تاریخ انتشار: ۱۲:۳۳ - ۰۶ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۱ نظر

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم؟

دانستن چگونگی تشخیص علائم زگیل تناسلی می‌تواند به شما در درمان و کاهش خطر عوارض بیشتر کمک کند. در این مقاله، راه‌های مختلف برای دانستن اینکه آیا زگیل تناسلی دارید و چه کاری می‌توانید در مورد این بیماری انجام دهید، بحث خواهیم کرد.

بهترین راه برای تشخیص بیماری hpv

رویداد۲۴ نازنین احمدی: زگیل تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی HPV  به وجود می‌آید. تشخیص آن ممکن است دشوار باشد، زیرا بیشتر مواقع هیچ علامتی از خودش نشان نمی‌دهد.

معاینه جسمی

رایج‌ترین راه برای تشخیص از طریق معاینه فیزیکی توسط یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی است. در طول معاینه، پزشک به دنبال برجستگی‌ها یا ضایعات مشخصه مرتبط خواهد بود.

این برجستگی‌ها ممکن است گوشتی، صورتی یا خاکستری باشند و می‌توانند روی اندام تناسلی، مقعد یا دهانه ظاهر شوند. آن‌ها می‌توانند برآمده یا مسطح باشند و ممکن است در کنار هم قرار بگیرند و یا اینکه پخش شوند.

نمونه‌برداری از سلول‌های دهانه رحم

متخصص ممکن است برای خانم‌ها آزمایش پاپ‌اسمیر را برای بررسی وجود HPV انجام دهد. این آزمایش شامل جمع‌آوری سلول‌ها از دهانه رحم و بررسی آن‌ها در زیر میکروسکوپ برای وجود هرگونه ناهنجاری است.


بیشتر بخوانید: سرطان معده چیست؟


به گزارش رویداد۲۴ درحالی‌که پاپ‌اسمیر به طور خاص برای تشخیص زگیل تناسلی طراحی نشده است، اما می‌تواند نشان‌دهنده وجود HPV باشد که یک عامل خطر برای ایجاد زگیل تناسلی است.

تست HPV

آزمایش دیگری که می‌تواند برای تشخیص HPV استفاده شود، آزمایش DNA است. این آزمایش وجود ویروس را در سلول‌های ناحیه تناسلی بررسی می‌کند.

درحالی‌که این آزمایش به طور خاص برای تشخیص زگیل تناسلی طراحی نشده، اما می‌تواند وجود ویروس را نشان دهد که یک عامل خطر است.

خودآزمایی

در برخی موارد، ممکن است خودتان بتوانید زگیل تناسلی را تشخیص دهید. بااین‌حال، توجه به این نکته مهم است که همه زگیل‌های تناسلی با چشم قابل مشاهده نیستند و ممکن است این روش مناسبی برای تشخیص نباشد.

اگر متوجه هرگونه برآمدگی یا ضایعات غیرعادی در ناحیه تناسلی، مقعد یا دهانه خود شدید، بهتر است برای تشخیص و درمان مناسب با یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید.

علائم

درحالی‌که زگیل تناسلی اغلب هیچ علامتی ندارد، برخی از افراد ممکن است خارش، سوزش یا ناراحتی را در ناحیه آسیب‌دیده حس نمایند.

در موارد نادر، زگیل تناسلی ممکن است خونریزی کرده و یا عفونی شود که این اتفاق باعث درد و تورم می‌شود. اگر هر یک از این علائم را تجربه کردید، مهم است که به دنبال راه‌های درمان باشید و به یک متخصص مراجعه نمایید.

از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم

با تشخیص زگیل تناسلی چه کارهایی باید انجام داد؟

اگر پس از بررسی‌های انجام شده زگیل تناسلی شما تشخیص داده شد، باید به دنبال راه درمان باشید. رایج‌ترین درمان‌ها عبارت‌اند از:

داروهای موضعی

این پیشنهاد شامل نمونه‌هایی مانند ایمیکیمود یا پودوفیلوکس است. آن را می‌توان مستقیماً روی ناحیه آسیب‌دیده استفاده کرد تا به حذف زگیل کمک کند. این داروها با تحریک سیستم ایمنی برای حمله به زگیل عمل می‌کنند.

سرمادرمانی

کرایوتراپی شامل انجماد زگیل با نیتروژن مایع است. این درمان معمولاً در مطب توسط متخصص انجام می‌شود و ممکن است برای مؤثر بودن به جلسات متعدد نیاز داشته باشید.

عمل جراحی

در برخی موارد، برداشتن زگیل ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد. ممکن است شامل استفاده از لیزر، اسکالپل یا سایر ابزارهای جراحی برای بریدن بافت آسیب‌دیده باشد. این درمان معمولاً برای موارد شدیدتر زگیل تناسلی انتخاب می‌شود.

انتظار مراقب

در برخی موارد، متخصص ممکن است انتظار را توصیه کند که در آن زگیل‌ها را برای هر گونه تغییر کنترل می‌کند و منتظر می‌ماند تا ببیند که آیا آن‌ها خودبه‌خود از بین می‌روند یا خیر. این روش ممکن است برای زگیل‌های کوچک و جدا شده که هیچ آسیبی به فرد نمی‌زنند توصیه شود.

بهترین راه برای تشخیص بیماری hpv

جلوگیری

پیشگیری یک روش کلیدی است. در اینجا اقداماتی وجود دارد که می‌توانید برای کاهش خطر ابتلا به ویروس پاپیلومای انسانی HPV  و ایجاد زگیل تناسلی انجام دهید:

رابطه جنسی ایمن

استفاده مداوم و صحیح از کاندوم در طول فعالیت جنسی می‌تواند به جلوگیری از گسترش HPV و سایر عفونت‌های مقاربتی STIs  کمک کند.

بااین‌حال، مهم است که توجه داشته باشید که کاندوم ممکن است تمام مناطقی که ممکن است زگیل ایجاد شود را پوشش ندهد و به طور کامل در برابر انتقال HPV از شما محافظت نکند.

واکسینه شوید

واکسن‌هایی هستند که از انواع خاصی از HPV محافظت می‌کنند، از جمله آن‌هایی که باعث زگیل تناسلی می‌شوند. واکسن HPV برای پسران و دختران از سن 11 یا 12 سالگی توصیه می‌شود و می‌تواند تا سن 26 سالگی برای کسانی که قبلاً واکسینه نشده‌اند تزریق شود.

معاینات منظم

مراجعه منظم به یک متخصص مراقبت‌های بهداشتی می‌تواند قبل از اینکه زگیل بدتر شود به تشخیص زودهنگام زگیل و سایر بیماری‌های مقاربتی کمک کند.

ترک سیگار

مطالعات نشان داده‌اند که سیگار ممکن است خطر ابتلا به HPV و ایجاد زگیل تناسلی را افزایش دهد. ترک سیگار می‌تواند به کاهش این خطر کمک کند.

توجه به این نکته مهم است که نمی‌توان حتی با رعایت این موارد از زگیل تناسلی پیشگیری کرد، زیرا ممکن است برخی از افراد قبل از انجام اقدامات پیشگیرانه در معرض HPV قرار گرفته باشند.

بااین‌حال، با انجام این اقدامات برای کاهش خطر ابتلا به HPV و سایر بیماری‌های مقاربتی، می‌توانید از خود و دیگران در برابر انتقال این عفونت‌ها محافظت کنید.

نتیجه

در نتیجه، متوجه شدیم که زگیل تناسلی یک عفونت شایع مقاربتی است که توسط ویروس پاپیلومای انسانی ایجاد می‌شود. آن‌ها می‌توانند در مردان و زنان رخ دهند و اغلب بدون علامت هستند، بنابراین بررسی منظم تغییرات یا بی‌نظمی در ناحیه تناسلی مهم است.

اگر مشکوک به زگیل تناسلی هستید، مهم است که به دنبال مراقبت‌های پزشکی لازم از یک متخصص باشید. آن‌ها می‌توانند بیماری را تشخیص دهند و گزینه‌های درمانی مناسب را توصیه کنند و به جلوگیری از گسترش عفونت به دیگران کمک کنند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
داود یوسفی
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۸:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۹
0
2
آزمایشگاه پاتوبیولوژی و ژنتیک پزشکی تهران لب هم آزمایش hpv انجام می ده. ممنونم از شما
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان