تاریخ انتشار: ۱۵:۳۵ - ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۲

نحوه تمیز کردن مبل در خانه

مبل‌ها اغلب محور پذیرایی و یا اتاق نشیمن هستند و مکانی راحت و شیک برای شما فراهم می‌کنند. با این حال، با گذشت زمان، مبل‌ها می‌توانند کثیفی، لکه‌های گوناگون و حتی بو را جمع کنند و ظاهر آن‌ها جذابیت خود را از دست بدهد. امروز آمده‌ایم که بررسی کنیم و ببینیم نحوه تمیز کردن مبل در خانه کدام است؟

نحوه تمیز کردن مبل در خانه

رویداد۲۴  نازنین احمدی:همة ما می‌دانیم تمیز کردن منظم مبل برای حفظ ظاهر مبلمان شما و افزایش طول عمر آن مهم است. در این مقاله به چند روش منحصربه‌فرد برای تمیز کردن مؤثر مبل می‌پردازیم پس تا انتها ما را همراهی نمایید.

به طور منظم جاروبرقی بزنید

اولین قدم برای تمیز نگه‌داشتن مبل این است که مرتباً آن را جاروبرقی بکشید. برای پاک کردن کثیفی، گردوغبار و موهای حیوانات خانگی از روی سطح و شکاف‌های مبل خود، از لوازم داخلی جاروبرقی خود استفاده کنید.

مطمئن شوید که وارد تمام گوشه‌ها مانند زیر کوسن‌ها و اطراف بازوها و پشت شوید. توصیه می‌شود هفته‌ای یک بار جاروبرقی بزنید تا ظاهر مبل شما تازه بماند.

تمیز کردن لکه‌ها

اگر چیزی روی مبل خود ریختید، مهم است که در اسرع وقت لکه را برطرف کنید. لکه را با یک پارچه تمیز یا حوله کاغذی پاک کنید که تا حد امکان مایع را جذب کند.

از مالیدن لکه خودداری کنید، زیرا این کار می‌تواند آن را پخش کرده و پاک کردن آن را دشوارتر کند. از یک صابون ملایم و آب گرم استفاده کنید تا به آرامی لکه را تمیز کنید و سپس دوباره آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید تا رطوبت اضافی از بین برود.


بیشتر بخوانید: نحوه تمیز کردن در چوبی


شما همچنین می‌توانید از یک پاک‌کننده استفاده کنید یا خودتان با مخلوط کردن مقادیر مساوی آب و سرکه سفید آن را بسازید.

از بین بردن بو مبل با جوش‌شیرین

اگر مبل شما بوی بدی پیدا کرده، جوش‌شیرین می‌تواند راهی عالی برای از بین بردن آن باشد. روی سطح مبل خود جوش‌شیرین بپاشید و از یک برس نرم استفاده کنید تا آن را روی پارچه بکشید.

اجازه دهید جوش‌شیرین حداقل 15 دقیقه بماند و سپس آن را جاروبرقی بکشید. جوش‌شیرین یک خوشبوکننده طبیعی است و می‌تواند به حذف بوی نامطبوع از مبل شما کمک کند.

نظافت مبل در خانه

بخارشوی

تمیز کردن با بخار روشی مؤثر برای تمیز کردن عمیق مبل و از بین بردن کثیفی و لکه از عمق پارچه است. می‌توانید با یک بخارشوی این کار را خودتان انجام دهد. حتماً قبل از استفاده از آن روی یک قسمت نامحسوس مبل تست کنید.

از بین بردن لکه جوهر از مبل با الکل

پاک کردن لکه جوهر از روی مبل دشوار است، اما مالیدن الکل می‌تواند راه‌حل مؤثری باشد. یک پارچه تمیز را با الکل مرطوب کنید و به آرامی روی لکه بکشید و مراقب باشید که پخش نشود.

محل را با یک پارچه تمیز پاک کنید تا رطوبت اضافی از بین برود. این روند را تا زمانی که لکه از بین برود تکرار کنید. ابتدا الکل را روی قسمت کوچک و نامحسوس مبل خود تست کنید، زیرا می‌تواند به برخی پارچه‌ها و یا رنگ خاص آسیب برساند.

تمیز کردن مبل‌های چرمی با سرکه و روغن‌زیتون

مبل‌های چرمی نیاز به مراقبت ویژه‌ای دارند تا به بهترین شکل دیده شوند. برای تمیز کردن مبل چرمی، مقدار مساوی سرکه سفید و روغن‌زیتون را در یک بطری اسپری مخلوط کنید.

مخلوط را روی یک پارچه تمیز اسپری کنید و با حرکات دایره‌ای به چرم بمالید. سرکه به از بین بردن کثیفی و لکه‌ها کمک می‌کند، در حالی که روغن‌زیتون چرم را حالت داده و آن را انعطاف‌پذیر نگه می‌دارد.

کمک از متخصص حرفه‌ای

اگر مبل شما به‌شدت کثیف شده و دارای لکه‌های سرسخت است یا نیاز به مراقبت ویژه دارد، ممکن است نیاز باشد با یک متخصص حرفه‌ای در این زمینه مشورت کرده و کار را به او بسپارید.

نحوه تمیز کردن مبل در خانه

 یک متخصص حرفه‌ای ابزار و تخصص لازم را برای تمیز کردن عمیق مبل شما و بازگرداندن آن به حالت اولیه را دارا است. حتماً در ابتدا تحقیق کنید و یک شخص با تجربه در نظافت مبل انتخاب کنید.

استفاده از غلتک پرز

به گزارش رویداد۲۴ غلتک پرز یک ابزار مفید برای از بین بردن موهای حیوانات خانگی و پرز از مبل شما است. به‌سادگی قسمت چسبنده غلتک پرز را روی سطح مبل خود بچرخانید، و روی مناطقی که موهای حیوانات خانگی تمایل به جمع شدن دارند، مانند بازوها و پشت، تمرکز کنید.

از محلول تمیز کننده خانگی استفاده کنید

می‌توانید با استفاده از موادی که احتمالاً از قبل در خانه دارید، محلول تمیزکننده مبل خود را بسازید. به مقدار مساوی آب و صابون ظرف‌شویی را با هم مخلوط کنید و در صورت تمایل چند قطره اسانس برای خوشبو شدن به آن اضافه کنید.

یک پارچه تمیز را در محلول آغشته کنید و آن را به خوبی بچرخانید. از پارچه برای تمیز کردن مبل خود استفاده کنید، حتماً پارچه را مرتب بشویید و در صورت نیاز آب آن را عوض کنید.

استاده از پارچه میکرو فیبر

پارچه‌های میکرو فیبر ابزاری عالی برای تمیز کردن مبل شما هستند. آن‌ها روی پارچه ملایم هستند و می‌توانند در از بین بردن کثیفی و لکه مؤثر باشند.

به‌سادگی یک پارچه میکرو فیبر را با آب خیس کنید و از آن برای تمیز کردن مبل خود استفاده کنید. برای جلوگیری از خیس شدن بیش از حد مبل، پارچه را به خوبی فشار دهید.

از برس نرم استفاده کنید

برس مبلمان یک برس نرم است که برای تمیز کردن پارچه‌های اثاثیه یا لوازم داخلی طراحی شده است. با استفاده از برس، خاک و گردوغبار را به آرامی از سطح و شکاف‌های مبل خود پاک کنید. حتماً خیلی آرام استفاده کنید تا به پارچه آسیبی نرسد.

پاک کردن لکه خون از مبل

شما باید برای پاک کردن لکه خون مقداری نشاسته را در آب مخلوط کنید و یک خمیر نسبتاً غلیظی به دست آورید. آنگاه روی لکه خون را با این خمیر بپوشانید و بگذارید تا خشک شود. در آخر نشاسته خشک شده را بتراشید و با یک برس نرم آن را پاک کنید.

 

تمیز کردن سطوح دیگر مبل

یک دستمال نرم و یک محصول تمیزکننده مناسب سطوح چوبی و یا فلزی مبلمانتان تهیه کرده و آن را به آرامی تمیز کنید. در ضمن مراقب باشید که مواد شوینده روی پارچه نریزد.

پاک کردن لکه نوشابه

اگر مبل شما با نوشابه کثیف شده پیشنهاد می‌دهیم روی لک مقداری نمک بپاشید و سپس با اسفنجی خیس آن را پاک کنید تا اثری از لکه بر روی مبل نماند.

تمیز کردن لکه چربی روی مبل

همیشه به نظرمان بدترین لکه می‌تواند لکه چربی باشد. برای پاک کردن این نوع لکه از مبل، باید کمی محلول نمک و الکل روی مبل بمالید. البته این نکته لازم به ذکر است که حتماً در استفاده از الکل بر روی پارچه یک تست کوچک در یک قسمتی که دور از دید است را داشته باشید.

سخن آخر

در پایان، تمیز کردن منظم مبل برای حفظ ظاهر و بوی خوب مبلمان شما ضروری است. شما می‌توانید با پیروی از این نکات و گنجاندن آن‌ها در روال تمیز کردن منظم مبلمان خود، اطمینان حاصل کنید که مبل شما برای سال‌های آینده تمیز، زیبا و جذاب خواهد ماند. از شما سپاسگزاریم که همراه همیشگی ما هستید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان