تاریخ انتشار: ۱۱:۰۸ - ۲۲ مهر ۱۴۰۲

مشخصات فنی پهپاد ابابیل-۲

در این مطلب به بررسی مشخصات و قابلیت‌های پهپاد ابابیل-۲ خواهیم پرداخت.

مشخصات پهپاد ابابیل-۲

رویداد۲۴ حسین فلاحی: پهپاد ابابیل-2 یک پهپاد هدف، شناسایی و انتحاری است. ابابیل-2 در ابتدا با ماموریت شناسایی و هدف تولید می شد اما بعدها به عنوان یک پهپاد انتحاری مرود استفاده قرار گرفت و هم اکنون با این مأموریت در اختیار نیروهای مسلح ایران قرار دارد.

طراحی پهپاد ابابیل-۲

پهپاد سری ابابیل در سال 1365 شروع به کار کرد. به عنوان یک پهپاد انتحاری در طول جنگ عراق و ایران مورد استفاده قرار گرفت. تولید انبوه ابابیل-2 از سال 1370 توسط صنایع هواپیماسازی ایران (هسا) در دستور کار قرار گرفت و از آن زمان به خدمت نیروهای مسلح ایران درآمد.

قابلیت‌های پهپاد ابابیل-۲

یکی از ویژگی های پهپاد ابابیل-2 این است که برای فرود و برخاست نیازی به باند ندارد. ابابیل را می توان از یک سکوی برخاست به کمک جت با طول صفر یا با پرتابگر منجنیق پنوماتیکی با کمک راکت متصل به انتهای پهپاد پرتاب کرد. برای فرود و بازیابی می توان از چتر نجات یا اسکید برای فرودهای معمولی در باند یا میدان استفاده کرد.

به گزارش رویداد۲۴ این پهپاد با سرعت عملیاتی بالا یک تهدید بالقوه برای انواع تجهیزات دشمن از تانک ها، پرسنل و سیستم های دفاعی در میدان نبرد بشمار می رود. -2 دارای برد عملیاتی 100 کیلومتر، مدت پرواز 75 تا 120 دقیقه، سقف پرواز 11000 فوت (3352.8 متر) و حداکثر سرعت کروز 220 کیلومتر در ساعت و 370 کیلومتر در ساعت در حالت غواصی است.


برای مطالعه بیشتر:

بهترین پهپاد‌های انتحاری جهان

مشخصات فنی پهپاد معراج ۵۲۱

مشخصات پهپاد شاهد ۱۴۹

مشخصات پهپاد ایرانی کرار

مشخصات موشک کروز یاعلی


کنترل ابابیل-2 توسط مرکز کنترل زمینی انجام می شود که در آن تصاویر به صورت آنلاین به مرکز کنترل و فرماندهی منتقل می شوند. مدل های جدیدتر ابابیل-2 مجهز به سیستم 123 (تثبیت کننده خودکار) و GPS هستند.

پهپاد ابابیل-۲

"سیستم 123" یک پروژه جدید در بخش مهندسی الکترو اویونیک هسا است. این سیستم امکاناتی مانند پرواز آسان با ایمنی بیشتر توسط خلبانان غیر حرفه ای (در برد بلند و کوتاه)، برخاستن و فرود نیمه اتوماتیک، برنامه ریزی و راهنمایی در مسیر مورد نظر را با کمک سیستم ناوبری جهانی، امکان قطع مرکز کنترل از پهپاد و عملکرد خودکار پهپاد، ارسال اطلاعات از پهپاد به مرکز کنترل در 17 کانال مجزا شامل اطلاعات سرعت موتور، زوایای صعود و چرخش، مقدار سوخت، ولتاژ باتری، ارتفاع و سرعت پایش را فراهم می کند. Ababil-2 از یک دوربین ارزان قیمت با کیفیت تصویر 12 مگاپیکسلی استفاده می کند.

Ababil-2 وظایفی مانند شناسایی، مراقبت میدان نبرد، گشت مرزی، عکاسی هوایی، اصلاح شلیک توپخانه، به عنوان طعمه ای برای جذب پدافند هوایی، انجام ماموریت های انتحاری و آموزش پرسنل پهپاد را انجام می دهد.

گفتنی است؛ تا به امروز دو مدل ابابیل-2 مشاهده شده است که موتورهای متفاوتی نیز دارند. تفاوت ظاهری این مدل ها در دم است، مدل اول دارای دم عمودی متصل به بدنه اصلی و مدل دوم دارای دو دم عمودی یکسان در بال عقب است.

مشخصات پهپاد ابابیل-۲

طول: 2.88 متر
طول بال ها (عقب): 3.25 متر
ارتفاع: 0.91 متر
وزن خالی: ~ 27 کیلوگرم
حداکثر وزن برخاست: 83-128 کیلوگرم
محموله: 40 کیلوگرم محموله یا مواد منفجره
ظرفیت سوخت داخلی: 16 لیتر
موتور: سری W3 یا MD با 20-30 اسب بخار
حداکثر سرعت: 370 کیلومتر بر ساعت
سرعت کروز: 250 کیلومتر بر ساعت
برد رزمی: 120 کیلومتر
استقامت: 75-120 دقیقه
سقف سرویس: 3352.8 متر
مبدا: ایران

مشخصات فنی پهپاد ابابیل-۲

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
برچسب ها: اخبار تکنولوژی
نظرات شما
نظرسنجی
بهترین گزینه برای ریاست مجلس دوازدهم چه کسی است؟
پیشخوان