تاریخ انتشار: ۰۹:۳۶ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۲

با آدم بدقول چگونه برخورد کنیم؟

اگر شما فرد خوش‌قولی باشید و قول و قرار و حرفتان برایتان مهم باشد در برخورد با کسانی‌که بدقولند حتما دچار مشکلات زیادی می‌شود. اما چه می‌شود که کسی بدقول می‌شود؟ آیا این مربوط به شخصیت افراد است یا انسان‌ها خود می‌توانند با پرورش و تلاش خوش قولی را در خود تقویت کنند؟

معضلی به نام بدقولی

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: آیا می‌دانید خوش‌قولید با بدقول؟ تاکنون با فرد بدقولی روبه‌رو شده‌اید؟ اگر شما جزو افراد خوش‌قول باشید برخورد با افراد بدقول به‌شدت آزارتان می‌دهد و نمی‌توانید رفتارشان را تاب آورید و تحمل کنید.

شاید بتوان گفت یکی از مهم‌ترین ارزش‌هایی که در هر انسان می‌تواند وجود داشته باشد خوش‌قولیست چیزی که در کم‌تر کسی دیده می‌شود. معمولا انسان‌ها به آسانی حرفشان را نادیده می‌گیرند و به پیمانی که بسته‌اند بی‌توجهی می‌کنند.

به گزارش رویداد۲۴ یکی از ناهنجاری‌های امروز در تمام دنیا که ریشه آن در خانواده و جامعه است بد‌قولیست. کسانی‌که بدقولند سخن و پیمانی که بسته‌اند برایشان کوچک‌ترین ارزش و اهمیتی ندارد و تنها می‌خواهند منافع خود را تامین کنند و به آن‌ها برسند و این کار را هم با نهایت بی‌شرمی و بدون احساس پشیمانی انجام می‌دهند کاری که دیگران را سخت می‌آزارد.

شخصیت انسان‌های بدقول

حتما تاکنون با فراد بدقول روبه‌رو شده‌اید از دید شما دلیل رفتار بد و ناپسند آن‌ها چیست؟ ریشه آن را در کجا و به چه شکل می‌توان جست‌وجو کرد؟ آیا بدقولی آموختنیست و یا امری ژنتیک؟

آیا خانواده و اجتماع تاثیری در این رفتار داشته است؟

شاید بتوان مهم‌ترین نهادی که در آموختن و آموزش وجود دارد را خانواده دانست در آن‌جاست که افراد با ارزش‌ها و رفتار گوناگون تربیت می‌شوند و هر آن‌چه در ابتدای زندگی از فرهنگ می‌دانند را از آن‌جا می‌گیرند.

کسانی‌که بدقولند معمولا در خانواده‌ای رشد کرده‌اند که خوش‌قولی جزو ارزش‌های آن‌ها نبوده است بنابراین نتوانسته‌اند به ارزش راستین آن پی ببرند و آن را درک کنند.

برخی دیگر از افراد هم بدقولی را از محیط اطراف خود می‌آموزند بسیاری از این افراد خود قربانی بدقولی و شکستن عهد و پیمان با خود می‌شوند و با خود می‌اندیشند حال که کسی خوش‌قول نیست چرا من باید این‌گونه باشم؟

ازسوی دیگر ریشه برخی بدقولی‌ها بد برآورد کردن زمان است مثل وقتی که فرد به دلیل مشغله کاری، حساب زمان از دستش خارج می‌شود یا مثلا ترافیک خیابان‌ها را محاسبه نکرده و دیر به قرار می‌رسد.

اگر فرد بدقول در زندگی جایگاه همسر را داشته باشد به این دلیل که زندگی زناشویی براساس پایبندی به عهد و پیمان است به‌ویژه اگر همسر او فردی خوش قول باشد، مشکلات چند برابر می‌شود و با آمدن فرزند داستان از این هم بدتر می‌شود، چون شما به‌عنوان یک فرد بدقول مدام الگوی فرزند خود هستید الگویی که مدام کار ناپسند انجام می‌دهد.

به فرزندتان قول دهید و آن را در زمان و هنگام مشخص انجام دهید این‌گونه فرزندتان می‌آموزد که خوش‌قولی تا چه اندازه اهمیت دارد.

توجیه بدقولی

افراد بدقول خود می‌دانند که کارشان نادرست است بنابراین مدام برای این‌که بر براشتباهاتشان سرپوش بگذارند کار نادرست خود را توجیه می‌کنند و برای یک اشتباه هزار دلیل می‌آورند.

این‌گونه افراد هرگز نمی‌خواهند رفتار خود را اصلاح کنند و مدام به‌دنبال مقصردانستن دیگران و محیطند. این‌ها همان کسانی‌اند که همواره خود را از هر اشتباهی مبرا و پاک می‌دانند و این دیگرانند که همواره گناه‌کار و مقصرند از افراد گرفته تا آلودگی هوا یا ترافیک.

ارزش خوش‌قولی

به گزارش رویداد۲۴ همان‌گونه‌که گفتیم یکی از بهترین ارزش‌های فردی در هر کس خو‌ش‌قولیست چیزی که شوربختانه در ایران امروز کم‌تر شاهد آن هستیم. باید بدانید خوش‌قولی ارتباط مستقیم با هم‌دلی دارد یعنی اگر کسی بتواند در خود هم‌دلی را تقویت کند می‌تواند ادعای داشتن ارزش‌های مهمی انسانی و اخلاقی در خود را داشته باشد.

هم‌دلی سبب می‌شود هنگام بدقولی کردن حس بدی از درون داشته باشیم و ناراحتی فرد مقابل را درک کنیم.

پس اگر درونمان همدلی را تقویت و تمرین کنیم ومسئولیت تمام کار‌ها را عهده دار شویم، رفتار‌های ضداخلاقی مانند بدقولی کردن از بین می‌رود.


بیشتر بخوانید: درمان افسردگی با خواب


هم‌دلی هنگامی در فرد شکل می‌گیرد که کودک از پدر و مادر و اطرافیان خود هم‌دلی ببیند و آن را بیاموزد و با گوشت و پوست و خونش آن را حس کند.

خانواده در نهادینه شدن همدلی رتبه نخست را دارد و یادگیری همدلی از خانواده آغاز می‌شود و در مدرسه و در بین گروه همسالان رشد می‌کند.

در محیط خانواده اگر پدر و مادر با دیگران هم‌دلی کنند کودک نیز می‌آموزد با دوستش، همکلاسی‌اش و سایر افراد اجتماع هم‌دلی کند درواقع هم‌دلی در چنین خانواده‌ای نهادینه و ارزش محسوب می‌شود.

به کمک همدلی می‌توان افراد را متقاعد کرد اگر بدقولی کنیم دیگران به‌دلیل پایبند نبودن ما به قول و قرارمان چه حس بدی پیدا می‌کنند و تا چه اندازه ممکن است آزار ببینند.

معضلی به نام بدقولی

ارزش‌های اخلاقی

ارزش‌های اخلاقی و انسانی به دو دسته ارزش‌های شخصی و ارزش‌های اجتماعی تقسیم می‌شوند. ارزش‌های شخصی مانند رعایت نظافت فردی یا خوش لباس بودن و.... ارزش‌های اجتماعی مانند وقت شناسی، خوش قول بودن و وفاداری به عهد است که در اجتماع و در روابط بین فردی معنا پیدا می‌کند.

درونی شدن ارزش‌های اجتماعی اهمیت زیادی دارد و امکان انجام آن در خانواده وجود دارد. درونی شدن یک ارزش یعنی این که آن ارزش را در درون خود بپذیریم و در هر وضعیتی پیرو آن ارزش باشیم. اگر ارزش در وجود فرد درونی نشود او از رفتار‌های دیگران الگو برداری می‌کند. خانواده وظیفه دارد ارزش‌های اخلاقی را به صورت کلامی و به صورت عملی، به فرزندان آموزش دهد.

به گزارش رویداد۲۴ باید بدانید خوش‌قولی بیش‌تر از آن که ذاتی باشد، آموختنیست، زیرا برخی از افراد با اینکه خانواده‌ای بدقول دارند، اما خودشان پایبند قول و قرار هستند و این موضوع را در خود پرورش داده‌اند.

بدقولی کردن و نبودن بر سر عهد و پیمان به اعتبار ما نزد دیگران لطمه وارد می‌کند. همانطور که ما دیگران را بر اساس رفتار‌های آن‌ها می‌شناسیم و قضاوت می‌کنیم، رفتار‌های ما نیز در آن‌ها تاثیر می‌گذارد و اگر از ما بد قولی ببینند دیگر نمی‌توانند به ما اعتماد کنند.

برخورد با افراد بدقول

هنگام برخورد با فرد بدقول نباید تلاش کنیم او را تغییر دهیم بل‍‌که باید از تاثیر رفتار او براحساسات و زندگی خودمان با او صحبت کنیم و به انتقاد سازنده همان انتقادی که در آن شخصیت افراد تخریب نمی‌شود بل‌که درباره رفتار نادرست آن‌ها صحبت می‌شود، روی آوریم.

هنگام برخورد با فرد بد قول در صورت بد قولی چند بار به او تذکردهیم و از او انتقاد کنیم و اگر توجهی نکرد در روابط‌مان با او تجدید نظر کنیم. این موضوع ممکن است موجب کدورت شود، اما افراد را با پیامد رفتارشان روبه‌رو می‌کند. افراد باید بدانند و بتوانند تاوان کار‌هایی که انجام می‌دهند بپردازند.

برخی به جای این که از دوست خود به دلیل بد قولیش انتقاد کرده و او را آگاه کنند مدام خود خوری کرده و به روی او نمی‌آورند چه عذابی می‌کشند. اما اگر شما اصول انتقادی سازنده را بدانید به جای خود خوری هم دوست تان را به رفتار نادرستش آگاه و هم به او در ترک آن کمک می‌کنید. توجه داشته باشید انتقاد خود را با قاطعیت بیان کنید، اما پرخاشگری نکنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان