تاریخ انتشار: ۱۷:۱۳ - ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۲

بهترین و مرگبارترین پهپاد ترکیه

Bayraktar TB2 یک هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) عملیاتی و تاکتیکی ضربتی است که در جنگ اوکراین و روسیه نقش کلیدی در انهدام تجهیزات روسی را بر عهده داشته اند. در این گزارش به بررسی مخشصات و عملکرد این پهپاد پرداخته ایم.

بررسی Bayraktar TB2Y پهپاد ضربتی ترکیه

رویداد۲۴  حسین فلاحی: از زمان تهاجم روسیه به اوکراین، اوکراین سلاح هایی را از کشورهای مختلف جهان دریافت کرده است. یکی از نمونه‌های این سلاح‌ها، پهپاد بیرقدار تی‌بی۲ (Bayraktar TB2) ترکیه است که از همان روزهای اول تهاجم، ارتش اوکراین با موفقیت زیادی از آن برای انهدام ستون‌های تجهیزات نظامی روسیه، سامانه‌های موشکی 9K37 Buk و سایر سلاح‌ها استفاده کرده است.

تاریخچه پهپاد Bayraktar TB2

پهپاد بیرقدار تی‌بی۲ یک پهپاد نسبتا جوان است. اولین پرواز آزمایشی این پهپاد در ماه می 2014 انجام شد.  یک هواپیمای بدون سرنشین بدون سرنشین با ارتفاع متوسط ​​است که متعلق به کلاس MALE (استقامت طولانی ارتفاع متوسط) است. هواپیماهای بدون سرنشین Bayraktar TB2 پس از تحریم آمریکا برای عرضه هواپیماهای بدون سرنشین به ترکیه ساخته شد که به دلیل ترس از استفاده از آنها برای جنگ با کردها اعمال شده بود. از این رو از آنجایی که ترک ها نتوانستند این نوع سلاح را به دست آورند، تمرکز خود را بر ساخت آن قرار دادند.

موفقیت پروژه Selcuk Bayractor بود که دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشگاه پنسیلوانیا و موسسه فناوری ماساچوست است که متخصص در توسعه وسایل نقلیه هوایی بدون سرنشین است. او پس از بازگشت به کشورش، شرکت قطعات خودرو بومی اش، بایراکتار ماکینا را به یک شرکت دفاعی تبدیل کرد. محصول او شهرت ملی و پس از سال 2020 شهرت بین المللی به دست آورده اند.

کدام کشورها پهپاد بیرقدار تی‌بی۲ در اختیار دارند؟

پهپادهای Bayraktar TB2 از سال 2015 در خدمت ارتش ترکیه هستند، علاوه بر اوکراین، این پهپادهای ترکیه به آذربایجان نیز تحویل داده شد که این کشور در جریان درگیری قره باغ از آنها استفاده کرد. چندین فروند نیز در لیبی، قطر و مراکش به خدمت گرفته شده اند.

پهپادهای Bayraktar TB2 ابزار بسیار موثری برای از بین بردن تجهیزات دشمن هستند. آنها برای ارمنی ها و اکنون برای سربازان روسی وحشت و کابوس بودند.

بیرقدار تی‌بی۲ چیست؟

Bayraktar TB2Y پهپاد ضربتی ترکیه


 Bayraktar TB2 یک هواپیمای بدون سرنشین دوربرد در ارتفاع متوسط ​​است. این بدان معنی است که برای کار در ارتفاعات متوسط ​​- از 3 تا 9 کیلومتر - مناسب است. این وسیله نقلیه هوایی می تواند به طور مداوم تا 24 ساعت در هوا باشد و برد عملیاتی آن تا 150 کیلومتر است. این یک پهپاد شناسایی جنگی است، بنابراین می توان از آن هم برای شناسایی و هم برای انهدام اهداف خاص استفاده کرد.

پهپاد بیرقدار تی‌بی۲ چگونه عمل می‌کند؟

اطلاعات زیادی در مورد نحوه مدیریت پهپاد Bayraktar توسط اپراتور در اینترنت وجود ندارد. این دستگاه مجهز به دوربین‌های الکترون اپتیکال و مادون قرمز مدولار، مسافت یاب لیزری، نشانگرهای هدف که برای کنترل مهمات مورد نیاز و رادار چند منظوره AFAR است. علاوه بر این می توان یک ماژول REB برای خنثی سازی سیستم های قدیمی پدافند هوایی روی دستگاه نصب کرد.


بیشتر بخوانید: شاهد ۱۳۶ پهپاد ترسناک و ویرانگر ایرانی


خدمه زمینی پهپاد متشکل از سه نفر فرمانده، خلبان و اپراتور تسلیحات است. هنگامی که Bayraktar یک ماموریت رزمی را انجام می دهد، آنها در ایستگاه کنترل هستند که در یک ون سوار بر شاسی یک کامیون سنگین حمل می شود. علاوه بر این، تمام تجهیزات دارای منبع تغذیه مستقل هستند. یکی از این تیم های زمینی قادر است سه پهپاد را به طور همزمان هدایت کند. خود پهپاد مجهز به نرم افزاری است که به طور مداوم مختصات دقیق آن را تعیین می کند و بهینه ترین گزینه ها را برای مسیرهای پهپاد در حین کار محاسبه می کند.

Bayraktar TB2Y پهپاد ضربتی ترکیه

Bayraktar TB2 به عنوان یک سیستم متشکل از شش هواپیمای بدون سرنشین عمل می کند که از طریق آن اپراتور اهداف را می بیند و پرتابه های با دقت بالا را در زمان واقعی ( از دوربین هایی که نتایج ویدیویی تماشایی را ضبط می کنند)، دو ایستگاه کنترل زمینی، سه پایانه داده زمینی و دو دستگاه از راه دور هدایت می کند. 

پهپاد بیرقدار تی‌بی۲ از چه چیزی ساخته شدهاست؟ آیا سریع پرواز می‌کند؟

به گزارش رویداد۲۴ بسیاری از عناصر طراحی این پهپاد از مواد کامپوزیتی که عمدتاً به دلیل وزن کم، سهولت تشکیل و مقاومت در برابر دماهای بالا به دلیل مقاومت هوا اخیراً به طور فعال در صنعت هوانوردی مورد استفاده قرار گرفته است ساخته شده است.

Bayraktar TB2 خیلی سریع نیست. سیستم محرکه از یک موتور Rotax 912 iS با 100 اسب بخار تشکیل شده است که به سازه اجازه می دهد تا سرعت 220 کیلومتر در ساعت (0.18 ماخ) حرکت کند. با این حال، این موتور یک واحد رفت و برگشتی است، نه یک جت که در مورد جنگنده ها یا هواپیماهای مسافربری مدرن وجود دارد.

ابعاد پهپاد بیرقدار تی‌بی۲

طول بال های این پهپاد 12 متر و طول آن 6.5 متر است. بنابراین، یک سازه نسبتا بزرگ با وزن 650 کیلوگرم است. این مخزن حدود 300 لیتر سوخت دارد.

توان عملیاتی پهپاد بیرقدار تی‌بی۲

Bayraktar TB2Y پهپاد تاکتیکی ترکیه

محموله قابل حمل توسط Bayraktar TV2 حدود 150 کیلوگرم است که 55 کیلوگرم آن مربوط به سیستم شناسایی و هدف گیری نوری الکترونیکی است. 95 کیلوگرم برای محموله رزمی باقی می ماند. اینها می توانند یک موشک ضد تانک با برد 8 کیلومتر، یک نارنجک با انفجار بالا و یا یک پرتابه زره پوش باشند.

تجهیزات جنگی ممکن است شامل موشک های هدایت شونده ضد تانک و مهمات در گردش سبک باشد. نوع اصلی سلاح Bayraktar TB2 موشک های هوا به هوای جهانی سیستم MAM است که می تواند برای اهداف زمینی استفاده شود. اما نسخه MAM-L که از سیستم ردیابی لیزری استفاده می کند قادرند با استفاده از سیستم ناوبری اینرسی (گرانشی) اهداف را در فاصله 8 کیلومتری یا 14 کیلومتری مورد اصابت قرار دهند. علاوه بر این، می توان از سرهای قابل تعویض استفاده کرد: نازل انفجاری تکه تکه، ترموباریک یا پشت سر هم. این پهپاد همچنین می تواند به موشک های MAM-C با کلاهک جهانی که قادر به سوراخ کردن زره فولادی یک تانک به ضخامت 200 میلی متر است، مسلح شود.

Bayraktar TB2 تا چه حد می‌تواند به طور موثر کار کند؟

حداکثر برد شلیک پهپاد Bayraktar TB2 حدود  15 کیلومتر است که به اپراتورها اجازه می دهد بدون احتمال شناسایی به طور مؤثر شلیک کنند؛ به خصوص اگر طرف مقابل انتظار حمله ای نداشته باشد یا سیستم های تشخیص الکترونیکی برای هواپیماهای بدون سرنشین نداشته باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان