تاریخ انتشار: ۱۹:۳۸ - ۲۴ فروردين ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱۱۹ نظر

سرنوشت ابن ملجم مرادی چه شد؟

سرنوشت ابن ملجم قاتل امام علی یکی از سوالاتی است که مسلمانان زیاد درباره آن می‌پرسند. رویداد۲۴ در این گزارش با اشاره به روایاتی که وجود دارد، زندگی ابن‌ملجم و سرنوشت او را بررسی کرده است.

ابن ملجم مرادی

رویداد۲۴ مریم آیتی: ابن ملجم یکی از منفورترین شخصیت‌های تاریخ صدر اسلام است که به خاطر به شهادت رساندن امام علی (ع)، شیعیان از او متنفر هستند. این تنفر تا جایی است که وقتی سریال «امام علی» در تلویزیون ایران ساخته شد، تا مدت‌ها مردم بازیگر سریال را هم نفرین می‌کردند!

زندگینامه ابن ملجم مرادی

عَبدالرّحمن بن عمرو بن مُلجم مرادی معروف به إبن مُلجم مُرادی از خوارج نهروان و قاتل امام اول شیعیان، است. ابن ملجم پس از خلافت حضرت علی با ایشان بیعت کرد و حتی در جنگ جمل در کنار امام جنگید، با این حال پس از جنگ صفین و پایان حکمیت، به گروه خوارج پیوست و به امام علی پشت کرد.

ابن ملجم در جنگ نهروان با امام علی (ع) نبرد کرد و از معدود افراد بازمانده از این جنگ بود. وی بنا بر روایات اهل بیت (ع) در بین شیعیان به «اَشقَی الاَولّینَ وَ الآخرین» و «اشقی الاشقیاء» شهرت دارد.

ابن ملجم یکی از چهره‌های شناخته‌شده یمن بود. او به سخنوری شهره بود و قصیده‌ای طولانی در وصف حضرت امیرالمؤمنین امام علی (ع) سرود. گفته شده عبدالرحمن ابن‌ملجم وقتی در رأس هیات یمنی در کوفه خدمت امام علی رسید، در ثنای حضرت و وصف دانش، تقوا و حکمت ایشان شعر می‌سرود.

علاقه ابن‌ملجم به علی به گونه‌ای بود که درباره‌اش گفته می‌شود سه بار با امام بیعت کرد و فکرش را هم نمی‌کرد روزی از پشت به امام علی شمشیر زهرآلود بزند؛ آنهم هنگامی که حضرت در حال نماز خواندن بوده است.

از زندگی ابن‌ملجم اطلاع دقیقی در دست نیست؛ از قول ابوسعید بن‌یونس در تاریخ مصر آمده که ابن‌ملجم در گشودن مصر حضور داشت. عمرو بن‌عاص «فرمانروای وقت مصر» ابن ملجم را که قرائت قرآن را از معاذ بن‌جبل آموخته بود، از نزدیکان خود قرار داد.

گفته می‌شود هنگامی که عمرو بن عاص از خلیفه عمر درباره قرآن یاری خواست، عمر در نامه‌ای به وی فرمان داد که ابن ملجم را مسجد جای دهد تا قرآن و فقه به مردم بیاموزد و به همین دلیل عمروعاص خانه‌ای را به همین منظور به ابن‌ملجم اختصاص داد.

ابن ملجم هنگام قصاص چندان جوان نبوده است زیرا در قرائت قرآن و معارف دینی آن روزگار آنقدر مهارت داشته که خلیفه وقت مسلمانان و عمروبن‌عاص از او برای تعلیم قران و فقه به مردم استفاده می‌کرده است.

نسبت ابن ملجم با حضرت علی

از تاریخ ولادت ابن‌ملجم اطلاع دقیقی وجود ندارد. همچنین مشخص نیست از کدام طایفه و قبیله بوده است. برخی منابع درباره او گفته‌اند تبارش به «اعراب حمیری» می‌رسد. برخی دیگر اینگونه ثبت کرده‌اند که از قبیله «مراد» بوده که با بنی‌جبّله از قبیله «کنده» پیمان بسته بودند. اگر این روایت را درست بدانیم باید گفت که ابن ملجم نسبتی با حضرت علی نداشته است.


بیشتر بخوانید: نحوه درگذشت پیامبر و امامان


بهمن جازویه در ترایخ طبری

بسیار شایع می‌کنند که «ابن ملجم مرادی» سردار ایرانی به نام «بهمن جازویه» اهل منطقه رامهرمز بوده که اسیر شده بود و با به شهادت رساندن حضرت علی (ع) انتقام حمله تازی‌ها را گرفته است.

آیا ابن ملجم مرادی ایرانی بوده است؟

در برخی منابع تاریخی نوشته شده که «بهمن» یا همان ابن‌ملجم ابتدا توسط اعراب اسیر شده است و پس از آن با دیگر اسیران به بردگی و بیگاری گرفته شده است و سپس به دربار خلیفه راه یافته است و از آنجا که توانایی‌های شخصی داشته، او را نمی‌فروشند. البته این روایت هم سندیت دقیقی ندارد

در برخی گزارش‌ها، از «ابن ملجم المرادی» با نام «ابن الیهودیة» (فرزند یهودی) نام برده شده است. حتی برخی گفته‌اند حضرت علی بعد از ضربت گفته «قَتَلَنِی ابْنُ مُلْجَمٍ قَتَلَنِی اللَّعِینُ ابْنُ الْیَهُودِیَّةِ» که یعنی «مرا ملعونی که فرزند زن یهودی بود، کشت» که به نظر می‌رسد چنین احادیث و روایاتی واقعیت ندارد و یهودی خواندن او بیشتر به خاطر مسائل سیاسی بوده است؛ اگرنه چنین چیزی سندیت ندارد.

بیعت ابن ملجم مرادی با امام علی

یکی از رخدادهای مهم در ابتدای خلافت امام علی، ماجرای بیعت یمنی‌ها با حضرت بود. درباره این مسئله گفته شده ابن‌ملجم در رأس یک گروه که نزد امام آمده بود، با ایشان بیعت کرده است و زمانی که امیرالمؤمنین به خلافت رسید و مرکز حکومت را به کوفه منتقل کرد، مردم نیز از شهرهای مختلف از کوفه گرفته تا یمن برای بیعت می‌آمدند. یکی از قبایل، قبیله یمنی بود که ابن‌ملجم اهل آن بوده است. اگر این روایت درست باشد، بنابراین هم یهودی بودن و هم ایرانی بودن ابن‌ملجم غیرواقعی است.

آیا امام علی به ابن ملجم خبر داد که «تو در آینده قاتل من خواهی بود»؟

در تاریخ اتفاقات بسیاری شبیه هم روایت شده است. مثلا درباره حضرت عیسی گفته شده که به «یهودا اسخریوطی» گفته تو قاتل من خواهی بود. همین نکته درباره حضرت علی نیز روایت شده است. در این روایت چنین آمده که «وقتی یمنی‌ها برای بیعت با امیرالمؤمنین آمدند، هر کس یکباربیعت می‌کرد اما ابن‌ملجم سه بار با امام بیعت کرد.

درباره بیعت سه‌باره گفته شده ابن ملجم یکبار با امام بیعت کرده اما زمانی که دور می‌شد، حضرت به او گفته بیا ودوباره بیعت کن و به این ترتیب امام برای سه بار از ابن ملجم بیعت گرفته است. امام درباره این مسئله گفته «من زندگی او را می‌خواهم، و او قصد کشتن مرا دارد. عذر پذیرش خود را نسبت به دوست مرادی خود بیاور.‌ برو که به خدا قسم، گمان نمی‌کنم به چیزی که گفته‌ای وفا کنی.»

انگیزه ابن ملجم برای قتل امام علی

درباره شهادت حضرت به دست ابن ملجم و انگیزه شمشمیر کشیدن بر حضرت، روایات مختلفی وجود دارد. یک روایت به دوران خوارج و جنگ نهروان بازمی‌گردد که در آن جنگ، خوارج از سپاه امام شکست خوردند. خوارج در این جنگ کشته شدند جز نه نفر. که به مرور گروهی شدند که مرکز تجمعشان هم در مکه و اطراف کعبه بود. آنها دور کعبه جمع می‌شدند و درباره کشته‌شده‌های جنگ نهروان سخن می‌گفتند و معتقد بودند اسلام دچار انحطاط شده و باید آن را نجات داد.

تا مدتی بحث‌های این گروه صرفا کلامی بود اما پس از مدتی تصمیم گرفتند سخن گفتن صرف فایده‌ای ندارد باید اقدام عملی انجام بدهند؛ اقدام عملی آنها این بود که عاملان اصلی قضیه را بکشند. از نظر آنها سه نفر «عامل وضع موجود» بودند؛ امام علی، معاویه و عمروعاص.

نخستین تصمیم برای اقدام عملی این بود که سه نفر از میان خوارج داوطلب شدند تا «امام علی، معاویه و عمروعاص» را که در عالم اسلام دارای قدرت و نفوذ بودند، بکشند. امام علی در آن زمان خلیفه بود و در کوفه مستقر بود. معاویه در شام و عمروعاص هم معاون معاویه در شام بود. قرار آنها چنین شد که «امام علی، معاویه و عمروعاص» را در سحرگاه نوزدهم ماه رمضان و هنگام نماز صبح بکشند.

ابن سعد چنین روایت کرده که دلیل ضربت زدن ابن‌ملجم به حضرت علی، عشق ابن ملجم به «قطام» بوده است. او چنین می‌گوید: «به‌دنبال شکست خوارج در جنگ نهروان، عبدالرحمن بن ملجم، برک بن عبدالله تمیمی و عمرو بن بکیر تمیمی در مکه گرد آمدند و پس از رایزنی تصمیم گرفتند علی (ع)، معاویه و عمرو بن عاص را همزمان بکشند. عبدالرحمن کشتن علی (ع) را بر عهده گرفت و به کوفه آمد و با یارانش از خوارج دیدار کرد. او در مواجهه زیبارویی به نام قُطام دختر شجنة بن‌عدی دل باخت و خواستگاری کرد. پدر و برادر قطام در نهروان کشته شده بودند بنابراین قطام پیشنهاد را پذیرفت اما ازدواج را کشتن علی قرار داد.» به این ترتیب گفته شد که قطام مهریه خود را سه هزار درهم، غلام، کنیز و قتل امام علی علیه السلام قرار داد.

گفته شده ابن ملجم ابتدا نپذیرفته اما قطام اصرار کرده و گفته «کشتن امام علی علیه السلام مهریه‌ای است که از آن نمی‌گذرد و گفت که اگر به من نرسی و کشته شوی، در آخرت از خداوند پاداش می‌گیری.»

ابن ملجم احتمال داده که نتواند موفق به این کار شود لذا «وردان بن مجالب» از خویشاوندان قطام با ابن ملجم همراه می‌شود و سپس «شبیب بن بجره» از دیگر خوارجی که در کوفه زندگی می‌کرده به آنها پیوسته تا آماده قتل امیرالمؤمنین شوند. ابتدا قرار بوده شبیب ضربه بزند و اگر موفق نشد، ابن ملجم اقدام کند، اما طبق داستان‌های صدر اسلام آن شب ابن ملجم در خانه قطام بوده و شراب نوشید و مست بوده و وقتی صبح شده قطام او را بیدار کرده و برای کشتن علی به مسجد کوفه فرستاده است.


بیشتر بخوانید: ناکثین چه کسانی بودند؟


شمشیر زهرآلود ابن ملجم

برخی نقل کرده‌اند که ابن ملجم در آن زمان، شمشیر برنده‌ای را به قیمت هزار درهم خریده و هزار درهم هم برای زهرآلود کردن آن پرداخته است تا بتواند امام را تنها با یک ضربه بکشد. این روایت هم البته سندیت ندارد و احتمالا از همان دست روایاتی باشد که از کینه مسلمین ساخته شده باشد؛ اینکه فردی برای به قتل رساندن دیگری دو هزار درهم هزینه کند؛ زیرا این مبلغ در آن زمان پول بسیار بسیار چشمگیری بوده که هر کس توانایی پرداخت آن را نداشته است.

چرا ابن ملجم سحر ماه رمضان و هنگام نماز صبح را برای کشتن امام علی انتخاب کرد؟

یکی از سوالات مهم این است که چرا ابن‌ملجم سحرگاه ماه رمضان حضرت علی را به شهادت رساند. برخی درباره این سوال گفته‌اند خوارج از منظر خود تصور می‌کردند که کار مهم و ارزشمندی برای نجات اسلام انجام می‌دهند و عاملان وضع موجود را می‌کشند، به همین دلیل زمان سحرگاه را برای اقدام خود انتخاب کردند.

برخی نیز گفته‌اند مسئله مبارک بودن زمان نبوده بلکه آنها می‌دانستند که حضرت علی سحرگاه در مسجد است و در آن زمان مسجد خلوت‌تر از ساعات دیگر است بنابراین آن زمان را انتخاب کرده‌اند. بنا بر توضیح منابع، ابن‌ملجم مرادی در سحرگاه ۱۹ رمضان سال ۴۰ هجری قمری با شمشیر زهرآلوده ، فرق حضرت علی (ع) را در محراب مسجد کوفه شکافت و ایشان بعد از چند روز به شهادت رسیدند.

رابطه اشعث بن قیس و شهادت علی بن ابی طالب

به گزارش رویداد۲۴ در برخی منابع ذکر شده که اشعث بن قیس از نقشه ضربت زدن به علی خبر داشته و ابن‌ملجم هم شب حادثه در مسجد اعظم در حال مشاوره با او بوده است. گفته شده سحرگاه اشعث به ابن‌ملجم علامت داد اما «حجر بن عدی» آن علامت را شنید و حس کرد توطئه‌ای در کار است. گفته شده او قصد داشته اطلاع دهد، اما هنگامی رسید که ابن‌ملجم کار خود را کرده بود.

در روایات دیگر آمده که اشعث در خانه‌اش با ابن ملجم گفتگو کرده نه مسجد و بعد از کشته شدن به اشعث گفته‌اند قاتل علی در اصل تو بودی. یعقوبی روایت کرده که ابن ملجم یک ماه در خانه اشعث بود و شمشیرش را تیز می‌کرد. این روایت هم نادرست است زیرا اگر چنین بود و فردی یک ماه شمشیرش را تیز می‌کرد، حضرت همان لحظه شهید می‌شد نه اینکه چند روز بعد. بنابراین مشخص بوده شمشمیر یکماه تیز شده صحت ندارد.

وصیت امام علی (ع) درباره برخورد با ابن ملجم

زمانی که ابن ملجم در نوزدهم ماه رمضان فرق امام علی را با شمشیر زهرآلود شکافت، امام علی به فرزندانش وصیت کرد که با او به مدارا رفتار کنند. شهریار بر اساس همین روایت غزلی دارد که در بخشی از آن گفته «به جز از علی که گوید به پسر، که قاتل من/ چو اسیر توست اکنون به اسیر کن مدارا؟»

همچنین گفته شده امام علی این‌چنین وصیت کرده است «بدانید جز کشنده من نباید کسی به خون من کشته شود. بنگرید اگر من از این ضربت او مردم، او را تنها یک ضربت بزنید و دست و پا و دیگر اندام او را مبرید که من از رسول خدا (ص) شنیدم می‌فرمود: بپرهیزید از بریدن اندام مرده، هرچند سگ دیوانه باشد»

پس از شهادت امام علی، ابن ملجم را برای قصاص نزد امام حسن آوردند و ایشان نیز فرمان داد با یک ضربۀ شمشیر او را قصاص کردند. این واقعه در ۲۱ رمضان روی داد.

سرانجام قطام

قطام دختری که لقب زیباروی کوفه را داشت عاقبتی تلخی یافت. با اینکه امام وصیت کرده بود «بدانید جز کشنده من نباید کسی به خون من کشته شود» اما بعد از کشته شدن ابن ملجم، مردم به سوی قطام هجوم آوردند و او را با شمشیر کشتند و جنازه‌اش را سوزاندند.»

آیین کشته شدن ابن ملجم در تهران و زنجان

در برخی شهر‌ها مانند تهران و زنجان، روز ۲۷ رمضان را به‌عنوان روز کشته‌شدن ابن ملجم دانسته و رسم بوده است که شب بیست‌وهفتم، کله‌پاچه و آجیل مراد می‌خوردند.

قبر ابن ملجم

درباره محل دفن ابن‌ملجم هم اطلاع دقیقی وجود ندارد، اما ظاهرا او در ضلع غربی مسجد سهله دفن شده است. طریحی چنین نقل کرده که «هنگامی که به کوفه مسافرت کردم، در غربی جبانه کوفه در زمینی سفید، زمینی بسیار سیاه دیدم و از کنجکاوی علت آن را پرسیدم، چون به تحقیق مشغول شدم مردم آن گفتند: این‌جا، قبر ابن ملجم، قاتل حضرت علی (ع) است و عادت اهل کوفه این است که هر سال هیزم زیادی در سر قبر ابن ملجم جمع می‌کنند و به مدت ۷ روز آن‌ها را در این مکان می‌سوزانند.»

به گفته «محمد سعید طریحی»، رسم برافروختن آتش روی قبر ابن ملجم همه ساله در ایام شهادت حضرت علی در ماه رمضان انجام می‌شده است. البته این رسم هماکنون وجود ندارد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: تاریخ جهان
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱۱۹
فروزان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۴
27
127
خداوندا به خون ریخته ی علی ما را از شر خوارج زمانه برهان!!
پاسخ ها
محسن
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
الهی
امین
خ
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
سلام شمارو به امان علی و همهدخوبان درگاهش قسم به مشگلات بازنشستگان معتادین زندانیان بی خانماهها مستاجران متکدیان ایتام زنان و کودکان کار تورم فقر سود بانگی که ربا هست گرانی خودرو مسکن ودیگر نشکلات مردم ریگرسیدکی و بصورت قطعی حل شه و اینقدر س اکثریت در اذیت و ی حداقل در رفاه نباشن
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
116
55
اولا ابن ملجم ایرانی بوده وبهمن جازویه نام داشته بعدهم در ورودی مسجد ضربه زد بعدهم سمی نبوده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
سلام دوست عزیز به اینحرف شما آیا سندی درست در دست هست یانه ؟اگر هست ذکر کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
چرت میگی ایرانی کوجابود
محمود
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
تواونجا بودی
دوست
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
سلام
سند معتبری در دست نیست.
اما ملعون از نوابغ یمن بود که منتخب برای دیدار با امیرالمومنین به مدینه هم گسیل شده بود
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
این روزا حرف بی سند و رو هوا ، مد شده !
امیر محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
عده ای از اعراب برای اینکه این لکه
ننگ را از دامن به قول خودشون پاک کنند شایع کردند او ایرانی بوده و یا اینکه مادرش یهودی بوده است
قاسم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
در تمامی کتب مذهبی و همچنین در تمامی روایت های معتبر از بزرگان شیعه و سنی روایت شده است که امیرالمومنین علی علیه السلام را در محراب و هنگام نماز و با شمشیر آلوده به سم به شهادت رسانیدند.
حالا تو از کجا آوردی که در درب ورودی مسجد به ایشان ضربه زدند و شمشیرش هم سمی نبوده!!!؟؟
وقتی تاریخ را نخواندی مگر مجبوری که الکی نظر بدهی که همه به اطلاعاتتان بخندند
رسول
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
18
78
لعنت خدا بر ابن ملجم ملعون تا روز قیامت
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
4
15
دقیقاهمینه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۲۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
10
16
ابن ملجم از حمله کنندگان یمنی به خانه عثمان بن عفبف خلیه سوم بود که پس از ان دستگیر نشد و در جنگ های جمل و صفین برای حضرت علی شمشیر زد . جنگ جمل و صفین به خونخواهی عثمان بود
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۹:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
35
13
این ملجم یهودی بود چرا خفه خون گرفتی و نمیگی؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
3
21
سلام در هر صورت .موارد فوق الذکر درست هست که بدون سند هستن .اما خوب خوب بود اگر سند داشته باشن عالی میشه
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
31
30
بی‌خود کردی که ایران بود
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
سندش تو کتب تاریخی اعراب بعد از اسلام هست اما تو تاریخ ایران نیست در خیلی از نقل تاریخی ابن مجلم غلام یا اسیر ایرانی بود اما آزاد شد ودر بین اعراب مسلمان ماند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
26
60
علی جان جانم به فدایت
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
26
47
یاعلی یاعلی یاعلی مظهرالعجایب
داریوش
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
67
51
آنچه نتیجه گرفتم اینکه حدس میزنم حضرت علی توسط ایرانی ها کشته شده .چون از ایران تا کوفه راهی نیست و از همه مهمتر اینکه اعراب به ایران حمله کردن و خیلی ها قتل عام شدن کشته شدن و لذا کینه به دل داشتن و آنچه میشه تصور کرد اینکه این ملجم اسم ساختگی . سیاست ایجاب می‌کرده بخاطر اینکه دشمنی ایرانیها و درگیریها با اعراب دوباره شکل نگیره و اعراب بتوانند برای آن تسلط خود را داشته باشند و جنگی رخ نده لذا کشته شدن علی را انداختن به گردن یمنی ها
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
زیاد به مخت فشار نیار گوش درد میگیری
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
چرا داری چرت وپرت میگی برا خودت
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
فکر نکنی و برینی
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
اجداد خودت بودن که امام را شهید کردند.خدا لعنت کنه اجدادتو
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
ان شا الله با ابن ملجم محشور بشی
مهم نیست کجایی بوده تو بحث دین ملیت مطرح نیست .از ته قلبم آرزو دارم با ابن ملجم محشور بشی.وقتی جنازت رفت زیر خاک
مهدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
22
46
عشقم فقط مظلوم علی
پاسخ ها
هوشنگ
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
اونهایی که منفی دادن ...
طرفدار ابن ملجم هستند!!
مسلمان واقعی هستم نه مسلمان روایتها و راویها
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
30
15
در اینجا به ایرانی بودن گفته شده اما در زمان حصرت علی جعرافیایی به نام ایران وجود نداشت حتی در نهج البلاغه نام ایران وجود ندارد و نوشته شده حمله اعراب نوشته شده القتال البنفسه الفرس نه ایران
پاسخ ها
A.m.
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
وا این چ حرفیه . پ حکومت ساسانیان تو فضا بوده . اخه چرا ایقد احمقانه حرف میزنید . یه کم مطالعه کن بعد نظر بده . حداقل اثار بجا مانده از ساسانیان رو نمیشه ک انکار کرد. ن اینکه خدایی نکرده بخوام ب اسلام توهین کنم .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
چقدر خنگی فرس یعنی ایرانی
بهاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
تو اسم ونام کاربری خودت رو گذاشتی مسلمان واقعی.چیزی بگو بگنجه.ایران وایرانی وجود نداشت!همین امثال مغز فندقیهایی مثل تو رو داریم که به این روز افتادیم.واقعا تحصیل وسواد داری؟جالبه میگی ایران وایرانی وجود نداشت.چقدر میتونی نادان باشی که نفهمی ایران قبل از این که اسلام و دین ومذهب اسلام وشیعه و دین وپیغمبری وجود داشته باشه وجود داشته کمی تاریخ بخون.یکتا پرستی زمانی تو ایران بوده که عرب نمیدونست خدا و دین و مذهب به چه چیزی میگن
حسینی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
فرس یعنی فارس
بعدم ایران ازخیلی خیلی سالها پیش وجود داشته دوست عزیز
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
ایران نبوده ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
خسته نشی بابا زحمت کشیدی تاریخ رو مرور کرذی
م
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
تو میگی ایران وجود نداشته از زمان تولد پیامبر و حتی قبل از پیامبر ایران وجود داشته کمی مطالعه کنی بد نیست
پیروزان
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
قدمت نام ایران به پیش از اشکانیان بر میگرده، در جایی که اردشیر بابکان در نقش رستم، حدود دو هزار سال پیش خود را شاهانشاه ایران و به پهلوی اشکانی، اریان، نام برده است. اعراب هم ایرانیان رو عجم و احرار و ..... مینامیدند.
هادی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
16
49
با سلام: به جز از علی که آرد پسری ابوالعجائب که علم کند به عالم شهداء کربلا را
آقای داروغه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۱:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
19
17
هاااا همین چرخو بکنم تو ...... ابن ملجم
پاسخ ها
شهروند
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
کدوم چرخ
وحید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
0
1
به قربان فرق شکافته مولا الانه کی به فکر کشتهای زاهدان و بقیه جاهاست مولا علی کجا و این اخوندای شکم پرست ایران و فقر و فحشا گرفته نایب امام زمان به قول خودشون چه کار داره میکنه به فکر عراق و یمن و لبنان و سوریه ست چون خودش عربه کاری به ایران نداره اصلا به تاریخ ایران کار نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
ب شماهم پیشنهاد میکنم کتاب سه دقیقه درقیامت روبخونی
اگه سردارسلیمانی روقبول داری برو وصیت نامه شو بخون
سه بار تاکید میکنه که ازولایت فقیه ازطاعت کنید
اصلا وصیت شهدا به جز تاکید به حجاب وولایت فقیه چیه؟؟؟
نمیخای ب وصیتشون عمل بشه؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
1
1
کی دنبال ابن ملجم میگرده،؟همونه که پرایدو کرده ۳۶۵میلیون،گوشتو کرده ۵۰۰هزار.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
دنبال نمیگردی تواین سایت چیکارمیکنی
رضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
0
1
جالبه . اصلا تو مقاله اشاره نشده بود که ما چقدر علی وار داریم زندگی میکنیم ، اون وقت الان خیلی مهم که ایرانی بوده یا یمنی که حضرت رو به شهادت رسونده ، اگه فقط سر سوزنی مرام و منش علی وارد زندگی مردم میشد این وضع مملکت و اقتصاد نبود . علی کی موافق رشوه ، رانت ، فساد ، حق خوری بود , علی کسی بود که حتی حاضر نشد به برادرش سهمی بیشتر از بیت المال بده ، این یعنی حق طلب بودن . فقط همه همدیگر رو مقصر می‌دونن و شعار میدن . از سوپور محل گرفته که اصلا نمیدونه بورس چیه رفته توی بورس میگه پولم رو خوردن و صدها نمونه از این مسایل مشابه . علی خودش قرآن ناطق بود ، کیه که بفهمه
احمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
1
1
افرادی که از امام متقیان علی ع و خاندانش متنفرند و اصلا مسلمان نیستند قاتل حضرت علی ع ایرانی میخواهند
مجید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
0
1
سلام نوشتید حضرت علی ع در زمان طرح ریزی نقشه خوارج در کوفه خلیفه بود.خیر .نادرست هست.حضرت قبل از شهادت در ماجرای حکمیت خلافت را به معاویه واگذار کرد به شرطی که معاویه فرزندش را به جانشینی خود انتخاب نکند.پس حضرت در این زمان مقام سیاسی خاصی نداشته.شاید به همین دلیل شهادتش به آسانی صورت گرفت.ولی معاویه و عمروعاص به دلیل محافظین گسترده در اطرافشان کشته نشدند.
اهواز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
1
0
هر شخصی به شکلی میمیره اصل چیزی که ازش میمونه چیز ماندنی از امام ،راستی فداکاری به نبی اسلام شجاعت ،اسد العرب وال اسلام ، وما از او باید بیاموزیم ،وبزگتر از همه بخشش،وسلام علیکم،
اهواز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۵
0
0
هر شخصی به شکلی میمیره اصل چیزی که ازش میمونه چیز ماندنی از امام ،راستی فداکاری به نبی اسلام شجاعت ،اسد العرب وال اسلام ، وما از او باید بیاموزیم ،وبزگتر از همه بخشش،وسلام علیکم،
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
2
اسلام علیک یا امیر المونین یا علی
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۰:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
0
این قدر ما را از مرگ نترسانید بلکه بنده حقیر روزی هزار بار میمیرم و برای این مسئله لحظه شماری میکنم چون کسی که در راستای امر حق کشته بشود یکی از شهدای درگاه حق میباشد هرچند که بعنوان شهید خوانده نشود بلکه از این دنیا اگر,راه حق پیش نرفت از دنیای ستارگان پیش خواهد رفت چون این امر حق خطیر ناپذیر میباشد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
2
بر شورای کثیف سقیفه لعنت
بر عمر و عمر دوست لعنت
بر غاصبین حق مولا لعنت
مهدى
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
2
لعن الله ابن ملجم اشقى الاشقياء
خودم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
1
همه ی اینا به کنار
دقت کردین چیزی که درسته اینه که شمر و ابن ملجم سالها کنار علی وبرای حق جنگیدند ولی در نهایت شدن ملعون زمانه .
الان که سیاست کاری کرده که ادمی درست واشتباه رو نمی تونه تشخیص بده اخر سرنوشت شون چی میشه؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
اگه منظورت رهبره
بهت پیشنهاد میکنم کتاب سه دقیقه درقیامت روبخونی درمورد کسی ک تجربه نزدیک ب مرگ داسته است
اون ور بهش اگه شهادت میخای باید پیرو ولایت فقیه باشی
همچنین مستندصوتی شنود رو تااخر گوش بده ۱۶ فایل ۴۰دقیقه ای هست تا بفهمی چی حقه چی باطل
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
1
دیگه زندگی و تاریخ همینه زیاد ب خودتون فشار نیارید یهو دیدی ....
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
0
تمام متن چرت و پرت بود.. اینطور که شما میگی نصف آنچه از این به اصتلاح "ابن مولجم" میدانیم سندیت ندارد یا مشخص نیست!!
اصلا ابن مُلجِم یعنی چه؟! در هیچ کجای زبان عربی چنین کلمه ای وجود ندارد.
مورخین ابن سعد، الواقدی و شرقابی قاتل خلیفه مسلمین را زاذویه معرفی کرده اند نه ابن ملجم حال این زاذویه کیست؟
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۱:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
3
0
امروز ابن ملجم ها در کشور فراوانند و به خاطر طمع یا لجاجت ، قدرت طلبی ، بی تقوایی و ثروت اندوزی ، امام مسلمین را می کشند و ارزشهای انقلاب را نابود می نمایند و بدحجاب‌ها بی حجاب ها هم نقش قطام زمان را دارند که در تنور التهابات هیزم می‌ریزند و گرفتاریهای کشور را مضاعف می کنند .

ا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۸
وقتی امامت در دست اهلش نباشد ارزش ها با ضد ارزشها عوض می شوند ودرآن شرایط بودن یا نبودن ابن ملجم ها اهمیت زیادی ندارد،وقتی شهر دست شیطان است خاکریزهای منتهی به آن بی اهمیت اند
غریبه
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
0
۸۰درصد مطلبی که گفتید کاملا چرت و پرت بوده.
از ایرانی بودن ابن ملجم تا خیلی دیگه از نکاتی که متاسفانه نویسنده بی سواد نوشته.
برای نمونه ابن ملجم که از خوارج بوده و اتفاقا تو واجبات دینی بسیار بسیار تندرو و افراطی بوده ، چطور شب قبل از ضربت زدن مولا تو خونه قطام مشروب میخوره و مست میکنه.
واقعا متاسفم برای این سایت و احتمالا نویسنده مغرض
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
1
اینها همه دوست ودر کنار هم وبا هم در مقابل دشمن می‌جنگیدند وبعد به دلایلی با هم دشمن میشد ند
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
1
یا صاحب زمان شما بیا این معماها رو جواب بده الله و علم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
1
اینکه همش شد روایات و احادیث کدام راباورکنیم
عاشق عدالت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
1
سلام به همه دوستان شبی که حضرت علی علیه السلام به شهادت میرسه بهترین شبست... دراین شب لعنت بر ابملجم مرادی عزیزان دنبال چه میگردیم
عاشق عدالت
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
0
سلام به همه دوستان شبی که حضرت علی علیه السلام به شهادت میرسه بهترین شبست... دراین شب لعنت بر ابملجم مرادی عزیزان دنبال چه میگردیم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
0
ابن
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
0
وقتی امام علی که حقه میگه ابن ملجم یهودی بوده ......پس یهودی بوده وتمام
10BIT.S-098
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
0
بابا حالا بیاهو درستمون بکن ها !
محمدرحمتی ازقم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۳:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
2
درهرکجا ومکان ازمکافات عمل غافل مشو...خداوند وقسم میدم به فرقشکافته علی (ع)هرکدام از مسئولان به ایران وملت چهارگوشه ایران خیانت میکنند ..به درد سرطان ناعلاج همراه باخانواده شان گرفتار شوند..میخواهد هرسمتی که داشته باشد ..ازبالا تاپاینش..این وضع مستحق مردم ایران نیست....علی لعنت الله علیه
مصطفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
1
مستند ترین منبع ثابت می‌کنه ابن ملجم همان بهمن جازویه ی ایرانی است
سعید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
0
عزیزان تاریخدانان هنوزدقیق نمیدونن بااین همه مطالعه وتلاش.انچیزی که من وشمامیدونیم توکتابهایی که خوندیم اظهارنظرمیکنیم.والاماایزانی ها هرتیتری که میخونیم ماشاا...صاحبنظرم شدیم.
ایمان
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۴:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
0
سلام علیکم
معاویه خلیفه مسلمانان نبوده و نیست و در زمان شهادت حضرت امام علی ع در شام بوده است.
انقلاب
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
0
پیش مامان جونش تو جام جم است !
سید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
2
لعنت خدا بر او و بر همه ی ابن ملجم های زمانه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
0
درگیری بین مردم عرب از زمانی که انسان در این منطقه رشد کرد بوده اگر تاریخ را بخوانید تمام وقایع تلخ بشری در این مناطق اتفاق افتاده ملتی بی رحم که از دل آنها هزاران نفر مثل نمرود و حجاج وصدام وداعش وشمر ووو. بوده .خواهند بود منظور اینکه قبیله ای بودن .در حال جنگ البته روبروی این اشخاص افرادی هم بودن زیاد که از بهترینها بودن
محمود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
1
چقدر هم به وصیت علی عمل کردن
غزل
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۵:۵۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
1
از فامیلیش مشخصه ایرانیه مرادی فامیلی ایرانیاس
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۰۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
0
لعنت ابدی خدا و خلق خدا بر ابن ملجم مرادی و همدستان و همفکرانش تا روز قیامت که مانع از برنامه های حضرت علی (ع) شدند و بشریت از این شهادت ضررکرد
علی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۶:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
1
بجای ابن مجلم چه شد بنویسد با این گرونی عاقبت خانواده های ایرانی وناموس ایرانی چه خواهد شد
ناشناس
|
Germany
|
۰۶:۳۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
2
اجاره خونه ام مونده پرداخت نکردم این بحث میتونه برام پول بشه؟
واقعایک عده بیکاره بیکارند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۵ - ۱۴۰۲/۰۱/۳۱
اجاره خونه ات مونده توایندسایت چرامیپلکی؟؟؟
الان تو خیلی مثلا بیکارنیستی ک اومدی این سایتو داری میخونی؟؟
محسن
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
1
سنی و شیعه منابع یکدیگر را قبول ندارند پس چرا دنبال دلیل و دلایل هستین.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۲۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
0
مشتی اراجیف بخورد مردم میدن
تو نظریات مردم به جون هم بپرن چیزی که سند درست در مون نداره چرته
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
0
درشیراز چندین نفرفامیل مرادی دارند ویک مرادی بود ریس پاسگاه تلنگ میگفت من شیرازیم وارث ملجم مرادی کثیف
نبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
1
لعنت خدا بر قاتل امیر المؤمنین و آنهایی که نقشه قتل حضرت را کشیدند ابدالاباد
نبی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
1
لعنت خدا بر قاتل امیر المؤمنین و آنهایی که نقشه قتل حضرت را کشیدند ابدالاباد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
1
حتما حق الزحمه بهش ندادن انتقام گرفته زجر وعذاب از دست اعراب کشیده روان پریش،بوده
ضد منافق
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
1
چرا چرت میگی!! بهمن و سردار ایرانی و این مزخرفات دیگه چیه؟؟ تاریخ بخون بفهمی رگ و ریشه یهودی داشته
Yari
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
0
لعنت خدابرابن ملجم مرادی...حالااهل هرکجابوده مهم نیست.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
1
اب ملجم زندان اوین تشریف داره قاضی صلواتی ۱۵سال بهش حبس داده و۳باراعدام.دادگاه تجدیدنظرم رای قاضی صلواتی روتاییدکردو درحال گذرندان حبس خودشه
علیرضا
|
United States of America
|
۰۸:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
6
2
باید گفت فرزندان علی وصیت اورا در مورد قاتلش انجام ندادند بلکه او را مثله کردند ،کسانیکه حرف پدرشان را اجابت نکردند چگونه می‌توانند امام شوند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
بزارش واسه این پرفسور تو چه عددی هستی از علی و اولاد علی حرف بزنی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
این از کجا دراومد همه مورخ شدن و هرکی هرچی دلش میخواد میگه
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۸:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
2
2
از یک طرف مگویید خوارج تصمیم گرفتند که اسلام را نجات دهند یعنی بظاهر مسلمان بودند پس چطور می فرمایید شراب خورده و مست بوده درست است از خوارج بوده ولی آنها هم خودشان را مسلمان می‌دانستند و اهل نماز بودند نه شرابخوار
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
6
5
خاک توسر بی لیاقتتتون.عرب پرستایه مزخرف .خاک توسرت وقتی ایران بودامامات کجابودن. علی زمان جنگ به ایران دست راست امربوده..وجلوی مسجدم زدنش نه تومسجداونم بخاطرظلمی که به ایرانیا کرده بکد.اب ملجم ایرانی بود واصفهانیم بوده ....ابن یعنی پسر .ملجم یعنی افسارگیر...چون نمیتونستن اسمش بگن چون پدرش توجنگ پهلوان بوده وافسارگیر ..اسمش ابن ملجم میگفتن.
مهرداد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
4
5
فقط دروغ
فقط نیرنگ
۱۴۰۰ و ۴۳ ساله که دروغ تحویل مردم میدهند
امان از این جماعت دروغگو و خرافاتی
اماااان
لیلا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
2
7
باید فورا یارانه ابن ملجم را قطع کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
بدنش تو. چون معلومه زیاد احتیاج داری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
3
بله تاریخ طبری درسته بهرام زاجویه ایرانی بوده از حمله اعراب والدینش کشته میشن و کینه حضرت رو به دل میگیره و خودش رو سالها طول میکشه تا به حضرت نزدیک کنه و ملجم، لقب پدرش بوده یعنی افصار گیر
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۴۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
0
7
تاریخ طبری که نزدیکترین تاریخ به صدر اسلامه میگه ابن ملجم ایرانی بوده وظاهرا دقیق ترین تاریخ هم همین تاریخ طبری هست بقیه همه داستانهای من دراوردی هستش
رضا جانباز جنگ
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
3
6
روح او پس ۱۴۰۰سال در فردی به نام سید علی حلول کرد و مردم ،دین، و همه چیز را نابود.کرد.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
3
5
اگه حکومت عدل علی همینه که در این دوران و از نایبان ایشون داریم میبینیم پس حتما ابن ملجم کار درست رو انجام داده.
حمید
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
6
چندبن ساله که همه مارو با ایرانی یا عرب بودن ابن ملجم فریفته اند و در خفا دارن خون ایرانی های شهروند درجه دو و سه را تو شیشه می‌کنند و ما متوجه نشیم از کجا خوردیم فقط فکرمون تو شکیات و ایرانی عربی بودن ابن ملجم تلف بشه !!!!!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
3
واقعا براتون مهمه که ابن ملجم کی بود؟؟!!! چه دغدغه هایی دارید.... کل دنیا دنبال کشف دست آوردهای جدیدن شما هنوز تو هزار سال پیش گیر کردید
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
1
لعنت‌الله‌علی‌ابن‌ملجم‌الی‌یوم‌القیامه خدا‌لعنت‌کند‌ابن‌ملجم‌وامثال‌آن‌که‌اهل‌بیت‌را‌به‌شهادت‌رساندند
اسدالله الغالب....
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
2
1
السلام علیک یا مولی الموحدین قائد قرالمحجلین امیرالمومنین مظهر العجائب اسدالله الغالب علی بن ابی طالب(ع)
مسعود
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۲۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
5
1
برادرمن،این نظرسنجی درباره حجاب ازاساس اشتباهه،مگربی حجابی در جامعه امری خصوصی است که یکی ازگزینه ها که اتفاقاوظاهرا بیشترین رای را آورده را قیدکرده اید،حجاب وقتی خصوصی میشه که درمکان خصوصی باشدنه میان مردم ودر دیدعموم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
3
آن چیزی که مورد بحث هست بهترین خلق خدا به‌دست شقی ترین وکج فهم ترین انسان ترور شد که خداوند لعنت کند حالا چه یمنی باشد چه یهودی یا هر قبیله دیگری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۳۹ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
1
آن چیزی که مورد بحث هست بهترین خلق خدا به‌دست شقی ترین وکج فهم ترین انسان ترور شد که خداوند لعنت کند حالا چه یمنی باشد چه یهودی یا هر قبیله دیگری
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
1
بر قاتل علی و اولاد علی لعنت بر دشمنان علی و آل علی لعنت بخدای کعبه که علی ست قرآن که علی ست اسلام که علی ست جانان
فرهاد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۵۶ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
1
عجب کاری کرده دمش گرم
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
1
حرفهای بیخود نزنید درآن دنیا جدا کننده حق از باطل ولایت علی بن آبی طالب است حالا انها که تا صبح پای ماهواره می نشینندنمیتوانند صورت مسئله را عوض کنند
محمد
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۳۴ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
2
اون کوته فکرهایی که دشمن علی هستندوجدیدا طرفدار ابن ملجم شدن به جهنم خوش اومدید همینطور رویداد ۲۴ که فکر کنم تو این برهه عمدا چنین مطلبی رو درج کرده .به خاطر ترند ابن ملجم مچکریم توسط عده ای بی دین بی قید و بند .برید نهج البلاغه بخونید آیا چنین شخصی در طول تاریخ سراغ دارید؟احادیث علی سرشار از حکمت و پند و اندرز
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
1
ابن ملجم ایرانی نیست ولی بعد اینکه امام علی رو له شهادت رسوند همراه با عده ای از طایفش به ایران تبعید شدن که در کوهای زاگرس خود را پنهان کردن و العان در کهگیلویه و بویراحمد هستن و طایفه به نام تامرادی که بیش از صد هزار نفر هستن زندگی میکنن
ایران
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۵:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
0
ابن ملجم ایرانی نیست ولی بعد اینکه امام علی رو له شهادت رسوند همراه با عده ای از طایفش به ایران تبعید شدن که در کوهای زاگرس خود را پنهان کردن و العان در کهگیلویه و بویراحمد هستن و طایفه به نام تامرادی که بیش از صد هزار نفر هستن زندگی میکنن
آذربایجانی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۶
1
3
مرد مردان دو عالم علی ع روح امام حسن شاد
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۴:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۷
4
2
رویداد 24 تریبون ازاد برای مزدوران سعودی اینترنشنال و البانی نشینها و دشمنان ایران..................اگر راستی می گویید مطلب بنده را سانسور نکن
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان