تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - ۰۷ خرداد ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

کیست رحم چیست؟

آیا تاکنون درباره کیست رحم چیزی شنیده‌اید؟ کیست رحم به توده‌هایی گفته می‌شوند که در بخش عضلانی رحم یا دستگاه تولیدمثل زنان رشد می‌کنند و غیرسرطانی‌اند و البته با فیبروم متفاوتند.

کیست رحم

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: یکی از مشکلاتی که بسیاری از زنان با آن روبه‌رو هستند داشتن کیست در بدن است. یکی از رایج‌ترین کیست‌هایی که زنان با آن دست‌به‌گریبانند کیست رحم است.

باید بدانید که کیست رحم به خودی خود چیز خطرناک و مشکل خاص و نگران‌کننده‌ای نیست و همان‌گونه‌که اشاره کردیم بسیاری از بانوان در سراسر دنیا با آن درگیرند البته اگر زیرنظر پزشک باشند.

کیست رحم نشانه‌هایی دارد که گاه روشن و گاه کاملا پنهانند، اما با مراجعه به پزشک و انجام دستورات او می‌توان دفع شود و برای فرد مشکلی به‌وجود نیاورد.

کیست رحم چیست؟

کیست رحم به دلایل گوناگون در جداره داخلی رحم به‌وجود می‌آید و تنها با سونوگرافی می‌توان آن را تشخیص داد.

باید بدانید رحم مانند یک گلابی وارونه در لگن قرار گرفته است و درست در میانه مثانه و رکتوم قرار دارد. رحم‌ها دارای یک تنه و یک دهانه هستند که به آن سرویکس گفته می‌شود. به طور کلی رحم شامل سه بخش جداره داخلی، میانی و خارجیست و کیست رحم و تخمدان در ۳۰ درصد از بانوان به صورت کاملاً طبیعی وجود دارد و معمولاً نوع بدخیم آن در سنین بالا رخ می‌دهد.

دلایل به‌وجودآمدن کیست رحم

به گزارش رویداد۲۴ دلایل به‌وجودآمدن کیست رحم بسیار زیاد است، اما برخی از آن‌ها بسیار رایجند که در این‌جا به آن‌ها اشاره می‌کنیم.

اندومتریوز

در صورتی که سلول‌های اندومتر در فاصله بین جداره داخلی و لایه عضلانی وجود داشته باشند به صورت کیست دیده می‌شوند. این کیست‌ها رشد می‌کنند.

مصرف تاموکسیفن

کسانی که درگیر سرطان پستان هستند معمولاً از این دارو استفاده می‌کنند و مصرف آن سبب بروز کیست رحم می‌شود.

آدنومیوز

در صورتی که سلول‌های جداره رحم در داخل دیوار‌های عضلانی رشد کنند این حالت رخ می‌دهد. معمولاً بیماری در کسانی که سزارین بیشتری داشته و یا تجربه کورتاژ داشته اند دیده می‌شود. البته پیشینه و ژنتیک نیز در آن موثر است. به طور کلی این بیماری نشانه خاصی ندارد، اما به یک‌باره شاهد خونریزی‌های شدید و دردناک به هنگام پریود خواهیم بود.

فیبروم

برخی به اشتباه کیست رحم را همان فیبروم می‌نامند درصورتی‌که فیبروم‌ها همان تومور‌های خوش خیم هستند و به طور کلی از نظر بافت شناسی سلول‌های عضلانی دوکی شکلی ایجاد می‌کنند. در نهایت نیز به صورت کیست رحم دیده می‌شوند. معمولاً فیبروم‌ها بدخیم نیستند، اما درد و خونریزی شدید در آن‌ها دیده می‌شود.

عروق رحمی

این مشکل مربوط به ورید‌ها بوده و ورید‌هایی که ساختمانی مشابه با کیست دارند معمولاً درگیر این مشکل می‌شوند.

کیست نابوتین

این مدل از کیست‌ها به واسطه مسدود شدن غدد موکوسی در گردن رحم ایجاد می‌شوند، علائمی ندارند و به طور کلی نشانه سرطان دهانه رحم نیز نخواهند بود. کیست‌های نابوتین نیاز به درمان ندارند.

کیست مانند بادکنک است بادکنکی که درون آن مایعات جمع می‌شود. کیست‌ها دو نوعند خوش‌خیم و بدخیم. کیست‌هایی که در رحم به‌وجود می‌آید ساده و البته گاه فیزیولوژیکی‌اند.

اگر کیست تو پر باشد باید از نظر خوش خیمی و بدخیمی بررسی شود. گاه نیاز است که کیست به شکل اورژانسی برداشته شود. دارو‌های ضد بارداری معمولاً برای درمان کیست مورد استفاده قرار می‌گیرند. همینطور روش لاپاراسکوپی نیز وجود دارد.

کیست رحم؛ نشانه‌ها و درمان

نشانه‌های کیست رحم چیست؟

کیست رحم نشانه‌های زیادی دارد که از آن جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

احساس درد در ناحیه زیر شکم

سوزش و تکرر ادرار

درد کمر در رابطه جنسی

خون‌ریزی قاعدگی شدیدتر از حد معمول

افزایش وزن غیر منتظره

احساس فشار روی روده یا مثانه

عوارض کیست رحم

اگرکیست‌ها به هنگام تشخیص داده نشوند به‌مرور و کم‌کم بزرگ‌تر می‌شوند که این بزرگی می‌تواند برای زنان به هنگام بارداری مشکلاتی را به‌وجود آورد؛ بنابراین بسیار مهم است که در موقعیت درستی بررسی شود و اوضاع به شکلی دنبال شود که این کیست‌ها به هنگام و زود درمان شوند.

کیست رحم و بارداری

بسیاری از زنان نگرانند که مبادا کیست سبب نازایی در آن‌ها شود و درواقع این یکی از بزرگ‌ترین دغدغه‌های آن‌ها و کسانی‌که به‌دنبال بچه‌دارشدنند همین موضوع است. پاسخ به این پرسش و دغدغه این است که این مسئله بستگی به نوع، محل، اندازه و همینطور سن کیست دارد. البته که پزشک رفتار و نشانه‌های کیست را نیز ارزیابی می‌کند. در صورتی که کیست شکلاتی و سندروم تخمدان پلی کیستیک صورت بگیرد می‌توان گفت که تا حدودی کیست وضعیت خطرناک خواهد داشت که در این مطلب به این موضوع نمی‌پردازیم.

به گزارش رویداد۲۴ باید بگوییم کیست رحم در بارداری شاید منجر به اختلال شود. در واقع سالم بودن جنین را تحت تاثیر قرار می‌دهند، اما این معضل را می‌توان با روش‌های تازه درمانی کم کرد.

تفاوت میان کیست با فیبروم رحم

فیبروم‌ها نوعی کیست رحم محسوب می‌شوند و به نوبه خود نوعی تومور هستند. البته فیبروم‌ها خوش خیم هستند. فیبروم‌ها ظاهری مشابه با کیست دارند و البته که در سونوگرافی دقیقاً داخل کیست قرار می‌گیرند. فیبروم‌ها بدخیم نیستند، اما با درد همراه خواهند بود. درواقع فیبروم‌ها نوعی توده در رحم هستند، اما رویکرد سرطانی ندارند. این توده به اندازه یک نخود کوچک و در مواقعی کمی بزرگ‌تر می‌شوند.


بیشتر بخوانید: بلوغ زودرس در دختران


فیبروم‌ها به شکل منحی و رنگشان صورتیست و می‌توانند در هر بخش از داخل رحم به‌وجود آیند.

بازه سنی بانوانی که درگیر فیبروم هستند بین ۳۵ الی ۴۵ است. نشانه‌های فیبروم‌ها معمولاً شامل درد یا فشار در ناحیه لگن و همینطور خونریزی سنگین ماهانه است. دفع مکرر و غیر معمول ادرار نیز در این میان قرار دارد.

افرادی‌که در رابطه جنسی کمردرد می‌گیرند و یا مدام دچار یبوستند و یا سقط‌های مکرر را پشت سر گذاشته‌اند معمولا دچار فیبروم می‌‍شوند.

برای تشخیص این موضوع نیاز است که به پزشک مراجعه شود و از ابزار میله‌ای شکلی استفاده شود تا موقعیت واژن بررسی شده و ارگان‌های رحم نیز به درستی ارزیابی شوند. گاه نیز نیاز به اشعه ایکس بوده و اختلال موجود در رحم مشخص می‌شود.

البته روش دیگری نیز وجود دارد که به آن لاپاراسکوپی گفته می‌شود. در این روش از ابزار میله‌ای به نام لاپاراسکوپی استفاده می‌شود و برش کوچکی روی شکم به‌وجود می‌آید تا معاینه صورت بگیرد.

کیست رحم؛ نشانه‌ها و درمان

درمان کیست رحم

جراحی

بسته به اندازه کیست و وضعیت کیست، گزینه‌های جراحی زیر ممکن است پیشنهاد شود. حتی کیست‌های ساده را می‌توان با خون‌ریزی قاعدگی از بدن خارج کرد.

هورمون درمانی

با دارو‌های هورمونی، کیست می‌تواند کوچک شود. این روش به این دلیل که هزینه‌های زیاد جراحی را ندارد سودمندتر از روش پیشین است.

آمبولیزاسیون شریان رحمی

در این روش عروش تغذیه‌ای در کیست را مسدود می‌کنند و این‌گونه از گردش خون در آن جلوگیری می‌کنند و این کار را تا کوچک‌شدن کیست ادامه می‌دهند.

امواج فراصوت با انرژی بالا

امواج اولتراسوند متمرکز با کمک MRI می‌تواند برای از بین بردن کیست رحم استفاده شود. در این روش کیست رحم را با افزایش دما سوزانده می‌شود؛ بنابراین به این روش ابلیشن حرارتی نیز می‌گویند.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۴:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۷
0
0
هیچ بعید نیست ویروس کرونا هم منجر به این بیماری بشه.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۲:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۳/۰۸
0
0
ممنون از مقلات خوبتون
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان