تاریخ انتشار: ۱۴:۳۱ - ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۲
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

پرویز پرستویی کیست؟

پرویز پرستویی از بازیگران شناخته شده سینما و تلویزیون است. او از طریق اینستاگرام به موضوعات مختلف واکنش نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد، ترجیح این روزهایش همراهی با مردم است تا رفتن به جلوی دوربین.

پرویز پرستویی کیست؟

رویداد۲۴ سعید شمس: پرویز پرستویی از بازیگران شناخته شده سینما و تلویزیون است. او از طریق اینستاگرام به موضوعات مختلف واکنش نشان می‌دهد و به نظر می‌رسد، ترجیح این روزهایش همراهی با مردم است تا رفتن به جلوی دوربین. او در روز شانزدهم اردیبهشت ما خبر از خداحافظی خود با سینما داد و عملاً پایان کار خود را اعلام کرد. 

بیوگرافی پرویز پرستویی

پرستویی ۶۸ سالهِ متولد دومِ تیر ۱۳۳۴ در روستای چالو، از توابع شهرستان کبودرآهنگ به و در دروازه غار ساکن شدند. او فوتبال را دوست داشت مدتی هم دروازه‌بان تیم کارگران بود. اما علاقه هنری به ورزش غلبه کرد و برای یادگیری به مرکز رفاه نازی‌آباد رفت و شروع به آموختن تئاتر کرد. پرویز پرستویی در سال ۱۳۶۰ و زمانی که ۲۶ سال سن داشت، مدتی به عنوان منشی در دادگستری تهران مشغول به کار شد (مدت دو سال در دادگاه خانواده و هشت سال در دادگاه کیفری (جنایی سابق) مشغول به کار بود. تا اینکه ویدویی از او پخش شد که پشت تلفن به سید علیرضا قاسمی پطرودی سیاستمدار مازندرانی می‌گوید، من هنرمند دور از سیاست هستم و در کنار هنر علاقه‌مند به کار‌های بشردوستانه هستم که فعالیت‌های این روز‌ها این صحت این ادعا را تاًیید می‌کند.

پرستویی روی پرده سینما

پرویز پرستویی که برای اولین بادر در سال 1362 با «دیار عاشقان» در پرده سینما دیده شد، تا کنون در 45 فیلم سینمایی بازی کرده است که می توان «آژانس شیشه ای» را شاخص ترین و مهمترین فیلم این بازیگر پرکار سینما دانست. فیلم هایی که پرویز پرستویی در آنها نقش آفرینی کرده است، به ترتیب سال تولید شامل «دیارعاشقان، پیشتازان فتح، سازمان 4، شکار، حکایت آن مرد خوشبخت، مار، آدم برفی، لیلی با من است، مهر مادری، روانی، آژانس شیشه ای، مرد عوضی، روبان قرمز، شوخی، مومیایی 3، عشق شیشه ای، موج مرده، آب و آتش، عزیزم من کوک نیستم، دیوانه ای از قفس پرید، بانوی من، دوئل، مارمولک، کافه ترانزیت، بید مجنون، به نام پدر، پاداش سکوت، صد سال به این سال ها، کتاب قانون، بیست، سیزده 59، خرس، من و زیبا، مهمان داریم، شب بیرون، بیداری برای سه روز، امروز، بوفالو، دو، بادیگارد، قاتل اهلی، خانه کاغذی، لس ان جلس تهران، آنجا همه ساعت و بی همه چیز می شود.

خاطره پرویز پرستویی از «آژانس شیشه‌ای»

بی شک می‌توان «حاج کاظم» آژانس شیشه‌ای را مهمترین و ماندگارترین نقش پرویز پرستویی در سینمای ایران دانست. او درباره همکاری با ابراهیم حاتمی کیا در این فیلم مهم خاطره‌ای با این مضمون دارد «آقای حاتمی کیا اهل اتود و تمرین است. در اتود‌هایی که می‌زدیم به بچه‌هایی که گروگان خطاب می‌شدند که من همیشه می‌گویم شاهد، می‌گفتند نگذارید این قصه اش را تعریف کند.


بیشتر بخوانید: فاطمه معتمد آریا کیست؟


 آن‌ها شروع می‌کردند بداهه بگویند، اما من اینقدر غالب می‌شدم که خود به خود سست می‌شدند. حاتمی کیا می‌گفت مگر من با شما نیستم. نگذارید قصه اش را بگوید. اصلا فحشش بدهید. نگذارید. می‌گفتند یکجوری می‌گوید که ما هم می‌خواهیم کمکش کنیم. نه اینکه من خوب بازی می‌کردم. این حقانیت حاج کاظم بود. ریشه او بود. روح او و خود او حاضر بود»

پرویز پرستویی کیست؟

پرستوی در قاب تلویزیون

پرویز پرستویی همکاری با تلویزیون را بعد از سینما در اولویت می‌داند. با این حال او از سال ۱۳۶۳ تا ۱۳۸۸ در ده آثار تلویزیونی «امام علی و زیر تیغ» از آثار ماندگار هستند. او در این ۲۵ سال همکاری با صدا و سیما در سریال‌های «طالب، زندگی و جنگ، رعنا، آپارتمان، امام علی، آوای فاخته، زیر چتر خورشید، خاک سرخ، زیر تیغ و آشپزباشی» ایفای نفش کرده است. نکته مهم این است که پرویز پرستویی هم بعد از ۸۸ مثل خیلی از بازیگران ترجیح داد، دیگر با برنامه‌های صدا و سیما همکاری نداشته باشد.

پرستویی، صحنه تئاتر

پرویز پرستویی مثل خیلی از ستاره‌های سینما در تئاتر هم فعالیت داشته است. البته حضور پرستویی روی صحنه در سال‌های اخیر کمرنگ شده است. «آرایشگر، فنر، وصیت‌نامه جامی، سرنوشت پس از مرگ، بازتابی از زندگی سلمان، شل و کور، ماجرای یک محل، توکانی در قفس، خانه بارانی، چشم در برابر چشم - علاءالدین رحیمی، مرد متوسط و تله، رول، دکه، خانه روشن، جان نثار، تسلیم شدگان، میلاد، مهتابی برای محرومین، آن سوی تسلیم، صبح طلوع می‌کند، خون می‌خواهم خون، غربت، کوچ، عروس، شبی در حلبی‌آباد، پتک، سنگر، مریم و مرداویج، تنبور نواز، بلبل سرگشته، معدن، آتش افروزان، معرکه در معرکه، عشق‌آباد و کتل خاکی» آثاری هستند که کارنامه تئاتری پرویز پرستویی به ثبت رسیده اند.


بیشتر بخوانید: جعفر پناهی کیست؟


پرویز پرستویی و هدیه تهرانی 

به گزارش رویداد۲۴ یکی از آثاری که پرویز پرستویی در کنار هدیه تهرانی به ایفای نقش پرداخته است، اثر بی‌همه چیز ساخته محسن قرایی است. این اثر دومین فیلم بلند این کارگردان به حساب می‌آید. فیلم بی همه چیز محسن قرایی به تهیه کنندگی جواد نوروزبیگی در تاریخ 24 آذر ماه 1400 در سینماها اکران شد. همچنین داستان فیلم سینمایی بی‌همه‌چیز اقتباسی از نمایشنامه «ملاقات بانوی سالخورده» اثر فریدریش دورنمات است. این دو بازیگر در فیلم هم‌گناه نیز در کنار یکدیگر به ایفای نقش پرداخته‌اند. سریال «هم‌گناه» یکی از محصولات شبکه نمایش خانگی کشور بوده است. سریال «هم‌گناه» به کارگردانی مصطفی کیایی در سال 99 در شبکه خانگی پخش شد. 

پرویز پرستویی و هدیه تهرانی

پرستویی و موسیقی

پرستویی علاوه بر سینما در موسیقی هم فعالیت دارد. دکلمه‌های «نیستش» و «بابایی» از جمله کار‌های وی در بخش دکلمه است. «دوستت دارم» در سال ۱۳۷۹ با ناصر عبداللهی و بابایی در سال ۱۳۸۶ کار مشترک وی با بیژن مفید بود. پرستویی همچنین آلبوم «من یک بازیگرم» و «من پرویز پرستویی» را در سال ۱۳۹۳ منتشر کرد، این آلبوم زندگی‌نامه پرویز پرستویی می‌باشد که به صورتی فایل صوتی منتشر شده‌است.

جایزه‌های پرستویی

پرویز پرستویی را می‌توان یکی از پرجایزه‌ترین چهره‌های هنری دانست. این بازیگر در در عرصه‌های داخلی و بین المللی جایزه‌های پرشماری کسب کرده است که در زیر می‌آید.
(جشنوارهٔ فیلم فجر) سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول برای فیلم‌های آژانس شیشه ای، بید مجنون، به نام پدر و بادیگارد و بهترین بازیگر نقش مکمل برای فیلم دیار عاشقان
(جشن سینمای ایران) بهترین بازیگر نقش اول برای فیلم‌های آژانس شیشه‌ای، روانی و مرد عوضی در سال ۱۳۷۷ و بهترین بازیگر نقش اول برای «مارمولک» در سال ۱۳۸۴
(جشنوارهٔ دنیای تصویر) بهترین بازیگر مرد سینما برای فیلم‌های آژانس شیشه ای، عزیزم من کوک نیستم، مارمولک و بیدمجنون

(جشنوارهٔ فیلم دفاع مقدس) بهترین بازیگر نقش اول مرد برای آژانس شیشه‌ای
(جشنوارهٔ بین‌المللی فیلم سیاتل) بهترین بازیگر مرد برای فیلم مارمولک
(جشنوارهٔ فیلم‌ها و برنامه‌های تلویزیونی رم) برای سریال زیرتیغ
(جشنوارهٔ فیلم هنر‌های باتومی) بازیگر نقش اول مرد برای فیلم بیست
(جشنوارهٔ فیلم یوگسلاوی) دیپلم افتخار بهترین بازیگر مرد برای آژانس شیشه‌ای
(جشنوارهٔ فیلم‌های ایرانی سان‌فرانسیسکو) بهترین بازیگر مرد برای فیلم امروز
(جشنوارهٔ فیلم جیپور) بهترین بازیگر مرد برای فیلم امروز
(جشنوارهٔ بین‌المللی سینمای مؤلف رباط کریم) بهترین بازیگر مرد برای فیلم امروز

پرویز پرستویی و اینستاگرام

پرویز پرستویی به همان میزان که در این سال‌ها کم کار شده است، در فضای مجازی فعالیتی چشگیر دارد و به مسائل روز واکنش نشان داده و گاهاً شیوه کاملاً اعتراضی دارد که می‌توان به پسستی درباره سازمان مجاهدین اشاره کرد که از نظر خیلی‌ها صریح‌ترین اظهانظر پرستویی در اینستاگرام است. او درباره مجاهدین نوشته است که «اگر چه اخبار جدیدی از این فرقه سیاسی کثیف نیست. ولی فاجعه بالاتر از این؟ بنام مسعود و مریم! زن فروشی مجاهدین. مراسم تحویل دادن مریم رجوی از طرف شوهرش از مهدی ابریشم چی به مسعود رجوی به عنوان هدیه سازمانی!»

پرویز پرستویی و قاسم سلیمانی

پرویز پرستویی که به قاسم سلیمانی علاقه‌مند بود، خاطره‌ای با این مضمون تعریف می‌کند «ایشان تشریف آوردند و فیلم را باهم دیدیم؛ که لذت بردند و من هم از بودن کنار ایشان لذت بردم. شاید الان در فضای مجازی متاًسفانه قضاوت کنند که ما با سوریه و ... چکار داریم که من اصلاً وارد آن بحث‌ها نمی‌شوم. بحث من شخص این آدم است و بی دلیل نیست که در جهان آوازه شده است، بی دلیل نیست. می‌دانم این حرف‌ها برایم گران تمام می‌شود، اما می‌گویم، سردار سلیمانی روی زمین نیست» این اظهارت همانطور که خودش هم پیش بینی کرده بود، موجی از انتقاد و حتی تخریب و اتهام را برای پرستویی همراه داشت.

پرویز پرستویی و قاسم سلیمانی

در حالی که پرویز پرستویی برای نمایش فیلم «داستان‌های هزار و یک روز»، ساخته حبیب احمدزاده، به دعوت یک نهاد آمریکایی به آن کشور رفته بود، ویدیو بسیار عجیبی از او منتشر شد؛ صحنه‌ای از عصبانیت هنرمندی که تا به حال کم‌تر کسی او را در این حال دیده است.

آن چه پرویز پرستویی را خمشگین کرده بود، چند نفر انگشت شمار بودند که در آمریکا، جلوی سینما‌های نمایش دهنده «داستان‌های هزار و یک روز»، راه را بر تماشاگران می‌بستند و با توهین و تهمت به کسانی که قصد ورود به سالن را داشتند، آن‌ها را خائن می‌نامیدند و فضا را متشنج می‌کردند؛ اتفاقی که بار‌ها تکرار شد و کاسه صبر بازیگر باسابقه کشورمان را، لبریز کرد.

پرستویی و مرگ مهسا

خبر تلخ ۲۵ شهریور ۱۴۰۱ به قدری غیرقابل باور بود که یک کشور اول بهت زده شد و بعد به استقبال بحران رفت. پرویز پرستویی در همان اولین دقیقه‌های اعلام مرگ مهسا پستی با این مضمون خطاب به ابراهیم رئیسی منتشر کرد. «آقای رئیسی! بار‌ها و بار‌ها شاهد رفتار غیر اخلاقی، غیر قانونی و غیر انسانی بعضی از افراد نیروی انتظامی تحت عنوان مقابله با بدحجابی بوده ایم، که نه قانونی بوده و نه شرعی آنهم متاسفانه در دوره شما که در سخنرانی هایتان، فرمودید مدافع حقوق بشر و حقوق انسان هستید، اتفاق افتاده است! میدانم که مطلعید در این چند روز اخیر چه اتفاقی برای میهمان کردستانی مان. مهسای امینی عزیز افتاده، او در کما و سکوت مطلق، منتظر تصمیم انقلابی شماست... خانواده اش از شما توقع دارند که تصمیم مقتضی اتخاذ فرمایید. امیدوارم با فرد یا افراد خاطی برخورد جدی بفرمایید. نگذارید بیش از این باعث ریشخند آن‌هایی که نباید بشویم. اگر قراراست از حجاب دفاع کنیم این راهش نیست!»

جواب پرستویی به شائبه هلال احمر

از آنجایی که پرستویی کار‌های داوطلبانه انجام می‌دهد، عده‌ای سعی داشتند با نامه‌ای جعلی به سازمان هلال احمر، وجهه او را تخریب کنند که این قضیه به نامه هلال احمر به پرویز و پاسخ او ختم شد که متن نامه و جوابیه در زیر می‌آید.

نامه هلال احمر:

جناب آقای پرویز پرستویی

بازیگر ارزشمند و با اخلاق کشور

با سلام و خداقوت

احتراماً به استحضار جنابعالی می‌رساند که اخیراً نامه‌ای از اداره روابط عمومی به اداره پشتیبانی جمعیت هلال احمر با موضوع ذیل واصل گردیده است:
باتوجه به اینکه جمعیت هلال احمردر شبکه اینستاگرام مربوط به آقای پرویز پرستویی بازیگر کشورمان کلیپی را پخش نموده است لطفا دستور پرداخت مبلغ۲۴۰۰۰۰۰۰۰۰ (دویست و چهل میلیون تومان) را به ایشان بدهید.

اولاً سوابق خیرخواهانه جنابعالی مبرا از هرگونه وهن و تشکیکی است چراکه حضور شما در اکثر فعالیت‌های خیرخواهانه به‌عنوان پیشقدم در جامعه دیده می‌شود.

ثانیاً بعد از مراجعه به شبکه اینستاگرام جنابعالی ما هیچ کلیپ هلال احمری ندیدیم.

سوماً در صورت وجود این موضوع باز مبلغ یاد شده با پخش یک کلیپ همخوانی ندارد.
درنهایت ضمن ابراز علاقمندی ما همکاران هلال احمری خدمت جنابعالی و اعلام این موضوع که جریانی کاسبکارانه سعی در انحراف اهداف عالیه جمعیت هلال احمر دارند و این امر متاسفانه با سکوت مسؤلان هلال احمر و غارت بیشتر اموال بیت‌المال مواجه شده است.
از جنابعالی خواهشمندیم شما سکوت نکنید و با روشنگری خود آلام علاقمندانتان را در هلال احمرتسکین دهید.

با تشکر جمعی از علاقمندانتان در هلال احمر

جوابیه پرویز پرستویی:

دوستان عزیز و هموطنان عزیزم

نمیدونم کدام شیر ناپاک خورده‌ای این مطلب رو انعکاس داده و چه قصدی داشته؟

صفحه بنده نه برای تبلیغاته و نه دکان کاسبی.

خدا من و نبخشه اگر از این راه بخوام کاسبی کنم کسی که این مطلب و انعکاس داده لطف کنه سند ارائه کنه حاضرم مجازات به شم وگرنه من اقدام خواهم کرد.
خدا از شما نگذره که بی‌آبرویی خودتون و به این مطالب میخواید پاک کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: پرویز پرستویی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان