تاریخ انتشار: ۱۰:۳۷ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۲

هشدار هواشناسی؛ طغیان رودخانه‌ها در ۸ استان

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا از وقوع رگبار پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت برای بیشتر نقاط کشور تا روز جمعه (۱۹ خردادماه) خبر داد.

هشدار هواشناسی؛ طغیان رودخانه‌ها در ۸ استان

رویداد۲۴ صادق ضیائیان رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا با اشاره به وضعیت جوی کشور طی پنج روز آینده گفت: امروز (۱۵ خردادماه) در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب در مناطقی از کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان و برخی نقاط واقع در سمنان، یزد، اصفهان، مرکزی، قم، تهران، البرز، قزوین، زنجان، اردبیل، شمال استان‌های آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار پراکنده، گاهی رعدوبرق، وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

وی ادامه داد: در روز سه شنبه (۱۶ خردادماه) در اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، استان‌های ساحلی دریای خزر، دامنه‌ها و ارتفاعات جنوبی البرز غربی و مرکزی، بخش‌هایی از استان‌های قم، مرکزی، اصفهان، یزد، کرمان و سیستان و بلوچستان به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر و اوایل شب رگبار پراکنده، گاهی رعد و برق و وزش باد شدید موقت پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا اضافه کرد: روز چهارشنبه و پنج شنبه (۱۷ و ۱۸ خردادماه) نیز در مناطقی از شمال غرب، استان‌های ساحلی دریای خزر، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، برخی مناطق واقع در کرمان، سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از مرکز و جمعه (۲۰ خردادماه) در شمال شرق، ارتفاعات و دامنه‌های البرز شرقی و ارتفاعات جنوب شرق کشور رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید موقت گاهی با احتمال گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

وی افزود: امروز در قم، نیمه جنوبی تهران، جنوب البرز، جنوب و شرق کرمان، جنوب سمنان، شرق و شمال اصفهان، غرب استان‌های کرمانشاه، ایلام و خوزستان، سه شنبه در بخش‌هایی از مرکز، شرق و شمال شرق، چهارشنبه و پنج شنبه در شمال شرق به‌ویژه منطقه زابل و برخی مناطق سمنان در بعضی ساعات وزش باد شدید، گرد وخاک و کاهش کیفیت هوا پیش‌بینی می‌شود.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا امروز شمال خلیج فارس و از سه شنبه تا پنجشنبه دریای خزر مواج خواهد بود.

ضیاییان در پایان درباره وضعیت جوی استان تهران طی دو روز آینده اظهارکرد: آسمان تهران فردا (۱۶ خردادماه) قسمتی ابری، در برخی ساعت‌ها رگبار و رعدوبرق، گاهی وزش باد شدید و گرد و خاک با حداقل دمای ۲۵ و حداکثر دمای ۳۸ درجه سانتیگراد و در روز چهارشنبه (۱۷ خردادماه) قسمتی ابری، در بعضی ساعت‌ها وزش باد و گرد و خاک و رگبار و رعدوبرق با حداقل دمای ۲۳ و حداکثر دمای ۳۴ درجه سانتیگراد پیش‌بینی می‌شود.


بیشتربخوانید: اعلام محدودیت‌های ترافیکی جاده‌ها در ۱۰ روز آتی/ با این شماره تلفن وضعیت جاده‌ها را چک کنید


تداوم ناپایداری‌های جوی در ۱۵ استان

همچنین بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در ساعات بعدازظهر و اوایل شب در مناطقی از کرمان، نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان، شمال و شرق هرمزگان، برخی مناطق سمنان، یزد، اصفهان، مرکزی، قم، تهران، البرز، قزوین، زنجان، اردبیل، شمال استان‌های آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار، رعدوبرق، وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد وقوع گردوخاک پیش‌بینی شده است.

سه‌شنبه در اردبیل، آذربایجان شرقی، شمال آذربایجان غربی، استان‌های ساحلی دریای خزر، دامنه‌ها و ارتفاعات جنوبی البرز غربی و مرکزی، بخش‌هایی از استان‌های قم، مرکزی، اصفهان، یزد، کرمان، و سیستان و بلوچستان به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب رگبار پراکنده همراه با رعد برق و وزش باد شدید موقتی پیش بینی می‌شود.

روز‌های چهارشنبه و پنجشنبه در مناطقی از شمال غرب، استا‌ن‌های ساحلی دریای خزر، استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، برخی مناطق کرمان، سیستان و بلوچستان و بخش‌هایی از مرکزی کشور و روز جمعه در شمال شرق، ارتفاعات و دامنه‌های البرز شرقی و ارتفاعات جنوب شرق کشور رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی گاهی همراه با گردوخاک پیش بینی شده است.

امروز در قم، نیمه جنوبی تهران، جنوب البرز، شمال مرکزی، جنوب و شرق کرمان، جنوب سمنان، شمال و شرق اصفهان، غرب استان‌های کرمانشاه، ایلام، خوزستان، سه‌شنبه در بخش‌هایی از مرکز، شرق و شمال شرق، چهارشنبه و پنجشنبه در شمال شرق، شرق و برخی مناطق سمنان در برخی ساعات وزش باد شدید، وقوع پدیده گردوخاک و کاهش کیفیت هوا روی می‌دهد.

به گزارش تسنیم، امروز شمال خلیج‌فارس و از سه‌شنبه تا آخر هفته دریای خزر مواج است.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج

زمان شروع: بعدازظهر دوشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۵

زمان پایان: عصر جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۹

نوع مخاطره: افزایش وزش باد شمال غربی تا ۲۴ نات و افزایش ارتفاع موج در سواحل تا حداکثر ۱.۲ متر و در نواحی دوراز ساحل تا حداکثر ۲ متر

منطقه اثر:

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۶: نواحی شرقی و مرکزی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گلستان و مازندران.

چهارشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۷:نواحی شرقی و مرکزی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گلستان و مازندران.

پنجشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۸:نواحی شرقی و مرکزی دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گلستان و مازندران.

جمعه ۱۴۰۲/۰۳/۱۹: دریای خزر، مناطق ساحلی و دور از ساحل استان‌های گلستان، مازندران و گیلان.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، آسیب به قفس‌ها و تور‌های صیادی و قفس‌های پرورش ماهی، خسارت به قایق‌ها و شناور‌های کوچک و اختلال در تردد‌های دریایی شناور‌های سبک، صیادی و مسافربری.

توصیه: منع شنا و تفریحات دریایی، اتخاذ تمهیدات لازم در تردد‌های دریایی به ویژه تردد با شناور‌های سبک و قایق‌های صیادی و تفریحی، تمهیدات لازم جهت تردد ایمن شناور‌های مسافربری و کشتی‌های تجاری فعالیت‌های دریایی فراساحل و در صورت لزوم خودداری از تردد شناور‌های سبک.

توصیف سامانه: رشد ابر‌های همرفتی و ناپایداری محلی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر تا شب

زمان پایان: سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۶

نوع مخاطره: رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و برخی نقاط ریزش تگرگ و در نقاط مستعد گردوخاک، وزش باد شدید و خیزش گردوخاک و کاهش کیفیت هوا.

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۵: تهران، البرز، قزوین، قم، مرکزی، شمال غرب اصفهان، مناطق و ارتفاعات مرکزی و جنوبی و جنوب غربی کرمان، ارتفاعات و دامنه جنوب سیستان و بلوچستان.

سه‌شنبه ۱۴۰۲/۰۳/۱۶: قزوین، البرز، نیمه غربی مازندران، مناطق و ارتفاعات مرکزی و جنوبی کرمان.

اثر مخاطره: آب‌گرفتگی معابر و جاری شدن روان‌آب، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، طغیان رودخانه ها، صاعقه، خسارت به سازه‌های موقت از جمله بنرها، داربست‌ها و تابلو‌های تبلیغاتی و اختلال در پرواز‌ها و در نواحی کوهستانی احتمال سقوط سنگ.

توصیه: اجتناب از هرگونه تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در سفر‌های بین‌شهری، پرهیز از فعالیت‌های کوهنوردی، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی کانال‌ها و آبروها، با توجه به احتمال رخداد تگرگ اتخاذ تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی.

منبع: ایسنا
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: هواشناسی
نظرات شما
پیشخوان