تاریخ انتشار: ۱۵:۱۶ - ۱۸ ارديبهشت ۱۴۰۲

سرطان معده چیست؟

سرطان معده زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های غیرطبیعی در معده رشد می‌کنند و به طور غیرقابل‌کنترلی تکثیر می‌شوند. این مشکل می‌تواند منجر به تشکیل تومورها شده و علائم مختلفی ایجاد کند. در این مقاله به این پرسش پاسخ می‌دهیم که از کجا بفهمیم سرطان معده داریم.

سرطان معده چیست؟

رویداد۲۴ نازنین احمدی: در صورت عدم درمان سرطان معده به سایر قسمت‌های بدن سرایت می‌کند. سرطان معده یکی از شایع‌ترین انواع سرطان‌ها در سراسر جهان است و سالانه میلیون‌ها نفر را مبتلا می‌کند.

در این مقاله، به موضوعاتی همچون سرطان معده چیست؟ از کجا بفهمیم سرطان معده داریم؟ و افراد مبتلا به این عارضه چه علائمی ممکن است تجربه کنند را بررسی خواهیم کرد.

از کجا بفهمیم سرطان معده داریم؟

سرطان معده زمانی اتفاق می‌افتد که سلول‌های غیرطبیعی در معده رشد کرده و با سرعت کنترل نشده تقسیم شده و تومور را تشکیل می‌دهند.

علت دقیق سرطان معده شناخته نشده است، اما اعتقاد بر این است که با ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی مرتبط است. عوامل خاصی می‌توانند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهند، از جمله:

سن

خطر ابتلا به سرطان معده با بالا رفتن سن افزایش می‌یابد و بیشتر مواقع در افراد بالای 50 سال رخ می‌دهد.


بیشتر بخوانید: نقرس بیماری ثروتمندان چیست؟


جنسیت

مردان بیشتر از زنان در معرض ابتلا به سرطان معده هستند؛ پس جنسیت نقش مهمی در به وجود آمدن این سرطان دارد.

رژیم غذایی

رژیم غذایی نامناسب و سرشار از نمک و ترشی می‌تواند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهد.

از کجا بفهمیم سرطان معده داریم؟

سیگار کشیدن

محصولات حاوی تنباکو می‌توانند خطر ابتلا به سرطان معده را در افراد بیشتر کنند.

عفونت هلیکوباکتر پیلوری

این یک عفونت باکتریایی است که می‌تواند باعث التهاب پوشش معده و افزایش خطر ابتلا به سرطان معده شود.

علائم سرطان معده

سرطان معده می‌تواند طیف وسیعی از علائم را ایجاد کند که بسته به محل و شدت تومور می‌تواند متفاوت باشد. برخی از افراد مبتلا به سرطان معده ممکن است هیچ علامتی نداشته باشند، در حالی که برخی دیگر ممکن است علائم متعددی را تجربه کنند. برخی از علائم رایج سرطان معده عبارت‌اند از:

درد و ناراحتی شکم

به گزارش رویداد۲۴ یکی از شایع‌ترین علائم سرطان معده درد و ناراحتی شکم است. این مشکل می‌تواند به‌صورت درد مداوم یا شدید در قسمت بالای شکم خودش را نشان دهد.

ممکن است این دردها پس از خوردن یا نوشیدن بدتر و بیشتر شوند. حتی ممکن است برخی از افراد پس از خوردن مقدار کمی غذا احساس سیری یا نفخ کنند.

سوءهاضمه و سوزش سر دل

یکی دیگر از علائم شایع سرطان معده سوءهاضمه و سوزش سر دل است این اتفاق می‌تواند به دلیل انسداد تومور معده یا عبور غذا از دستگاه گوارش ایجاد شود. این مشکل می‌تواند خفیف یا شدید و حتی ممکن است با حالت تهوع یا استفراغ همراه باشد.

از دست دادن اشتها و کاهش وزن

سرطان معده می‌تواند باعث کاهش اشتها و وزن ناخواسته شود که می‌تواند نشانه‌ای از دریافت نکردن مواد مغذی کافی در بدن باشد.

راه‌های جلوگیری از سرطان معده

بی‌اشتهایی می‌تواند به دلیل تومور یا گسترش سرطان به سایر قسمت‌های بدن باشد و نشانه آن کاهش مقدار غذایی که معده می‌تواند نگه دارد است.

خستگی

بسیاری از افراد مبتلا به سرطان معده احساس خستگی می‌کنند و این احساس با استراحت از بین نمی‌رود. خستگی می‌تواند ناشی از خود بیماری یا پاسخ بدن به سرطان باشد و می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر کیفیت زندگی فرد تأثیر بگذارد.

کم‌خونی

وضعیتی است که بدن گلبول‌های قرمز کافی برای حمل اکسیژن به بافت‌ها را ندارد. سرطان معده می‌تواند باعث کم‌خونی به دلیل خونریزی در معده یا گسترش سرطان به سایر قسمت‌های بدن شود که نتیجه آن کم‌خونی شدید فرد بیمار است.

مشکل در بلع

سرطان معده می‌تواند باعث مشکل در بلع شود که به آن دیسفاژی نیز می‌گویند. اگر تومور عبور غذا از مری را مسدود کند یا سرطان به مری گسترش یابد، ممکن است مشکل در بلع رخ دهد.

تهوع و استفراغ

از علائم شایع سرطان معده تهوع و استفراغ است، به‌خصوص اگر تومور معده را مسدود کرده یا باعث التهاب شود. این علائم می‌تواند در هر فرد خفیف یا شدید باشد.

راه‌های جلوگیری از سرطان معده

هیچ راه تضمینی برای پیشگیری از سرطان معده وجود ندارد، اما اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به این بیماری انجام دهید. در اینجا چند استراتژی پیشگیری وجود دارد که ممکن است به شما کمک کند:

رژیم غذایی سالم

خوردن رژیم غذایی سرشار از میوه‌ها، سبزیجات، غلات و گوشت قرمز کم و فراوری شده ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان معده کمک کند.

برخی از مطالعات نشان می‌دهد که خوردن غذاهای سرشار از آنتی‌اکسیدان مانند ویتامین C و بتاکاروتن نیز ممکن است مفید باشند.

ترک سیگار

سیگار یک عامل خطر شناخته شده برای سرطان معده است، بنابراین ترک سیگار یا شروع نکردن آن در وهله اول گام مهمی در کاهش خطر ابتلا به این بیماری است.

محدود کردن مصرف الکل

مصرف الکل در حد اعتدال ممکن است به کاهش خطر ابتلا به سرطان معده کمک کند، اما مصرف زیاد الکل با افزایش خطر ابتلا به این بیماری مرتبط است.

حفظ وزن سالم

اضافه وزن یا چاقی با افزایش خطر ابتلا به بسیاری از انواع سرطان از جمله سرطان معده مرتبط است. حفظ وزن سالم از طریق یک رژیم غذایی متعادل و ورزش منظم می‌تواند به کاهش خطر کمک کند.

کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی

انواع خاصی از باکتری‌ها مانند هلیکوباکتر پیلوری می‌توانند خطر ابتلا به سرطان معده را افزایش دهند. انجام عادات خوب ایمنی، مانند شستن دست‌ها و پختن غذا در دمای مناسب، می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به عفونت‌های باکتریایی کمک کند.

واکسینه شوید

ویروس پاپیلومای انسانی HPV  با خطر ابتلا به سرطان معده مرتبط است. واکسینه شدن در برابر HPV می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به ویروس و عوارض مربوط به‌سلامتی کمک کند.

تشخیص سرطان معده 

اگر سابقه خانوادگی سرطان معده یا سایر عوامل را دارید، ممکن است پزشک غربالگری‌های منظم را برای تشخیص زودهنگام بیماری توصیه کند.

نکته

اگرچه سرطان معده می‌تواند یک تشخیص دیر هنگام داشته باشد، اما مهم است که به یاد داشته باشید تشخیص و درمان به‌موقع می‌تواند شانس بهبودی شما را تا حد زیادی افزایش دهد.

با مراقبت از خود، سلامتی و پیگیری مراقبت‌های پزشکی در صورت مشاهده علائم هشداردهنده، می‌توانید اقداماتی را برای محافظت و بهبود سلامت کلی از خود انجام دهید.

طول عمر بیماران سرطان معده پس از جراحی

براساس پژوهشی که در فصلنامه دانشکده بهداشت وانستیتو تحقیقات بهداشتی منتشر شده است، طول عمر بیمارانی که دارای سرطان معده هستند پس از جراحی اندازه‌گیری شده است و اثر متغیرهایی مانند سن (در هنگام جراحی)، وجود متاستاز، جنس و اطلاعاتی در مورد بیماری مانند محل درگیری، نوع پاتولوژی، مرحله پیشرفت بیماری و محل متاستاز بررسی شده  است. بر این اساس احتمال طول عمر حدوداً 5 سال مشخص شده است. 

نتیجه

درحالی‌که هیچ راه تضمینی برای پیشگیری از سرطان معده وجود ندارد، انتخاب سبک زندگی سالم و فعال بودن می‌تواند به کاهش خطر ابتلا به این بیماری جدی کمک کند.

سرطان معده یک بیماری جدی و بالقوه تهدیدکننده زندگی است که می‌تواند تأثیر قابل‌توجهی بر سلامت و رفاه فرد داشته باشد.

درحالی‌که علائم سرطان معده می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، مهم است که از علائم هشداردهنده آگاه باشید و در صورت مشاهده هر یک از علائم مرتبط با این بیماری به دنبال مراقبت‌های پزشکی باشید.

اگر هر یک از علائم ذکر شده در این مقاله را تجربه می‌کنید، مهم است که با پزشک خود صحبت نمایید. آنها می‌توانند یک معاینه کامل انجام دهند و راه‌های درمانی مناسب را به شما توصیه کنند.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان