تاریخ انتشار: ۰۲:۴۷ - ۰۸ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۳ نظر
رویداد۲۴ گزارش می‌دهد؛

آخرین وضعیت استادان اخراج شده دانشکده علوم سیاسی

هر ۹ استاد اخراج شده دانشکده علوم سیاسی تهران مرکز همچنان در شرایط نامشخصی به سر می‌برند و می‌گویند برای پیگیری وضعیتمان به همه جا سر زدیم اما هیچ کجا صدای ما را نشنید. رویداد۲۴ در گفت‌وگو با آنها آخرین وضعیت این استادان را پیگیری کرده است.

اخراج استادان دانشگاه ازاد

رویداد۲۴ زمستان سال گذشته بود که موضوع بازنشستگی اجباری ۹ استاد دانشکده علوم سیاسی دانشگاه آزاد تهران مرکز رخ داد. این استادان اسنادی در اختیار رویداد۲۴ قرار داده‌اند که به زعم آنها نشان می‌دهد تشریفات قانونی به درستی رعایت نشده است. در بخشی از دستور العمل‌های موجود در بحث بازنشستگی، همچون وزرات علوم به‌عنوان نهاد بالادستی دانشگاه‌ها مطرح شده ۳۰سال خدمت و سنوات برای اعضای هیات علمی مهم است و محدوده سنی، به طور قطعی معیار قرار داده نشده است. این بازنسشتگی اجباری در حالی انجام شده که هیچ یک از استادان ۳۰ سال خدمت نیستند.

سی سال سنوات تاکیدی است که رئیس هیات ممیزه وزارت علوم در رابطه با موضوع بازنشستگی استادان داشته و پر شدن سنوات ۳۰ سال خدمت و حتی بعضا بیشتر را ملاک قرار داده‌اند. همچنین برای اعضای هیات علمی محدوده سنی معیار قطعی نیست.

دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌های دانشگاه آزاد نشان می‌دهد که هیچ یک از روندی که اجرا شده، مطابق با دستور العمل ابلاغی برای بازنشستگی نبوده و طی این دستورالعمل، موارد مندرج در آن رعایت نشده است. به طور مثال در بند ۷ بخشنامه آمده است «در مواردی خاص، پس از اعلام نیاز واحد دانشگاهی به تخصص عضو هیات علمی با هر مرتبه علمی جهت ایجاد یا تداوم رشته تحصیلی، مراتب بر اساس آمایش استانی، در جلسه هیات اجرایی جذب استان بررسی و در صورت تایید پس از اخذ موافقت ریاست محترم دانشگاه جهت اجرا ابلاغ خواهد شد.»

بی قانونی رئیس دانشگاه آزاد در قبال اساتید/ آخرین وضعیت اساتید اخراج شده دانشکده علوم سیاسی
اما اتفاقی که رخ داده، این است که در دانشکده علوم سیاسی پیش از اقدام به اخراج محترمانه، برخی از استادان که بعضا از مدیران ارشد نهاد‌های مختلف دولتی هستند و الزاما اعضای هیات علمی دانشگاه خاصی نیستند را به این دانشکده آورده و دروس اصلی و تخصصی این ۹ استاد را به آنها داده‌اند تا بتوانند به نوعی تبصره دو ماده ۷ این بخشنامه را به نوعی دور بزنند و در صورت نیاز، بگویند به آن استادان نیازی نداریم.

در بند ۳ این بخشنامه آمده است که ۱۵ تیر، ۱۵ شهریور  و ۱۵دی ماه، زمانی است که می‌توان بااستادان بازنشسته خداحافظی کرد. اما در همه این زمان‌ها، این ۹ استاد به امر تحصیل مشغول بودند و رئیس دانشکده یک شبه دست به چنین اقدامی زده است. نکته قابل تامل اینکه در هیچ دانشکده‌ای جز علوم سیاسی، این اتفاق با این شکل و با این تعداد رخ نداده است. حتی به این استادان در ۱۳ بهمن نامه‌ای ارسال و اعلام کرده بودند که سوابق بیمه خودتان را اعلام کنید، اما هیچ اطلاعی در خصوص چرایی آن اعلام نکردند، سپس در ۱۹ بهمن به آن‌ها ابلاغیه دادند که شما بازنشسته هستید.

این استادان در گفت‌وگو با رویداد ۲۴ در نقد عملکرد رئیس دانشگاه آزاد می‌گویند: نهاد‌های ذیربط و مخاطبان خودشان عمل به قانون در دانشگاه که رئیس دانشگاه مدعی آن است را قضاوت کنند! سکوت دکتر تهرانچی و‌ مدیران دیگر به معنی سخره کردن قانونمندی است و ظاهرا قانون در جایگاه افراد مشروعیت پیدا می‌کند‌ نه برای اجرای عدالت و عدم ظلم و تبعیض! «در واقع سیاست‌های یک بام و دو هوا همچنان ادامه دارد و فقط توجیه مشروعیت‌بخشی به این سیاست‌ها در رفت و آمد مدیران متفاوت می‌شود!»

یکی از این استادان گفته «دکتر تهرانچی می‌گوید قانون ۳۰ سال خدمت و ۶۰ سال سن باید حاکم باشد. حالا او باید پاسخگو باشد اگر طبق قانون تامین اجتماعی ما را بازنشسته کرده است، چرا در همه این سال‌ها «افزایش درصد حقوق و عیدی  که به ما پرداخت می‌شد، طبق قانون تامین اجتماعی نبود؟ چگونه برای پرداخت حقوق و عیدی طبق قانون خودتان با ما رفتار می‌کنید، اما برای بازنشستگی طبق قانون تامین اجتماعی؟ عیدی اعضای هئیت علمی در سالی که گذشت ۵ میلیون تومان پرداخت شد، در حالی که حداقل عیدی پرداختی کارگران (بیمه تامین اجتماعی) ۸ میلیون تومان بود.» در جلسه‌ای که با آقای طهرانچی داشتیم، او صراحتا اعلام کرد که شما را بازنشسته می‌کنیم تا حقوقتان به گردن تامین اجتماعی بیفتد!»

دانشگاه آزاد

او می‌گوید: ما از پاسخ‌های قانونی تهرانچی استقبال می‌کنیم و اگر تابع قانون هستند، حق شکایت را برای این استادان قائل شوند. چندی پیش آقای معین (رئیس ستاد استادان کشور) نیز در رابطه با موضوع باز نشستگی‌های اجباری تاکید کردند؛ بر عدم اخراج استادان، دانشگاه آزاد در قبال بازنشستگی‌های اجباری استادان چه پاسخی دارد؟ به ویژه در خصوص استادانی که ۳۰ سال خدمتشان پر نشده است. عدم امنیت روانی که در سیستم آموزشی دانشکده خصوصا از زمان حضور شما گریبان‌گیر اعضای علمی است، چه ارتباطی با حفظ شأن و کرامت استادان دارد؟ این رفتار‌ها و اقدامات در دانشکده مصداق بارز نقض و عدم پایبندی به قانونمندی مدعی شده است.

این استاد می‌گوید: ما برای پیگیری کارهایمان به همه جا نامه دادیم، ازجمله آقای ولایتی بعنوان رییس هیأت امنا و تقاضای پنچ سال بخشودگی سنوات را کردیم تا حداقل برخی بتوانند سی سال سنوات را پر کنند و برخی دیگر که بیست سال سنوات دارند خیلی متضرر نشوند، اما پاسخی ندادند.  حتی با نماینده رهبری در دانشگاه‌ها مکاتبه کرده و بار‌ها به دفتر ایشان برای گرفتن وقت زنگ زدیم، اما متاسفانه تاکنون پاسخی دریافت نکرده‌ایم. با کمال تاسف باید گفته شود حفظ  کرامت اعضای هیأت علمی ظاهرا برای افراد با شاخصه‌های خاص مد نظر رئیس دانشگاه و مدیران ارشد ایشان است. چرا که برای تبعیض آشکار نسبت بهاستادانی که همین یک شغل را داشتند، هیچ گوش شنوایی پیدا نشد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۳
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۰:۵۲ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
0
1
واقعا دیوانه اید. هنوز به این نتیجه نرسیده اید که باید برید جای دیگه ای؟!
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۱:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۸
1
0
فقط از مملکت داری، حذف رقیب و مخالف رو تا امروز به خوبی اجراکردید. البته نتایج عالی رو هم درو خواهید کرد
پاسخ ها
مادر رایش سوم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۰ - ۱۴۰۲/۰۴/۱۰
شما چی بلد هستید فقط حرف مفت
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان