تاریخ انتشار: ۱۱:۴۳ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۲

ریان بن شبیب کیست؟

ریان بن شبیب به گفته نجاشی دایی معتصم خلیفه بنی عباس بوده که خواهرش مارده از کنیزان هارون و مادر معتصم بوده است.

ریان بن شبیب کیست؟

رویداد۲۴ هدی کاشانیان: از تاریخ نگاران و محدثان معتبر پیروان مذهب شیعه می‌توان به ریان بن شبیب اشاره. کسی که بخش قابل توجهی از مقتل ها و روضه‌های مربوط به کربلا و قیام عاشورا را روی کاغذ آورده است. معروف ترین روایت ریان را به روایتی از قول امام رضا (ع) به مناسبت آغاز ماه محرم نسبت می‌دهند.

او به گفته نجاشی دایی معتصم خلیفه بنی عباس بوده که خواهرش مارده از کنیزان هارون و مادر معتصم بوده است. اما برخی مانند مسعودی در اثبات الوصیة وی را دایی مأمون ذکر کرده اند. ابن شبیب، در شهر قم اقامت کرد و محدثان آن شهر از او روایت نقل کرده اند. او از حضرت رضا(ع) روایاتی نقل کرده و مسائل صباح بن نصر هندی از امام رضا(ع) را جمع نموده است.

روایت ریان بن شبیب از حضرت امام رضا(ع)

ریان ابن شبیب روایت کرده که من روز اول محرم خدمت حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام رسیدم. حضرت فرمودند : ای پسر شبیب آیا امروز را روزه گرفته ای؟ عرض کردم نه یابن رسول الله ! فرمودند : امروز روزی است که زکریا پروردگارش را خواند و گفت: پروردگارا فرزندی پاک به من مرحمت بفرما، همانا تو دعای بندگان را می شنوی .حق تعالی دعای او را مستجاب فرمود، در حالی که حضرت زکریا در محراب بود به ملائکه فرمود: او را ندا کردند گفتند خدا بشارت می دهد تو را به یحیی، پس هر که امروز را روزه بدارد و سپس دعا کند دعای او مستجاب می گردد چنان که دعای زکریا (ع) مستجاب گردید.

سپس حضرت فرمودند: ای پسرشبیب! محرم ماهی بود که اهل جاهلیت در زمان گذشته ظلم و قتال را در این ماه حرام می دانستند برای احترام این ماه ، (نام این ماه محرم الحرام است). پس این امت حرمت این ماه را نشناختند، حرمت پیامبر خدا را ندانستند، در این ماه با ذریه پیامبر قتال کردند و زنان ایشان را اسیر نمودند و اموالشان را به غارت بردند پس خدا این ها را هرگز نیامرزد.


بیشتر بخوانید: محمد حنفیه کیست؟


ای پسرشبیب اگر گریه می‌کنی برای حسین بن علی بن ابی طالب (ع) گریه کن که او را مانند گوسفندی ذبح کردند و او را با هجده نفر از اهل بیت او شهید نمودند که هیچ یک از  آن ها در روی زمین شبیه و مانندی نداشتند .

به گزارش رویداد۲۴ بعد حضرت رضا (علیه السلام) فرمودند: به تحقیق گریستند برای شهادت حسین (ع) آسمان‌های هفتگانه و زمین ها. به تحقیق چهار هزار ملک برای نصرت و یاری امام حسین (ع) اجازه خواستند به زمین بیایند، آمدند وقتی رسیدند امر شهادت تمام شده بود . این چهار هزار ملک مأموریت پیدا کردند در کنار قبر آن حضرت باشند، شب و روز پیوسته با موی ژولیده، گرد آلود و غبار گرفته مشغول عزاداری هستند تا ظهور حضرت مهدی «عج» و تا وقتی که حضرت ظهور کنند . پس این چهار هزار ملک از یاوران حضرت مهدی (ع) هستند و در وقتی که مشغول جنگ هستند شعارشان « یا لثارات الحسین (ع) » است، یعنی ما خون خواهی ابی عبدالله را می کنیم.

ای پسر شبیب ! خبر داد مرا پدرم از پدرش، از جدش که چون جدم حسین (علیه السلام) را شهید کردند از آسمان خون و خاک سرخ بارید. ای پسر شبیب ! اگر گریه می کنی بر حسین (علیه السلام) گریه کن که تا آب دیده بر روی صورت تو جاری شود خدای متعال تمام گناهان صغیره و کبیره تو را می آمرزد . خواه اندک باشد یا بسیار. اگر می خواهی خدا را ملاقات کنی در حالی که هیچ گناهی برای تو نباشد پس امام حسین (ع) را زیارت کن.

آثار ریان بن شبیب

روایات او از امام رضا (ع) در فضیلت زیارت امام حسین (ع) و گریه بر آن حضرت معروف است. او پرسش‌های صباح بن نصر هندی از امام رضا (ع) را جمع‌آوری نموده و یحیی بن زکریا لؤلؤی آن مجموعه را روایت کرده است.

 

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محرم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان