تاریخ انتشار: ۰۹:۰۹ - ۱۳ خرداد ۱۴۰۲

راه‌هایی برای کم‌کردن عوارض گرمازدگی

یکی از بیماری‌هایی که در تابستان ممکن است به آن دچار شوید گرمازدگیست که بسیار هم شایع است؛ اما برای کاهش عوارض گرمازدگی چه باید کرد؟

راه‌هایی برای کم‌کردن عوارض گرمازدگی

رویداد۲۴ نازآفرین جمشیدی: گرمازدگی یک نوع عارضه است که حتما تاکنون یک بار هم که شده با آن برخورد کرده و به آن دچار شده‌اید. گرمازدگی در واقع هنگامی رخ می‌دهد که فرد ساعات طولانی در معرض درجه حرارت بالا قرار می‌گیرد. در چنین وضعیتی توانایی بدن برای مقابله با گرما و تنظیم حرارت بدن دچار اختلال و دمای درون بدن افزایش می‌یابد و فرد دچار گرمازدگی می‌شود.

شاید گمان کنید گرمازدگی چندان جدی نیست، اما باید بدانید که باید آن را جدی گرفت و اگر درمان درست و زود انجام نشود حتی می‌تواند قلب و ارگان‌های حیاتی بدن را تحت‌تاثیر قرار دهد و سبب مرگ شود.

نشانه‌های گرمازدگی

موضوعی که بسیاری فکر می‌کنند و البته نادرست است این است که گمان می‌کنند علائم گرمازدگی به‌سرعت بروز پیدا می‌کنند، اما در واقع این‌گونه نیست. علائم گرمازدگی ممکن است به طور ناگهانی یا با گذشت زمان، به خصوص با دوره‌های ورزش طولانی مدت به‌وجود آید.

علائمی همچون گیجی، حالت تهوع، بی‌حالی، رنگ پریدگی، سردرد، تشنگی، تعریق، گرفتگی عضلانی و تپش قلب برخی از علائم این بیماریست.

عوارض گرمازدگی

درمان گرمازدگی

به گزارش رویداد۲۴ فردی که دچار گرمازدگی شده بدنش آب زیادی از دست داده است بنابراین بلافاصله باید در یک مکان با تهویه خنک قرار گیرد و حجم لباس‌هایش را کم کند و دوش آب ولرم یا خنک بگیرد.

برای برگرداندن آبی که بدن از دست داده است و برخی از مواد ضروری بدن مانند جمله پتاسیم و سدیم دفع و از حالت عادی و تعادل خارج شده است بنابراین در نخستین گام باید آب بدن تامین شود برای این کار از مخلوط آب خنک با کمی نمک، آب میوه‌های خنک و آب‌دار مانند هندوانه، طالبی و خیار و دوغ‌های کم‌نمک خنک مصرف کنید.

در ادامه در جای خنک استراحت کنید و تا می‌توانید لباس‌های خود را کم کنید.

پیش‌گیری از گرمازدگی

برای جلوگیری از گرمازدگی و دیگر بیماری‌های مرتبط با گرما بهتر است در این روز‌های گرم این موارد را رعایت کنید:

در گرما و فصل تابستان لباس‌های مناسب بپوشید. دقت کنید از لباس‌های گشاد و سبک استفاده کنید تن‌پوش‌هایی که هوا در آن جریان داشته باشد و در آن راحت باشید. لباس‌های تنگ در هوای گرم فرد را کلافه و ناراحت می‌کند پس از برتن کردن این‌گونه لباس‌ها دوری کنید.

مراقب آفتاب سوختگی باشید

تا جای ممکن هنگامی‌که هوا بسیار گرم است از خانه بیرون نروید، اما اگر ناچار به این کار شدید حتما کرم ضدآفتاب بزنید و از کلاه و عینک آفتابی بهره ببرید.


بیشتر بخوانید:  مزایا و معایب استخر رفتن


مایعات فراوان بنوشید

در هوای گرم مدام آب و آ‌ب‌میوه مصرف کنید تا میان عرق‌کردن و میزان آب بدنتان تعادلی به‌وجود آید.

هنگامی‌که هوا گرم است از نشستن درازمدت در اتومبیل پارک‌شده دوری کنید. اگر چاره‌ای ندارید و باید این کار را انجام دهید اتومبیلتان را در سایه و جایی که خنک است پارک کنید و شیشه‌ها را پایین دهید و گه‌گاه از ماشین خارج شوید و قدمی بزنید؛ آبی بنوشید و دست و صورتتان را با آب بشویید. این کار سبب می‌شود دمای بدنتان متعادل‌تر شود.

ورزش‌کردن در تابستان و هوای گرم را به صبح‌های بسیار زود و یا عصر موکول کنید و از فعالیت بدنی زیاد در هوای گرم دوری کنید.

گرمازدگی

نشانه‌های تشدیدکننده گرمازدگی

به گزارش رویداد۲۴ همه افراد در گرما در معرض گرمازدگی قرار دارند، اما برخی از عوامل سبب افزایش حساسیت به گرما می‌شود. برخی از این عوامل این‌ها هستند:

سن

سن عاملی تعیین‌کننده در گرمازدگیست. خطر گرمازدگی در نوزادان و کودکان زیر ۴ سال به این دلیل که بدنشان در تنظیم درجه حرارت توانایی لازم را ندارد بیش‌تر است البته افراد بالای ۶۵ سال هم بیش‌از دیگران در معرض خطر گرمازدگی‌اند.

دارو‌های خاص

دارو‌هایی که توانایی بدن در هیدراته ماندن و واکنش مناسب به گرما را تحت تأثیر قرار می‌دهند. این دارو‌ها شامل دارو‌های مورد استفاده برای درمان فشار خون بالا و مشکلات قلبی، کاهش علائم آلرژی، مسکن‌ها یا دارو‌های کاهنده علائم روانپزشکی از جمله دارو‌های ضد روان پریشی هستند.

چاقی

یکی از عواملی که در تنظیم درجه حرارت بدن تاثیر زیادی دارد و این توانایی را به‌شدت کم می‌کند اضافه وزن است. کسانی‌که چاق هستند بدنشان بیش از دیگران گرما را در خود نگه می‌دارد.

در چه شرایطی مراجعه به پزشک الزامی است؟

اگر خود یا اطرافیانتان دچار گرمازدگی شده است ابتدا راه‌کار‌هایی که ارائه دادیم را انجام دهید. تمامی فعالیت‌هایتان را متوقف و استراحت کنید.

اگر تمامی راه‌کار‌های این مطلب را انجام دادید، اما احساس کردید علائم در درازای یک ساعت وخیم‌تر شد حتما به پزشک مراجعه کنید. در صورت گیجی یا آشفتگی، از دست دادن هوشیاری یا عدم توانایی در نوشیدن، فوراً به پزشک مراجعه کنید.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان