تاریخ انتشار: ۱۰:۴۶ - ۱۵ مرداد ۱۴۰۲

وهب که بود؟

نام وهب در اکثر منابع در میان شهدای کربلا آورده شده است، ولی نسب‌های مختلفی برای او ذکر کرده‌اند.

وهب که بود؟

رویداد۲۴ الهام عندلیب مقدم: «وهب» جوانی نصرانی (مسیحی) بود که قبل از واقعه کربلا مسلمان شد و در روز عاشورا به شهادت رسید.

اختلاف در نام و نسب وهب

نام وهب در اکثر منابع در میان شهدای کربلا آورده‌ شده است، ولی نسب‌های مختلفی برای او ذکر کرده‌اند، مانند:

  • وهب بن وهب
  • وهب بن عبدالله بن حباب کلبی
  • وهب بن جناح (حباب) کلبی
  • وهب بن عبدالله بن عمیر کلبی
  • وهب بن عبدالله کلبی
  • وهب بن عبدالله بن جناب کلبی خوارزمی

بیشتر بخوانید: فضه کیست؟


بعضی منابع همه این اسامی را مربوط به یک نفر دانسته‌اند. برخی دیگر آن را مربوط به دو نفر دانسته‌اند: «وهب بن وهب» که جوانی مسیحی بود و «وهب بن عبدالله کلبی» که از یاران قدیمی امام علی و امام حسین بود. برخی منابع دیگر هم معقدند اصلا چنین فردی در کربلا حضور نداشته است.

در اینجا به ماجرای شهادت «وهب بن وهب» پرداخته می‌شود.

وهب در واقعه کربلا

به گزارش رویداد۲۴ «وهب بن وهب» جوانی مسیحی بود و هنگامی که 25 سال داشت و تنها هفده روز از دامادی‌اش می‌گذشت، به همراه مادرش «قمر» و همسرش «هانیه» در میان راه با کاروان امام حسین که راهی کربلا بود مواجه شد و در همان زمان به اسلام رو آورد و به همراه مادر و همسرش توسط امام حسین مسلمان شد. سپس به کاروان امام پیوست. در کربلا همسر وهب همراه شوهرش نزد امام رفت و از امام دو چیز را درخواست کرد:

اول اینکه  وهب در روز محشر، بدون او به بهشت نرود.
و دوم اینکه چون غریب و تنها است، به عنوان کنیز و خدمتکار، نزد دختران و خواهران حسین بن علی بماند.
امام نیز تقاضای او را پذیرفت و وهب عازم میدان شد.

شهادت وهب

در برخی منابع آمده است وهب در روز عاشورا پس از «بریر» یا «عمرو بن مطاع» به میدان نبرد رفت و پس از نبردی شجاعانه که نوزده سواره و دوازده پياده از دشمن را به هلاكت رسانيد، دست‌هايش قطع شد. در مورد نحوه شهادت او اختلاف وجود دارد؛ برخی آورده‌اند پس از نبردی سخت و قطع دستانش به شهادت رسید؛ و برخی دیگر گفته‌اند وهب به اسارت درآمد و او را نزد «عمر بن سعد» بردند. عمر سعد دستور داد سرش را از بدنش جدا کردند و برای مادرش فرستادند. روایت است مادر وهب سر پسرش را به سمت سپاه دشمن انداخت و گفت: «ما چیزی را که در راه خدا داده‌ایم پس نمی‌گیریم.»

سرنوشت مادر و همسر وهب در واقعه کربلا

نقل شده است در کربلا تنها سه زن به میدان نبرد رفتند، «بحریه بنت مسعود خزرجی»، «مادر وهب» و «هانیه همسر وهب». به امر حسین بن علی، دو نفر از این سه نفر از میدان خارج شدند، اما هانیه به شهادت رسید.

هانیه در روز عاشورا وقتی وهب به میدان رفت، نیزه‌ای آهنین برداشت تا در کنار همسرش بجنگد. وهب با دیدن او در میدان جنگ از او خواست تا به خیمه‌گاه زنان برگردد. اما ام وهب در جواب گفت: «تو را رها نمی‌کنم، تا آنکه در کنار تو و همراه تو بمیرم.»

وقتی وهب به شهادت رسید، هانیه خطاب به تازه دامادش گفت: «بهشت گوارای وجودت. از خدا بخواه مرا نیز با تو هم‌سفر کند.»

در این بین عمرسعد، سردار سپاه دشمن، به شمر دستور داد تا آن نوعروس هجده ساله را به شهادت برساند. بر اساس اکثر روایات، هانیه اولین و تنها زن شهید کربلاست.

در مورد سرنوشت مادر وهب اطلاع چنانی در دست نیست، اما در یکی از منابع آمده است، مادر وهب به فرمان شمر و توسط غلام او به شهادت رسید.

«مختارنامه»، مجموعه‌ای تلویزیونی به کارگردانی داوود میرباقری است که داستان قیام مختار ثقفی پس از واقعه کربلا است و در سال ۱۳۸۹ از شبکه اول سیما جمهوری اسلامی ایران پخش شد. داستان وهب در قسمت هفدهم این مجموعه با بازی حامد میرباقری، به تصویر کشیده شده است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: محرم
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان