تاریخ انتشار: ۱۱:۱۴ - ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

روش‌های کاهش درد سیاتیک

درد سیاتیک یک بیماری شایع است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت‌تأثیر قرار می‌دهد. این عصب در اثر فشرده شدن یا تحریک عصب سیاتیک که بزرگ‌ترین عصب بدن است ایجاد می‌شود. امروز اینجاییم که باهم روش‌های کاهش درد سیاتیک را بررسی کنیم.

روش‌های کاهش درد سیاتیک

رویداد۲۴  نازنین احمدی: عصب سیاتیک در قسمت تحتانی کمر از میان باسن و هر پا عبور می‌کند. درد سیاتیک می‌تواند خفیف یا شدید باشد و ممکن است باعث بی‌حسی، سوزن‌سوزن شدن یا احساس سوزش در ناحیه آسیب‌دیده شود.

این بیماری در موارد شدید، می‌تواند باعث مشکل در راه رفتن، ایستادن یا نشستن شود. خوشبختانه روش‌های مختلفی برای کاهش درد سیاتیک وجود دارد. در این مقاله به برخی از مؤثرترین روش‌ها برای مدیریت و کاهش درد سیاتیک می‌پردازیم.

حرکات کششی و ورزش

حرکات کششی و ورزش اجزای مهم مدیریت درد سیاتیک هستند. کشش ملایم می‌تواند به کاهش تنش و فشار روی عصب سیاتیک کمک کند که می‌تواند درد را کاهش دهد و تحرک را بهبود بخشد. برخی از کشش‌های مؤثر برای درد سیاتیک عبارت‌اند از:

کشش زانو تا سینه

به پشت دراز بکشید و زانوهایتان را خم کنید در مرحله بعد پاهایتان را صاف روی زمین بگذارید. یک زانو را به سمت سینه خود بیاورید و 30 ثانیه نگه دارید. با پای دیگر همین کار را تکرار کنید.

کشش همسترینگ

به پشت دراز بکشید و پاها را صاف کنید. یک پا را بلند کرده و پای خود را روی یک صندلی یا نیمکت قرار دهید. پای دیگر خود را صاف نگه دارید و 30 ثانیه نگه دارید. با پای دیگر حرکت را تکرار کنید.


بیشتر بخوانید: علت تیر کشیدن کمر چیست؟


کشش پیریفورمیس

روی زمین بنشینید و پاهای خود را صاف در مقابل خود قرار دهید. یک پا را روی پای دیگر ضربدری کنید و پای خود را روی زانوی مقابل قرار دهید. به‌آرامی زانوی خود را به سمت شانه مخالف خود بکشید و 30 ثانیه نگه دارید. با پای دیگر مراحل را تکرار کنید.

ورزش‌های مناسب کاهش درد سیاتیک

به گزارش رویداد۲۴ علاوه بر حرکات کششی، ورزش منظم می‌تواند به تقویت عضلات پشت و پاها کمک کند که می‌تواند فشارهای موجود روی عصب سیاتیک را کاهش دهد. برخی از تمرینات مؤثر برای درد سیاتیک عبارت‌اند از:

پیاده‌روی

پیاده‌روی یک ورزش خوب است که می‌تواند به بهبود گردش خون و کاهش التهاب در ناحیه آسیب‌دیده کمک کند.

شنا

شنا یکی دیگر از ورزش‌های مناسب است که می‌تواند به تقویت ماهیچه‌های پشت و پاها بدون وارد کردن فشار به عصب سیاتیک کمک کند.

روش‌های کاهش درد سیاتیک

یوگا

یوگا نوعی ورزش ملایم است که می‌تواند به بهبود انعطاف‌پذیری و کاهش تنش در عضلات اطراف عصب سیاتیک کمک کند.

تأثیر یوگا در بهبود قدرت و تعادل می‌تواند راهی مؤثر برای کاهش درد سیاتیک باشد. برخی ژست‌ها، مانند حالت سگ و کبوتر رو به پایین، می‌توانند به‌ویژه برای تسکین درد سیاتیک مفید باشند.

پیلاتس

مانند یوگا، پیلاتس نیز می‌تواند به بهبود قدرت و انعطاف‌پذیری شما کمک کند که این ورزش به نوبه خود می‌تواند درد سیاتیک را کاهش دهد. تمرینات پیلاتس کم‌تأثیر هستند و می‌توان آن‌ها را بر اساس نیازهای خاص بیمار تنظیم کرد.

مدیتیشن

مدیتیشن می‌تواند به کاهش استرس و تقویت آرامش کمک کند که به نوبه خود می‌تواند درد و ناراحتی را برای شخص بیمار کاهش دهد. مدیتیشن ذهن آگاه، به‌ویژه، می‌تواند در مدیریت شرایط درد مزمن مانند سیاتیک مفید باشد.

داروها

مسکن‌های بدون نسخه مانند ایبوپروفن و استامینوفن می‌توانند به کاهش التهاب و تسکین درد مرتبط با سیاتیک کمک کنند.

اگر این داروها مؤثر نباشند، پزشک ممکن است داروهای مسکن قوی‌تر یا شل‌کننده‌های عضلانی را برای کمک به مدیریت علائم شما تجویز کند.

در برخی موارد، تزریق کورتیکواستروئیدها یا داروهای بی‌حس‌کننده ممکن است مستقیماً در ناحیه آسیب‌دیده برای کاهش التهاب و درد تجویز شوند.

درمان سردوگرم

اعمال گرما یا سرما در ناحیه آسیب‌دیده می‌تواند به کاهش التهاب و تسکین درد مرتبط با سیاتیک کمک کند. بسته‌های یخ را می‌توان به مدت 20 دقیقه هر بار و چند بار در روز روی ناحیه آسیب‌دیده قرار دهید تا به کاهش تورم و بی حس شدن ناحیه کمک کند.

گرمادرمانی، مانند بطری آب گرم، پد حرارتی و یا کیسه آب گرم، می‌تواند به مدت 20 دقیقه هر بار روی ناحیه آسیب‌دیده گذاشته شود تا به آرامش عضلات و بهبود گردش خون کمک کند.

ماساژدادن

یکی دیگر از راه‌های کاهش درد سیاتیک ماساژدرمانی است. این کار می‌تواند به کاهش تنش و التهاب در عضلات اطراف عصب سیاتیک کمک کند که می‌تواند درد را تسکین دهد و تحرک را بهبود بخشد.

یک متخصص ماساژ می‌تواند از تکنیک‌های مختلفی مانند ماساژ سوئدی یا ماساژ بافت عمیق برای کمک به تسکین درد سیاتیک استفاده کرده و به شما کمک کند.

همچنین می‌تواند به بهبود گردش خون و تقویت آرامش کمک کند که به نوبه خود می‌تواند درد و ناراحتی را کاهش دهد.

طب سوزنی

طب سوزنی یک روش درمانی سنتی چینی است که شامل قرار دادن سوزن‌های نازک در نقاط خاصی از بدن برای تحریک التیام و تسکین درد است.

برخی از مطالعات نشان داده‌اند که طب سوزنی می‌تواند یک درمان مؤثر برای درد سیاتیک باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری برای تأیید اثربخشی آن مورد نیاز است.

مراقبت‌های کایروپراکتیک

کایروپراکتیک‌ها برای درمان اختلالات اسکلتی عضلانی از جمله سیاتیک آموزش دیده‌اند. آن‌ها از تکنیک‌های مختلفی مانند دست‌کاری ستون فقرات برای کمک به کاهش درد و بهبود تحرک استفاده می‌کنند.

فیزیوتراپی

فیزیوتراپی می‌تواند با تقویت عضلات اطراف عصب سیاتیک و بهبود انعطاف‌پذیری و تحرک کلی در کاهش درد سیاتیک مؤثر باشد. یک فیزیوتراپیست می‌تواند یک برنامه ورزشی مناسب برای رفع نیازهای خاص بیمار ایجاد کند.

درمان TENS

درمان تحریک الکتریکی عصب از طریق پوست TENS  شامل استفاده از یک دستگاه کوچک است که تکانه‌های الکتریکی را به ناحیه آسیب‌دیده ارسال می‌کند. این تکانه‌ها می‌توانند به کاهش سیگنال‌های درد و ترشح اندورفین، مسکن‌های طبیعی بدن کمک کنند.

سخن پایانی

به پایان محتوا روش‌های کاهش درد سیاتیک رسیدیم. در آخر باید بگوییم که توجه به این نکته ضروری است اگرچه این روش‌ها می‌توانند در کاهش درد سیاتیک مؤثر باشند، اما ممکن است برای همه مناسب یا مؤثر نباشند.

همیشه مهم است که قبل از شروع هر گونه درمان یا برنامه ورزشی جدید برای این بیماری و مشکل با یک متخصص حرفه‌ای مشورت کنید. ممنون که تا انتها ما را همراهی کردید.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان