تاریخ انتشار: ۱۲:۵۲ - ۲۱ ارديبهشت ۱۴۰۲

از کجا بفهمیم کودک لوزه دارد؟

در این مقاله روش‌های درمانی برای لوزه را مورد بحث قرار خواهیم داد و نکاتی را در مورد چگونگی پیشگیری از التهاب لوزه در نوزادان برای شما شرح می‌دهیم با ما همراه باشید.

از کجا بفهمیم کودک لوزه دارد؟

رویداد۲۴ نازنین احمدی: آیا از آن دسته افرادید که همیشه استرس این را دارید که ممکن است کودکتان درگیر یک بیماری جدی شود؟آیا از بیماری لوزه در کودک هیچ اطلاعی دارید؟ اصلا از کجا بفهمیم کودک لوزه دارد؟

باید بدانید که لوزه‌ها توده‌های کوچکی از بافت لنفاوی هستند که در پشت گلو و در دو طرف یوولا قرار دارند. آن‌ها نقش حیاتی در سیستم ایمنی بدن ایفا کرده و به‌عنوان اولین خط دفاعی در برابر عوامل بیماری‌زا که از طریق دهان و بینی وارد می‌شوند، عمل می‌کنند. 

اگرچه لوزه‌ها در بزرگسالان نیز وجود دارند، اما در نوزادان و کودکان خردسال برجسته‌تر هستند، جایی که در صورت عفونت یا ملتهب شدن می‌توانند مشکلات مختلفی را ایجاد کنند.

در این مقاله می‌خواهیم، نحوه تشخیص لوزه نوزاد را مورد بحث قرار دهیم. ما به آناتومی اولیه لوزه‌ها، علائم و نشانه‌های التهاب لوزه‌ها و روش‌های تشخیصی که پزشکان برای تأیید وجود آن‌ها در نوزادان استفاده می‌کنند، خواهیم پرداخت. 

آناتومی لوزه‌ها

همان‌طور که در پاراگراف قبل ذکر شد، لوزه‌ها توده‌های کوچکی از بافت لنفاوی هستند که در پشت گلو قرار دارند. آن‌ها بخشی از سیستم ایمنی بدن هستند، به این معنی که با به دام انداختن و از بین بردن پاتوژن‌ها، به محافظت در برابر عفونت‌ها کمک می‌کنند. 

سه نوع لوزه در بدن وجود دارد: 

از کجا بفهمیم کودک لوزه دارد؟

لوزه‌های حلقی (آدنوئید)

لوزه‌های پالاتین 

لوزه‌های زبانی

نکته

لوزه‌های پالاتین برجسته‌ترین لوزه‌های بدن هستند و احتمالاً در نوزادان ملتهب یا عفونی می‌شوند. آن‌ها در پشت گلو، در دو طرف یوولا قرار دارند و زمانی که کودک دهان خود را کاملاً باز می‌کند، قابل مشاهده هستند. لوزه‌ها در لایه نازکی از بافت به نام کپسول لوزه پوشیده شده‌اند که آن‌ها را از بافت‌های اطراف جدا می‌کند.

علائم و نشانه‌های التهاب لوزه

تونسیلیت اصطلاح پزشکی است که برای توصیف التهاب یا عفونت لوزه‌ها میان متخصصان استفاده می‌شود. این یک بیماری شایع در نوزادان و کودکان خردسال است و می‌تواند توسط پاتوژن‌های مختلف از جمله ویروس‌ها و باکتری‌ها ایجاد شود. 


بیشتر بخوانید: آموزش ماساژ نوزاد و فواید آن


شایع‌ترین علائم التهاب لوزه در نوزادان عبارت‌اند از:

گلودرد

نوزادان مبتلا به لوزه ممکن است در بلع مشکل داشته باشند و از خوردن یا نوشیدن امتناع کنند.

تب

تب یکی از علائم شایع التهاب لوزه در کودکان است و می‌تواند نشان‌دهنده این باشد که سیستم ایمنی بدن نوزاد در حال مبارزه با عفونت است.

لوزه‌های متورم

متورم بودن لوزه‌ها می‌تواند باعث بزرگ شدن و ملتهب شدن آن‌ها شود و در دهان نوزاد بیشتر دیده شود.

از کجا بفهمیم کودک لوزه دارد؟

قرمزی یا لکه‌های سفید روی لوزه‌ها

التهاب لوزه‌ها می‌تواند باعث قرمزی و تورم لوزه‌ها شود و در برخی موارد ممکن است لکه‌های سفید روی لوزه‌ها به وجود آورد.

بوی بد دهان

التهاب لوزه می‌تواند باعث ایجاد بوی بد در نفس کودک شما شود که معمولاً به دلیل وجود باکتری در دهان است.

تشخیص التهاب لوزه در نوزادان

اگر مشکوک هستید که کودک شما به التهاب لوزه مبتلا شده، مهم است که او را در اسرع وقت به پزشک ببرید. پزشک برای بررسی علائم التهاب یا عفونت، گلوی نوزاد را معاینه می‌کند. 

در برخی موارد، پزشک ممکن است آزمایش خون را برای بررسی علائم عفونت به شما توصیه کند. این کار می‌تواند به تأیید تشخیص لوزه و رد سایر علل احتمالی علائم کمک کند.

روش‌های درمانی برای لوزه‌ها

درمان التهاب لوزه در نوزادان به علت زمینه‌ای بودن این بیماری بستگی دارد. اگر التهاب لوزه ناشی از عفونت باکتریایی باشد، پزشک ممکن است آنتی‌بیوتیک‌ها را برای کمک به رفع عفونت تجویز کند. مهم است که دوره کامل آنتی‌بیوتیک‌ها را طبق تجویز سپری کنید، حتی اگر نوزاد قبل از اتمام دارو احساس بهتری کند.

اما اگر التهاب لوزه ناشی از عفونت ویروسی باشد، آنتی‌بیوتیک‌ها مؤثر نخواهند بود و پزشک ممکن است درمان‌های دیگری را برای کمک به بهبودی کودک توصیه کند. 

در برخی موارد، پزشک ممکن است برداشتن لوزه را توصیه کند. این اتفاق معمولاً فقط در صورتی توصیه می‌شود که کودک دوره‌های مکرر یا شدید را از این بیماری تجربه می‌کند و بدن او به درمان‌های دیگر پاسخ نمی‌دهد.

پیشگیری از التهاب لوزه در نوزادان

چندین کار وجود دارد که والدین می‌توانند برای جلوگیری از التهاب لوزه در نوزادان انجام دهند. این موارد عبارت‌اند از:

رعایت بهداشت 

دست‌های کودک خود را مرتباً بشویید و به او آموزش دهید که این کار را انجام دهد. از به اشتراک گذاشتن فنجان یا ظروف کودک با خود و یا دیگران اجتناب کرده و از تماس نزدیک با افراد بیمار خودداری کنید.

به کودک خود شیر دهید

شیردهی می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی کودک و کاهش خطر ابتلا به عفونت کمک شایانی کند.

کودک خود را واکسینه کنید

مطمئن شوید که کودک شما تمام واکسن‌های توصیه شده را دریافت می‌کند، زیرا این کار می‌تواند به محافظت در برابر انواع عفونت‌ها کمک کند.

خانه خود را تمیز نگه دارید

به طور مرتب سطوح خانه خود را تمیز و ضدعفونی کنید، به‌خصوص سطوحی که اغلب توسط کودک لمس می‌شوند.

ابتلا دوباره به لوزه

بله ممکن است پس از درمان لوزه، مجدداً مبتلا شوید. به این دلیل است که ورم لوزه می‌تواند ناشی از عفونت‌های ویروسی و باکتریایی باشد و حتی اگر عفونت اولیه با آنتی‌بیوتیک یا سایر درمان‌ها با موفقیت درمان شود، کودک همچنان می‌تواند در آینده دوباره در معرض عوامل بیماری‌زای مشابه قرار گیرد.

علاوه بر این، بسته به عواملی مانند سلامت کلی بدن، عملکرد سیستم ایمنی و قرار گرفتن در معرض عوامل عفونی در برخی از نوزادانی که مستعد ابتلا به لوزه هستند بیشتر است. در برخی موارد، عفونت‌های مکرر ممکن است نشان‌دهنده یک بیماری زمینه‌ای باشد که نیاز به رسیدگی دارد.

سخن نهایی

متأسفانه، التهاب لوزه‌ها یک بیماری شایع در نوزادان و کودکان خردسال است و می‌تواند باعث ایجاد علائم ناخوشایند مختلفی باشد. اگر مشکوک هستید که کودک شما به ورم لوزه مبتلا شده است، واجب است که او را برای تشخیص و درمان مناسب نزد پزشک ببرید. 

با تشخیص علائم و نشانه‌های التهاب لوزه، والدین می‌توانند اقداماتی را برای جلوگیری از این بیماری و حفظ سلامت نوزادان خود انجام دهند. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان