تاریخ انتشار: ۱۸:۰۴ - ۰۵ تير ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر

آیا وعده سرمایه گذاری بن سلمان در ایران محقق خواهد شد؟

کارشناسانی که با المانیتور صحبت کردند، می‌گویند لحن وزیر سرمایه گذاری سعودی با توجه تحریم ها و تنش های شدید بین تهران و واشنگتن، خوش بینانه تر از واقعیت های اقتصادی است. در واقع دو قدرت منطقه می‌خواهند با این تنش زدایی، از کاهش نفوذ آمریکا در منطقه استفاده کرده و روابط خود با پکن را تقویت کنند.

آیا وعده سرمایه گذاری بن سلمان در ایران محقق خواهد شد؟

رویداد۲۴ المانیتور نوشت: خالد الفاتح، وزیر سرمایه گذاری عربستان نسبت به پتانسیل‌های اقتصادی توافق اخیر تهران و ریاض که با میانجیگری چین به دست آمد، «خوش بین» است.

در ادامه این مطلب آمده است: وزیر خارجه امریکا نیز در اوایل هفته جاری در مصاحبه‌ای با CNBC گفت، «بسیار امیدوار» است که عادی سازی روابط عربستان سعودی با ایران فراتر از دو کشور باشد و به نگرانی‌های جامعه بین المللی درباره تهران نیز بپردازد.

فاتح همچنین گفت، امیدوار است شرکت‌های سعودی در دوره تحریم‌ها به بازار ایران کمک کنند. او در این باره اظهار داشت: «از هر جنبه‌ای به سود ماست» که ببینیم ایران و عربستان سعودی به عنوان دشمنان دیرینه در منطقه که همیشه درگیر مناقشات نیابتی بوده اند، به عادی سازی روابط روی آورده اند. ایران قصد دارد تجارت سلانه دو کشور را در کوتاه مدت به یک میلیارد دلار و در میان مدت به ۲ میلیارد دلار برساند که با تجه به تحریم‌های امریکا، هدفی بلندپروازانه است.

وعده تو خالی

کارشناسانی که با المانیتور صحبت کردند، می‌گویند لحن وزیر سرمایه گذاری سعودی با توجه تحریم‌ها و تنش‌های شدید بین تهران و واشنگتن، خوش بینانه‌تر از واقعیت‌های اقتصادی است. در واقع دو قدرت منطقه می‌خواهند با این تنش زدایی، از کاهش نفوذ آمریکا در منطقه استفاده کرده و روابط خود با پکن را تقویت کنند.

صنم وکیل، مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقا در اندیشکده «چتم هاوس»، در گفتگو با المانیتور، درباره وعده‌های اقتصادی سعودی ها، گفت که این اقدام بیشتر ناظر به تبلیغات است تا نتیجه. وی توضیح داد: «ریاض وعده تو خالی می‌دهد، زیرا به خوبی می‌داند که تحریم‌ها مانع از هرگونه تلاش جدی خواهد شد.» صنم وکیل افزود: «ریاض، بنا را بر این گذاشته که ایران مفاد توافق را زیر پا خواهد گذاشت و با این وعده‌ها به دنبال نشان دادن حسن نیت خود به چین و دیگران است. البته سعودی‌ها امیدوار هستند مشوق‌ها در طول زمان بتوانند پایه‌های محکم تری را ایجاد کنند.»

جیسون برادسکی، یکی از پژوهشگران انستیتو خاورمیانه، به المانیتور گفت: «سعودی‌ها هیچ تردیدی ندارند که رفتار جمهوری اسلامی منشأ بی ثباتی در منطقه است.»

وی افزود: «وزیر با لفاظی و خوش بینی صحبت کرد، اما به این نیز اشاره کرد که ایران باید به طور معناداری رفتار‌های ناصواب خود را تغییر دهد. این در حالی است که مقامات ایران قصدی برای امتیاز دادن به ویژه در مورد موشک ها، پهپاد‌ها و [سپاه پاسداران انقلاب اسلامی]ندارند، تحریم‌های ایالات متحده هم همچنان پابرجاست و سعودی‌ها نیز به خوبی از این مسائل آگاه هستند.»


بیشتر بخوانید: رقابت ایدئولوژیک ایران و عربستان تمام شده، ایدئولوژی برای بن‌سلمان اهمیت ندارد/ آنها به دنبال ساختن کشورشان هستند


تضمین ثبات اقتصادی

ریاض بر اجرای سند چشم انداز ۲۰۳۰ برای کاهش وابستگی کشور به نفت، تنوع بخشیدن به اقتصاد آن و توسعه بخش‌های خدماتی مانند بهداشت، آموزش، زیرساخت، تفریحی و گردشگری متمرکز است و تلاش می‌کند تا حد امکان تنش‌ها را کاهش دهد. تهدید حمله از سوی ایران یا یکی از نیرو‌های نیابتی اش در یمن یا لبنان، پروژه‌های چند میلیون دلاری عربستان را مختل می‌کند. اگر عربستان سعودی بتواند به جامعه بین المللی نشان دهد مکانی مطمئن برای سرمایه گذاری مستقیم خارجی بلندمدت است، مشوق‌های تجاری قابل توجهی دریافت خواهد کرد.

هنری روم، کارشناس ارشد انستیتو واشنگتن، گفت در کوتاه مدت، تحریم‌های ایالات متحده و وضعیت ضعیف تجاری ایران که نتیجه دهه‌ها گیر افتادن در دام تحریم هاست، مانع بزرگی برای رشد روابط تجاری دو کشور است.
روم به المانیتور گفت: «با گذشت زمان، ممکن است عربستان سعودی و سایر کشور‌های حوزه خلیج فارس، تمایل بیشتری پیدا کنند که عبور از محدودیت‌های امریکا را آزمایش کنند، همان کاری که امارات با صادرات نفت ایران انجام داده است. مخصوصا اگر این اقدام کشور‌های عربی باعث شود در روابطشان با تهران، آرامش بیشتری برقرار شود.»

کیمبرلی دونوان، مدیر ابتکار کشورداری اقتصادی در شورای آتلانتیک، این سوال را مطرح کرد که توافق ایران و عربستان چه معنایی برای تلاش‌های خاورمیانه علیه پولشویی و مقابله با تامین مالی تروریسم دارد؟

او به المانیتور گفت: «در ۲۰ سال گذشته، ایالات متحده سرمایه گذاری زیادی در عربستان سعودی انجام داده است تا به آن‌ها کمک کند ظرفیت خود برای مقابله تامین مالی تروریسم و پولشویی را افزایش دهند و به طور مشترک به مقابله با گروه‌های مورد حمایت ایران مانند حزب الله لبنان بپردازند. گرم شدن روابط ایران و عربستان سعودی، قصد عربستان برای مبارزه با پولشویی و تامین مالی تروریسم را زیر سوال می‌برد.»

وی ضمن یادآوری این موضوع که ایران همچنان در لیست سیاه گروه ویژه اقدام مالی (FATF) قرار دارد، گفت: «بنابراین، فراتر از بحث تحریم‌های آمریکا علیه ایران که با تحریم‌های ثانویه نیز همراه است، آیا عربستان سعودی مایل است اعتبار و امنیت بخش مالی خود را به خطر بیندازد تا به ایران اجازه دسترسی به سیستم مالی خود را برای تسهیل مبادلات بین کشور‌ها بدهد؟»

توافق ایران و عربستان، احتمالا فرصت‌های سرمایه‌گذاری اقتصادی چین در منطقه را افزایش می‌دهد که این می‌تواند واشنگتن را ناراحت کند.

تنوع بخشیدن به روابط

علی علوی، مدرس مطالعات خاورمیانه و ایران در کالج مطالعات شرقی و آفریقایی دانشگاه لندن (SOAS)، معتقد است که توافق عادی سازی روابط ایران و عربستان که طی دو سال مذاکره به نتیجه رسید، می‌تواند جریان آزاد انرژی در خلیج فارس را تضمین کند و فرصت‌های تجاری دیگری را به ارمغان بیاورد.

علوی با بیان اینکه ایران به دنبال گسترش روابطش به فراتر از مسکو است، گفت: «عربستان سعودی نیز در حال تنوع بخشیدن به ارتباطات خود و تعیین منافعش ورای روابط خود با کاخ سفید است..»

علوی گفت: «منطقه از این تنش زدایی سود خواهد برد، به ویژه عراق و سوریه که در حال رهایی از جنگ و بی ثباتی هستند. اگر تنش زدایی موفقیت آمیز باشد، خاورمیانه می‌تواند با استفاده از پتانسیل‌های خود پس از جنگ اوکراین به قطب تجارت و توسعه تبدیل شود.»

وی گفت از آنجایی که ایالات متحده انتخابات ریاست جمهوری را پیش رو دارد، احتمالا دولت بایدن با وجود مذاکراتی که با میانجیگری عمان برای حصول یک توافق کوچک انجام شده، نسبت به کاهش چشمگیر تحریم‌ها علیه ایران مردد باقی می‌ماند.

تحریم‌ها به طور قابل توجهی بر تجارت بین ریاض و تهران تأثیر خواهد گذاشت. علوی درباره تحریم‌ها و آینده روابط اقتصادی ایران و عربستان، گفت: «تأثیرات سیاسی و روانی روابط حسنه تهران و ریاض، تحریم‌های آمریکا را کم اثر‌تر می‌کند و بخش خصوصی هر دو طرف می‌توانند در کاستن از شدت تحریم‌ها نقش داشته باشند.»

منبع: انتخاب
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Netherlands
|
۱۸:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
0
5
همش توهمه آخوندیه
بن سلمان سر سقوط جمهوری اسلامی و فروپاشی ایران با اسرائیل و عراق بحرین قطر و امارات و کویت و مصر شرط بندی کردن با هم.
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۲۰:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۴/۰۵
0
7
برادران عرزشی ، دست و پاتون را جمع کنید که بن سلمان (ارّه) داره میاد !!!!!!
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان