تاریخ انتشار: ۲۰:۰۱ - ۲۲ تير ۱۴۰۲

حمایت روسیه از ادعای امارات؛ پاسخ آیت الله هاشمی در سال ۱۳۷۱: برای جداسازی جزایر سه گانه از ایران باید از دریای خون گذشت

مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی که در آن زمان رییس جمهور ایران بود، در خطبه‌های نماز جمعه ۴ دی ۱۳۷۱ خطاب به شورای همکاری حاشیه خلیج فارس و هم پیمانان غربی آنان گفت: برای جداسازی جزایر سه گانه از ایران باید از دریای خون گذشت.

حمایت روسیه از ادعای امارات

رویداد۲۴ حمایت روسیه از ادعای شورای همکاری خلیج فارس در خصوص جزایر سه گانه ایرانی، واکنش های متعددی به دنبال داشته است.

به گزارش «انتخاب»،  وزرای امور خارجه شورای همکاری خلیج فارس و روسیه در بیانیه ای مشترک، بر پشتیبانی خود از همه تلاش های صلح آمیز از جمله «ابتکار امارات و تلاش های آن جهت دستیابی به یک راه حل مسالمت آمیز برای مسئله جزایر سه گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی از طریق مذاکرات دوجانبه یا دیوان بین المللی دادگستری بر اساس مقررات حقوق بین الملل و منشور سازمان ملل متحد برای حل و فصل این مسئله مطابق با مشروعیت بین المللی» نیز تاکید کردند. 

«جزیره ابوموسی» با ۲۵ کیلومتر مربع مساحت جنوبی‌ترین جزیره ایرانی آب‌های خلیج فارس است. این جزیره در ۲۲۲ کیلومتری بندرعباس و هم چنین در ۷۵ کیلومتری بندر لنگه، در ۶۰ کیلومتری شمال امارت شارجه در امارات متحده عربی واقع شده‌است و ۱۶۰ کیلومتر از تنگه هرمز فاصله دارد. جزیره ابوموسی یکی از چهارده جزیره استان هرمزگان است که بیشترین فاصله از سواحل ایرانی خلیج فارس را دارد و طول و عرض آن درحدود ۵ / ۴ کیلومتر است. ارتفاع آن از سطح دریا ۴۶ متر است .

فاصله میان «جزیره ابوموسی» و جزایر تنب به دلیل عمق مناسب آب تنها مسیر قابل کشتیرانی برای نفتکش‌های بزرگ است و همین موضوع باعث شده اهمیت استراتژیک این جزایر بسیار زیاد باشد.

حمایت روسیه از ادعای امارات؛ پاسخ آیت الله هاشمی در سال ۱۳۷۱: برای جداسازی جزایر سه گانه از ایران باید از دریای خون گذشت

حاکمیت ایران بر جزایر ابوموسی، تنب بزرگ و تنب کوچک ریشه در دورهٔ امپراطوری‌های عیلامی، ماد، هخامنشی، اشکانی و ساسانی دارد. در این دوران نظم و امنیت ایرانی بر سراسر این پهنه آبی خلیج فارس و جزایر آن حکم‌فرما بود. جزایر سه‌گانه در سال ۱۹۰۸ به طور کامل تحت اشغال بریتانیا به عنوان قیم رسمی امارات متصالحه در آمد اما تا سال ۱۹۷۱ هیچ کدام از دولت‌های ایران این اشغال را قبول نداشته و ابوموسی به همراه تنب بزرگ و کوچک در تقسیمات کشوری ایران قرار داشتند.

در سال ۱۹۷۱ پس از توافق ایران و بریتانیا و پیش از خروج نیروهای نظامی انگلیس از منطقه و تأسیس کشور امارات متحده عربی، ابوموسی به همراه تنب بزرگ و تنب کوچک پس از نزدیک به ۷۰ سال شکایتهای مداوم دولت ایران علیه اشغالگری انگلیس سرانجام به ایران بازگردانده شد.


بیشتر بخوانید: عصبانیت جمهوری اسلامی از مواضع اخیر روسیه!/ این آخرین خیانت روس‌ها به ما نخواهد بود


در سال ۱۹۹۲ و پس از خاتمهٔ جنگ خلیج فارس امارات متحدهٔ عربی بر خلاف نظر شیخ شارجه و تفاهم‌نامهٔ ۱۹۷۱ شارجه با ایران در خصوص ابوموسی، اقدام به طرح ادعاهای مالکیت بر جزایر سه‌گانه کرد. این اقدام واکنش دولت ایران را برانگیخت. از آن زمان تاکنون امارات بارها این ادعا را تکرار کرده است.

با طرح این ادعاها، مرحوم آیت الله اکبر هاشمی رفسنجانی که در آن زمان رییس جمهور ایران بود، در خطبه‌های نماز جمعه ۴ دی ۱۳۷۱ خطاب به شورای همکاری حاشیه خلیج فارس و هم پیمانان غربی آنان گفت: برای جداسازی جزایر سه گانه از ایران باید از دریای خون گذشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان