تاریخ انتشار: ۱۴:۱۰ - ۰۴ آذر ۱۴۰۲

بهترین راه درمان سیاتیک

درمان سیاتیک به منظور کاهش درد و بهبود علائم است. دارو نه تنها التهاب را کم کرده بلکه به کاهش درد نیز کمک می‌کند. دارو‌های ضد التهاب غیر استروئیدی را می‌توانید بدون نسخه خریداری کنید.

بهترین راه درمان سیاتیک

رویداد۲۴ هدی کاشانیان: سیاتیک به دردی می‌گویند که در پایین کمر و در پاها ایجاد می‌شود و با ضعف پا همراه است. درد سیاتیک به علت فشار دیسک کمر روی این عصب و یا به دلیل تحریک مهره‌های جابجا شده در کمر است. باید بدانیم سیاتیک و دیسک کمر به نوعی تعاریف مختلف یک واژه می‌باشند. وقتی بیمار درمان اصلی و پیشرفته سیاتیک را انجام می‌دهد، تعویض مفصل را فراموش کرده و با درمان غیرجراحی سیاتیک، درد را فراموش می‌کند.

سیاتیک پای راست یا چپ

عصب سیاتیک هم در سمت راست بدن و هم در سمت چپ بدن قرار دارد. دلیل اینکه برخی از افراد در یک قسمت از اندام تحتانی درد احساس می‌کنند این است که دچار فتق دیسک هستند و علائم دیسک کمر در آن‌ها یک طرفه است و گرنه در هر دو سمت بدن عصب سیاتیک از کمر تا پشت ساق پا کشیده شده و می‌تواند موجب ایجاد درد و ناراحتی شود.

علائم سیاتیک

این بیماری علائم مشخص و معینی دارد، که با دانستن آن‌ها می‌توانید این بیماری را تشخیص دهید. اگر دردی را دارید که از کمر به لگن و اندام‌های پایین‌تر انتقال پیدا کرده، عموماً به ‌عنوان دردهای سیاتیک شناخته می‌شود. وقتی فردی دچار سیاتیک شده، در واقع به این منظور است که این عصب تحت فشار یا آسیب قرار گرفته است. با شناخت این علائم می‌توانید بیماری و علت دردهای خود را تشخیص دهید، این علائم شامل:


بیشتر بخوانید: روماتیسم پوستی چیست؟


  • هنگام حرکت کردن درد بیشتر می‌شود.
  • در قسمت پایینی کمر درد احساس شود.
  • هنگام نشستن در پشت پا درد بدی احساس ‌شود.
  • درد در لگن حس شود.
  • درد مداوم در پشت یک پا وجود داشته باشد.
  • تیر کشیدن در پا که ایستادن را سخت‌تر می‌کند.
  • ممکن است در پاهای خود احساس سوزش، ضعف یا بی‌حسی داشته باشید، در موارد شدیدتر منجر به از دست دادن احساس یا حرکت در پاهای خود خواهید شد.
  • ممکن است در پاهای خود احساس سوزن‌سوزن داشته باشید، همچنین از برخی از بیماران گزگز انگشتان پا نیز اعلام کرده‌اند.

درمان‌ سیاتیک با دارو

به گزارش رویداد۲۴ درمان سیاتیک به منظور کاهش درد و بهبود علائم است. دارو نه تنها التهاب را کم کرده بلکه به کاهش درد نیز کمک می‌کند. داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی را می‌توانید بدون نسخه خریداری کنید و برای دردهای ناشی از سیاتیک جزئی موثر است. درمان سیاتیک معمولاً شامل روش‌های غیرجراحی است و در صورت موارد شدیدتر، ممکن است نیاز به جراحی داشته باشد. داروهای مورد استفاده در درمان سیاتیک شامل مسکن‌های درد ، شل کننده‌های عضلانی، ضدالتهاب و داروهای ضد افسردگی است. داروهای ضد افسردگی می‌توانند با کاهش درک درد در مغز در این تنظیم کمک کنند. داروهای دیگری که مفید هستند شامل گاباپنتین (نورونتین) و دولوکستین هستند.

بهترین قرص برای درد سیاتیک

درد سیاتیک یک نوع درد عصبی است که اغلب به دلیل فشار یا التهاب عصب سیاتیک ایجاد می شود. برای درمان درد سیاتیک، معمولا از داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی (NSAIDs) مانند ایبوپروفن یا ناپروکسن استفاده می شود. این داروها به کاهش التهاب و درد کمک می کنند و می توانند به تسکین درد سیاتیک کمک کنند. همچنین، برخی از پزشکان ممکن است داروهای ضد دردهای قوی تر مانند گاباپنتین یا پرگابالین را تجویز کنند. این داروها اغلب برای درمان درد عصبی مانند درد سیاتیک استفاده می شوند و می توانند به کنترل درد و بهبود علائم کمک کنند.

درمان‌های خانگی

  • استراحت: مهم‌ترین مرحله در بهبود هر بیماری یا جراحتی استراحت است، باید مطمئن شوید که بدن شما به مقدار مورد نیاز استراحت می‌کند. در صورت نیاز، در محل کار یا خانه برای خوابیدن وقت بگذارید و اجازه دهید کمر شما خوب شود.
  • زردچوبه: یکی از داروهای ضدالتهاب و اثربخش در درمان خانگی و گرفتگی رگ سیاتیک زردچوبه است. این ماده حاوی کورکومین است که به کم شدن درد و التهاب کمک می‌کند. از جمله فواید زردچوبه می‌توان به درمان خانگی زانودرد با زردچوبه اشاره کرد. شما می توانید یک قاشق چایخوری زردچوبه را به شیر اضافه کنید. همچنین مقداری دارچین به این ماده اضافه کنید، بعد آن را با مقداری عسل شیرین و میل کنید.
  • ماساژ: ماساژدرمانی موجب التیام بدن و بهبود درد سیاتیک می‌شود، زیرا گاهی این مشکل به دلیل گرفتگی عضلات رخ می‌دهد. ماساژ فواید زیادی دارد که می‌تواند به بهبود جریان خون و افزایش دامنه حرکت اشاره کرد. روزی دو تا سه بار ناحیه کمر را با روغن زیتون یا روغن سیاه دانه ماساژ دهید. البته مواظب باشید که در حین ماساژ از فشارهای اضافه خودداری کنید تا این ماساژ تاثیر معکوس بر درمان رگ سیاتیک نداشته باشد.
  • دانه شنبلیله: دانه شنبلیله دارای خواص ضدالتهابی است. همچنین می‌تواند درد‌های آرتروز را آرام کند. دانه شنبلیله را با شیر گرم مخلوط کنید تا ماده‌ای خمیری بدست آید. آن را در محل درد بگذارید و بگذارید چند ساعت روی محل قرار گیرد. برای بهبود می توانید هرروز از این پماد استفاده کنید.
  • سیر: سیر هم مثل زردچوبه، خواص ضدالتهابی قوی دارد. سیر موجب تقویت سیستم ایمنی شده و بدن می‌تواند با رادیکال‌های آزاد که موجب بروز سیاتیک و سایر بیماری‌ها می شوند، مبارزه کند.
  • برگ کرفس: کومارین یک ترکیب موجود در کرفس است که خواص ضدالتهابی و آنتی اکسیدانی دارد. برگ‌ها و ساقه‌های کرفس را در آب جوش اضافه کنید تا زمانی که آب سرد شود اجازه دهید این ترکیب بجوشد. برای خلاص شدن از درد سیاتیک، 3 فنجان دمنوش کرفس را هرروز بخورید.
  • کمربند طبی: کمربندهایی برای ناحیه خارجی کمر طراحی شده‌اند که از ناحیه پایین کمر محافظت می‌کنند. شما می‌توانید از این کمربندها برای هرگونه فعالیتی که لازم است خم شوید استفاده کنید.
  • صندلی و تشک سفت: از نشستن‌های طولانی مدت پرهیز کنید. حفظ حالت مناسب بدن و محافظت از باسن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است، به همین دلیل لازم است از صندلی‌هایی با پشتی صاف و نشیمن مسطح بهره ببرید. خوابیدن روی تخته چوبی یا استفاده از تشک سفت می‌تواند در درمان خانگی گرفتگی رگ سیاتیک بسیار موثر باشد.
  • پنجه شیطان: علیرغم نام منفی آن، این گیاه دارای خواص ضد التهابی، ادرارآور و ضد روماتیسمی ‌است. پنجه شیطان یک درمان طبیعی است که می‌تواند به تسکین درد کمر یا پا کمک کند و معمولاً به شکل کپسول یا قرص موجود است. می‌توان ریشه پنجه شیطان را جوشانید، سه تا پنج دقیقه وقت برای دم کـشیدن به آن داد و چند بار در روز مصرف کرد.
  • خار مریم: خار مریم قدمتی بسیار دیرینه دارد و به یونان باستان برمی‌گردد. خار مریم ضدباکتری، قابض و آنتی اکسیدانی و گیاهی بسیار دارویی برای درد سیاتیک به شمار می‌آید. حتی مانند بهترین قرص برای درد سیاتیک به بازسازی آسیب عصبی توسط سیاتیک نیز کمک می‌کند.

بهترین راه درمان سیاتیک

پیشگیری از بروز مجدد علائم دیسک

برای پیشگیری از دیسک کمر موارد زیر را رعایت کنید:

  • مراقب باشید در هنگام نشستن و ایستادن، حالت و وضعیت بدن‌تان را به صورت درست باشد.
  • اگر به مدت طولانی در طول روز می‌نشینید، سعی کنید هر ۳۰ دقیقه از جای خود بلند شده و تحرکی داشته باشید.
  • هنگام بلند کردن اجسام هم حالت بدنی خود را حفظ کنید، برای بلند کردن بارهای سنگین از عضلات پاها کمک بگیرید، نه از کمر.
  • در طول روز تمرینات کششی را انجام دهید، این تمرینات برای قدرت و حرکت بیشتر بسیار موثر است.
  • برای تقویت عضلات هسته، از تمرینات مناسب برای شکم و کمر کمک بگیرید. این عضلات وظیفه دارند از ستون فقرات حمایت و تنظیم صحیح آن‌ها را انجام دهند.
  • پیاده‌روی کوتاه‌مدت در روز، بهترین ورزش برای بهبود درد سیاتیک محسوب می‌شود.
  • همچنین می‌توانید از ماساژ و کایروپراکتیک که نوعی درمان دستی است و یا طب سوزنی برای تسکین و آزادسازی عصب فشرده شده استفاده کنید.
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: سبک زندگی
نظرات شما
پیشخوان