تاریخ انتشار: ۱۶:۵۰ - ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۲

علت و درمان ضخیم شدن پوست صورت‌

برخی مشکلات پوستی دارند که از جمله ان‌ها می‌توان به ضخیم شدن پوست صورت اشاره کرد. اسکلرودرمی تنها بیماری ای نیست که می‌تواند موجب بروز ضخیم شدن پوست صورت شود. بیماری‌های دیگری نیز وجود دارند که در ادامه آن ها را معرفی خواهیم کرد.

علت و درمان ضخیم شدن پوست صورت‌

رویداد۲۴ نازنین احمدی: بیماری وجود دارد که در طی بروز این بیماری بافت‌ های بدن آرام‌ آرام دچار تحلیل شده و قسمت‌ هایی از آن کاملاً زمخت و سفت می‌شود این بیماری اسکلرودرمی نام دارد. این بیماری تنها پوست را درگیر نمی‌کند بلکه ارگان‌های مختلف بدن مانند قلب، ریه، کلیه و همچنین دستگاه گوارش و متعلقات آن مانند مری، عروق های خونی و حتی انگشتان و مفاصل نیز می‌توانند در این بیماری درگیر باشن. بروز این بیماری در جنس خاصی بیشتر نیست و هر دو منس گذکر و مونث را درگیر می‌کند. اما گفته می‌شود که بانوانی که در محدوده سنی سی الی پنجاه سال هستند بیشتر در معرض خطر این بیماری می‌باشند. 

علائم ضخیم شدن پوست صورت

ضخیم شدن و از بین رفتن طراوت و نرمی پوست انسان به خصوص قسمت صورت تنها علامت اسکرودرمی نیست. بلکه وقوع مشکلاتی در دستگاه گوارش مانند ایجاد اختلال در بلع غذا، اختلال و مشکل در جذب شدن غذا، رخ دادن نفخ پس از صرف غذا و پایین آمدن وزن نیز از سایر علائم اسکلرودرمی است. انگشتان دست نیز در این بیماری دچار زخم و کرخت شدن می‌شود و گردش خون دستان دچار اختلال می‌شود. ضعف و درد در عضلات بدن، تورم برخی مفاصل و بی حالی و خستگی از سایر علائم اسکرودرمی هستند.

علت ضخیم شدن پوست صورت

اگر ضخیم شدن پوست صورت به‌علت بیماری اسکلروز می‌باشد، علت خاصی برای آن شناخته نشده است اما می‌توان بیماری خود ایمنی را یکی از علائم آن دانست. البته درمان مشخصی نیز نمی‌توان برای آن ذکر کرد.


بیشتر بخوانید: تغذیه مناسب برای داشتن پوست و مو و ناخن زیبا


درمان مشکل ضخیم شدن پوست صورت

برای تشخیص چگونگی رخ دادن اسکلرودرمی و پیدا کردن راه درمان مناسب بهتر است در قدم اول آزمایش‌های تشخیصی ضروری را انجام بدهید. این آزمایش‌ها به‌جهت بررسی وقوع کم خونی، همچنین بررسی میزان پادتن‌ها و گرفتن آزمایش ادرار جهت بررسی وجود یا عدم وجود گلبول‌ های قرمز در ادرار، گرفتن نوار قلب و همچنین گرفتن رادیوگرافی از مری قفسه سینه و دست‌ ها و به علاوه انجام تست‌های عملکردی ریه و نمونه‌ برداری کردن از پوست می‌باشد.

درمان و روند بهبود بیماران اسکلرودرمی معمولاً در منزل انجام می‌شود و نیازی به مراجعه به بیمارستان نیست. مگر زمانی‌ که ارگان‌ های حیاتی بدن در طی این بیماری دچار آسیب شده باشند. به‌‌ عنوان مثال کلیه ریه و یا قلب و عروق دچار مشکلاتی شده باشند و یا نیاز به اقدامات جراحی باشد.یکی از اتفاقاتی که در طی بروز این بیماری رخ می‌دهد، ایجاد اختلال در گردش خون است. پس شایسته است که همیشه حواستان به دمای اطراف محیط باشد و از قرار گرفتن در محیط سرد خودداری کنید.

علت و درمان ضخیم شدن پوست صورت‌

درضمن برای جلوگیری از خشک شدن مفاصل نیز لازم است تا آن‌ها را گرم نگه دارید. استعمال دخانیات برای افرادی که به این بیماری مبتلا هستند ممنوع است و شب‌هنگام موقع خواب باید دو الی سه بالش در زیر سر قرار بگیرد تا سطح سر پونزده الی بیست سانتی‌ متر از سطح بدن بالاتر قرار بگیرد و از ورود اسید معده به مری جلوگیری شود. درضمن ازآن‌جایی‌که بیمار به‌ احتمال زیاد تا مدت‌ های طولانی با این بیماری دست‌ و پنجه نرم خواهد کرد و درمان مشخصی برای این بیماری وجود ندارد بهتر است هر چه سریع‌تر برای کنار آمدن با این بیماری به‌ لحاظ روانی با یک روان‌پزشک مناسب صحبت کنید.

دارو های مورد استفاده برای درمان ضخیم شدن پوست

اگر علت بروز ضخیم شدن پوست بیماری اسکلرودرمی باشد احتمالاً شما به‌ صورت موقتی در قسمت سر دل خود احساس سوزش می‌کنید که به‌علت برگشت اسید معده به مری می‌تواند رخ بدهد دارو های آنتی اسید می‌توانند در این مورد کمک‌ کننده باشند. همچنین درد هایی در مفاصل و عضلات شما ممکن است رخ بدهد که به واسطه دارویی های ایبوبروفن و آسپرین می‌تواند کاهش یابد.

بعلاوه داروهای کورتنی می‌توانند به‌ صورت موقت علایم التهاب را کم‌ تر کنند و آنتی‌بیوتیک‌ ها نیز در مبارزه با رخداد عفونت مؤثر هستند. برای نرم کردن نواحی ضخیم و سفت شده‌ی پوست می‌توانید از انواع روغن های مخصوص چرب کردن صورت و دست استفاده کنید. همچنین نرم‌کننده‌ ها و محلول‌ های مخصوصی نیز دراین‌رابطه وجود دارد.

علت و درمان ضخیم شدن پوست صورت‌

رژیم غذایی مخصوص

به گزارش رویداد۲۴ کسانی که درگیر بیماری ضخیم شدن پوست هستند معمولاً با عوارض جانبی مانند سوزش سر دل روبرو هستند. به‌ همین علت توصیه می‌شود که وعده‌ های غذایی خود را سبک‌ تر انتخاب کنند و در تعداد دفعات بیشتر غذا میل نمایند. همچنین غذاهای نرم برای کمک به لطافت پوست و هضم آسان مناسب است. برای بلع آسان غذا می‌توان از نوشیدن آب در کنار غذا استفاده کرد. البته کمک گرفتن از یک متخصص تغذیه برای داشتن رژیم مخصوص این بیماری توصیه می‌شود.

سخن پایانی

سفت شدن پوست صورت جدای از اسکلرودرمی می‌تواند علت‌ های مختلف دیگری نیز داشته باشد. بیماری آکانتوزیس نیگریکانس علت دیگری برای این اتفاق می‌تواند باشد که به‌علت وجود انسولین بیش‌ازحد رخ می‌دهد و پوست حالت مخملی و سفت شدن به خود می‌گیرد. جدای از این در اثر سوختگی‌ های مختلف نیز ممکن است شاهد سفت و زمخت شدن پوست صورت باشیم که راه‌حل‌های درمان هر کدام از این موارد از دیگری متفاوت است. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان