بنویسید. این کار تا اندازه‌های زیادی استرستان را کم می‌کند.

به گزارش رویداد ۲۴ جالب است بدانید دانشمندان ثابت کرده‌اند که نوشتن هر احساسی، بخش زیادی از آن را از بین می‌برد؛ بنابراین هنگامی‌که از چیزی ناراحتیم یا موضوعی باعث استراس‌مان می‌شود در مورد آن بنویسیم. حتی می‌توانیم با نوشتن، ریشه را پیدا کنیم و آن را برای همیشه درمان کنیم.

استراحت کنید

خوابیدن و استراحت‌کردن بسیاری از درد‌ها را از بین می‌برد. ممکن است با خود بگویید خوابیدن چه تاثیری دارد جز این‌که در آن لحظه سبب فرارکردنمان از مشکلات می‌شود؟

باید بدانید که اصلا این‌گونه نیست. در دنیا افراد بسیاری وجود دارد که به هنگام رویارویی با مشکلات و رخداد‌های ناگوار و استرس، مغزشان انرژی زیادی مصرف می‌کند و در نتیجه احساس خواب‌آلودگی و خستگی می‌کنند.

برای کم‌کردن استرس یکی از راه‌های تاثیرگذار، خوابیدن و استراحت دادن به مغز است. اگر می‌توانید ۱۰دقیقه چشمانتان را ببندید و کوشش کنید به هیچ چیز فکر نکنید. با این کار مغز انرژی زیادی دریافت می‌کند و می‌تواند خودش را ریکاوری کند. این‌گونه بهتر هم می‌توانید تصمیم بگیرید.

تغذیه سالم داشته باشید

هر آن‌چه می‌کنیم درست مانند هر چه می‌خوریم روی بدن و عملکرد ما تاثیر دارند و نقش مهمی در تن‌درستی روح و جسم ما دارد بنابراین همواره باید به تغذیه خود توجه داشته باشید. جالب است بدانید که تغذیه روی استرس هم تاثیر زیادی دارد.

برای کاهش استرس خود، به مواد غذایی‌تان توجه ویژه داشته باشید. برخی افراد دچار مشکل پرخوری عصبی هستند بنابراین هنگامی‌که دچار استرس و اضطراب می‌شوند، بدون این‌که متوجه باشند شروع به خوردن غذا‌ها و خوراکی‌های ناسالم می‌کنند. این کار نه تنها کمکی به آن‌ها نمی‌کند، بل‌که به دلیل مواد زیان‌آور درون خوراکی‌ها، حال آن‌ها را هم بدتر می‌کند. مراقب تغذیه‌تان باشید و کوشش کنید تا جای ممکن از خوراکی‌های ناسالم دوری کنید. بهترین کار این است که یک رژیم غذایی سالم داشته باشید بدون این‌که خود را محدود به کم خوردن کنید.

برای نمونه می‌توانید ظرفی از هویج و کلم و کاهو روی میز و در دسترستان بگذارید و اگر می‌خواهید چیزی بخورید آن‌ها در دسترستان باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان