تاریخ انتشار: ۱۸:۰۱ - ۰۶ شهريور ۱۴۰۲

رشد انفجاری شاخص بورس تهران در راه است؟

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بورس در محاصره اخبار مثبت قرار گرفته است، گفت: برای رشد پرقدرت شاخص کل بورس و برگشت به رکورد اردیبهشت ماه نیازمند اخبار مثبت و حمایت‌های بیشتر هستیم.

رشد انفجاری شاخص بورس تهران در راه است؟

رویداد۲۴ میناسادات حسینی: بورس تهران روز یکشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۲ را با نقشه سبزرنگ سپری کرد و شاخص کل بورس توانست با رشد بیش از ۵۸ هزار واحدی، کانال ۲ میلیونی را پشت سر بگذارد.

به گزارش اقتصاد ۲۴؛ ارزش معاملات کل بازار سرمایه در حالی به ۱۴ هزار و ۷۸۲ میلیارد تومان رسید که ارزش معاملات خرد نیز افزایش ۳۱ درصدی داشت و به رقم ۷ هزار و ۵۷۳ میلیارد تومان رسید.

روز یکشنبه شاهد بازگشت صف‌های خرید به بورس بودیم؛ به طوری که مقابل ۱۱۰ نماد صف خرید تشکیل شد و ۶۱ نماد با صف فروش مواجه بودند.

سیگنال مثبت وزیر اقتصاد به بورس

به اعتقاد کارشناسان، نقشه یکپارچه سبز بورس در واکنش به صحبت‌های خاندوزی، وزیر اقتصاد است. او در روز شنبه خبر از اعلام بسته اخبار مثبت برای صنایع بازار سهام داد و گفت: «جمع‌بندی نهایی بین وزارتخانه‌های نفت و صمت که با صنایع بورسی مرتبط هستند انجام شده و وضعیت فولادی‌ها و پتروشیمی‌ها بررسی شد. اتفاق نظر روی یک بسته پیشنهادی است که من به شخصه خوش‌بین هستم تا روز یکشنبه اخبار خوب آن ارائه خواهد شد.»

اما سوال این است که آیا نقشه یکپارچه سبز بازار سرمایه در روز‌های آینده نیز تکرار خواهد شد؟

صعود شاخص کل به مرز جدید

همایون دارابی، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه به اقتصاد ۲۴ گفت: مدت طولانی است که شاخص کل بورس تهران حول و حوش دو میلیون واحد در حال نوسان است و هرازچندگاهی با خبر‌های مثبت، این مرز را پشت سر می‌گذارد و در مقابل با خبر‌های منفی این مرز را ترک می‌کند.

وی افزود: شاخص کل بورس روز یکشنبه ۵ شهریور ماه ۱۴۰۲ نیز با رشد ۵۸ هزار واحدی معادل ۳ درصد موفق شد مرز دو میلیون واحدی را فتح کند.

بورس در محاصره اخبار مثبت قرار گرفت

به گفته این کارشناس بازار سرمایه، عبور شاخص کل بورس از مرز دو میلیون واحدی و قرار گرفتن در ارتفاع ۲ میلیون و ۵۱ هزار و ۴۸۹ واحدی به دلیل خبر‌های مثبت است.

دارابی با بیان اینکه فعلا بورس در محاصره خبر‌های مثبت است، ادامه داد: به هر حال خبر‌ها فعلا مثبت است. حمایت‌هایی که صورت می‌گیرد، امیدوارکننده است و امیدواریم که بورس تهران بتواند رشد کند.


بیشتربخوانید: پیش بینی بورس در نیمه دوم سال


استقبال بورس تهران از گزارش‌های مثبت شرکت‌ها

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به انتشار گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها گفت: گزارش‌های ۶ ماهه‌ای که در مردادماه منتشر شد، گزارش‌های خوبی بود و به نظر می‌رسد گزارش‌های ۶ ماهه شرکت‌ها که آخر شهریور ماه منتشر خواهد شد مطلوب باشد.

دارابی اظهار کرد: امیدواریم گزارش‌های شهریور شرکت‌ها نیز خوب باشد و نیمه اول سال را با گزارش‌های مثبت به پایان برسانیم.

رشد شاخص کل بورس در روز‌های آینده ادامه دارد؟

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به سوال اقتصاد ۲۴ مبنی بر اینکه آیا رشد شاخص کل بورس در روز‌های آینده نیز ادامه دارد؟ گفت: به نظر می‌رسد فعلا شاخص کل بورس تهران تمایل دارد در سطح بالای دو میلیون واحدی بماند مگر اینکه خبر منفی مخابره شود.

دارابی افزود: از طرفی، خبر‌ها در مورد تغییر نرخ ارز صادراتی شرکت‌ها تا حدودی به نفع بازار شد؛ به عبارت دیگر بخش بیشتری از محصولات از ارز ۲۸۵۰۰ تومانی جدا می‌شوند. این موضوع بازار شرکت‌های صادراتی را برای فروش ارزشان بهتر خواهد کرد و می‌تواند به شرکت‌ها کمک کند.

اثر منفی افزایش نرخ خوراک پتروشیمی‌ها خنثی می‌شود؟

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه دولت تغییری در نرخ خوراک پتروشیمی‌ها با توجه به محدودیت‌های بودجه‌ای نخواهد داد، گفت: اما دولت می‌تواند در بسته جدیدی که از سوی وزیر اقتصاد اعلام شده، با تغییر ارز صادراتی پتروشیمی ها، فشاری که به این شرکت‌ها وارد می‌شود را جبران کند.

دارابی در تشریح این موضوع گفت: خوراک دو فاکتور دارد: یکی رقم خوراک و دیگری نرخ ارزی که شرکت‌ها دلار صادراتی شان را با آن تسعیر می‌کنند. اگر نرخ تسعیر افزایش پیدا کند اثر منفی افزایش قیمت خوراک را می‌تواند خنثی کند.

رشد بورس به شرطها و شروطها

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه احتمالا روند رشد شاخص کل بورس در روز‌های آینده ادامه خواهد داشت، گفت: ولی برای اینکه شاخص کل بورس به مقدار قابل ملاحظه‌ای رشد کند و به رکورد اردیبهشت ماه برسد، نیازمند اخبار خوب بیشتری است.

دارابی در پایان خاطرنشان کرد: شاخص کل بورس در حال حاضر نوسانی شده و جلوتر از کف قابل شناسایی شده حرکت کرده است.

منبع: اقتصاد24
خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار بورس
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان