تاریخ انتشار: ۲۳:۰۲ - ۰۲ تير ۱۴۰۲

عربستان سعودی بزرگترین سهامدار خارجی نینتندو شد

صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی در تاره ترین اقدام آن کشور حوزه خلیج فارس برای کاهش اتکای خود به درآمدهای نفتی روز جمعه به بزرگترین سهامدار خارجی شرکت نینتندو تبدیل شد.

عربستان سعودی بزرگترین سهامدار خارجی نینتندو شد

رویداد۲۴ به نقل از بلومبرگ، صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان اکنون ۸.۶ درصد از سهام شرکت بازی‌های مستقر در کیوتو (نینتندو) را در اختیار دارد. "محمد بن سلمان" ولیعهد عربستان سعودی تلاشی هماهنگ را برای ورود کشورش به صنعت بازی‌ها و ورزش‌های الکترونیکی و ویدئویی انجام می‌دهد.

صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی در مهم‌ترین اقدام با بودجه‌ای ۳۸ میلیون دلاری Savvy Games را راه اندازی کرد که در هفته جاری با سرمایه‌گذاری ۲۶۰ میلیون دلاری در سازمان دهنده بازی‌های رقابتی تحت حمایت Tencent Holdings اولین اقدام خود را در بخش بازی‌های چین نشان داد.

یکی از نمایندگان نینتندو گفت که آن شرکت در مورد سهامداران خاصی اظهار نظر نمی‌کند و صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی نیز در این باره اظهارنظری نکرده است.

تحلیلگران به "بلومبرگ" می‌گویند اگر آن صندوق به افزایش سهام خود ادامه دهد ممکن است به پایه‌ترین سهامدار نینتندو در آینده تبدیل شود.
سبد رو به رشد سرمایه گذاری‌های صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی در شرکت‌های بازی و سرگرمی اکنون Activision Blizzard Inc. Electronic Arts Inc. , Take-Two Interactive Koei Tecmo Holdings Co و Software Inc را شامل می‌شود.

"آکیرا تاکاتوریا" مشاوری که با شرکت‌های ژاپنی صادرکننده محتوای فرهنگ پاپ به خاورمیانه همکاری می‌کند می‌گوید:" خرید نینتندو و هم چنین سرمایه گذاری در شرکت‌های بازی در سراسر جهان بخشی از پروژه بلند مدت عربستان سعودی برای کاهش اتکا به نفت است".

سرمایه گذاری‌های صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی براساس اهداف دولت سعودی برای سال ۲۰۳۰ میلادی هدایت می‌شود که ایجاد مشارکت‌های اقتصادی استراتژیک و آوردن فناوری‌های پیشرفته به ریاض را شامل می‌شود. بخشی از فناوری‌هایی که آن صندوق هدف قرار داده انرژی‌های تجدیدپذیر، تجزیه و تحلیل داده‌های بزرگ و محتوای سرگرمی هستند.

صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی در حال سرمایه گذاری برای ساخت نئوم یک شهر آینده نگر در شمال غربی عربستان سعودی است که قصد دارد آن را به عنوان اولین مرکز بازی منطقه به بازار عرضه کند. اسناد بازاریابی می‌گویند که این یک پردیس برای جلب مشاغل، توسعه دهندگان و هنرمندان برای همکاری در بازی‌ها خواهد بود. محمد بن سلمان که پس از قتل "جمال خاشقجی" ستون نویس واشنگتن پست توسط عوامل سعودی در سال ۲۰۱۸ میلادی تلاش می‌کند روابط خود را با واشنگتن بازسازی نماید پشت سرمایه گذاری ۴۵ میلیارد دلاری صمدوق سرمایه گذاری عمومی عربستان در شرکت تامین سرمایه فناوری Soft Bank Group Corp بوده است. این حرکت یک تلاش چند ساله را برای به دست آوردن جای پایی در برجسته‌ترین استارتاپ‌های جهان آغاز کرد.

" سرکان توتو" مشاور صنعتی در توکیو می‌گوید:"من فکر می‌کنم صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی هنوز در ابتدای راه است و اگر به افزایش خرید سهام در نینتندو ادامه دهد اصلا تعجب نخواهم کرد".

منبع: فرارو
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: عربستان سعودی
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان