تاریخ انتشار: ۱۰:۴۵ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۲

دلایل عرق‌کردن در خواب

یکی از مشکلاتی که برخی افراد با آن روبه‌رو هستند عرق‌کردن در خواب است مسئله‌ای که گاه چنان آزاردهنده می‌شود که خواب را بر انسان حرام می‌کند.

دلایل عرق‌کردن در خواب

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: یکی از مشکلاتی که برخی افراد با آن روبه‌رو هستند عرق‌کردن در خواب است مسئله‌ای که گاه چنان آزاردهنده می‌شود که خواب را بر انسان حرام می‌کند.

عرق‌کردن در خواب یکی از مشکلات به نسبت رایج در تمام دنیاست که افراد را آزار می‌دهد و خواب آن‌ها را با مشکل روبه‌رو می‌کند.

دلایل عرق کردن در خواب 

بدن ما به عوامل محیطی و درونی خود واکنش نشان می‌دهد و یکی از این واکنش‌ها هم عرق‌کردن است.

عرق کردن در خواب واکنش طبیعی بدن برای تنظیم دمای بدن است. تعریق شبانه یکی از مشکلات نسبتا شایع است که افراد به دلایل مختلفی با آن دست به گریبانند. در این مشکل فرد در خواب، احساس گرمای بسیار زیادی می‌کند و بدن در واکنش به این گرما، شروع به تعریق می‌کند. در این حالت بالشت، تشک و ملحفه فرد، بر اثر عرق زیاد خیس می‌شود و موضوع این‌جاست که این رخداد لزوما بر اثر دمای بالای اتاق نیست.

اگر شما هم با این مشکل دست به گریبانید و یا می‌خواهید در این مورد بیش‌تر بدانید با ما در ادامه همراه باشید تا دلایل این موضوع را بررسی کنیم.

دمای محیط خواب و بدن

نخستین و مهم‌ترین دلیل عرق کردن در خواب، افزایش دمای بدن، به دلیل گرم بودن محیط است. اگر لباس زیاد پوشیده‌اید و خود را زیر لحاف پنهان کرده‌اید باید بدانید که عرق‌کردن بدنتان یک واکنش کاملا طبیعیست.

به گزارش رویداد۲۴ توجه داشته باشید در درازای خواب دمای بدن یکسان و ثابت نیست و مدام درحال تغییر است. در مراحل معینی از خواب، ممکن است سیستم عصبی خودکار، که تنظیم دمای بدن، ضربان قلب و فشار خون را برعهده دارد، فعال‌تر شده و منجر به تعریق بیش‌تر شود. همچنین بیش‌تر افراد، کاهش دمای بدن را در حدود ساعت ۴ صبح تجربه می‌کنند.

اختلالات خواب

افرادی که دچار اختلالات خواب هستند، ممکن است مستعد عرق کردن شبانه باشند. رایج‌ترین اختلال خوابی که منجر به تعریق شبانه می‌شود، ایست تنفس یا آپنه است. این اختلال باعث تلاش زیاد بدن برای تنفس می‌شود. هر بخش از ایست تنفس در خواب سبب ترشح هورمون کورتیزول می‌شود تا تنفس به حالت طبیعی برگردد. کورتیزول هورمون طبیعی در بدن است که جهت کنترل استرس ترشح می‌شود.

اختلالات تنفسی در خواب بخصوص در کودکان ممکن است با علائم ظاهری مثل تعریق و بی قراری شبانه بروز کند. اگر کودک به صورت مکرر با بدن خیس از عرق، صورت برافروخته و قرمز از خواب برخاست، لازم است سایر علائم ایست تنفس کودک توسط پزشک بررسی شود.

یکی دیگر از مسائلی که ممکن است سبب تعریق بدن به هنگام خواب شود مصرف الکل است. الکل سبب شل شدن عضلات می‌شود که ممکن است باعث اثرگذاری برسیستم فوقانی تنفسی شود و مشکلاتی مانند خر و پف و و ایست تنفسی را تشدید کند؛ بنابراین احتمال دارد اختلالات تنفسی ایجاد شده توسط الکل (مانند ایست تنفسی) با تعریق شبانه در ارتباط باشد.

دلایل عرق‌کردن در خواب

یائسگی

در زنان باعث گر گرفتن در طی روز و همچنین هنگام خواب می‌شود. همچنین خطر ایست تنفسی در دوران یائسگی، به دلیل کمبود هورمون‌های استروژن و پروژسترون ده برابر می‌شود. از این رو تعریق شبانه در زنان یائسه، ممکن است به دلیل ایست تنفس رخ دهد.

ازسوی دیگر توجه داشته باشید اضطراب مزمن و کابوس‌های شبانه ممکن است سبب حملات عصبی شده و تعریق زیاد به هنگام خواب شوند. اگر دچار کابوس‌های شبانه ممتد و تکرارشونده هستید، ممکن است نیاز به درمان داشته باشید. کودکان نیز ممکن است بر اثر کابوس‌های شبانه، دچار تعریق شوند.


بیشتر بخوانید:   کیست رحم چیست؟


مصرف دارو‌های ضد افسردگی و روانی

پژوهش‌ها نشان داده مصرف دارو‌های ضد افسردگی، ممکن است سبب افزایش دمای بدن و تعریق در خواب شوند. همچنین استامینوفن و آسپپرین نیز جزو دارو‌هایی هستند که سبب افزایش دمای بدن و تعریق می‌شوند.

وجود عفونت در بدن

مطالعات نشان داده است که وجود عفونت در بدن، باعث ایجاد عرق کردن در خواب می‌شود. این عفونت‌ها ممکن است از نوع خفیف مانند آنفولانزا یا سرماخوردگی باشند. یا بر اثر برخی بیماری‌های شدیدتر مانند HIV، التهاب کبد، اختلالات دستگاه ایمنی، بیماری‌های تیروئید، سرطان خون، بیماری‌های روده و قلبی، سکته مغزی، سل، و التهاب استخوانی و دریچه قلب باشند.

هیپوگلیسمی

هیپوگلیسمی به افت شدید قند خون به زیر شصت (میلی گرم بر دسی لیتر) گفته می‌شود. قند خون بر روی توابعی از بدن مانند ضربان قلب، اشتها و خلق و خو تاثیر می‌گذارد. افرادی که دچار هیپوگلیسمی هستند به شدت عرق می‌ریزند. ممکن است این افراد نیاز به تزریق انسولین داشته باشند.

عرق‌کردن در خواب

وجود برخی از سرطان‌ها

نشانه‌هایی، چون تب، خستگی مزمن و کاهش وزن شدید و ناگهانی می‌تواند نشانه‌هایی ناشی از سرطان باشد، اگر به مدت طولانی ادامه داشته باشد. پژوهش‌ها نشان داده که عرق کردن در خواب نیز می‌تواند به عنوان یک عامل هشدار دهنده در زمینه سلامتی باشد. سرطان لنفوم نیز در دسته سرطان‌هایی قرار می‌گیرد که با تعرق شبانه ارتباط نزدیکی دارد. از انواع دیگر سرطان می‌توان به لوسمی (مغز استخوان) اشاره کرد که احتمال آشکار سازی آن با علامت هشدار دهنده تعرق شدید در خواب وجود دارد. این سرطان همچنین علائمی شبیه سرماخوردگی نیز بروز می‌دهد..

اختلالات هورمونی

برخی از اختلالات هورمونی مانند سندرم کارسینوئید، فئوکروموسیتوم و پرکاری تیروئید نیز می‌توانند منجر به تعریق زیاد و گر گرفتگی شوند.

چه هنگام به پزشک مراجعه کنیم؟

• اگر دمای اتاق مناسب است و لباس زیادی نیز نپوشیده‌اید، خیس عرق از خواب می‌پرید. این حالت می‌تواند دوره‌ای و نامنظم رخ دهد.

• عرق کردن در خواب همراه با اختلالات خواب مانند راه رفتن در خواب، بی نفسی یا بی خوابی بروز می‌کند.

• عرق شبانه همراه با تب، خستگی، ناراحتی و یا بدن درد همراه است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان