تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - ۰۹ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

بی خوابی شبانه چیست؟

بی خوابی شبانه به نوعی اختلال خواب گفته می‌شود.

بی خوابی شبانه چیست؟


رویداد۲۴ نازنین احمدی: بی خوابی شبانه به نوعی اختلال خواب گفته می‌شود. این اختلال خواب یکی از مشکلاتی است که افراد به سختی به خواب می‌روند، و در خواب چندین بار بیدار می‌شوند و صبح زود نیز بیدار می‌شوند.

بی خوابی شبانه علاوه بر کم کردن انرژی بدن، بر خلق و خو، سلامت شخص، و کیفیت زندگی اثر می‌گذارد. بی خوابی شبانه ممکن است از استرس یا یک اتفاق آسیب زا روزها یا هفته ها به وجود بیاید. در برخی افراد بی خوابی یک مشکل طولانی مدت و مزمن است که حداقل یک ماه یا بیشتر طول می‌کشد.

علائم بی خوابی شبانه

افرادی که از بی خوابی شبانه رنج می‌برند، با این علائم تشخیص داده می‌شوند.

در خواب شب مشکل داشتن و خوب نخوابیدن

بیدار شدن از خواب در طول شب

خیلی زود بیدار شدن و دیگر به خواب نرفتن

بعد از خواب شبانه آرام نبودن و احساس کسلی و بیحالی داشتن

خستگی یا خواب آلودگی در طول روز

افسردگی یا اضطراب و زود رنجی

تمرکز نداشتن روی وظایف و ضعیف شدن حافظه

علت بی خوابی شبانه

بی خوابی یا یک مشکل اولیه است و یا به دیگر بیماری ها مرتبط است.

استرس و فشار

نگرانی در مورد شغل، تحصیل، مالی، خانوادگی و نگرانی در مورد وضعیت سلامتی، ذهن شخص را در طول شب فعال نگه می دارد و خوابیدن را به کاری سخت و غیر ممکن تبدیل می‌کند. وقایع استرس زا در زندگی نظیر مرگ و یا بیماری یکی از اعضای خانواده، جدایی و یا از دست دادن کار هم به بی خوابی منجر می‌شود.

بی خوابی شبانه چیست؟

مسافرت یا برنامه های کاری

برنامه‌ریزی هایی که فرد در طول شبانه روز انجام می‌دهد، مانند یک ساعت داخلی در بدن عمل می‌کند و چرخه‌ی خواب و بیداری، متابولیسم و دمای بدن را تنظیم می‌کند. اختلال در ساعت درونی بدن و این ریتم شبانه روزی به بی خوابی منجر می‌شود. این مشکل به خاطر نگرانی ناشی از تاخیر در سفر در چندین منطقه زمانی، کار در شیفت شب یا تغییر مکرر شیفت، باعث به هم ریختن ریتم طبیعی بدن خواهد شد.

بالا رفتن سن

به گزارش رویداد24 تعداد زیادی از افراد که برای بی خوابی شبانه اقدام می‌کنند، مسن هستند. مصرف انواع داروها، ابتلا به بیماری هایی مثل آرتروز، افسردگی، مشکلات پروستات و افتادگی مثانه و...موجب بی خوابی افراد مسن می‌شود. هر چه سن فرد بالاتر رود، بی خوابی شایع تر خواهد شد، و خواب فرد سبک‌تر می‌شود. ساعت درونی بدن با افزایش سن تغییر می‌کند. ممکن است فرد در هنگام غروب احساس خواب آلودگی کند و صبح خیلی زود از خواب برمی‌خیزد.

افراد مسن داروهای زیادی مصرف می کنند و همین الگوی خواب آنها را دچار تغییرات زیادی می‌کند.

عادات بدخوابی

عادات بدخوابی شامل برنامه خواب نامنظم، چرت زدن، انجام فعالیت های تحریک کننده قبل از خواب و استفاده از تخت برای کار، غذا خوردن یا تماشای تلویزیون است. کار با کامپیوتر، انجام بازی، کار با گوشی های هوشمند یا سایر صفحه نمایش ها درست قبل از خواب می‌توانند، در چرخه خواب شما اختلال ایجاد کنند و منجر به بی‌خوابی شوند.

پرخوری درخواب

خوردن یک غذای سبک قبل از خواب مشکلی ندارد، اما پرخوری کردن قبل از خواب، هنگام دراز کشیدن کاری سخت و دشوار خواهد بود. بسیاری از افراد بعد از صرف غذا، سوزش سر دل و برگشت اسید(رفلاکس معده) را تجربه می‌کنند که این مشکل ممکن است آنها را بیدار نگه دارد.

مصرف کافئین، نیکوتین و الکل

مصرف قهوه، چای، نوشابه‌ی گازدار و سایر نوشیدنی های کافئین دار، محرک هستند.نوشیدن آنها در هنگام غروب آفتاب می‌تواند باعث اختلال در زمان خوابیدن و بی خوابی شود. نیکوتین موجود در محصولات تنباکو، محرک دیگری است که می‌تواند خواب را مختل کند. الکل ماده دیگری است که به شما کمک میکند تا به خواب بروید، اما از مراحل عمیق تر خواب جلوگیری می‌کندو باعث می‌شود که فرد در نیمه شب از خواب بیدار شود.

کمبود ویتامین و بیخوابی

کمبود برخی از ویتامین ها می‌تواند باعث کم خوابی شود. این ویتامین ها عبارتند از:

Cویتامین

B6ویتامین

Eویتامین

Dویتامین

البته راههای خانگی بی خطر و کم هزینه می‌تواند تا حدودی کمک کننده برای خوابی آرام باشد.مانند:

خوردن دم نوش های آرامش بخش، مثل گل گاوزبان و به لیمو قبل از خواب و یا دم نوش اسطوخودوس، دم نوش بابونه و...

و یا شیر گرم همراه با زعفران

خوردن یک لیوان آب همراه با چند قطره گلاب

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار سلامت
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۰۹
0
0
همسایه رذل دلیل بی خوابی های شبانه است
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان