تاریخ انتشار: ۰۹:۰۸ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۴ نظر
امان‌الله قرایی‌مقدم در گفت‌وگو با رویداد۲۴:

فضای اجتماعی کشور مسموم‌کننده است/ عوامل شادی‌انگیز وجود ندارد، مردم ما با غم زاده شده و با غم می‌میرند

امان الله قرایی‌ مقدم گفت: اوضاع و احوال و شرایط اجتماعی به طور مستقیم در پرخاشگری، عصبانیت، قتل، جنایت، جرم، ورود افراد به انواع بزهکاری ها، ناامیدی، خودکشی، یاًس و فرار مغزها و موثر است

امان الله قرایی مقدم

رویداد۲۴ سعید شمس: امان‌الله قرایی‌مقدم جامعه شناس در گفت‌وگو با رویداد۲۴ به شرایط کنونی جامعه اشاره می‌کند و می‌گوید: از دیدگاه جمله جوزف شومپیتر استاد توسعه اقتصادی هاروارد یکی از عواملی که در خشونت و پرخاشگری در جامعه و افراد موثر است، اوضاع و احوالِ اجتماعی است. روانشناسان اجتماعی بزرگ دیگری از قبیل فلایبرگ و ... دیگران تایید کرده‌اند، اوضاع و احوال و شرایط اجتماعی به طور مستقیم در پرخاشگری، عصبانیت، قتل، جنایت، جرم، ورود افراد به انواع بزهکاری‌ها، ناامیدی، خودکشی، یاس و فرار مغز‌ها و موثر است که در این نظریه هیچ شک و تردیدی نیست و ثابت شده است. همه جامعه‌شناسان و اقتصاددانان به این موضوع معتقدند که اصلا جامعه آرام نباشد، شکوفایی اقتصادی رخ نمی‌دهد.

این جامعه‌شناس در ادامه می‌گوید: به طور مشخص در جامعه ما علاوه بر آن نظام سیاسی که مسئله برخورد‌هایی که سیاستمداران با همدیگر دارند، اخباری که مردم از رادیو و تلویزیون می‌شنوند، تهمت‌ها و ناروایی‌هایی که نسبت به هم روا می‌دارند، رشوه‌گیری‌ها گیری‌ها، تقلب‌ها، سوءاستفاده‌ها و ... همه در پرخاشگری و خشونت موثر هستند. در روانشناسی رنگ‌ها در کتاب روانشناسی رنگ‌ها می‌خوانیم که برخی از رنگ‌ها خشونت‌گرا و ناامیدکننده است. مثلاً رنگ سیاه، رنگ خاکستری رنگِ یاس هستند. در حالی‌که رنگ قرمز و آبی و سفید و ... رنگ شادی و نشاط است.

او می‌گوید: فضای اجتماعی ما فضایی مسموم‌کننده است. یعنی هر جا را نگاه می‌کنید از در و دیوار و شعار‌ها بیلبوردها، اخبار تلویزیون که می‌گردد آنجا‌هایی که قتل و نزاع و پرخاشگری و این‌ها در خشونت موثر است، را نشان می‌دهد. همین اعتراضاتی که در این سال گذشته صورت گرفت و در پرخاشگری و خشونت موثر است و طبق تئوری خشونت، به آن تئوری چرخش در خشونت می‌گوییم. یعنی از خشونت، خشونت زاده می‌شود. هر چه شما خشونت می‌بینید، باز به خشونت بعدی اضافه می‌کنید و به دیگری منتقل می‌کنید. شما نگاه می‌کنید در درون خیابان گفتاری که راننده تاکسی و اتوبوس دارد و کسی جرات ندارد به او بگوید بالای چشمتان ابرو است! همه این‌ها زاییده اوضاع و احوال سیاسی اجتماعی جامعه است.


بیشتر بخوانید: عرصه از خردمندان تهی شده و به دست کوتاه‌قامتان افتاده است/ اپوزیسیون و پوزیسیون انحطاط را بازتولید می‌کنند


وی افزود: البته فرهنگ و رفتار فرهنگی و شیوه تربیت خانواده و همانطور که خانم مارگرت مید و گرگوری بیتسون که درباره قبایل ابتدایی در زمینه تاثیر والدین روی بچه‌ها کار کردند، مثلا در دو قبیله مادر‌ها در آرامش مهربان و با عطوفت هستند، عصبانی نمی‌شوند جنگ و نزاع و ... وجود ندارد. بررسی خانم مید نشان می‌دهد، در یک قبیله مادر‌ها به مدت طولانی به بچه‌ها شیر می‌دهند، نوازششان می‌کنند و نوازش آن‌ها را می‌شویند. در حالی‌که قبیله کناری یعنی موندوگومور‌ها به موذی‌گری نزاع و جنگ معروف هستند و قبایل کواکیوتل سرخپوستان اصلاً فرهنگ‌شان جنگ است.

استاد دانشگاه ادامه داد: در فرهنگ ما عصبانیت به دلایل سیاسی به دلایل اینکه مردم نتوانستند حرفشان را در طول تاریخ بزنند، زورگویی‌ها و تعدی‌هایی که در طول تاریخ در صدر تاریخ بوسیله حکمرانان، پادشاهان، طیورداران، مالکان، در دوره صفوی زنبورکچی، تفنگچی اولر آغاسی وجود دارد و بعد در دوره قاجار و بعد دوره پهلوی و ... مردم ما اصولاً با خشونت بزرگ شدند. در نتیجه اوضاع و احوال اجتماعی و سیاسی مناسب نیست. مردم ما هیچ وقت رنگ شادی را درست ندیدند. رجوع کنید به گفته نظامی گنجوی «پیرزنی را ستمی درگرفت / دست زد و دامن سنجر گرفت / کای ملک آزرم تو کم دیده‌ام / وز تو همه ساله ستم دیده‌ام / شحنه مست آمده در کوی من / زد لگدی چند فرا روی من / بیگانه از خانه برونم کشید / موی کشان بر سر کویم کشید / در ستم آباد زبانم نهاد / مهر ستم بر در خانم نهاد / گفت فلان نیم‌شب ای گوژپشت / بر سر کوی تو فلان را که کُشت»

این استاد دانشگاه می‌گوید: مردم ما با غم زاده شده و با غم بزرگ شدند و با غم می‌میرند. در نتیجه غم با ما نهادینه شده و متاسفانه جامعه ما شادی ندارد. وقتی در جامعه شادی وجود نداشته باشد، مسلما مسئولان مقصر هستند. تئوری بزرگ جوزف شومپیتر ۱۲ اصل دارد که در اصل هشتم و یازدهم می‌گوید، اوضاع و احوال اجتماعی است که می‌تواند اقتصاد را شکوفا کند یا برعکس.

قرایی مقدم می‌گوید: مسئولان و تصمیم‌گیران امروز به نیستند. مسئولان می‌دانند به شادی و نشاط مردم رسیدگی نمی‌شود. یعنی عواملی که شادی‌انگیز باشند وجود ندارد. مثلاً بیکاری، گرانی و تورم. شکم گرسنه شادی نمی‌بیند، وقتی گوشت کیلویی ۵۰۰ هزار تومان بخرد، تخم مرغ دانه‌ای ۴ هزار تومانی بخرد، چکار کند و چطور شادی کند؟ وقتی شومپیتر مطرح می‌کند، آب و هوا این‌ها هستند. بیکاری، فقر، طلاق، گرانی، ازدواج نکردن دختر‌ها و. همه به بیکاری ارتباط دارد. ما ۴ میلیون بیکار داریم که این شرایط در اوضاع و احوال اجتماعی به قول شومپیتر وجود دارد که جامعه ما خشونت‌گرا و پرخاشگرا باشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۰۹:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
0
5
جالبه با این جسارت طالبان واینهمه رجز خوانی انها رسانه های به اصطلاح انقلابی سکوت اختیار کردند گویی اصلا این موضوع مهم اهمیتی ندارد کما اینکه قبلا رابطه با طالبان را موفقیت دولت می دانستند
علیرضا
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
0
7
تمام فلاکت و بدبختی این مردم از نابخردی مسئولان کشورمان است که در اوج بیسوادی، بیخردی و بلاهت و سفاهت برای به دست گرفتن مسئولیت های سنگین مسابقه می دهند و هر چه بیسوادتر و بیخردتر، کاندیدای دریافت پُست و مقام بالاتر!!!
تا این بلایِ خانمانسوزِ مسابقه برای دریافت پُست و مقام از این مملکت رخت برنبندد، ایران به حالت عادی برنمی گردد و روز به روز مفلوک تر می شود.
رایش سوم
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۴۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
0
6
فقر فقر
فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر فقر
روزی همین فقر
بلایی این
مس ولین
خواهد شد...
خیلی هم دور نیست
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۳:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
0
1
تيول دار نه طيور دار
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان