تاریخ انتشار: ۱۱:۵۶ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲

آشنایی با فواید زیره سبز

زیره سبز به دو صورت خشک‌شده و پودر‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. ادویه این گیاه، طعم تقریباً تندی به غذا می‌دهد. از طرفی، این ادویه پرطرفدار و محبوب، رایحه گرمی به غذا می‌بخشد، در نتیجه به عنوان عنصر اصلی غذا‌های هندی، آفریقایی و مکزیکی به شمار می‌آید.

آشنایی با فواید زیره سبز

رویداد۲۴ مریم آیتی: «زیره» دانه‌ای خوش بو و ضدنفخ است که این گیاه، شباهت به بوته هویج دارد. برگ‌های زیره، به لحاظ بلندی، حدود نیم متر است. همچنین میوه این گیاه نیز شکلی هلالی با خطوط برجسته دارد. در کل، دو نوع زیره به تفکیک زیره سبز و زیره سیاه وجود دارد.

زیره سبز یکی از گیاهان خانواده نعناء و محبوب‌ترین و البته پرکاربردترین نوع زیره است که امروزه در آشپزی و طب سنتی به وفور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

زیره سبز به دو صورت خشک‌شده و پودر‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرد. ادویه این گیاه، طعم تقریباً تندی به غذا می‌دهد. از طرفی، این ادویه پرطرفدار و محبوب، رایحه گرمی به غذا می‌بخشد، در نتیجه به عنوان عنصر اصلی غذا‌های هندی، آفریقایی و مکزیکی به شمار می‌آید.

خواص زیره سبز برای پوست و زیبایی

شاید نام ضدپیری طبیعی به گوش‌تان خورده باشد؛ زیره یکی از بهترین و همچنین موثرترین ضدپیری‌های طبیعی است. این گیاه سرشار از ویتامین E است، این ویتامین به عنوان یک آنتی‌ اکسیدان قوی، دیواره مویرگی پوست را به خوبی مورد تقویت قرار می‌دهد. همچنین در حفظ رطوبت و خاصیت ارتجاعی پوست نیز بسیار موثر واقع می‌شود. به طور کلی می‌توان گفت زیره سبز با کاهش التهاب پوست، سلامت و جوانی را به آن بازمی‌گرداند. 

خالی از لطف نیست که بدانید که آنتی‌ اکسیدان‌های موجود در زیره سبز هنگام تماس پوست با دود سیگار و اشعه‌های مضر خورشید از پوست در برابر سرطان محافظت می‌کند.  خواص ضدقارچی و ضدباکتریایی این گیاه می‌تواند از ایجاد عفونت‌های پوستی جلوگیری کند. از دیگر خصوصیات‌هایی که زیره سبز در شادابی پوست دارد، تسریع روند بهبود پوست، افزایش سرعت بازسازی سلول‌ها، بهبود زخم، درمان آکنه، رفع چین و چروک، اگزما و غیره است.


بیشتر بخوانید: خواص سیاه دانه چیست؟


وقتی که زیره در ترکیب اسکراب پوستی قرار می‌گیرد، مواد معدنی و ویتامین‌های زیادی را برای بدن تامین می‌کند. سرم ویتامین C، برای زمینه‌های آرایشی و پوست، طرفداران زیادی دارد، اما زیره یک قدم از آن، جلوتر است. زیره حاوی آنتی اکسیدان، ضدمیکروب، ضدباکتری و ضدالتهاب می‌باشد که پوست را بهبود می‌دهد و به بازسازی پوست آسیب دیده و جوان سازی آن، کمک شایانی می‌کند.

به گزارش رویداد۲۴ استفاده از بخور زیره باعث کاهش چین و چروک پوست شده و به جوان سازی پوست و ضدعفونی کردن پوست هم کمک می‌کند و از این‌رو، مورد توجه بسیاری از افراد قرار دارد.

پیش از آنکه روند ماسک یا روغن زیره سبز مورد نظر را بر روی پوست و دیگر نقاط حساس بدن دنبال کنید، حتماً اندکی از آن را بر روی بخش کوچکی از پوست خود انتحان کنید و در حدود بیست دقیقه منتظر باشید تا به این ترتیب از عدم‌حساسیت پوست خود با پماد و کِرِم مورد نظر مطمئن شوید تا با هیچ مشکلی مواجه نشوید.

خواص زیره سبز برای کبد چرب 

کبد چرب یکی از مشکلاتی است که ممکن است خطرات زیادی را برای سلامتی در بر داشته باشد. از این رو اگر کبد چرب دارید، استفاده از ادویه زیره سبز را حتما در دستور غذایی خود قرار دهید. زیره سبز یکی از موادی است که می‌تواند از چرب شدن کبد جلوگیری کند. در واقع زیره سبز سموم بدن را دفع می‌کند و باعث می‌شود تا کبد بتواند سریع‌تر سم‌زدایی کند. 

آشنایی با فواید زیره سبز

فواید و خواص زیره سبز

رفع چین و چروک، جوش و تیرگی دور چشم‌ها

همان طور که اشاره شد، زیره سبز در درمان مشکلات پوستی بسیار نقش دارد. این گیاه با ترکیبات موثر خود به سرعت پوست را بهبود می‌دهد و آفتاب سوختگی‌ها و چین‌ و چروک و هرگونه جوش و کورکی را از بین می‌برد.

ممکن است شما یا دوستان و اقوامتان از سیاهی و تیرگی زیر و دور چشم‌ها ناراحت باشید؛ پیش از هرچیزی دقت کنید که این تیرگی در بسیاری از موارد، ارثی است و افراد زیادی با آن، دست و پنجه نرم می‌کنند. شما می‌توانید در این شرایط از روغن زیره سبز استفاده کنید. این روغن تیرگی زیر و دور چشم را به تدریج از بین می‌برد و موجب شفافیت، روشن‌ شدن و آبرسانی به پوست می‌شود.

تقویت مو

زیره سبز برای سلامت مو بسیار مفید فایده است و ریزش آن را به طور تمام و کمال، درمان می‌کند. همچنین زیره سبز با بهبود بافت‌های پوست سر، موجب افزایش رشد مو‌ها هم می‌گردد.

درمان خشکی و خارش پوست سر

زیره سبز با ترکیبات موثر خود خشکی و خارش پوست سر را در کوتاهترین زمان ممکن از بین می‌برد، از این‌رو متخصصان و کارشناسان می‌گویند که استفاده از زیره سبز را حتماً در رژیم غذایی خود، لحاظ کنید.

این نکته گفتنی است که اکنون بعضی از افراد با هدف رفع خشکی پوست سر و نرم‌ شدن مو‌ها، زیره سبز را با موز می‌کوبند و آن را بر روی پوست سر خود قرار می‌دهند. توجه کنید که مطابق با مطالعات و بررسی‌های صورت گرفته، این روش یکی از بهترین و موثرترین روش‌های برای نرم‌ شدن مو‌ها است. 

کم کاری تیروئید

توجه کنید که زیره سبز، تأثیر بسیار زیادی بر روی افزایش میزان ترشح هورمون‌های تیروئید دارد. از این‌رو برای افرادی که از کم‌کاری تیروئید رنج می‌برند، بسیار تاثیرگذار است، اما با این وجود باید در استفاده از آن دقت شود، چراکه مصرف آن در برخی مواقع، موجب پرکاری تیروئید می‌شود.

خواص دیگر زیره سبز

برای رفع سرفه و برونشیت و آسم دم کرده آن مناسب است.

خانم‌ها برای افزایش حجم شیر می‌توانند از زیره سبز بهره ببرند.

ادرارآور بوده و مشکل ضعیف آمدن ادرار را برطرف می‌کند.

به صورت موضعی از روغن زیره سبز می‌توان برای کاهش پف صورت و کبودی دور چشم بهره برد.

زیره سبز شامل منگنز بوده که متابولیسم بدن را بهبود می‌دهد و تولید انرژی را در بدن بالا می‌برد و خوردن آن قبل از غذا، اشتهاآور است.

ضدتشنج می‌باشد و برای برطرف کردن بیماری صرع مفید فایده است.

آشنایی با فواید زیره سبز

خواص آب زیره سبز 

شما این امکان را دارید که به سادگی و با خیساندن دانه‌های زیره در یک ظرف و سپس شستن صورت خود با آن آب، شفافیت و روشنی را به پوست صورت خود برگردانید.

همچنین می‌توانید پودر زیره را با آب جوش قاطی کنید و بر روی پوست صورت خود قرار دهید تا به این ترتیب، نرمی و لطافت فوق‌العاده پوست صورت خود را شاهد باشید. 

خوب است بدانید که جوشانده دانه‌های زیره سبز خون دماغ را در کوتاهترین زمان، قطع می‌کند. برای این امر تنها کافی است که کمی جوشانده درون سوراخ‌های بینی خود بریزید و سپس پره‌ها را چند دقیقه نگه دارید و نگذارید بیرون بریزند تا به این منوال، خون دماغ کاملاً بند بیاید.

همچنین توجه داشته باشید که جوشانده زیره سبز، قرمزی چشم را به سرعت برطرف می‌کند و مانع از خونریزی رگ‌های داخلی چشم می‌شود. این جوشانده ضدعفونت و ورم بوده و از چسبندگی پلک‌ها جلوگیری می‌کند. 

در نهایت دقت داشته باشید که با قرقره‌ کردن جوشانده زیره می‌توان دندان درد را به سریعاً تسکین داد و دیگر نیاز به مصرف قرص‌های مسکن نیست.

مضرات استفاده بیش از حد از زیره سبز 

سوزش سر دل

زیره به واسطه خواص برطرف کنندگی گاز معده‌ای که دارد معروف است، اما در کمال تعجب ممکن است باعث یکی از رایج‌ترین مشکلات گوارشی نیز بشود؛ یعنی سوزش سر دل. زیره باعث راندن گاز بیشتری به داخل دستگاه گوارشی می‌شود.

آروغ زدن

اثر باد شکنی و ضدنفخ زیره ممکن است باعث آروغ زدن بیش از حد شود. گاهی به آروغ «باد گلو» یا «رچک» نیز می‌گویند که حاوی خروج گاز و باد شدید از روده و معده به داخل دهان می‌شود. آروغ زدن گاهی بوی بد و صدای مختص به خود را دارد. هرچند فی نفسه چالش خاصی به حساب نمی‌آید، اما آروغ زدن می‌تواند به خجالت کشیدن شدید فرد در جمع و فضا‌های عمومی منجر گرددد.

آسیب کبدی

روغن موجود در دانه‌های زیره بسیار فرار است و اگر در دراز مدت به مقادیر زیادی مصرف شود می‌تواند باعث آسیب کبدی و کلیوی شود. 

تاثیر در سقط جنین

زیره ممکن است در سقط جنین زنان باردار نیز تاثیر داشته باشد. این به معنی آن است که مصرف مقدار زیادی از زیره می‌تواند به سقط جنین یا زایمان زودرس منجر شود، پس زنان باردار می‌باید این موضوع را به طور خاص، همیشه مدنظر قرار دهند.

اثرات مخدر

زیره دارای خواص مخدر (یا مسکن) است. باید زیره را با ملاحظه استفاده کرد، چون می‌تواند اعتیادآور باشد. سایر عوارض جانبی زیره مه‌آلودگی مغز (کمبود حافظه)، خواب آلودگی و حالت تهوع هستند.

چرخه قاعدگی سنگین

زیره ممکن است به خونریزی شدید در دوره قاعدگی منجر شود. اگر زیره به مقدار زیاد مصرف شود، در آن صورت داشتن چرخه قاعدگی سنگین و شدید نسبت به قاعدگی‌های معمول می‌تواند از عوارض آن باشد.

مهمترین عوارض جانبی زیره سبز چیست؟

سطح قند خون پایین

مصرف زیره به مقدار زیاد می‌تواند سطح قند خون بدن را پایین بیاورد. اگر قرار است در آینده نزدیک عمل جراحی شوید، این مورد مهم را به ذهن بسپارید؛ در طول عمل جراحی بسیار مهم است که سطح قند خون حفظ شود، پس ممکن است پزشکتان به شما توصیه کند حداقل دوهفته قبل از عمل جراحی، خوردن زیره را قطع کنید، چون لازم است سطح قند خونتان در طول عمل جراحی و بعد از آن تحت کنترل باشد.

مضر برای دیابتی‌ها

بیماران دیابتی باید سطح قند خون‌شان را تحت کنترل داشته باشند. آن‌ها برای حفظ سلامتی باید سطح قند خون عادی داشته باشند. سطح قند خون متغیر چیزی است که بیشتر بیماران دیابتی باید به شدت از آن جلوگیری کنند. همان طور که قبلاً اشاره شد، زیره ممکن است سطح قند خونتان را به سرعت کاهش دهد و می‌تواند به ناراحتی قند خون پایین منجر شود. بنابراین، افرادی که دیابت دارند باید از مصرف زیره اجتناب کنند و اگر مجبور هستند که از آن استفاده کنند، باید اعتدال را در این زمینه مورد توجه قرار دهند تا از عوارض آن در امان بمانند.

ایجاد آلرژی

مصرف زیره می‌تواند باعث جوش‌های پوستی و آلرژی نیز بشود؛ بنابراین افرادی که آلرژی پوستی دارند، اگر مجبور به استفاده از زیره باشند، باید به مقدار کم زیره مصرف کنند.

احتیاط

روغن زیره به عنوان یکی از محصولات آروماتراپی محبوب به حساب می‌آید و به صورت خارجی استفاده می‌شود، اما از آن جایی که بوی بسیار شدید دارد که می‌تواند موجب سردرد و یا حالت تهوع شود، پیشنهاد می‌شود به هنگام آروماتراپی با این روغن، در مقادیر کم استفاده شود.

در ضمن، هنگامی که روغن زیره سبز در معرض نور خورشید قرار بگیرد، خواص خود را از دست داده و سمی می‌شود؛ بنابراین پس از آروماتراپی با این روغن نباید در معرض نور خورشید قرار بگیرید.

قابل ذکر است که استفاده از این روغن برای زنان باردار ممنوع است.

نحوه و میزان مصرف زیره سبز

برای مصرف موضعی روغن آن روزی دو تا سه نوبت بر روی موضع ماساژ دهید.

در مصرف خوراکی روغن زیره سبز روزی سه نوبت و هر بار یک قاشق مرباخوری بخورید.

طرز تهیه ماسک و اسکراب زیره سبز

• در یک کاسه کوچک، روغن حامل (روغن زیتون، روغن بادام شیرین، روغن هسته انگور) و عسل را قاطی کنید.

• زیره سبز و شکر را نیز به آن‌ها اضافه کنید و خوب هم بزنید تا با هم قاطی شوند.

• پس از ترکیب شدن مواد، مخلوط را به یک بطری شیشه‌ای منتقل کرده و آن را در یک مکان سرد و خشک قرار دهید.

کدام روغن‌ها برای پوست بهتر است؟

تمام روغن‌هایی که در بالا اشاره شد، برای تهیه اسکراب زیره مناسب بوده و می‌توان به‌ راحتی از هرکدام از روغن‌هایی که در دسترس دارید، استفاده کنید.

انواع پوست: روغن بادام شیرین با همه نوع پوستی سازگار است. 

پوست‌های خشک: روغن زیتون برای پوست‌های خشک انتخاب بهتری است، زیرا قدرت مرطوب‌ کنندگی زیادی دارد. 

پوست‌های چرب: برای پوست‌های چرب باید از روغن هسته انگور استفاده کرد، چون از روغن زیتون و روغن بادام شیرین، رقیق‌تر است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان