تاریخ انتشار: ۱۶:۰۲ - ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۲

خواص سنجد چیست؟

سنجد میوه‌ای است که طبیعتی سرد و خشک دارد. مصرف سنجد، کلیه‌ها را گرم و بواسیر را درمان می‌کند. ادرار اگر قطره‌قطره بیاید، با پودر سنجد روان می‌شود، و حتی بازوان و ساق‌ها را نیرومند می‌کند.

خواص سنجد چیست؟

رویداد۲۴ مریم آیتی: سنجد یک میوه خاص و خوشمزه البته نه برای همگان است که فواید بسیار زیادی دارد و می‌تواند انواع بیماری را در شما درمان کند. 

سنجد میوه‌ای است که طبیعتی سرد و خشک دارد. مصرف سنجد، کلیه‌ها را گرم و بواسیر را درمان می‌کند. ادرار اگر قطره‌قطره بیاید، با پودر سنجد روان می‌شود، و حتی بازوان و ساق‌ها را نیرومند می‌کند.

پودر سنجد یکی از مقوی‌ترین‌ها در نوع خودش می‌باشد که می‌تواند برای پیشگیری از بیشتر بیمار یها مورد استفاده قرار گیرد. سنجد بومی آسیا غربی و مرکز و افغانستان و از جنوب روسیه و قزاستان تا ترکیه و ایران می‌باشد و سرشار از انواع آنتی اکسیدان ها، آلکالووید هاف فلاونویئد‌ها و انواع ویتامین‌ها مثل ویتامین B۱ و ویتامین C و مواد معدنی، کلسیم، منیزیم، پتاسیم، آهن منگنز می‌باشد. 

خوردن پودر سنجد به افزایش ایمنی بدن کمک می‌کند. شما می‌توانید پورد سنجد را با شیر یا آب میل کنید. اگر دچار بیماری پوکی استخوان هستید و یا می‌خواهید از ابتلا به آن پیشگیری کنید بهتر است روش‌ها و درمان‌های شیمایی را کنار گذاشته و با استفاده منظم از پودر سنجد به آسانی بیماری و سایر درد‌های خود را بهبود ببخشید. 

آشنایی با فواید و خواص سنجد 

دارای ویتامین A

ویتامین A گونه‌ای ویتامین می‌باشد که در چربی نقش محلول را بازی می‌کند که خواص بسیاری برای بدن دارد. از جمله مزایای این ویتامین محافظت از پوست، مو و مخاط است. ویتامین A موجود در سنجد در بهبود راندمان سیستم ایمنی، تشکیل و مستحکم شدن استخوان‌ها، باروری و بزرگ شدن جنین بسیار با اهمیت می‌باشد.


بیشتر بخوانید: طرز تهیه چای به و خواص آن


ویتامین A موجود در این میوه با خاصیت سنجد، همراه می¬شود تا در سلامت چشم و بینایی یک عامل تقویت کننده شناخته شود. خوشبختانه این ویتامین در سنجد به وفور یافت می¬شود، همچنین جلوگیری از مشکلات معده و التهابات روده و انواع سرطان‌ها یکی دیگر از وظایف این ویتامین است.

دارای ویتامین های گروه B

یکی دیگر از خاصیت‌های سنجد، وجود ویتامین B میباشد. ویتامین‌های B نوعی ویتامین محلول در آب هستند که برای سلامت بدن به خصوص سیستم عصبی بسیار با اهمیت تلقی می‌شوند. ویتامین B۱ یا تیامین جهت تقویت حافظه و سیستم عصبی، همچنین پیشگیری از اختلال در کارایی سلول‌های عصبی که باعث بی حسی دست و پا و… می‌شوند، مورد نیاز است.

خواص سنجد برای لاغری

ویتامین B۲ یا ریبوفلاوین نیز برای رشد و عملکرد بدون نقص سلول‌های خون و مغز نقشی حیاتی را ایفا می‌کند. این ویتامین نه تنها برای سلامت مخاط معده و روده، بلکه برای زیبایی و شفافیت پوست نیز با اهمیت است.

ویتامین B۶ به عنوان یکی دیگر از فواید سنجد، شناخته می¬شود که مانند سایر ویتامین‌های این گروه در رشد مغز و سیستم عصبی و همینطور سیستم ایمنی و سوخت و ساز بدن نقش دارد. این ویتامین در از بین بردن علائم سندروم پیش از قاعدگی و همینطور کاهش حالت تهوع اهمیت بالایی دارد.

دارای ویتامین C

شاید عجیب باشد، اما از خواص سنجد، به وجود ویتامین C می¬شود اشاره کرد که با مصرف آن پوستی لطیف خواهید داشت. تقریبا همه ما با مهم‌ترین خاصیت ویتامین C یعنی تقویت سیستم ایمنی بدن آشنا هستیم. با استفاده از این ویتامین فشار خون شما کاهش یافته که بدین وسیله از بیماری‌های قلبی و عروقی پیشگیری به عمل می‌آید. رشد مو و ناخن، جلوگیری از کمبود آهن و… نیز از آثار مثبت این ویتامین بر بدن هستند.

دارای ویتامین E

این ویتامین یکی از مواد مفید و موثر برای داشتن یک قلب سالم و همچنین تضمین کننده سلامتی پوست و مو است. سنجد با داشتن مقادیر زیادی ویتامین E در زیبایی و لطافت پوست ایفای نقش می‌کند.

بتاکاروتن، فیبر، کلسیم، پروتئین، انواع آنتی اکسیدان، مواد معدنی، امگا ۳، ۶ و ۹ از جمله مواد مغذی دیگری هستند که در این میوه یافت می‌شوند و به عنوان خاصیت سنجد، می‌شناسند.

خواص سنجد برای زیبایی پوست و مو

یکی از مهم‌ترین خواص سنجد، تاثیری است که بر زیبایی فرد می‌گذارد و علم به این موضوع باعث شده است که شرکت‌های تولید کننده لوازم آرایشی و بهداشتی پوست و مو به استفاده از این ماده روی بیاورند. 

• سنجد با داشتن مقادیر زیادی ویتامین C و آنتی اکسیدان، سنتز کلاژن در بدن را تحریک می‌کند که این موضوع باعث جلوگیری از ایجاد چین و چروک در پوست می‌شود.

• از فواید سنجد، می‌توان به ویتامین‌های موجود در آن اشاره کرد که باعث جوانی و براق شدن پوست می‌شوند.

• استفاده از جوشانده برگ گیاه سنجد در ترکیب با روغن زیتون، باعث تحریک رشد مو، جلوگیری از ریزش مو و توقف خارش کف سر می‌شود.

• از گل درخت سنجد نیز برای رشد مو استفاده می‌شود. به این صورت که روغن گرفته شده از گل این گیاه را به کف سر مالش می‌دهند و این کار سرعت افزایش مو را بیشتر می‌کند.

به گزارش رویداد۲۴ اگر تا به حال از یکی از محصولات مراقبت از پوست و مو با عصاره سنجد استفاده نکرده اید، امتحان کردن آن را به شما پیشنهاد می‌کنیم چرا که خواص سنجد، در عصاره‌ی آن نیز وجود دارد.

برای استفاده از پودر سنجد برای مو باید آن را به صورت خمیر در بیاورید و روی مو بزنید و بعد از ۱۵ دقیقه آبکشی کنید.

خواص سنجد برای سیستم گوارش

خواص سنجد برای سیستم گوارش

یکی از مهم‌ترین استفاده‌های این میوه برای درمان سیستم گوارشی است. این ماده مقوی به دلیل ویژگی‌ای که دارد از اسهال جلوگیری می‌کند و همچنین نفخ را از بین می‌برد. یکی دیگر از فواید سنجد، ویژگی ضد التهاب بودن آن در نواحی روده و معده می‌باشد.

البته باید توجه داشت که علی رغم این خواص، مصرف بیش از حد آن ممکن است باعث ایجاد یبوست، عفونت در روده یا حتی مشکلات سیستم گوارش و هاضمه شود. جوشانده برگ سنجد علاوه بر میوه آن ویژگی‌های زیادی دارد که برای درمان بیرون روی خردسالان پیشنهاد می‌شود.

افرادی که غلبه صفرا دارند، معمولا صبح‌ها احساس تهوع زیادی دارند و همین موضوع باعث ناراحتی آن‌ها می‌شود در اینجا نیز یکی دیگر از خواص سنجد، به این افراد کمک می‌کند تا معده آن‌ها بهبود گردد و در نتیجه صفرا از بین برود.

خواص سنجد برای استحکام غضروف و استخوان‌ها و جلوگیری از درد مفاصل

سنجد، دارای خواص دارویی با داشتن کلسیم و ویتامین‌های K , C ماده‌ای بسیار مفید برای مشکلات استخوان مانند درد، نرمی استخوان و پوک شدن استخوان می‌باشد. همچنین برای داشتن غضروف‌هایی سالم نیز از خاصیت سنجد، استفاده می‌شود.

باید توجه داشته باشید که برای این مشکلات بهتر است سنجد را به همراه هسته آن کاملا پودر کرده و به همراه شیر و عسل به صورت ناشتا میل کنید. بعد از چند روز استفاده مداوم از این ماده غذایی بدون شک متوجه آثار مثبت آن بر درد مفاصل و زانو‌های خود خواهید شد.

خواص سنجد برای بانوان باردار

مصرف سنجد به دلیل قوی بودن و غنی بودن از ویتامین‌ها و آنتی اکسیدان‌ها در دوران بارداری بسیار توصیه می‌شود. در ادامه دلایل این توصیه را برای شما بر خواهیم شمرد:

• خواص سنجد در ساخت استخوان

اولین و مهم‌ترین دلیلی که بانوان باردار را مجاب به استفاده از سنجد در طول دوران بارداری می‌کند، سرشار بودن این ماده از کلسیم است. کلسیم به جلوگیری از پوکی استخوان در این بانوان کمک می‌کند و در موازات با آن به مراحل تشکیل استخوان‌های جنین، سرعت و کیفیت بالاتری می‌بخشد.

• تقویت سیستم ایمنی

همانطور که میدانید ویتامین C نقش مهمی در تقویت سیستم ایمنی و در نتیجه جلوگیری از مبتلا شدن به بیماری‌هایی مانند آنفلوانزا و سرما خوردگی دارد. این خاصیت سنجد، است که با داشتن مقادیر زیادی از این ویتامین، بدن مادران باردار را در مقابل این نوع بیماری‌ها مقاوم‌تر می‌کند.

• کاهش فشار خون

یکی از معضلاتی که ممکن است برای بانوان باردار چالش ایجاد کند، فشار خون بالا در طی دوره حاملگی است. سنجد با داشتن فلاونوئید‌ها و آلکالوئیدها، از بالا رفتن فشار خون جلوگیری به عمل می‌آورد.

• جلوگیری از بالا رفتن قند

دیابت بارداری نیز یکی از مسائلی است که بسیاری از بانوان باردار را درگیر می‌کند. با دانستن یکی دیگر از فواید سنجد، آن را به جای قند می‌توان استفاده کرد تا حدودی از به وجود آمدن دیابت جلوگیری کرد.

• از بین بردن تهوع

مصرف سنجد برای زنان باردار که دچار تهوع هستند، بسیار مفید است.

خواص سنجد برای سلامت جنسی و هورمونی بانوان

بسیاری از مشکلات هورمونی و اختلالات جنسی بانوان با میوه، برگ درخت یا حتی گل سنجد قابل کنترل و درمان هستند. برای مثال جوشانده برگ در ترکیب با میوه آن یا به تنهایی با کمک گرفتن از خاصیت سنجد، قادر است اختلالات و مشکلاتی از قبیل ناتوانی‌های جنسی یا اضطراب در رابطه را تا حد زیادی کنترل کند. 

همچنین استفاده از اسانس گل آن و حتی بوییدن آن نیز تاثیری مشابه خوردن جوشانده را در بانوان ایجاد می‌کند. حتی کپسول‌هایی به صورت صنعتی در داروخانه‌های برخی از کشور‌های اروپایی به همین منظور به مردم عرضه می‌شود.

به غیر از این سنجد برای ایجاد تعادل در هورمون‌ها نیز کمک کننده است، زنانی که دچار خونریزی بیش از حد ایام عادت ماهانه هستند که منجر به ضعف و کم خونی می‌شود، می‌توانند پس از سپری شدن حدود سه تا پنج روز از دوران عادت، شروع به مصرف سنجد کنند تا خونریزی و لکه بینی شدید یا طولانی آن‌ها از بین برود. همچنین سنجد باعث می‌شود تا مردان اسپرم بیشتری داشته باشند.

خواص سنجد برای سرما خوردگی

از دیگر خواص سنجد، مفید بودن آن در درمان سرماخوردگی است. می‌دانیم که مهم‌ترین ویتامین برای جلوگیری از سرماخوردگی یا درمان آن ویتامین C می‌باشد. سنجد با داشتن مقادیر زیادی از این ویتامین سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشیده و به عنوان داروی پیشگیری و درمان موثری برای آنفلوآنزا، گلودرد و حتی سرفه استفاده می‌شود. همچنین بهتر است بدانید که عصاره این گیاه نیز در درمان تب نیز کاربرد بسیاری دارد.

خواص سنجد برای درمان زخم‌ها

یکی از درمان‌های گیاهی مهم که برای بهبود زخم استفاده می‌شود، درمان با عصاره سنجد است. میوه سنجد با خاصیت ضد قارچ و ضد عفونت خود از التهاب و وخیم‌تر شدن وضعیت زخم‌ها جلوگیری می‌کند. چرا که خاصیت سنجد، حتی در عصاره این میوه نه تنها به جلوگیری از عفونت زخم کمک می‌کند، بلکه باعث بهبود سریع زخم‌ها می‌شود.

خواص سنجد برای کودکان

همانطور که گفتیم سنجد یکی از مهم‌ترین مواد غذایی برای تقویت سیستم ایمنی و استخوان است. این موارد نیز مهم‌ترین نیاز‌های کودکان هستند و به همین دلیل توصیه می‌شود که خوردن سنجد یا پودر آن در برنامه غذایی روزانه کودکان قرار بگیرد. یکی دیگر از فواید سنجد برای نوزادان، کمک به تقویت مغز و هوش آن‌ها است.

وجود ویتامین C فراوان در سنجد باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. البته برای کودکان زیر ۲ سال باید با مشورت پزشک مصرف شود. شما می‌توانید مقداری شیر و پودر سنجد را باهم مخلوط کنید و به کودک خود دهید و باعث استحکام و رشد کودک خود شوید. این ترکیب می‌تواند به رفع سکسه کودکان نیز کمک کند. نقش مهمی در کلسیم بدن آن‌ها دارد، زیرا منبع خوبی از کلسیم می‌باشد. پودر سنجد دارای آمینو اسید‌ها می‌باشد که به عضله سازی کودک کمک می‌کند. ضمناً پودر سنجد برای رشد قد کودکان نیز مفید می‌باشد.

خواص سنجد برای رفع استرس و ایجاد آرامش

شاید برایتان جالب باشد که بدانید خواص سنجد، در برگ این میوه نیز وجود دارد. مصرف عصاره برگ گیاه سنجد با مهار رادیکال‌های آزاد، شما را در برابر ترشح هورمون‌هایی که مسئول ایجاد استرس در بدن هستند، محافظت خواهد کرد. مطالعات نشان می‌دهند که خوردن سنجد به آرامش اعصاب و عضلات کمک کرده و مانند داروی آرام بخش عمل می‌کند.

سنجد تومور و سرطان را درمان می‌کند؟

خاصیت سنجد، در درمان سرطان نیز کمک کننده هستند. تومور‌ها و سرطان‌ها، به‌خاطر رشد بدون برنامه سلول‌های بدن هستند که به دلایل مختلفی به وجود می‌آیند. خوردن سنجد به دلیل غنی بودن از ویتامین‌هایی همچون ویتامین B، امگا ۳ و آنتی اکسیدان‌ها با کمک به سلامت بدن از چنین اتفاقاتی جلوگیری می‌کند.

خواص سنجد برای درمان کبد چرب

یکی از دلایل مهمی که باعث می‌شود سنجد در رژیم غذایی شما قرار بگیرد این است که این میوه می‌تواند به سلامت کبد کمک شایانی کند، علاوه بر این مصرف سنجد باعث می‌شود از بیماری‌های شایع کبدی در امان بمانید.

سنجد علاوه بر خواص ضد التهابی، یک دیورتیک طبیعی نیز می‌باشد که به همین دلیل به پاک سازی و سم زدایی از کبد کمک می‌کند و به همین دلیل می‌تواند به درمان بیماری‌های شایع کبدی مثل کبد چرب کمک کند.

خواص سنجد برای پیشگیری از پوکی استخوان

برای پیشگیری از پوکی استخوان باید در دوران جوانی و میان سالی و حتی پیری از رژیم غذایی استفاده کنید که کلسیم کافی داشته باشد. سنجد دارای مقادیر زیادی کلسیم می‌باشد و به همین دلیل علاوه بر تقویت استخوان ها، می‌تواند باعث پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان نیز شود.

خواص سنجد برای درمان سنگ کلیه

برای درمان سنگ کلیه توصیه می‌شود که آب زیاد بنوشید و از دیورتیک‌های طبیعی استفاده کنید تا با این روش سنگ‌های کلیه با درد کمتری از بدن خارج شوند. سنجد به عنوان یک دیورتیک طبیعی علاوه بر اینکه می‌تواند در درمان سنگ کلیه به شما کمک کند، به سم زدایی و پاک سازی کلیه‌ها نیز کمک می‌کند.

خواص سنجد برای لاغری و کاهش وزن

برای لاغری و کاهش وزن هم می‌توانید روی خواص سنجد حساب کنید. سنجد به دلیل اینکه یک منبع غنی از فیبر محسوب می‌شود، باعث می‌شود که مدت بیشتری احساس سیری کنید و در نتیجه از پر خوری جلوگیری کرده و به کاهش وزن کمک می‌کند.

خواص پودر سنجد برای چاقی صورت

یکی از خواص بسیار خوب پودر سنجد کمک به چاقی صورت می‌باشد. کسانی که رژیم لاغری می‌گیرند از صورت به شدت لاغر می‌شوند و شاید بعضی‌ها دوست نداشته باشند که همان طور که وزن کم می‌کنند از صورت لاغر شوند. یکی از مواد غذایی که می‌تواند به چاقی صورت کمک کند همین پودر سنجد می‌باشد که نحوه استفاده آن به صورت موضعی می‌باشد. 

یعنی پودر را با کمی آب یا شیر مخلوط کنید تا خمیری شود و به صورت بزنید و در نهایت بعد از ۱۵ دقیقه بشورید این کار به پر شدن گونه و قسمت‌های لاغر شده صورت کمک می‌کند.

همچنین می‌توانید پودر سنجد را با شیر یا آب مخلوط کنید و کمی عسل اضافه کنید و به صورت میان وعده یا هر روز صبح ناشتا میل کنید.

خواص پودر سنجد برای ریه

این پودر می‌تواند سبب از بین رفتن عفونت‌های موجود در ریه شود و در نتیجه از ایجاد بیماری تنگی نفس و آسم جلوگیری می‌کند.

خواص پودر سنجد برای کمر درد

مخلوط کردن پودر سنجد با شیر را می‌توان معجزه درمان کمر درد دانست، زیرا پودر هسته سنجد غضروف ساز است و مصرف آن می‌تواند به همراه شیر برای ترمیم مفاصل و درمان کمر درد بسیار مفید باشد. 

آیا سنجد همان عناب است؟

برخی از افراد به علت تشابه در ظاهر بیرونی بسیار زیاد بین سنجد و عناب این دو را با هم اشتباه می‌گیرند یا حداقل از یک خانواده و با خاصیتی مشابه می‌دانند. اما باید بگوییم که اصلا چنین نیست و خاصیت سنجد و عناب کاملا با هم متفاوت بوده و علی رغم مشترک بودن در برخی از خواص، تفاوت‌هایی دارند. به هر حال هر دو از خواص دارویی بسیاری برخوردار بوده و در درمان بسیاری از بیماری‌ها و تقویت بدن، نقشی اساسی را ایفا می‌کنند.

پودر سنجد را چگونه تهیه و مصرف کنیم؟

اگر می‌توانید، خودتان تعدادی سنجد تازه را با پوست و گوشت و هسته آسیا کنید. اما اگر آسیا ندارید یا نگران هستید، هسته سنجد، آسیای شما را خراب کند، می‌توانید پودر سنجد آماده تهیه کنید.

نحوه بهره مندی از خواص سنجد

۱. یکی از ساده‌ترین روش‌های استفاده از ویتامین‌ها و مواد مغذی در سنجد این است که روزانه تعداد مشخصی از آن را (از ۲۰ تا ۵۰ عدد) به عنوان میان وعده میل کنید.

۲. بهترین و موثرترین روش استفاده از سنجد، این است که آن را به همراه هسته در آسیابی قوی ریخته و پودر کنید. می‌توانید در هر روز به مقدار ۱ تا ۳ قاشق از این پودر را با شیر مخلوط کرده و به همراه عسل یا بدون آن میل کنید.

۳. استفاده از جوشانده برگ درخت یا عرق و عصاره گل سنجد نیز در گیاه درمانی متداول است.

مضرات مصرف سنجد و پودر سنجد

فواید و خواص پودر سنجد بی شمار است، ولی اگر دچار بیماری خاصی هستید ممکن است افراط در خوردن این پودر باعث ایجاد مشکلاتی در افراد زیر شود:

• کسانی که مبتلا به یبوست هستند بهتر است پودر سنجد مصرف نکنند.

• ممکن است در برخی از افراد ایجاد حساسیت کند و آلرژی داشته باشد.

• برای کسانی که مزاج سرد دارند مضر است و می‌تواند موجب ضعف اعصاب شود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان