تاریخ انتشار: ۱۵:۱۷ - ۰۳ فروردين ۱۴۰۲

آیا نرمی استخوان خطرناک است؟

برای جلوگیری از نرمی استخوان، باید مواد مغذی و مفید وارد بدن شود در غیر این صورت بدن دچار کمبود شدید شده و بیماری‌هایی مثل نرمی استخوان و... رخ می‌دهند.

آیا نرمی استخوان خطرناک است؟

رویداد۲۴ نازنین احمدی: یکی از بیماری‌هایی که بر اثر کمبود ویتامین دی، فسفات و کلسیم رخ می‌دهد، نرمی استخوان یا راشیتیسم است. افرادی که از این بیماری رنج می‌برند معمولا دارای استخوان‌هایی نرم، قدی کوتاه و در صورت شدید بودن بیماری، دچار تغییر شکل در اسکلت بدن خود هستند.

به گزارش رویداد۲۴ برای جلوگیری از نرمی استخوان، باید مواد مغذی و مفید وارد بدن شود در غیر این صورت بدن دچار کمبود شدید شده و بیماری‌هایی مثل نرمی استخوان و... رخ می‌دهند. ویتامین d، فسفات و کلسیم برای رشد استخوان‌ها بسیار مهم هستند و باید روزانه مواد غذایی را مصرف کرد که دارای این مواد مهم و مغذی برای بدن باشند. حال این سوال پیش می‌آید که نرمی استخوان خطرناک است یا خیر، برای دریافت پاسخ ادامه مطلب را مطالعه کنید.

نرمی استخوان یا راشیتیسم چیست؟

همانطور که گفتیم، اگر بدن دچار کمبود ویتامین D، فسفات و کلسیم شود، دچار مشکلات بسیاری از جمله نرمی استخوان خواهد شد. این بیماری اگر به موقع تشخیص و درمان شود، خطرناک نیست؛ اما در صورتی که نرمی استخوان به موقع درمان نشود و این بیماری تشدید یابد، شکل اسکلت بدن دچار تغییراتی خواهد شد.

یکی از کار‌های مهم ویتامین D، جذب کلسیم و فسفات از روده است؛ زمانی که ویتامین D به اندازه در بدن وجود نداشته باشد، بدن برای تامین کلسیم و فسفات خود مجبور است از هورمون‌هایی تولید کند که باعث ترشح کلسیم و فسفات از استخوان به خون شود و در نتیجه استخوان‌ها دچار کمبود کلسیم و فسفات خواهند شد. به همین ترتیب استخوان‌ها ضعیف و نرم می‌شوند.

ویتامین دی را می‌توان از مواد غذایی گوناگونی از جمله شیر، ماهی و تخم مرغ دریافت کرد. همچنین با قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌توان ویتامین دی را وارد بدن کرد. در صورت کمبود شدید این ویتامین در بدن، بهتر است مکمل‌های غذایی ویتامن D  را در کنار رژیم غذایی خود مصرف کنید.


بیشتر بخوانید: دو نشانه کمبود ویتامین D


چه افرادی بیشتر در معرض نرمی استخوان هستند؟

معمولا کودکان به نسبت بزرگسالان بیشتر در معرض راشیتیسم هستند؛ زیرا این افراد در حال رشد بوده و نیاز به ویتامین و مواد مغذی دارند. نرمی استخوان بین کودکان ۶ تا ۳۶ ماه بسیار شایع است و برای جلوگیری از این بیماری باید مواد غذایی مفید به کودکان داد. کودکانی که در محیط‌های کم نور زندگی می‌کنند و افراد گیاه خوار، بیشتر در خطر مبتلا شدن به این بیماری و و کمبود ویتامین D در بدن هستند.

با اضافه کردن منبع غنی از ویتامین D در غذا‌های خود، تا حدود زیادی می‌توانید از بروز این بیماری پیشگیری کنید. امروزه مواد غذایی بسیاری از جمله غلات‌ها که شامل منع بسیاری از ویتامین D هیتن به فروش می‌رسد و به همین علت نرمی استخوان به نسبت گذشته بسیار کمتر شده است. گاهی نرمی استخوان به دلیل کمبود ویتامین در بدن نیست و به دلیل مشکلات زمینه‌ای دیگر مثل مشکلات ژنتیکی، برای بدن رخ می‌دهد که در این شرایط پزشک برای درمان از مکمل‌های دارویی استفاده خواهد کرد.

علائم نرمی استخوان
معمولا این بیماری با علائم هشدار دهنده‌ای از جمله موارد زیر همراه است:
تاخیر در رشد طبیعی بدن
تغییر در شکل استخوان‌ها
درد ستون فقرات و استخوان‌های لگن
قد کوتاه
تاخیر در یادگیری مهارت‌های حرکتی
به راحتی استخوان‌های بدن دچار شکستگی می‌شوند.
تغییر در شکل دندان‌ها
انحنا در ستون فقرات
شکل لگن تغییر خواهد کرد
ضخامت مچ دست و پا افزایش می‌یابد
ایجاد شکل خمیده در پا‌ها

آیا نرمی استخوان خطرناک است؟

نرمی استخوان معملا به دو دلیل کمبود ویتامنی D و مکشلات ژنتیکی برای فرد رخ می‌دهد. این بیماری دارای لائم هشدار دهنده‌ای است که به موقع می‌توان آن را تشخیص و درمان کرد. اگر نرمی استخوان به موقع درمان شود، برای بدن خطرناک نیست و با مصرف دارو می‌توان آن را درمان و کنترل کرد؛ اما اگر با مشاهده علائم این بیماری را نادیده گرفتید و برای درمان اقدامات لازم را انجام ندادید، فرد بیماری دچار تغییر شکل در استخوان ها، مشکل در راه رفتن، تغییر شکل در دندان‌ها و بسیاری از عوارض دیگر خواهد شد. توصیه می‌کنیم در صورت مشاهده هرگونه علائم نرمی استخوان، برای درمان به یک متخصص ارتوپد مراجعه کنید تا با بررسی علت بروز آن، درمان لازم را آغاز کند.

درمان نرمی استخوان

نرمی استخوان درمان قطعی دارد، اما به شرطی که به موقع تشخیص و درمان شود. در بیشتر مواقع دکتر برای درمان نرمی استخوان از ویتامنی‌ها و مواد معدنی مفید برای بدن استفاده می‌کند و ۹۰ درصد اوقات این راه درمانی برای از بین بردن علائم نرمی استخوان بسیار موثر است.

اگر نرمی استخوان بر اثر کمبود ویتامین D در بدن باشد، دکتر توصیه می‌کند روزانه بین ۱۵ الی ۲۰ دقیقه در زیر نور خورشید دراز بکشید تا ویتامین جذب بدن شما شود. همچنین توصیه می‌کند در رژیم غذایی خود از ماهی، تخم مرغ و لبنیات استفاده کنید. البته بهتر است در کنار این موارد مصرف مکمل‌های غذایی ویتامین D فراموش نشود.

اگر نرمی استخوان به دلایل دیگری مثل مشکلات ژنتیکی رخ دهد، پزشک علاوه بر ویتامین دی، مکمل‌های دیگری از جمله فسفات و کلسیم برای بیماری تجویز می‌کند. اگر نرمی استخوان به موقع تشخیص داده شود و برای درمان اقدام کنید، معمولا تا یک هفته کاملا درمان خواهد شد.
نرمی استخوان با طب سنتی هم قابل درمان است و متخصصان در این زمینه استفاده از دمنوش و گیاهانی از جمله گیاه دم اسبی، گیاه قاصدک و گیاه گزینه را برای درمان نرمی استخوان پیشنهاد کرده اند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار مهم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان