تاریخ انتشار: ۰۹:۲۸ - ۰۸ آبان ۱۴۰۲
تعداد نظرات: ۲ نظر
علی بیگدلی در گفت‌وگو با رویداد۲۴ بررسی کرد؛

پیش‌بینی جنگ اسرائیل و حماس

علی بیگدلی تحلیلگر مسائل خاورمیانه، پیش‌بینی خود را از جنگ حماس و اسرائیل بیان کرده است. او معتقد است اسرائیلی‌ها فعلا اقدامی برای اسیرانشان انجام نمی‌دهند زیرا اگر جنگ زمینی شروع شود، حماس حتما آن‌ها را خواهد کشت بنابراین اسرائیل ابتدا قصد دارد تکلیف غزه را روشن کند، سپس به وضعیت اسرا بپردازد به همین خاطر جنگ را ادامه خواهد داد.

جنگ حماس و اسرائیل

رویداد۲۴ سعید شمس: علی بیگدلی تحلیلگر مسائل بین الملل در گفتگو با رویداد۲۴ درباره دلایل جنگ حماس و اسرائیل و پیش‌بینی آینده این جنگ صحبت کرده است. او معتقد است  اسرائیل عزمش را برای محو غزه جزم کرده است و هر کاری می‌کند تا به این هدف برسد. متن گفت‌وگو را در ادامه بخوانید:

اسرائیل در چندین نوبت تهدید کرده بود که بزرگترین عملیات را علیه فلسطین انجام خواهد داد. آیا می‌توان حمله روز جمعه که به «جمعه سیاه» معروف شد را همان «حمله بزرگ»‌ دانست که اسرائیل از آن سخن گفته بود؟

اگر حمله اسرائیل به غزه را که به جمعه سیاه معروف شده است، همان وعده دولت نتانیاهو مبنی بر «حمله بزرگ» بدانیم، دچار اشتباه بزرگی شده‌ایم. در واقع حمله بزرگ اسرائیل با همه امکانات با قصد تصرف سرزمین غزه در دستور کار قرار خواهد گرفت.

اسرائیل با این دلیل که چون حادثه جمعه سیاه حمل بر ناتوانی نیانیاهو شد، می‌خواهد با حمله بزرگ‌تر و در نتیجه با پیروزی ملموس‌تر آن نقض را برطرف کند بنابراین نتانیاهو چون با اعتراض‌های بسیار زیادی هم از طرف اعضای دولت و هم مردم روبروست، به اقدامی جدی‌تر علیه غزه دست می‌زند تا به هدف نهایی برسد و برگ برنده‌ای رو کند.

البته باید این را در نظر داشت که حمله شدید جمعه اسرائیل در واقع در پاسخ به قطعنامه شورای امنیت بود که ۱۲۱ کشور برای متوقف کردن جنگ رای دادند؛ همان قطعنامه‌ای که انگلیس رای ممتنع داد و فرانسه، اسپانیا و ایتالیا رای به پایان جنگ دادند. در واقع آن حمله پاسخ نتانیاهو به کشور‌هایی که خواستار اتمام جنگ هستند، بود.

معتقدم اگر اسرائیل وارد غزه شود، قطعا درگیری‌ها خیلی عمیق خواهد بود که البته با توجه به نوع جنگ‌های چریکی غزه، اسرائیلی‌ها تلفات زیادی خواهند داد و ضربه‌های شدیدی متحمل خواهد شد که ظاهرا نتانیاهو همه این هزینه‌ها را به جان خریده تا قضیه را یکسره کند.

از یک طرف قدرت چریکی حماس بیشتراز اسرائیل است و از سمت دیگر توانایی نظامی اسرائیل بسیار بیشتر از حماس است. با این شرایط وضعیت جنگ چگونه خواهد بود؟

این جنگ در حالی جاری است که غزه آمادگی بیشتری برای جنگ چریکی دارد، اما واقعیت این است که از جهت تجهیزات نظامی از اسرائیل قوی‌تر نیست. البته اسرائیل هم نیرو‌های چریکی زیادی دارد. اما چون نیروهای نظامی فلسطین در منطقه غزه از کانال‌های زیرزمینی استفاده می‌کنند، می‌تواند ضربه‌هایی را به اسرائیل وارد کنند که غیرقابل پیش‌بینی است.

آن طرف با توجه به اطلاعاتی که اسرائیل در این چند وقت به دست آورده است، اقدام به حمله می‌کند و اگر جنگ به طور کامل انجام شود، قطعا لطمه خواهد خورد و نیرو‌های بیشتری را از دست خواهد داد.

جالب این است که اسرائیلی‌ها به دلیل نامعلومی اقدامی برای اسیرانشان انجام نمی‌دهند، آن‌هم در حالی که اگر جنگ زمینی شروع شود، حماس حتما آن‌ها را خواهد کشت بنابراین اسرائیل ابتدا قصد دارد تکلیف غزه را روشن کند، سپس به وضعیت اسرا بپردازد به همین خاطر جنگ را ادامه خواهد داد. چون روز پایان جنگ روز دادگاهی شدن بینامین نتانیاهو در اسرائیل خواهد بود.


بیشتر بخوانید:

آیا حمله اسرائیل به غزه همان یورش وعده داده شده بود؟

حماس چگونه دیوار آهنین اسرائیل را در هم شکست؟

گزینه‌های پیش روی اسرائیل در مقابل حمله حماس چیست؟

آیا نیروهای محور مقاومت وارد جنگ با اسرائیل خواهند شد؟

۶ دلیلی که اسرائیل از حمله حماس غافلگیر شد


حماس از هزینه‌های گزاف حمله به اسرائیل آگاه بود. سوال این است، تصمیم‌گیران در غزه بر چه اساسی به این تصمیم رسیدند که دست به اقدام نظامی بزنند؟ به عبارت دیگر حماس می‌دانست اگر به اسرائیل حمله کند، اسرائیل پاسخی بسیار وحشیانه و سنگین خواهد داد، پس چرا دست به چنین کاری زد؟ ایده حماس چه بود؟ چه استراتژی داشت؟

همانطور که اشاره کردید حماس با آگاهی از هزینه‌های سهمگین تصمیم حمله به اسرائیل گرفت که این تصمیم نکته مشکوکی است که برای افکار عمومی مجهول مانده است. یعنی مشخص نیست حماس بر اساس چه محرکی دست به این اقدام زد و چه نتیجه‌ای را دنبال می‌کند که از روز شروع جنگ به استقبال خسارت و هزینه‌های بسیار شدیدی رفته است.

از آنجایی که پاسخ اسرائیل، مخصوصا کشت‌وکشتار غیرنظامی‌ها به قدری بوده است که باید گفت شروع حمله اشتباه بزرگ حماس بود، این سوال همچنان بی‌پاسخ مانده است چراکه موضوع فقط حمله نیست بلکه اسرائیل جنگ را با هدف پیشروی به جنوب غزه ادامه خواهد داد تا بتواند بر کانال‌ها و تونل‌های زیرزمینی غزه مسلط شود.

قدرت‌های جهانی و کشور‌های منطقه چه تاثیری می‌توانند در جنگ غزه بگذارند؟

یکی از قدرت‌ها آمریکاست؛ ایالات متحده هم دنبال منافع و مصلحت خودش است و هم از اسرائیل حمایت می‌کند. این حجم از تسلیحاتی که آمریکایی‌ها به منطقه آورده‌اند، نشان می‌دهد نوع حمایت چگونه است. تصور می‌کنم آمریکا به این دنبال این است که اگر حزب‌الله به جنگ ورود کند، آنها وارد شوند.

نوع ورود آمریکا یعنی جنگ اضلاع جدیدتری پیدا کرده است که شاید منجر به دخالت آمریکا شود که در این حالت، احتمال ورود ایران برای دفاع از حزب‌الله احتمالی قابل پیش‌بینی است. اگر ایران وارد شود جنگ خیلی گسترده و خون آلود خواهد شد. به طوری‌که حتی امکان به آتش کشیدن منطقه وجود دارد؛ بنابراین آمریکایی‌ها اسرائیل را کنترل می‌کنند.

وضعیت لبنان چطور است؟ ارتش لبنان یا حزب‌الله وارد جنگ نمی‌شوند؟

لبنان اصلا توان نظامی ندارد که بخواهد بجنگد به همین دلیل اینکه منتظر ورود این کشور به جنگ غزه باشیم، انتظاری بعید است. همچنین باید گفت که به نظر می‌رسد، ایران به حزب‌الله توصیه کرده که مشارکت همه‌جانبه‌ای در جنگ غزه نداشته باشد. در واقع اگر قرار بود، حزب‌الله اقدامی داشته باشد تا حالا انجام می‌داد. به همین دلیل رهبران غزه از ایران و حزب‌الله گله‌مند هستند.

اردوغان هم در ترکیه سخنانی به نفع فلسطینیان مطرح کرده؛ وضعیت آنجا چطور است؟

درباره تحرک احتمالی ترکیه و شخص اردوغان باید گفت رجب طیب اردوغان ناچار به حمایت از غزه است و به همین دلیل اظهارات تندی هم در این بین داشته که منجر به تعطیلی خودخواسته سفارت اسرائیل در آنکارا شد. اساسا اسرائیل و ترکیه همیشه رابطه لغزانی داشته‌اند و اگر هم تعاملی مشاهده می‌شد به این دلیل بود، اسرائیل شاید فکر می‌کرد با برقراری رابطه با ترکیه بتواند ناتوانی‌های اقتصادی‌اش را جبران کند. همچنین باتوجه به اینکه اردوغان از اعضای بلندمرتبه اخوان المسلمین است، به این دلیل او از عزه خیلی حمایت می‌کند.

چه چشم‌اندازی می‌توان برای این جنگ متصور شد. احتمال دارد با رویاوریی جدی‌تر و گسترده‌تری مواجه شویم؟

جنگ غزه جنگی است که نمی‌شود پایانش را پیش‌بینی کرد زیرا یکی از دلیل‌های غیرقابل پیش‌بینی بودن این است که کسی نمی‌داند اسرائیل چه هدفی را دنبال کند. اما می‌توان گفت اسرائیل عزمش را برای محو غزه جزم کرده است و هر کاری می‌کند که در همین جنگ کار را یکسره کند و کل حماس را نابود کند اما باید این را دانست که تحقق این هدف اسرائیل را با سختی‌های زیادی مواجه خواهد کرد زیرا غزه ۳۵ تا ۴۰ هزار نیروی مسلح چریکی دارد و از امکان استفاده از کانال‌ها هم برخودار است تا کار برای اسرائیل سخت شود. به همین دلیل نمی‌توان گفت اسرائیل با چه نقشه‌ای دنبال شروع جنگ زمینی است.

خبر های مرتبط
خبر های مرتبط
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran (Islamic Republic of)
|
۱۷:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۸
0
4
اسرائیل فقط یک گزینه دارد. انتخاب دیگری ندارد.
ناشناس
|
Canada
|
۰۳:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
0
0
زنده بودن حماس يعنى مرگ تدريجى اسرائيل, پس آنها بايد او را از بين ببرند اگر مى خواهند دوام داشته باشند
نظرات شما
نظرسنجی
آیا از 26 فروردین تجربه برخورد با گشت ارشاد را داشتید؟
پیشخوان