تاریخ انتشار: ۲۳:۵۰ - ۱۵ خرداد ۱۴۰۲

سالگرد کشتار میدان تیان‌آن‌من

از ۱۵ آوریل تا ۴ ژوئن ۱۹۸۹ مجموعه اعتراضاتی در میدان تیان‌آن‌من واقع در شهر پکن جمهوری خلق چین به وقوع پیوست. این تظاهرات توسط دانشجویان رهبری شد و بیش از صدهزار نفر در این تجمعات شرکت کردند.

سالگرد کشتار میدان تیان‌آن‌من

رویداد۲۴ کشتار میدان تیان‌آن‌من به مجموعه اعتراضاتی گفته می شود که ار ۱۵ آوریل تا ۴ ژوئن ۱۹۸۹ در تیان‌آن‌من که یکی از بزرگترین میدان های جهان در شهر پکن است به وقوع پیوست. 

این تظاهرات که توسط دانشجویان رهبری می شد صدها هزارنفر کشته برجای گذاشت. علت این شورش مردم چین اصلاحات اقتصادی چین، تورم، فساد سیاسی، خویشاوندسالاری اقتصادی و ... بود. 

این اعتراضات با هدف عدالت اجتماعی، «حزب کمونیست چین بدون فساد»، آزادی رسانه و آزادی بیان شکل گرفت. 

به گزارش رویداد۲۴ اعتراضات میدان تیان‌آن‌من منجر به مرگ تعداد نامعلومی از معترضان در میدان تیان‌آن‌من در ۳ ژوئن شد. تعدادی از سربازان در ۴ ژوئن به دست شورشیان کشته‌شدند. بدنبال این شورش رهبران جنبش بعدها زندان یا تبعید شدند. برخی شورشیان در ماه‌های بعد اعدام شدند. اخراج جائو تسیانگ یکی از اصلاح‌طلبان پیشروی این کشور، که در سال ۱۹۸۹ هنگامی از قدرت سرنگون شد که در تلاش بود تا راهی برای تفاهم با دانشجویان ناراضی بیابد؛ دانشجویانی که در تظاهرات میدان تیان آن من شرکت داشتند. تحریم‌های اقتصادی و نظامی از سوی غرب صورت گرفت. اصلاحات مالی به تعویق افتاد. کنترل بر مطبوعات افزایش یافت و اصلاحات سیاسی نیز متوقف شد. 


بیشتر بخوانید: تاریخ انقلاب چین به رهبری مائو / دهقانان چگونه توانستند شهرها را تصرف کنند؟


حالا مردم چین هر ساله به یاد کشتار میدان تیان‌آن‌من در تاریخ ۴ ژوئن در این میدان مشهور تجمع می کنند. و با برپایی گالری عکس های تاریخی، روشن کردن شمع و سردادن شعار ما هیچوقت فراموش نمی کنیم یاد آن روز را گرامی می دارند. در تصاویر روز عکس هایی از سالگرد کشتار میدان تیان‌آن‌من را ببینید. 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اعتراضات مردمی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان