تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - ۱۷ شهريور ۱۴۰۲

بازار بورس در دوراهی جهش و ثبات

دولت سیزدهم و تصمیمات آن -فارغ از درست یا غلط بودن این تصمیمات- از ریسک‌های اصلی بازار سرمایه است، از این رو نمی‌توان انتظار جهش قابل توجهی در ورود سرمایه یا حجم معاملات داشت.

بازار بورس در دوراهی جهش و ثبات
رویداد۲۴ در هفته اخیر روند شاخص کل بورس تهران کاملا صعودی بود و شاخص برای ۱۰ روز متوالی صعود کرد. شاخص کل در حالی که در هفته پیش به کانال ۲ میلیونی صعود کرده بود، در هفته اخیر تا نیمه کانال ۲.۱ میلیونی بالا آمد.

در روز شنبه شاخص کل هزار و ۱۸ واحد بالا آمد و ۵۱۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. روز یکشنبه شاخص ۶ هزار و ۲۲۰ واحد رشد کرد و ۱۶۳ میلیارد تومان سرمایه از بازار خارج شد.

روز دوشنبه شاخص ۲۴ هزار و ۴۹۳ واحد بالا آمد و ۲۱۴ میلیارد تومان پول حقیقی وارد شد. سه‌شنبه شاخص کل ۱۴ هزار و ۸۳۹ واحد صعود کرد و ۱۱۸ میلیارد تومان پول حقیقی خارج شد.

بدین ترتیب، در پایان معاملات سه‌شنبه، شاخص کل ۴۶ هزار و ۱۶۴ واحد بالا‌تر از هفته پیش ایستاد تا بازدهی هفته شاخص بورس مثبت ۲.۲ درصد شود. شاخص هم وزن نیز در پایان هفته نسبت به هفته پیشین ۱۵ هزار و ۹۰۱ واحد بالا‎‌تر ایستاد و بازدهی مثبت ۲.۲ درصدی را ثبت کرد.

روند تغییرات ارزش معاملات خرد سهام در مجموع نزولی بود، میانگین ارزش معاملات خرد بورس در هفته اخیر ۶ هزار و ۱۳۰ میلیارد تومان بود که نسبت به رقم ۶ هزار و ۶۹۳ میلیاردی هفته پیشین، کاهش ۸ درصدی داشته است.

در مجموع کل هفته ۵۸۴ میلیارد تومان پول حقیقی از بورس خارج شد و میانگین روزانه خروج پول حقیقی ۱۴۶ میلیارد تومان بود.

بدین ترتیب شاخص در روز سه‌شنبه توانست برای دهمین روز صعود کند و به نیمه کانال ۲.۱ میلیونی برسد. بازگشت نرخ گذاری خوراک صنایع پتروشیمی به فرمول سابق و همچنین تغییر نرخ تسعیر محصولات پتروپالایشی از ۲۸ هزار و ۵۰۰ تومان به ۳۷ هزار و ۵۰۰ تومان مهمترین خبر‌های هفته بودند که در مجموع اثر مثبت بر بازار سهام داشتند.

با این حال در نیمه دوم معاملات روز سه‌شنبه شاهد رشد عرضه بودیم. به نظر می‌رسد فرارسیدن تعطیلی سه روزه بازار و همچنین ریسک تصمیمات پیش بینی نشده دولت از عوامل اصلی رشد عرضه باشد. از سوی دیگر هنوز ابهاماتی درباره دامنه تغییر نرخ تسعیر وجود دارد که موجب رفتار محافظه کارانه معامله گران شده است؛ بنابراین دولت سیزدهم و تصمیمات آن -فارغ از درست یا غلط این تصمیمات- از ریسک‌های اصلی بازار سرمایه است، از این رو نمی‌توان انتظار جهش قابل توجهی در ورود سرمایه یا حجم معاملات داشت.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: بازار سهام
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان