تاریخ انتشار: ۱۴:۲۸ - ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۲

بهترین نان‌های رژیمی و انواع آن

نان‌های رژیمی سرشار از سبوس و فیبر بوده و مواد معدنی و املاح از دیگر اجزا این نوع نان‌ها هستند. همچنین نمک و شکر در نان‌های رژیمی کاملا کنترل شده است.

بهترین نان‌های رژیمی و انواع آن

رویداد۲۴ الهام عندلیب‌مقدم: از آنجایی که نان بخش قابل توجهی از انرژی و مواد مورد نیاز بدن را تامین می‌کند، نقش مهمی در سبد غذایی روزانه دارد.

انتخاب نوع مناسب نان می‌تواند تاثیر زیادی در سلامتی و تناسب اندام بدن داشته باشد. اکثر افراد به مصرف نان‌های سنتی عادت دارند، در حالی که امروزه با پیشرفت در صنعت نان، انواع نان‌های رژیمی از کیفیت و بهداشت بالاتری برخوردار بوده و نقش مهمی در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها دارند.

نان‌های رژیمی و خواص آن‌

نان‌های سنتی به‌دلیل وجود کربوهیدرات، باعث افزایش وزن می‌شوند، اما حذف نان برای جلوگیری از افزایش وزن امری اشتباه است، زیرا بدن برای سوخت و ساز و تامین انرژی به کربوهیدرات نیاز دارد؛ بنابراین مناسب‌ترین راه کاهش وزن، مصرف به اندازه نان و استفاده از نان‌های رژیمی است.

نان‌های رژیمی سرشار از سبوس و فیبر بوده و مواد معدنی و املاح از دیگر اجزا این نوع نان‌ها هستند. همچنین نمک و شکر در نان‌های رژیمی کاملا کنترل شده است. در این جا به برخی از خواص نان‌های رژیمی اشاره می‌شود:

بهبود عملکرد روده‌ها

نان‌های رژیمی به‌خاطر فیبر زیادی که دارند، به بهبود عملکرد روده‌ها و رفع یبوست کمک می‌کنند. هرچه میزان فیبر موجود در این نان‌ها بیشتر باشد، فواید آن نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.


بیشتر بخوانید: تاثیر عالی دانه چیا در لاغری و درمان


بهبود ناراحتی معده

فیبر موجود در نان‌های رژیمی تأثیر زیادی بر بهبود ناراحتی‌های معده دارد.

 کنترل وزن و تناسب اندام

نان‌های رژیمی به‌خاطر مقدار کم قند موجود و ماندگاری بیشتر در معده، به کاهش وزن و تناسب اندام کمک می‌کنند.

 کاهش چربی خون

میزان چربی در انواع نان‌های رژیمی بسیار محدود و نزدیک به صفر است؛ بنابراین در استفاده دراز مدت سبب انباشتگی چربی در اطراف قلب، کبد و جداره داخلی رگ‌ها نمی‌شوند.

بهترین نان‌های رژیمی و انواع آن

 جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون

فرآیند هضم نان‌های رژیمی در دستگاه گوارش کند است، به همین دلیل به یک‌باره مقدار زیادی قند وارد خون نمی‌شود و همین امر جلوی افزایش ناگهانی قند خون را می‌گیرد.

تأمین انرژی مغز

به گزارش رویداد۲۴ به هنگام فعالیت ورزشی یا فعالیت مغزی که ممکن است سبب خستگی و کاهش عملکرد مغز شود، نان‌های رژیمی می‌توانند بدون وارد کردن قند اضافه به بدن، انرژی تحلیل رفته را جبران کنند.

 طعم خوشایند

بین نان‌های سنتی و رژیمی، نان‌های رژیمی، تردتر و طعمی دلپذیرتر دارند. 

انواع نان‌های رژیمی

امروزه با افزایش آگاهی در مورد خواص نان‌های رژیمی و نقشی که بر روی سلامت بدن دارند، انواع و اقسام این نان‌ها وارد بازار شده است. در اینجا به برخی از انواع آن‌ها اشاره می‌شود:

 نان‌های مسطح رژیمی

نان‌های مسطح سنتی مانند لواش، بربری و سنگک از نان‌های محبوب بسیاری از افراد هستند، اما استفاده بلند مدت از آن‌ها سبب افزایش وزن و مشکلاتی برای سلامت بدن می‌شود. برای رفع این مشکل، گونه‌ای از نان‌های مسطح وجود دارند که رژیمی بوده و می‌توانند جایگزین نان‌های سنتی شوند. لواش اصیل، لواش غلات، تافتون سبوس، تافتون طلایی و نان پیتا گونه‌های مختلف این نان‌ها هستند.

سبوس موجود در این نوع نان، از ناراحتی‌های معده، روده و کبد جلوگیری می‌کند. همچنین آرد کامل به‌کار رفته در این نان‌ها باعث سیری واقعی و مانع گرسنگی کاذب می‌شود، بنابراین برای رژیم لاغری نیز مناسب هستند.

نان‌های حجیم رژیمی

نان‌های حجیم به دلیل ظاهر فانتزی و بافت تردشان توانسته‌اند به اندازه نان‌های سنتی خواهان داشته باشند. این نان‌ها را می‌توان در انواع مختلف نان ساندویچی، نان هات‌داگ، مک برگر، نان هلندی و نان شکلات تهیه کرد.

نان‌های کم کالری

اصطلاح کم کالری توسط سازمان غذا و دارو، به هر واحد ماده غذایی گفته می‌شود که حداکثر ۴۰ کالری داشته باشد. باید توجه داشت که همه نان‌های کم کالری دارای کربوهیدرات کم نیستند. برخی از نان‌های کم کالری دارای مقدار زیادی سبوس بوده و درصد نمک آن‌ها پایین‌تر است.

 نان سبوس‌دار

نان‌های سبوس‌دار با آرد کامل گندم (گندم سبوس‌دار) تهیه شده و دارای املاح معدنی و ویتامین‌های گروه B هستند و برای سلامت مغز، قلب و استخوان‌ها و کاهش وزن مفید بوده و در پیشگیری و درمان بسیاری از بیماری‌ها مثل بیماری‌های گوارشی، انواع سرطان و بیماری‌های قلبی- عروقی موثرند.

بهترین نان‌های رژیمی و انواع آن

 نان جو 

نان جو حاوی فیبر، منگنز، سلنیوم، مس، فسفر، منیزیم و ویتامین‌های B۱ و B۳ است. به همین دلیل باعث پیشگیری از بیماری‌هایی، چون سوء هاضمه، دیابت، مشکلات قلب و عروق و پوکی استخوان شده و به کاهش کلسترول خون و جلوگیری از سفید شدن مو‌ها کمک می‌کند. همچنین نان جو به دلیل کاهش گرسنگی و ایجاد احساس سیری، یک نان رژیمی مناسب برای لاغری است. 

انواع نان جو عبارتند از:

*نان جو با تخمه و کنجد که به سلامت دستگاه گوارش، قلب و عروق کمک می‌کند.

*نان جو لقمه‌ای که ۸۰ درصد آن آرد جو بوده و فاقد نمک و شکر است.

*نان جو با طعم زیره که ضد نفخ بوده و برای رفع سوء هاضمه و بهبود عملکرد روده‌ها موثر است.

*نان جوی هفت گیاه از گیاهان مختلفی، چون تخم گشنیز، شوید، شاهدانه، زعفران، زیره، کنجد و… تهیه شده است.

*نان جوی خشک که به دلیل داشتن مقداری آرد و سبوس گندم علاوه بر آرد جو، دارای فیبر بیشتری است.

*نان جوی شویدی که برای بیماران مبتلا به دیابت مناسب است.

*نان جو با شاهدانه که در درمان نفخ شکم موثر است و باعث تقویت عضلات نیز می‌شود.

 نان تست

نان تست در صورتی که با آرد کامل (آرد سبوس‌دار) تهیه شود، حاوی فیبر و بسیاری از مواد مغذی بوده و برای کسانی که قصد کاهش وزن دارند، انتخاب مناسبی است. 

 نان سوخاری

نان سوخاری یکی دیگر از نان‌های رژیمی فانتزی است که از آرد گندم سبوس‌دار تهیه می‌شود. این نوع نان به دلیل خشک بودن ماندگاری بیشتری دارد. باید توجه داشت که نان سوخاری به دلیل خشک بودن و آبی که از دست داده است، کالری بیشتری به ازای هر گرم تولید می‌کند. یکی از انواع نان سوخاری، نان سوخاری سبزیجات است که به دلیل داشتن سبزیجات زیاد رنگ آن تقریبا سبز است. 

 نان چاودار یا روگن

این نوع نان دارای فیبر بالا و مواد مغذی بسیاری از جمله مواد غذایی پروتئین دار، سلنیوم، منگنز، مس، آهن، ویتامین‌های B۱، B۲، B۳ و B۶ است. مصرف این نان به سلامت قلب، دستگاه گوارش، کنترل قند خون و کاهش وزن کمک می‌کند.

 نان تورتیلا

این نوع نان یک نان رژیمی بدون قند یا دارای قند بسیار کم است که به دلیل میزان پایین قند، برای افراد دیابتی و کسانی که رژیم لاغری دارند بسیار مناسب است. تورتیلا دارای فیبر و بسیاری از مواد مغذی مثل ویتامین‌های گروه B و فولیک اسید را دارا است.

نان کمپاین

نان کمپاین گردو تهیه شده از آرد کامل گندم بوده و در ترکیبات آن آرد سبوس گندم، چاودار، مالت و گردو وجود دارد. تکه‌های گردو در این نان باعث افزایش انرژی می‌شود. این نوع نان مناسب وعده غذایی صبحانه است. 

 اکمک

نوع دیگری از نان‌های رژیمی نان اکمک است که اصلیت آن به ترکیه برمی‌گردد. این نوع نان به دلیل پخت با حداقل روغن و نمک مناسب افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی و فشار خون است.

 نان غنی شده با امگا ۳

این نان که شبیه نان باگت پر کنجد است، با آرد گندم، پودر نیمه آماده امگا ۳، خمیر ترش، نمک و آب تهیه شده و با وجود اسید چرب امگا ۳ برای سلامت قلب و عروق بسیار مفید است.

 نان سیر و زیتون

این نان رژیمی با بو و طعمی دلپذیر، حاوی پودر سیر و سبزیجات دیگری مانند گشنیز و شوید است. علاوه بر این در داخل و سطح خارجی این نان تکه‌های زیتون وجود دارد. 

 نان چیاباتا

نان چیاباتا، نان سفید و بزرگی است که که با روغن زیتون تهیه شده و برای تهیه انواع ساندویچ مناسب است.

 نان پاپریکا

نان پاپریکا یکی از نان‌های رژیمی است که با پودر فلفل قرمز شیرین، مزه‌دار شده است.

 نان شیرمال

نان شیرمال از آرد کامل گندم تهیه می‌شود. مصرف به اندازه این نوع نان باعث سیری شده، ولی زیاده‌روی در آن افزایش وزن را به‌دنبال خواهد داشت.

انواع نان شیرمال عبارتند از:

*نان شیرمال کره‌ای که از آرد کامل گندم و کره گیاهی تهیه شده است.

*نان شیرمال زنجبیلی که کم شیرین است و عطر و طعم تند زنجبیل را می‌دهد.

*نان شیرمال خرما که بخش میانی آن با یک لایه خرما پر شده است و به همین خاطر ارزش غذایی بالایی دارد.

*نان شیرمال سیب و کشمش که جزء نان‌های شیرین بوده و داخل آن تکه‌هایی از سیب و کشمش وجود دارد.

*نان شیرمال قیسی که شیرین بوده و لایه میانی آن با قیسی پر شده است.

 نان قفقازی

نان قفقازی از جمله نان‌های رژیمی و طعم‌دار است که با آرد گندم سبوس‌دار تهیه می‌شود. اصلیت این نان به روسیه برمی‌گردد. در ترکیب نان قفقازی، شنبلیله و دانه‌های سیاه دانه به کار رفته و به هضم بهتر غذا در دستگاه گوارش کمک می‌کند. 

نان سالادی

نان‌های سالادی دارای سبوس هستند و به خاطر داشتن فیبر باعث سیری می‌شوند؛ بنابراین می‌توانند برای کسانی‌که قصد کاهش وزن دارند، جایگزین شام شب شوند.

میزان کالری انواع نان

نان‌های رژیمی بسته به ترکیباتی که دارند، میزان مشخصی کالری تولید می‌کنند که معمولا بر روی بسته‌بندی آن‌ها درج شده است. در استفاده از نان‌های رژیمی باید این نکته را در نظر داشت که اضافه شدن دانه‌های روغنی به نان، مثل کنجد، میزان کالری نان را افزایش می‌دهد. در اینجا به میزان کالری تولید شده از برخی نان‌ها اشاره می‌شود:

• نان بربری از آرد گندم نیمه‌کامل (نیمه سبوس‌دار) تهیه شده و یک تکه از آن (به اندازه کف دست) حدود ۸۰-۷۵ کیلوکالری انرژی دارد.

• نان لواش از آرد گندم سفید (فاقد سبوس) تهیه شده و یک تکه از آن حدود ۲۵ کیلوکالری انرژی تولید می‌کند.

• نان تافتون از آرد گندم سفید تهیه شده و یک تکه از آن حدود ۳۵ کیلوکالری انرژی دارد.

• نان سنگک از آرد گندم کامل (سبوس‌دار) تهیه شده و یک تکه از آن دارای حدود ۸۰-۷۵ کیلوکالری انرژی است.

• نان جو از آرد جو تهیه شده و یک تکه از آن حدود ۸۰-۷۵ کیلوکالری انرژی دارد.

• نان باگت از آرد گندم سفید تهیه شده و یک تکه ۳۰ گرمی از آن، دارای حدود ۷۵ کیلوکالری انرژی است.

• نان تست از آرد گندم و آرد روگن (چاودار) تهیه شده و یک برش متوسط از آن، حدود ۸۰ کیلوکالری انرژی دارد.

• نان سوخاری از آرد کامل تهیه شده و یک تکه از آن دارای ۴۰-۳۵ کیلوکالری انرژی است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان