تاریخ انتشار: ۱۲:۴۷ - ۱۶ خرداد ۱۴۰۲

واکنش سلاجقه به بازداشت ۲ مدیر محیط‌زیستی: نحوه دستگیری درست نبود

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به دستگیری ۲ مدیر سازمان محیط زیست در ماه‌های گذشته گفت: نحوه دستگیری این دو مدیر درست نبود و متاسفانه حرمت افراد حفظ نشد؛ کسانی که دستگیر شده بودند، در حال حاضر آزاد و در شغل خود مشغول هستند.

واکنش سلاجقه به بازداشت ۲ مدیر محیط‌زیستی: نحوه دستگیری درست نبود

رویداد۲۴ دکتر علی سلاجقه؛ رئیس سازمان حفاظت محیط زیست صبح امروز در نشست خبری به مناسبت هفته محیط زیست اظهار کرد: ارزیابی محیط زیستی یکی از وظایف اصلی سازمان محیط زیست است.

وی ادامه داد: پروژه رشت ـ آستارا در سال 1378 گزارش ارزیایی محیط زیستی‌اش را به سازمان ارسال کرده و چندین مرحله رفت و برگشت شده است. آخرین بحثی که در این خصوص مطرح است، همکاران ما پیشنهاد کردند به صورت تونل یا خط ریلی باشد و مطمئن باشید تا زمانی که کارشناسان ما نظرشان برآورده نشود، مجوز محیط زیستی داده نمی‌شود.

وی درباره حفاظت از محیط‌زیست در دید حاکمیت تصریح کرد: رویکردی که رهبر معظم انقلاب به محیط زیست دارند و محیط زیست را تزئینی و تجملاتی نمی‌دانند، باید در کلیت حکمرانی مورد توجه قرار گیرد. در این دولت هیچ پروژه و طرح توسعه‌ای بدون مجوز محیط زیست، کلنگش به زمین نخورد و این دیدگاه در کلان حاکمیت شکل گرفته است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: البته زیرساخت‌هایی برای توسعه کشور در سال‌های اخیر انجام نشده و نیاز به توسعه است که این مورد باعث شده تا گاهی مسئولان نسبت به محیط زیست کم‌لطفی کنند‌ اما دیدگاه اهمیت به محیط زیست کم‌کم در خصوص مدیران نیز شکل گرفته است. اصل 50 قانون اساسی حفظ محیط زیست را وظیفه همه می‌داند و در جهت مردمی‌سازی محیط زیست ما گام‌های بزرگی برداشتیم و در یک نمونه بیش از 2000 خانه محیط زیست در کشور ایجاد شد و امسال در حال برنامه‌ریزی برای اجرای برنامه‌هایمان در این خانه‌ها هستیم‌.

سلاجقه افزود: برای بیش از 2400 روستای کشور هم برنامه‌ریزی کردیم و برای معیشت پایدار آنها اقدام کرده‌ایم. مورد دیگر بحث حفاظت مشارکتی است که نقش زیادی در حفظ محیط زیست دارد، در این خصوص لایحه حفاظت مشارکتی را به دولت فرستاده‌ایم.

وی بیان کرد: با ادامه این سیاست‌ها، اتفاقات خوبی در زمینه نقش محیط زیست در حاکمیت و هم در نگاه  مردم به محیط زیست خواهد افتاد. از نظر مالی نیز این نگاه به محیط زیست در بودجه سازمان اعمال شد و بودجه ما نسبت به میانگین افزایش بودجه سایر دستگاه‌ها بیشتر بوده است همچنین 18 هزار میلیارد تومان بودجه سایر دستگاه‌ها در زمینه محیط زیست در سال 1402 است.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره دپو پسماند در شمال کشور توضیح داد: در این زمینه، چندین گزینه در ستاد پسماند کشور مصوب شده است که عدم ورود پسماند، ایزوله کردن، ایجاد یک برش برای عدم نشست پسماند به منابع آب و خاک منطقه، تبدیل پساب و پسماند به ارزش افزوده، از جمله این موارد هستند.

سلاجقه ادامه داد: پیشرفت خوبی در این خصوص داشتیم و 40 درصد پیشرفت فیزیکی در این 5 مورد حاصل شده است؛ یکی از مشکلات ما تعویض شهرداران رشت در مدت زمان کمتر از یک سال است که برنامه‌ریزی‌ها را به هم می‌ریزد. در این خصوص تصمیم شد تا سازمان شهرداری‌ها و دهداری‌ها به جای شهرداری رشت، انجام وظیفه کند.

وی افزود: در استان‌های شمالی، مکان‌یابی دفع پسماند بسیار سخت است. 3 گزینه برای مکان‌یابی کوه زباله سراوان انتخاب شده و به زودی تصمیم نهایی در این خصوص گرفته خواهد شد.

معاون رئیس‌جمهور درباره دستگیری 2 مدیر سازمان محیط زیست در ماه‌های گذشته گفت: طبق اصلی که دولت مردمی انقلابی دارد و قولی که به مردم داده، فسادستیزی از اولویت‌ها و اقدامات مهم است که باید کشف و برخورد شود و آنچه که اتفاق افتاد توسط دستگاه‌های ذیربط بوده و کسانی که دستگیر شدند، پس از پیگیری ما، آزاد و در شغل خود مشغول هستند.

سلاجقه ادامه داد: از نظر ما چگونگی دستگیری بسیار مهم است که در خصوص مدیران ما نحوه دستگیری درست نبود و متاسفانه حرمت افراد حفظ نشد که این مورد برای ما جای سؤال داشت؛ باید دستگاه‌های مسئول در این باره توضیحات کامل دهند که چه اتفاقی افتاده و در این باره از دستگاه‌ها گله کردیم که آنها نیز با نظر ما موافق بودند.

وی گفت: پیگیر این موضوع هستیم اما هنوز دستگاه‌های مربوطه نه درخصوص اتهام وارده به این افراد و نه چرایی نحوه دستگیری پاسخی نداده‌اند.

طالبان هم به این نتیجه رسیده که مشکل تالاب هامون باید از طریق مذاکرات حل شود
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره تنش‌های آبی تالاب هامون گفت: هیئت حاکمه افغانستان به مسئله  حسن همجواری بی‌توجه است که این مورد ناشی از دخالت دولت‌های دیگر است اما خوشبختانه خودشان هم به این نتیجه رسیدا‌ه‌اند که مشکل باید از طریق مذاکرات حل شود. ما به هیچ وجه از حقابه مردم‌مان نمی‌گذریم و از تمام ظرفیت‌ها برای پیگیری حق مردم شریف سیستان استفاده می‌کنیم.

سلاجقه درباره اقدام قوه قضائیه در برخورد با مدیران متخلف در زمینه اجرای قانون هوای پاک گفت: هر جا قصوری باشد باید برخورد شود و در این زمینه با قوه قضائیه همکاری خوبی داریم. آلودگی هوا یک مسئله چندوجهی است که پیش از همه وزرات کشور، نیرو، صمت و جهاد کشاورزی باید اقدامات لازم را انجام دهند، سازمان هم به عنوان ناظر وظایف خود را انجام داده است که گزارشات را به طور مداوم برای دستگاه‌های مربوطه ارسال می‌کند.

منبع: تسنیم
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات شما
پیشخوان