تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۱۲ خرداد ۱۴۰۲

بهترین زمان نوشیدن شیر

همه می‌دانیم که مصرف شیر بسیار خوب است اما هر چیزی اندازه دارد حتی بهترین چیزها هم اگر از تعادل خارج شوند می‌توانند به بدن ما آسیب وارد کنند.

همه چیز درباره نوشیدن شیر

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: یکی از مواد غذایی بسیار سودمند و خوب برای بدن ما شیر و مصرف آن است. برخی گمان می‌کنند اگر در روز به اندازه زیادی شیر بنوشند می‌توانند خود را در برابر پوکی استخوان بیمه کنند، اما جالب است بدانید یکی از معایب مصرف زیادی شیر اتفاقا ابتلا به پوکی استخوان است.

به گزارش رویداد۲۴ باید بدانید زیاده‌روی در مصرف شیر می‌تواند سلامت و تن‌درستی بدن را به مخاطره بیاندازد.
همان‌گونه‌که اشاره کردیم همواره بر استفاده و مصرف شیر تاکید شده است و در این زمینه هم پیشنهادات و توصیه‌های پزشکان و متخصصان زیادی را شنیده‌ایم، اما به‌هرروی باید بدانید تاکید بر استفاده از شیر همواره یکی از توصیه‌های پزشکان و متخصصان تغذیه بوده است. با این حال، باید بدانید در کنار خواص بی مانند شیر برای بدن زیاده‌روی در مصرف آن هم بر بدن نه تنها سودمند نیست بل‌که زیان‌بار نیز است.

همه افراد در هر سنی به شیر و مواد مغذی درون آن نیازمندند. توجه داشته باشید که شیر سبب هضم غذا می‌شود و مواد خوب و سودمند در بدن را متعادل می‌کند. شما با شیر می‌توانید در درازای روز انرژی لازم برای بدنتان را تامین کنید.
در تمام دنیا شیر جزو موادیست که بسیار مصرف می‌شود و در رژیم غذایی آن‌ها وجود دارد درواقع بسیاری از مردم دنیا آن را دوست دارند و مصرف می‌کنند.

شیر دارای مواد معدنی و انواع ویتامین‌هایست که آن را به یک غذای کامل و سودمند برای تمامی افراد تبدیل کرده است، اما باید بدانید زمان نوشیدن شیر نقش بسیار مهمی در هضم و فایده آن برای بدن انسان دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

شیر را به عنوان یک غذای کامل می‌شناسند که حاوی ۱۸ ماده از ۲۲ ماده ضروری برای بدن انسان است. شیر نسبت به هر غذای دیگری در رژیم غذایی روزمره ما در هر کالری مقدار بیشتری کلسیوم، منیزیوم، فسفر، پتاسیوم، زینک و پروتیین دارد. شیر همچنین حاوی آهن، سلنیوم، ویتامین B۶، ویتامین.E، ویتامین K، ریبوفلاوین (ویتامین B۲)، تیامین (ویتامین B۱)، نیاسین و چربی است.

همه چیز درباره نوشیدن شیر

زمان مناسب نوشیدن شیر

مصرف شیر در صبح:

بهترین هنگام برای نوشیدن شیر صبح زود است. این کار سبب می‌شود بدن در درازای روز فعال و باانرژی باشد ضمن این‌که یک یک نوشیدنی سالم و کم چربی است که کلسیم مورد نیاز بدن را تامین می‌کند.

مصرف شیر هنگام عصر:

نوشیدن شیر در عصر، برای افراد در تمام سنین مناسب است، زیرا قدرت افراد سالخورده را افزایش می‌دهد و به کودکان نیز انرژی می‌بخشد. مصرف شیر به طور منظم هنگام عصر همچنین به تسکین وضعیت‌های مختلف و دردناک بدن مانند مشکلات بینایی و یا سنگ کلیه کمک می‌کند..

شیر منبع غنی از کلسیم می‌باشد که یک ماده مهم برای حفظ سلامت استخوان‌ها است. کلسیم شیر حتی با فعالیت کم هنگام عصر نیز جذب بدن خواهد شد.

همه چیز درباره نوشیدن شیر

مصرف شیر پس از وعده غذایی:

در بالا اشاره کردیم که شیر سبب می‌شود غذا بهتر هضم شود پس مصرف آن پس از وعده غذایی فکر خوبیست، اما دقت داشته باشید هرگز آن را در میان غذا و در طول آن میل نکنید این‌گونه نه تنها به هضم آن کمک نمی‌کند بل‌که هضمش را هم با سختی همراه می‌کند.

به گزارش رویداد۲۴ برای این‌که بخواهید از شیر به‌عنوان هضم‌کننده غذا استفاده کنید باید آن را گرم بنوشید.


بیشتر بخوانید:  مزایا و معایب استخر رفتن


مصرف شیر در شب:

دقت داشته باشید نوشیدن شیر در زمان‌های گوناگن اثرات متفاوتی روی بدن دارد. مصرف شیر در شب به آرامش کمک می‌کند و سبب می‌شود بتوانید آرام‌تر بخوابید ضمن این‌که استرس و خستگی بدن را برطرف می‌کند.

مصرف شیر در شب سبب می‌شود یبوست از بدن رخت بربندد. کلسیم موجود در شیر کمک می‌کند که وزنتان را در حالت متناسبی نگه دارید. در صورت نوشیدن شیر به طور منظم و هنگام شب می‌توانید چربی بدن خود را کاهش دهید و یک نوشیدنی کامل است که باید در رژیم غذایی شما گنجانده شود.

همچنین منبع غنی از کلسیم و مواد معدنی ضروری برای استخوان‌ها و دندان‌های سالم می‌باشد و خطر ابتلا به پوکی استخوان را نیز کاهش می‌دهد. همچنین پوست شما را نرم و درخشان نگه می‌دارد.

نوشیدن شیر به صورت روزانه به کاهش وزن سریع‌تر نیز کمک می‌کند در نتیجه جزء مهمی در رژیم غذایی برای لاغر شدن است. همچنین از بیماری‌هایی مانند فشار خون پایین، سکته و سوزش معده جلوگیری می‌کند.

با این توضیحات متوجه می‌شوید شیر خواص شگفت‌انگیزی دارد و مصرف آن در صبح یا عصر تفاوت چندانی ندارد.

نوشیدن شیر

بدترین زمان مصرف شیر

بدترین هنگامی‌که برای مصرف شیر وجود دارد در وعده ناهار است، چون مصرف شیر جلوی اشتها را می‌گیرد و سبب می‌شود آهن و روی محصولات گوشتی جذب بدن نشوند.

از عوارض زیاده روی در مصرف شیر

۱- حس تنبلی در بدن

نوشیدن یک لیوان شیر می‌تواند مقداری کالری، چربی و ویتامین‌های مختلف را به بدن شما برساند، اما انتظار نداشته باشید مصرف آن سبب افزایش انرژی در دسترس بدن شود. یکی از تاثیر نامناسب شیر در بدن این است که مصرف آن می‌تواند به اندازه شکلات و یا شکر باعث افزایش سطح گلوکز خون شود. این امر به جای آنکه منجر به افزایش انرژی شود، می‌تواند باعث کاهش تدریجی آن در بدن شود.

۲- شکستگی مداوم استخوان‌ها

شاید برایتان جالب باشد که بدانید مصرف زیاد شیر می‌تواند سبب شکستگی استخوان‌های شما شود. گرچه مصرف شیر بهترین راه برای جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان است، اما پژوهش‌های دانشمندان نشان داده است زیاده روی در مصرف شیر می‌تواند نتایج معکوسی داشته باشد و منجر به تُردی استخوان و افزایش خطر شکستگی آن شود.

نتایج یک پژوهش که در سال ۲۰۱۴ انجام گرفت نشان داد زیاده روی در مصرف شیر (بیش از ۳ لیوان در روز) می‌تواند سبب افزایش خطر شکستگی استخوان در زنان شود..

۳- جوش زدن

جالب است بدانید مصرف بیش‌از اندازه شیر سبب می‌شود جوش بزنید. پژوهش‌ها نشان داده است. افزایش مصرف لبنیات و شیر با بروز آکنه و اگزمای پوستی شدید در ارتباط است. در واقع محصولات لبنی باعث زیاده روی در تولید مخاط در بدن می‌شوند که در نتیجه آن سطح چربی پوست به ویژه در صورت افزایش می‌یابد که همین امر منجر به جوش زدن خواهد شد.

۴- مشکلات قلبی

پزشکان همواره تاکید دارند اگر خواهان سلامت قلب خود هستید باید در مصرف لبنیات و شیر اعتدال را رعایت کنید. زیاده روی در مصرف لبنیات می‌تواند منجر به گرفتگی عروق شود. همچین شیر دارای کلسترول است که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی را افزایش دهد.

پژوهش‌هایی که در سال ۲۰۱۶ در آمریکا انجام شد نشان می‌دهد جایگزین کردن تنها ۵ درصد از لبنیات چربی که افراد در طول روز مصرف می‌کنند با سبزیجات یا مواد غذایی حاوی اسید چرب اشباع نشده می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را کاهش دهد.

از دیگر مضرات زیاده روی در مصرف شیر می‌توان به مقاومت در برابر انسولین و بروز مشکلات گوارشی اشاره کرد پس در مصرف هر چیزی تعادل را در نظر بگیرید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان