تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۵ نظر

ملاک رتبه بندی معلمان مشخص شد

در آیین تجلیل از معلمان نمونه کشوری موضوعاتی از توجه به معیشت معلمان تا برداشتن محدودیت‌های رتبه‌بندی معلمان مطرح شد که در ادامه می‌خوانید.

ملاک رتبه بندی معلمان مشخص شد

رویداد۲۴ در این آئین، معلمان نمونه منتخب کشوری فرصت یافتند در نشستی صمیمی با سرپرست وزارت آموزش و پرورش نظرات، مسائل و تجربیات خود را در حوزه تعلیم و تربیت مطرح کنند.

نظرات، مسائل و تجربیات زیر از سوی معلمان نمونه کشوری در این آئین مطرح شد:

به گروه‌های آموزشی توجه شود و برای تقویت آن‌ها برنامه‌ریزی شود؛ تناسب حجم کتاب‌های درسی، آموزش‌ها، تمرین‌ها و … با ساعت‌های درسی بررسی شود، زیرا حجم کتاب‌های درسی تناسبی با ساعت‌های اختصاص‌یافته به آن ندارد.

تراکم دانش آموزان در کلاس‌ها زیاد است؛ طرح‌های متعددی به مدارس برای آموزش‌های مهارت‌های زندگی و پیوند دانش‌آموز به جامعه ارائه می‌شوند، اما این طرح‌ها نمی‌توانند به اهداف واقعی خود دست یابند، لذا این مشکل ریشه‌یابی شود.

بسیاری از مشاغل از طریق پدر به پسر یا مادر به دختر انتقال می‌یابد و تجربیات این مشاغل به‌صورت نسل به نسل انتقال و افزایش می‌یابد، لذا با این نگاه برای اشتغال فرزندان بازنشستگان فرهنگی در آموزش‌وپرورش تدبیری اندیشیده شود.

به معلمان مدارس غیردولتی درصدی از سود مدارس غیردولتی به‌جای حقوق پرداخت شود، زیرا این معلمان، عامل اصلی اداره مدرسه هستند.

برای معلمان فرصت‌های مطالعاتی در نظر گرفته شود؛ محتوای درسی مهارت محور و مناسب زندگی کودکان در کتاب‌های درسی طرح شود. در هرسال تحصیلی بودجه‌بندی تدریس کتاب‌های درسی ارائه شود و در هرماه با توجه به تعطیلاتی که در آن سال تحصیلی اتفاق می‌افتد، این بودجه‌بندی به‌روزرسانی شود.

شرایط ادامه تحصیل برای معلمان ابتدایی به دلیل تدریس هفتگی و روزانه غیرممکن است، لذا شرایطی فراهم شود که اگر معلمی در دوره ابتدایی قصد ادامه تحصیل دارد با مشکل مواجه نشود؛ نظام درسی متمرکز است، بنابراین بخشی از آن به سمت نیمه‌متمرکز شدن پیش برود.

محدودیت‌هایی برای نومعلمان در آموزش‌وپرورش وجود دارد مانند این‌که در ابتدای ورود به آموزش‌وپرورش حداکثر تا رتبه ۳ نمی‌توانند کسب کنند یا حداقل باید ۵ سال سابقه داشته باشند تا سرگروه آموزشی شوند، لذا این محدودیت‌ها برداشته شود.


بیشتر بخوانید: آخرین جزئیات درباره اعتراض معلمان به رتبه بندی


در دانشگاه فرهنگیان به ساحت‌های زیستی و بدنی و هنری بیشتر توجه شود. به‌جای استفاده از اساتید مدعو در دانشگاه فرهنگیان از معلمان باتجربه استفاده شود. نیروهای کارآمدی که در شرف بازنشستگی هستند به‌عنوان معلمان راهنما و برگزارکنندگان کارگاه‌های آموزشی برای انتقال تجربه‌های معلمی استفاده شود. در مباحث فرهنگی جامعه مانند طرح حجاب و عفاف از نظرات معلمان استفاده شود.

ملاک‌های رتبه‌بندی معلمان در راستای فعالیت‌ها و وظایف شغلی معلمان باشد؛ معلمان علاوه بر انگیزه‌های درونی، نیاز به انگیزه‌های بیرونی و مشوق‌هایی مانند رتبه‌بندی دارند، لذا به مشوق‌های بیرونی بیشتر توجه شود و به قابلیت‌های دستیابی به این مشوق‌ها توجه شود.

برای کیفیت‌بخشی به آموزش و پرورش در رویدادهایی مانند «الف تا» داده‌های این رویدادها در سامانه‌های آموزش‌وپرورش در اختیار معلمان قرار گیرد. همایش‌های علمی بیشتری برای معلمان برگزار شود. دانش‌آموزانی که فعالیت‌های تحقیقاتی می‌کنند، حمایت و تشویق شوند. مسئولان توجه بیشتری به معلمان داشته باشند تا آن‌ها بدون دغدغه‌های منزلتی و معیشتی در کلاس‌های درس حاضر شوند. از همکاران خرید خدمات حمایت بیشتری شود.

در دانشگاه فرهنگیان از تجربیات و دانش معلمان نمونه استفاده شود و به آن‌ها کلاس‌های درسی برای انتقال این تجربیات اختصاص یابد. شیوه‌نامه‌های جشنواره‌ها از ابتدای سال تحصیلی ابلاغ شود تا فرصت کار روی ایده‌ها وجود داشته باشد.

به جذب نیروهای کیفی در آموزش‌وپرورش توجه شود؛ فوق‌العاده ویژه معلمان مانند سایر دستگاه‌ها و به‌اندازه ۵۰ درصد شود؛ اتاق فکری با حضور معلمان نمونه در استان‌ها برای ارائه راهکارهای آموزشی و تربیتی تشکیل شود؛ در انتصابات در استان‌ها شایسته‌سالاری در اولویت باشد. اجازه دخالت به سایر دستگاه‌ها و… داده نشود.

از افراد توانمند در مدیریت استفاده شود؛ کتاب‌های علوم انسانی خصوصاً علوم اجتماعی به سمت خلاصه کردن کتاب‌های دانشگاهی سمت‌وسو پیداکرده است، این کتاب‌ها طوری طراحی شوند که قابل‌فهم برای دانش‌آموز باشد و معلم در زمان محدود تدریس امکان انتقال این مفاهیم را داشته باشد.

از ظرفیت آزمایشگاه‌های مدارس بیشتر استفاده شود، انجام این کار نیازمند داشتن متصدی برای آزمایشگاه، تناسب حجم کتاب‌های علوم تجربی با ساعت‌های درسی و… را دارد.

برای دبیران تازه استخدام به‌جای دوره‌های ضمن خدمت مجازی، از کلاس‌های ضمن خدمت حضوری استفاده شود.

سامانه پیشنهادات در آموزش‌وپرورش فعال شود؛ از رساله‌های دکتری و کارشناسی ارشد که ارتباط مستقیم با آموزش‌وپرورش دارد، استفاده شود.

دانش آموزان مناطق محروم به امکانات آموزشی مانند کلاس‌های هوشمند و آزمایشگاه بهره‌مند شوند. کتاب‌های دینی باید استدلالی‌تر و منطقی‌تر شوند تا بتوانند به سوالات روز دانش آموزان پاسخ دهند، برخی کتاب‌ها در حوزه علوم انسانی خوب طراحی شده‌اند، اما نیاز به معلمانی قوی برای تدریس دارند، لذا این توانمندی در معلمان ایجاد شود.

فرصت طرح ساحت سیاسی اجتماعی در کلاس‌های درس ایجاد شود؛ بخشنامه‌ها خصوصاً در پایه دوازدهم به‌موقع ابلاغ شود تا دانش آموزان از این بابت آسیب نبینند؛ به هنرستان‌ها به‌عنوان محلی برای تربیت نیروی انسانی بازار کار توجه بیشتری شود.

منبع: اندیشه معاصر

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
کامبیز
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
0
0
تو رو خدا یه بارم که شده از کمترین حقوقی که آموزش و پرورش به نیروهای خدماتی میده و هیچ رتبه ای بهشون تعلق نمیگیره پیگیری کنید
سعیدی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۳
0
0
با سلام .
حدود ۱۷ سال پیش وقتی بطور رسمی وارد مدرسه شدم کوله باری از تجربه از بچگی با خودم داشتم‌که هم دوره هایی که بامن استخدام شدند. شاید بارم بندی ویا تکمیل دفتر شاخص راعملی بلد نبودند ولی من خیلی از ایین نامه ها اشنا وقوانین اداری هم رابلد بودم
تابه حال سه مورد نو اموزگار برای مدرسه من امدند به حقیقت انها هم با تجربه های والدین که از کودکی کسب کرده اند امدند ولی معلمانی هستند که چند سال زمان صرف فن کوزه گری اموزگاری میشود وبرخی بعد چند سال متوجه میشوند که معلم بودن با روحیه ان ها سازگار نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۶
اقای رییسی عدالت کجاست که از معلمان و کارگران و اقشار ضعیف مالیات برداشت می شود؟؟؟؟...... چرا باید همه مالیات بدهند ولی یک سری سلبریتی دوزاری ندهند و همیشه خود را تافته جدا بافته بدانند؟؟؟؟بعد هم تا تق به توقی می شود با میلیون ها دلار به کانادا و امریکا فرار می کنند.
آموزگار
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۷:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
0
0
باسلام. لطفاً پیشنهاد این کمترین را هم بشنوید:برای معلمان عشایری در رتبه بندی امتیازی لحاظ شود، البته قبلاً در سند رتبه بندی موجود بود اما در زمان اجرا هیچ بندی برای این مورد اختصاص نیافته بود و این ظلمی در حق معلمان عشایری است که با اقل امکانات و حد اکثر فشار محیط انجام وظیفه می کنند، حتی در دوران کرونا که هنوز برنامه شاد راه اندازی نشده بود، معلمان عشایری کلاس حضوری داشتند و بعضاً جان خود را توسط کرونا به خاطر کلاس حضوری از دست دادند. همچنین برای معلمین مستاجر و غیر بومی حق مسکن و مساعده لحاظ شود، معلمان غیر بومی در کنار مشکل غربت و مسائل خانوادگی به شدت از مشکل اجاره بها و بعضاً نداشتن وسیله نقلیه رنج می برند، در صندوق ذخیره و سایر صندوقهای وابسته به آموزش و پرورش برای معلمین مستاجر و غیر بومی و فاقد وسیله نقلیه ،وام های کمکی در نظر گرفته شود.در رابطه با رتبه بندی بررسی صحیح نسبت به اعتراضات به عمل آید تا حق معلمین معترض که اکثرا موارد اعتراضی برایشان فعال نیست، فرصت اعتراض مجدد و بار گذاری مدارک و یا ثبت موارد فراموش شده اقدام نمایند. در صورت امکان برای معلمان هم مانند سایر کارمندان در مناسبتها و اعیاد، عیدی تعلق گیرد. اگر این مشکلات حل نشود، طبیعی است که کیفیت در آموزش وجود نخواهد داشت و معلم بی دغدغه در کلاس حاضر نخواهد شد. لطفاً برای آینده فرزندان هم شده ، به معلمان توجه بیشتری شود.
بهرام
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۲۲ - ۱۴۰۲/۰۲/۱۴
0
0
من نتونستم ملاکهای رتبه بندی جدید رو پیدا کنم.کجاست؟
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان