تاریخ انتشار: ۱۲:۲۲ - ۰۳ آذر ۱۳۹۵
معصومیان شرقی، روانشناس در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

مصرف الکل در کودکان ایرانی ریشه در ورود زودهنگام به دنیای بزرگسالان دارد

کودکان و نوجوانان در سنین پایین به‌جای آشنایی با قوانین هستی، طبیعت و مسائل زیبایی‌شناسی زندگی، خیلی زود وارد دنیای بزرگ‌سالی می‌شوند. کوکان در مدارس خیلی زود وارد مسائل سیاسی و اجتماعی می‌شوند. این ورود زودهنگام کودکان به فضای بزرگ‌سالی کودکان را دچار مشکلات و آسیب می‌کند.
رویداد۲۴- به گفته یک کارشناس اعتیاد، کودکان و نوجوانان در سنین پایین به‌جای آشنایی با قوانین هستی، طبیعت و مسائل زیبایی‌شناسی زندگی، خیلی زود وارد دنیای بزرگ‌سالی می‌شوند. کوکان در مدارس خیلی زود وارد مسائل سیاسی و اجتماعی می‌شوند. این ورود زودهنگام کودکان به فضای بزرگ‌سالی کودکان را دچار مشکلات و آسیب می‌کند.

به استناد آمار‌ اعلام شده سال ٩٤ نوشيدن الكل پنجمين جرم كودكان و نوجوانان از بين ١٠ جرم این حوزه است، درحالی‌که حمل الكل به‌عنوان دهمين جرم آن‌ها به شمار می‌رود. دسترسي به الكل در كشور بسيار آسان است و این در حالی است‌ که مصرف این ماده ممنوعيت‌هاي قانوني و مذهبي دارد.

حسام‌الدین معصومیان شرقی، روان‌شناس و متخصص اعتیاد درباره کاهش چشمگیر سن مصرف و حمل الکل در کوکان به  رویداد۲۴ گفت: به نظر می‌رسد کودکان و نوجوانان به‌طور کل در جامعه رها شده‌اند و آن‌گونه که بایدوشاید، والدین به فرزندان خود توجه نمی‌کنند.خانواده‌ها به دلیل درگیری با مسائل و مشکلات روزمره زندگی‌شان حتی زمان کافی برای رسیدگی به فرزندان خود را ندارند. 

به گفته معصومیان، نیازهای اساسی یک انسان فقط غذا و خوراک و پوشاک نیست. یکی از اساسی‌ترین مسائل کودکان، احساس نیاز به لمس شدن از سوی والدین است و حتی احساس نیاز به ایجاد نظم در کودکان، این در حالی است که والدین دقیقاً خلاف این موضوع را تصور می‌کنند. 

وی با تأکید بر اینکه دیده نشدن از سوی والدین در ذهن کودک احساس خلأ و ناامنی به وجود می‌آورد بیان کرد: این خلأ و ناامنی به‌گونه‌ای باید در ذهن او جایگزینی پیدا کند که در اکثر موارد نزدیک‌ترین و بهترین جایگزین استفاده از مواد مخدر و مشروبات الکلی برای موردتوجه قرار گرفتن از سوی والدین است.

این روان‌شناس در ادامه درباره افراط‌وتفریط والدین در روش‌های تربیتی کودکان گفت: والدین از یک‌سو تا حد بسیار زیادی مسئولیت‌پذیری را از فرزندان خود سلب می‌کنند و بیش‌ازحد مسئولیت‌های آن‌ها را متحمل می‌شوند و این کار کودکان را به‌شدت به والدین وابسته می‌کند و از سویی دیگر به‌قدری به کودکان بی‌توجهی می‌کنند که آن‌ها دچار احساس سرخوردگی و حقارت می‌کنند.

معصومیان در ادامه به نقش آموزش‌وپرورش در گرایش کودکان به مصرف و حمل مشروبات الکلی اشاره کرد و گفت: کودکان و نوجوانان در سنین پایین به‌جای آشنایی با قوانین هستی، طبیعت و مسائل زیبایی‌شناسی زندگی، خیلی زود وارد دنیای بزرگ‌سالی می‌شوند. کودکان در مدارس خیلی زود وارد مسائل سیاسی و اجتماعی می‌شوند. این ورود زودهنگام کودکان به فضای بزرگ‌سالی کودکان را دچار مشکلات و آسیب می‌کند.

به گفته وی در مدارس به نیازهای رشدی کودکان توجه نمی‌شود و با آن‌ها شبیه به بزرگسالانی رفتار می‌شود که باید در راستای اهداف سیاسی و اجتماعی تعیین شده گام بردارند. در چنین مرحله‌ای کودکان در مدارس، با همه نیازهای انسانی‌شان فراموش می‌شوند. بی‌توجهی به ساده‌ترین اصول تربیتی کودکان در شرایطی است که در این زمینه تحقیقات و بررسی‌های عمیقی در کشورهایی که وضعیت آموزش‌وپرورش قابل قبولی دارند انجام شده است.

وی در ادامه گفت: مصرف مواد مخدر در ایران با 80 میلیون نفر جمعیت، برابر با مصرف مواد مخدر در کل اروپا با جمعیتی غالب بر 530 میلیون نفر است. با نگاهی ساده به روش کار آموزش‌وپرورش ایران و مقایسه آن با کشور فنلاند متوجه خواهیم شد که بخش اعظم ریشه‌های مصرف الکل و مواد مخدر به شیوه‌های آموزشی در مدارس باز می‌گردد.

معصومیان با اشاره به روش‌های آموزشی در مدارس و انتقال بار آموزشی کودکان به خانواده‌هایشان گفت: ازآنجایی‌که کودک برای دریافت آموزش، از سوی مدرسه به خانواده بازسپرده می‌شود، در شرایطی که خانواده در این امر احساس خستگی و ناکارآمدی کند، این کودک است که درنهایت از سوی مدرسه و خانواده محکوم خواهد شد و همین موضوع خود تکرار یک ضربه و شکست روحی دیگر است.

به گفته وی، کودک در همین شرایط دوباره احساس سرخوردگی و شکست می‌کند و اولین و ساده‌ترین راهکار مصرف مشروبات الکلی و مواد مخدر برای فرار از شرایطی است که با آن درگیر شده است.

یکی دیگر از مسائلی که از منظر این روان‌شناس تشدیدکننده آسیب‌های روانی و ایجاد تمایل به مصرف الکل در کودکان محسوب می‌شود، تضعیف روابط عاطفی در چارچوب خانواده است. متأسفانه در سطح جامعه نوعی باور خودشیفتگی حاکم شده است که حتی والدین و فرزندان را از یکدیگر دور کرده است و دوری والدین از فرزندانشان آغاز شکل‌گیری خلأ عاطفی و روانی و تمایلات به مصرف مشروبات الکلی است

نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان