تاریخ انتشار: ۱۷:۵۷ - ۱۴ شهريور ۱۴۰۲

بازدهی بازار سهام در هفته دوم شهریور

بررسی معاملات هفته دوم شهریورماه حاکی از آن است که در ابتدای هفته، معاملات بازار هر چند صعودی، اما کم‌رمق دنبال می‌شد. از میانه هفته، اما با اعلام حذف ارز نیما برای پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها توسط سخنگوی سازمان بورس، معاملات بازار سرمایه دوباره جان گرفت.

بازدهی بازار سهام در هفته دوم شهریور

رویداد۲۴ بررسی معاملات این هفته بازار سهام نشان‌دهنده صعودی بسته شدن کندل هفتگی شاخص کل است. به طوری که شاخص کل با افزایش 2.2 درصدی از تراز دو میلیون و 104 هزار واحد به سطح دو میلیون و 150 هزار واحد رسید.

اما رشد شاخص هم‌وزن کمی بیشتر بود؛ به طوری که شاخص هم‌وزن در هفته گذشته حدود 2.25 درصد افزایش ارتفاع داد و از 710 هزار واحد به 726 هزار واحد رسید. گفتنی است معاملات این هفته بازار عمدتا تحت تاثیر اخبار حذف ارز 28 هزار و 500 تومانی پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها بود. به طوری که از این به بعد قرار بر این است که محصولات این دو گروه بورسی با ارز حواله معامله شود.

وضعیت بازار سهام در روز شنبه

بازار سهام هفته دوم شهریورماه را نسبتا کم‌رمق شروع کرد؛ به طوری که در روز شنبه نه خریداران قدرت کافی برای بالا بردن شاخص داشتند و نه فروشندگان میدان بورس را تصاحب می‌کردند. به این ترتیب شاخص کل در شنبه با رشد 0.05 درصدی روبه‌رو شد. از این رو شاخص کل به سطح دو میلیون و 105 هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز در این روز صعود پرقدرتی نداشت؛ به طوری که با رشد 0.16 درصدی سطح 711 هزار و 679  واحد را روی تابلو ثبت کرد.

حجم معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در این روز 10 میلیارد و 200 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات این مقادیر 6 هزار و 86 میلیارد تومان بوده است.

ادامه روند ساید شاخص کل در روز یکشنبه

در روز یکشنبه رشد آرام شاخص کل ادامه یافت. به طوری که نماگر اصلی بازار سرمایه در تاریخ 12 شهریور با رشد 0.3 درصدی به ارتفاع دو میلیون و 111 هزار واحدی رسید. این روند برای نماگر شرکت‌های کوچک بازار نیز تکرار شد. به طوری که شاخص هم‌وزن با رشد 0.28 درصدی تراز 713 هزار و 654 واحد را روی تابلو نشان داد.

حجم معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در این روز هشت میلیارد برگه سهم و ارزش معاملات این مقادیر، پنج هزار و 159 میلیارد تومان بوده است.


بیشتربخوانید: بورس در ۲ سال ۸۰ میلیارد دلار از دست داد


 

خداحافظی صنایع با ارز نیما

با شروع معاملات روز دوشنبه، کم‌کم روند صعودی بازار قوی‌تر شد؛ چرا که با توییت سخنگوی سازمان بورس زین پس دلار معاملات پتروشیمی‌ها و پالایشی‌ها با نرخ حواله محاسبه می‌شود و همین امر موتور روند صعودی بورس را روشن کرد. به طوری که شاخص کل در پایان معاملات دوشنبه با رشد 1.16 درصدی به ارتفاع دو میلیون و 136 هزار واحدی رسید. شاخص هم‌وزن نیز 1.02 درصد بالا آمد و به تراز 720 هزار و 902 واحد را ثبت کرد.

حجم معاملات سهام، حق تقدم و صندوق‌های سهامی در این روز 11 میلیارد و 100 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات این مقادیر 6 هزار و 976 میلیارد تومان بوده است.

ادامه رشد بورس در روز سه‌شنبه

روند معاملات سه‌شنبه همچنان تحت تاثیر حذف ارز نیما بود. به طوری که شاخص کل معادل 0.69 درصد افزایش ارتفاع داد و به دو میلیون و 150 هزار واحد رسید. شاخص هم‌وزن نیز همسو با شاخص کل رفتار کرد و با رشد 0.77 درصدی تراز 726 هزار و 462 واحد را ثبت کرد.

حجم معاملات سهام، حق تقدم وصندوق‌های سهامی در این روز 11 میلیارد و 100 میلیون برگه سهم و ارزش معاملات هفت هزار و 176 میلیارد تومان بوده است.

خروج 444 میلیارد تومانی پول حقیقی

همزمان با درجا زدن شاخص کل در روز ابتدایی هفته، سهامداران حقیقی نیز تصمیم به خروج از بازار سرمایه گرفتند و حدود 575 میلیارد تومان از سهام خود را به حقوقی‌ها واگذار کردند. خروج پول در ادامه هفته در یکشنبه با شدت کمتری اتفاق افتاد. به طوری که در این روز عدد خروج پول حدود 143 میلیارد تومان بود.

با رشد شارپ شاخص‌های بورسی، جریان خروج پول در روز دوشنبه متوقف و رقم 354 میلیارد تومان به بازار سهام تزریق شد. در روز سه‌شنبه اما بازار سرمایه دوباره شاهد خروج پول حقیقی‌ها بود. به طوری که در این روز 82 میلیارد تومان از سهام حقیقی‌ها تغییر مالکیت پیدا کرد و در اختیار حقوقی‌ها قرار گرفت. به این ترتیب در هفته دوم شهریور در مجموع 444 میلیارد تومان از بازار سرمایه خارج شد.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان