تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - ۰۵ خرداد ۱۴۰۲

برای تمیز کردن خانه از کجا شروع کنیم؟

هر خانه، بزرگ یا کوچک، قسمت های مختلفی دارد که در نهایت همه باید تمیز شوند. اما تمیز کردن خانه باید با اولویت از پیش تعیین شده انجام شود.

برای تمیز کردن خانه از کجا شروع کنم؟

رویداد۲۴ نازنین احمدی: بسیاری از مردم این سوال را قبل از شروع نقل مکان به منزل از خود نمی پرسند. کسانی که بدون برنامه ریزی قبلی شروع به نظافت خانه می کنند، فکر می کنند که قانون خاصی برای نظافت خانه وجود ندارد و نظافت از هر کجا که شروع شود فرقی نمی کند.

هدف فقط تمیز کردن تمام قسمت های خانه است. اما واقعیت چیز دیگری است. نظافت خانه قوانین خاص خود را دارد که اگر آن ها را رعایت کنید در زمان صرفه جویی می کنید و انرژی کمتری برای نظافت خانه صرف می کنید.

حالا برسیم به سوالی که در ابتدا پرسیدیم: بهترین مکان برای شروع نظافت خانه کجاست؟ آشپزخانه؟ هال؟ اتاق خواب یا حمام؟ 

آنچه در این مطلب به آن پرداخته ایم پاسخی به این سوال است که نظافت خانه را از کجا شروع کنیم. نکاتی را نیز برای نظافت بهتر خانه آماده کرده ایم. پس اگر از تمیز کردن خانه به شیوه های قدیمی و فرسایشی خسته شده اید و تصمیم دارید از امروز منزل خود را به صورت حرفه ای تمیز کنید تا آخر با ما همراه باشید.

برای نظافت منزل از کجا شروع کنیم؟

توصیه می شود که نظافت منزل را از آشپزخانه آغاز کنید، بعد با حمام ادامه داده و با اتاق هال و پذیرایی کار را تمام کنید. در این حالت بهترین بهره وری را خواهید داشت.

1 - آشپزخانه

پیشنهاد می شود انرژی اولیه خود را برای نظافت خانه صرف آشپزخانه کنید. آشپزخانه احتمالا کثیف ترین قسمت در هر خانه ای است، نظافت آن حس تمیزی کل منزل را می دهد. با نظافت این قسمت می توان گفت تقریبا بیش از نیمی از خانه تمیز شده است. پیشنهاد می کنیم برای تمیز کردن آشپزخانه مراحل زیر را انجام دهید:

تمیز کردن کابینت ها و چیدمان وسایل در آنها

یخچال و فریزر را تمیز کنید و مواد اضافی را دور بریزید

گردگیری و پاک کردن لکه های چربی از روی اجاق گاز، درب کابینت و غیره


بیشتر بخوانید: نحوه تمیز کردن مبل در خانه


تمیز کردن و انرژی دادن به سینک

تمیز کردن سایر لوازم آشپزخانه

جارو کردن کف آشپزخانه

2 - سرویس بهداشتی و حمام

بعد از تمیز کردن آشپزخانه به توالت و سپس حمام بروید. برای تمیز کردن توالت و حمام اول از همه از شر وسایل دور ریختنی خلاص شوید. یعنی شامپوها، نرم کننده ها، صابون ها و ... استفاده شده را دور بریزید سپس به سراغ شیرآلات بروید و ترجیحا آنها را با مواد طبیعی مانند آبلیمو بشویید که شفاف شوند.

در مرحله بعد سرامیک های کف و دیوار را با کمک جرم گیری یا ترکیبی از جوش شیرین و صابون تمیز کنید. در نهایت سنگ توالت را با سنگ روب مخصوص توالت (طبق دستورالعمل نوشته شده روی پاک کننده) تمیز کرده و سینک را با الکل ضدعفونی کنید.

برای تمیز کردن خانه از کجا شروع کنم؟

3 - هال و سالن پذیرایی

نظافت سالن پذیرایی و هال بیش از سایر قسمت های مهم است، زیرا بیشترین مساحت را به خود اختصاص داده است و جایی است که دائماً در دیدرس مهمانان است. برای نظافت این قسمت حتما زمان مشخصی را به نظافت طبقات اختصاص دهید.

به گزارش رویداد۲۴ دیوارها را فراموش نکنید و به آرامی گرد و غبار را از روی آن پاک کنید. نظافت مبلمان اتاق هال، پرده های پذیرایی و شیشه های اتاق موضوع دیگری می باشد که در ادامه به آن پرداخته ایم.

اما برای تمیز کردن اتاق خواب ها ابتدا بی نظمی های موجود را از بین ببرید. یعنی لباس های کثیف را از اتاق بیرون بیاورید، وسایل دور ریخته شده را در سطل زباله بیندازید و همه چیز را در جای خود قرار دهید.

کمدها را مرتب کنید، میز آرایش را مرتب بچینید، حتما رختخواب را مرتب کنید (و در صورت لزوم ملحفه ها و روبالشی ها را هر دو هفته یکبار بشویید) و وسایل الکترونیکی را در جای مخصوص قرار دهید. بعد از اینکه اتاق را مرتب کردید، نظافت اولیه را شروع کنید و کف، دیوارها، پرده ها و شیشه را جاروبرقی بکشید.

چگونه پنجره ها، پرده ها و مبلمان را تمیز کنیم؟

در میان قسمت های خانه و اشیاء داخل آن نظافت سه قسمت پنجره ها، پرده ها و کف ساختمان اهمیت اساسی دارد. البته تمیز کردن و نظافت مبل ها، گاز، کابینت آشپزخانه، سینک و ... نیز بسیار مهم است، اما نظافت آن سه قسمتی که گفته شد مستلزم انرژی و دقت بیشتر است و باید با مهارت بالاتری انجام شود. به همین دلیل، ما به طور جداگانه نکاتی را در مورد نحوه بهترین تمیز کردن آنها ارائه کرده ایم:

1 - شستن شیشه؛ سخت و البته مهم!

تمیز کردن شیشه به هیچ وجه آسان نیست و به همین دلیل است که بسیاری از افراد ترجیح می دهند با پرداخت هزینه خدمات نظافت منزل، این کار را برون سپاری کنند. اگر خانه شما هم شیشه زیادی دارد، توصیه ما این است که نظافت شیشه را به یک متخصص بسپارید.

اما اگر آلودگی شیشه ها کم است و فکر می کنید از پس آن بر می آیید، این دستورالعمل را دنبال کنید:

ابتدا باید با دستمال مرطوب شیشه ها را به خوبی تمیز کنید و سپس اقدام به نظافت شیشه ها کنید. با لکه مخصوص شیشه بروید. می توانید شیشه را با یک پارچه نرم یا لباس های ظریف بچه گانه که دیگر استفاده نمی شود تمیز کنید.

توجه: هنگام تمیز کردن پنجره ها از حرکات دایره ای استفاده نکنید. این حرکات رگه ها و لکه های کثیفی روی شیشه باقی می گذارد و باعث می شود که شیشه همچنان کثیف به نظر برسد. به جای حرکات دایره ای، دست خود را به صورت افقی تکان دهید و از بالا به پایین لیوان حرکت کنید.

2 - تمیز کردن پرده ها هم سخت و هم آسان!

روش صحیح شستشوی پرده ها تا حد زیادی به جنس پرده بستگی دارد. بسته به نوع پرده (ابریشم، گورخر، توری، والاندار و ...) روش شستشوی خاصی باید انتخاب شود. حقیقت این است که شستن پرده ها با دست آنقدرها هم که از دور به نظر می رسد سخت نیست!

بهترین راه این است که پرده را پس از برداشتن آن از روی میله تکان دهید و سپس آن را در یک لگن پر از آب سرد و صابون مایع بیندازید. پرده را به آرامی نگه دارید و سپس آن را آویزان کنید تا خشک شود.

3 - نظافت مبلمان; ضروری و کاربردی!

مبلمان منزل در معرض انواع آلودگی ها هستند. وقتی روی مبل می نشینیم و لباس بیرون می آوریم، یا وقتی پنجره را باز می کنیم تا هوای تازه وارد شود (اما به جای آن گرد و غبار روی مبل می نشیند)، در واقع مبلمان را آلوده کرده ایم.

شست و شوی مبل را بهتر است افراد حرفه ای انجام دهند، اما بسته به پارچه مبل، خودمان هم می توانیم این کار را با کمک یک پارچه مرطوب و کمی مواد شوینده انجام دهیم.

چند نکته مفید برای تمیز کردن خانه:

هر چیزی را که استفاده می کنید بعد از استفاده در جای خودش قرار دهید. با این کار خانه همیشه یک سطح از نظم دارد و دیگر لازم نیست برای مرتب کردن آن وقت بگذارید.

قبل از شروع فرآیند نظافت خانه، برنامه خاصی برای تمیز کردن هر بخش داشته باشید. می توانید چک لیستی از کارهای خانه تهیه کنید تا ذهنتان شلوغ نشود و بتوانید کارها را به نحو احسن انجام دهید.

هنگام نظافت منزل همیشه یک سبد در دست داشته باشید و وسایل اضافی را در آن قرار دهید. در پایان کار، وسایل مفید را از سبد خارج کرده و وسایل بی مصرف را دور بریزید.

برای سلامتی اعضای خانواده به جای استفاده از شوینده های شیمیایی از شوینده های طبیعی (مانند جوش شیرین و سرکه) استفاده کنید.

هرگز اجازه ندهید خانه بی جهت شلوغ شود. اگر مطمئن هستید که اجناس یا لباسی نمی خواهید، در اسرع وقت از شر آن خلاص شوید. نگذارید خانه تبدیل به انبار شود!

تمیز کردن خانه را از قسمت های دشوار شروع کنید و در انتهای روز به سراغ جا هایی بروید که راحت تر هستند و حتی اگر خسته هستید می توانید آن ها را تمیز کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان