تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - ۱۸ خرداد ۱۴۰۲

فواید سکوت برای مغز

آیا تاکنون به این اندیشیده‌اید که به جای سخن‌گفتن تلاش کنید بیش‌تر سکوت کنید؟ آیا می‌دانید سکوت‌کردن فواید بی‌شماری دارد که از هیچ‌یک از آن‌ها آگاهی ندارید؟

تا می‌توانید سکوت کنید

رویداد۲۴ نازنین فرزان‌جو: آیا تاکنون به این اندیشیده‌اید که به جای سخن‌گفتن تلاش کنید بیش‌تر سکوت کنید؟ آیا می‌دانید سکوت‌کردن فواید بی‌شماری دارد که از هیچ‌یک از آن‌ها آگاهی ندارید؟

برای همه ما پیش آمده که زیاد سخن گفته باشیم و در مواقعی هم سکوت کرده باشیم. معمولا هنگا‌می‌که زیاد سخن می‌گوییم و پس از آن ساکت می‌شویم احساس آرامش بیش‌از اندازه می‌کنیم و با خود می‌گوییم آخیش ذهنم آرام شد.

به گزارش رویداد۲۴ باید بدانید سکوت‌کردن فواید و سودمندی‌های فراوانی دارد که بیش‌تر آن‌ها برای ذهن است. سکوت سبب آرامش و تاثیرات مثبت روی ذهن می‌شود.

اگر بتوانید هر روز زمان مشخصی برای خلوت‌کردن با خودتان ترتیب دهید از تاثیرات مثبت و شگفت‌انگیز آن حیرت می‌کنید. سکوت هم‌چنین سبب می‌شود مغزتان کارایی بیش‌تری از خود نشان دهد. شاید با خود بگویید، اما سکوت‌کردن بسیار دشوار است آن هم در دنیای پر از سروصدا و هیاهوی امروز. درست است، اما اتفاقا و درست در همین دنیاست که باید تلاش کنیم با سکوتمان کمی خود را از این های‌وهوی رها کنید. در این نوشته می‌خواهیم شما را با سودمندی‌های سکوت آشنا کنیم. در ادامه با ما همراه باشید.

افزایش آرامش

آرامش مهم‌ترین چیزیست که سکوت برای شما به ارمغان می‌آورد درواقع شما با سکوت می‌توانید به خود کمک کنید تا آرام‌تر باشید. جالب است بدانید کسانی‌که بیش‌تر سکوت می‌کنند به سمت آرامش گرایش بیش‌تری دارند بنابراین کنم‌تر هم تحت‌تاثیر اندیشه‌ها و افکار منفی قرار می‌گیرند بنابراین توانایی بهتری در تشخیص عوامل تاثیر گذار و عوامل بی تاثیر در زندگیشان دارند و از این رو افرادی که بیش‌تر سکوت ‎می‌کنند به نسبت دیگر افراد موفق‌ترند.

درک بهتر احساساتتان

یکی از راه‌هایی که بتوانید احساسات خود را درک کنید سکوت‌کردن است. هنگامی‌که سکوت می‌کنید درست همان هنگام است که گفت‌وگو با خود را آغاز می‌کنید. این‌جاست که اصلا متوجه خود و درونیاتتان می‌شوید. این کار سبب می‌شود اعتمادبه‌نفستان هم تقویت شود و بالا رود.

خودشناسی

خودشناسی یکی از کار‌های دشوار، اما بسیار مهم در زندگیست که افراد مهم زیادی در مورد آن توصیه کرده‌اند. شما تنها با سکوت است که می‌توانید به خود بیندیشید و خود را بهتر بشناسید.

کسانی‌که خود را بهتر می‌شناسند بهتر هم می‌دانند که چه می‌خواهند و از چه چیز‌هایی بیزارند و دوست ندارند به سمت آن‌ها بروند. کسی که خود را می‌شناسد می‌داند در چه رشته و شاخه‌ای استعداد و توانایی دارد بنابراین وقت خود را صرف مسائل دیگر نمی‌کند.

تا می‌توانید سکوت کنید

افزایش آگاهی

هنگامی‌که سکوت می‌کنید تازه آن هنگام است که می‌توانید بفهمید آیا کارتان را درست انجام داده‌اید یا خیر.

در سکوت است که می‌توانید کار‌ها و اهدافتان را بهتر و با دید بازتر ببینید و نسبت به آن‌ها آگاهی و تمرکز پیدا و البته آن‌ها را کنترل کنید.

همان‌گونه‌که اشاره کردیم دنیای امروز دنیای هیاهو و سروصدای بسیار زیاد است پس برای این‌که بتوانیم راه پیشرفت را برای خود باز کنیم نیازمند سکوت و آرامشیم.

افزایش نوآوری و خلاقیت

پژوهش‌ها نشان داده است هنگامی‌که تنها هستید و در حالت سکوت قرار دارید، بیشتر با ذهن خود درگیر خواهید شد. شما در چنین وضعیتی بیشتر با خودتان صحبت می ‎کنید و به سوالاتی که از خودتان می ‎پرسید پاسخ خواهید داد و در نتیجه خلاقیت خود را ارتقاء می ‎دهید و بیشتر از مغز خود استفاده می‎ کنید.

افرادی که وقت بیش‌تری را به تنهایی می ‎گذرانند، گرایش بیشتری به خلاقیت دارند و بسیاری از دانشمندان مانند آلبرت انیشتین و اسحاق نیوتن خلاقیت خود را هنگامی که تنها بودند و درگیر تخیل خود بودند تقویت کردند و به اهداف خود دست پیدا کرده‌اند.

کم‌شدن استرس

براساس پژوهش‌ها هنگامی‌که افراد در سکوت هستند، قادر خواهند بود که سطح استرس و اضطراب خود را کاهش دهند. به همین دلیل پزشکان توصیه می‎ کنند که هنگام استرس و اضطراب ناشی از کار و زندگی، در محیطی آرام پیاده‌روی کنید. خالی نکردن استرس و اضطراب می ‎تواند منجر به اعمال وحشتناکی مانند خودکشی شود و بنابراین بهتر است با استفاده از این روش استرس خود را کم کنید.

فواید سکوت‌

پاک‌سازی ذهنی

سکوت کردن سبب می‌شود ذهن شما از تمامی اندیشه‌ها و افکار و انرژی‌های منفی رها و پاک‌سازی شود. دنیای امروز سرشار از حواس پرتی‌ها و تاثیرات منفی است پس بهتر است با تمرین سکوت، ذهن خود را سم زدایی کنید. به همین دلیل است که مدیتیشن به تازگی از محبوبیت بالایی برخوردار است و راهی عالی برای تمرین سکوت و رهایی از بیماری‌های روانی خواهد بود.

افزایش شکیبایی

مطالعات نشان داده است افرادی که همیشه در سکوت هستند تمایل بیش‌تری به صبور بودن دارند و صبور بودن در دنیای پر سرعت امروزی بسیار حائز اهمیت است. چنین افرادی در برخورد با شرایط تنش زا مانند گرفتار شدن در ترافیک سنگین و یا استرس ناشی از کار، شکیبایی بیشتری از خود نشان می ‎دهند و هنگامی‌که تنها و ساکت باشید، احساس آرامش بیش‌تری خواهید داشت و هنگامی که آرامش داشته باشید، صبورتر خواهید بود.

کم‌شدن تنش عضلانی

احساس درد در اثر تنش عضلانی به دلیل نشستن طولانی مدت پشت میز محل کار امری کاملا متداول و طبیعی است و تنها کاری که باید در چنین شرایطی انجام دهید این است که در سکوت قدم بزنید.

این روش می ‎تواند تنش عضلانی شما را کاهش داده و تاری دید تان را بهبود بخشد و به همین دلیل است که مدیتیشن اثرات درمانی زیادی دارد، زیرا به شما کمک می ‎کند که در سکوت به آرامش برسید و تنش‌های عضلانی تان را بهبود ببخشید.

گسترش چشم انداز‌ها

بله، سکوت می‎ تواند چشم انداز‌های شما را گسترش دهد. آلبرت انیشتین گفت:" منطق، شما را از نقطه A به نقطه B می ‎رساند و تخیل، شما را به هرجایی که بخواهید می ‎رساند. " عمل در سکوت و تنهایی به شما این امکان را می ‎دهد که وضعیت خود را از منظری دیگر مشاهده کنید. شما به جای این که به یک مشکل از بیرون نگاه کنید، می ‎توانید مشکل ناشی از افکار خود را ببینید و این امر به شما در مسئولیت پذیری مشکلاتی که دارید کمک می ‎کند و زمانی که مسئولیت اعمال خود را بپذیرید قادر خواهید بود که اوضاع تان را تغییر دهید.

کمک کردن به کشف اهداف نو

بیش‌تر مردم این روز‌ها هیچ تصوری از آن‌چه که در زندگی خود می‎ خواهند ندارند. این ویژگی به ویژه در جوانان بسیار مشهود است و این افراد از ندای درونی خود غافلند. با این حال، هنگامی که در سکوت هستید، بهتر و بیش‌تر به ندای درون خود گوش می ‎دهید و این یک روش شگفت انگیز برای کشف آنچه که واقعا می ‎خواهید است و به این ترتیب، شما هدف واقعی زندگی خود و آن‌چه که می‎ خواهید انجام دهید را کشف خواهید کرد.


بیشتر بخوانید:  نادرترین فوبیاهای دنیا


افزایش و بهبود تمرکز

یکی دیگر از مزایای سکوت کردن، افزایش تمرکز در انجام کار‌های مختلف است و هنگامی‌که سکوت می ‎کنید، کمتر مستعد حواس پرتی خواهید بود و در نتیجه، در هنگام سکوت قادر خواهید بود که بهتر و متمرکز‌تر فعالیت‌های خود را انجام دهید.

رشد بهتر روابط

به گزارش رویداد۲۴ پژوهش‌ها نشان می‌‎دهند که سکوت سبب به‌وجودآمدن روابط بهتر با افراد دیگر می ‎شود. البته این به معنای سکوت طولانی مدت نیست و این بدان معنی است که با آرام کردن خود و داشتن آرامش و صبر و شکیبایی، بهتر می ‏‎توانید روابط تان با دیگران را اداره کنید.

تا می‌توانید سکوت کنید

افزایش اراده

اراده عامل مهمی است که تعیین می‎ کند چگونه می ‎توانید در زندگی خود موفق باشید. افرادی که فاقد اراده هستند، در انجام کار‌ها به راحتی تسلیم می ‎شوند، از نظم انضباط کمتری برخوردارند و از تمرکز خوبی برخوردار نیستند و از طرفی دیگر، افرادی که از اراده بهتری برخور دارند، دارای نظم و انضباط بیش‌تری هستند و تمایل کم‌تری به تسلیم شدن دارند پس سکوت کردن به توسعه و رشد اراده شما کمک زیادی می‎ کند.

کمک به تصمیم گیری بهتر

پژوهش‌ها نشان داده است که سکوت کردن به گرفتن تصمیمات بهتر و عقلانی‌تر کمک می‏‎ کند. وقتی که سکوت می ‎کنید می ‎توانید به ندای درون خود بهتر گوش دهید و تصمیمی بگیرید که بعد‌ها از گرفتن آن تصمیم پشیمان نشوید. وقتی سکوت می‎کنید، پاسخ واقعی آن‌چه را که می ‎خواهید کشف خواهید کرد و تصمیم بهتری اتخاذ می‎ کنید.

زندگی کردن در لحظه

سکوت کردن به شما این امکان را می ‎دهد که در لحظه حال زندگی کنید و درگیر اتفاقاتی که در گذشته افتاده و یا استرس اتفاقات آینده خود نشوید و از لحظه‌ای که در آن قرار دارید نهایت بهره را ببرید.

رسیدن به ثبات عاطفی بیش‌تر

یکی دیگر از مزایای بسیار مهم سکوت این است که به شما در رسیدن به یک ثبات عاطفی مناسب کمک می‎ کند. با استفاده از این روش، افراد کم‌تر خشمگین می‌شوند و کم‌تر تحت تاثیر احساسات منفی قرار می ‎گیرند و به عبارت دیگر، سکوت منابع ذهنی شما را بازیابی می ‎کند و روان‌تان را در حالت پایدار نگه می ‌دارد و این‌گونه می‌توانید از پس مشکلات خود به راحتی برآیید و در زندگی تصمیمات بهتری بگیرید.

با توجه به مزایای بی شمار سکوت کردن، می ‎توانید به خودتان تمرین سکوت دهید و روزانه ۱۵ دقیقه سکوت کنید و در صورت توان زمان آن را افزایش دهید که سکوت ابزاری نیرومند برای کسانیست که از راه استفاده به موقع از آن آگاهند و بعد از چند هفته، به فوایدی که از این طریق عایدتان خواهد شد واقف خواهید بود.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان